vraag

NS.nl/geleidelijnen: hoe weet ik of ze up-to-date zijn?

  • 23 May 2023
  • 45 reacties
  • 1041 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Beste NS,

Hoe weet ik of de routebeschrijvingen op ns.nl/geleidelijnen nu up-to-date zijn?

Enkele voorbeelden:
- Op Zwolle worden paaltjes en poortjes van ARriva genoemd. ARriva rijdt daar niet onder hun eigen merknaam.
- Deventer zou geen geleidelijn hebben in de stationstunnel. Deze is inmiddels aangelegd.
- Apeldoorn heeft alleen maar CiCo’s. Inmiddels zijn daar ook poortjes aangelegd.

Bovenstaande punten zijn dingen die mij opvielen toen ik zelf een routebeschrijving zocht. En bovenstaande voorbeelden zijn al bekend bij de achterliggende afdeling (en nee, niet sinds eerder vandaag, maar al een poosje). Dus… hoe moet je als blinde of slechtziende nu weten of routebeschrijvingen up-to-date zijn?

De oplettende forumgebruiker weet dat ik deze vraag al eerder heb gesteld. Helaas lijkt er nog niks mee te zijn gedaan.

 


This topic has been closed for comments

45 reacties

Reputatie 6

We proberen altijd zo veel mogelijk informatie up to date te houden op de website, dit niet alleen met oog op de planner en verstoringen, maar ook actie informatie, hulp middelen en meer. Nu ben ik zelf niet van de afdeling die over de website gaat, ik kan je helaas dus niet vertellen waarom dit voor sommige stations zo out of date is op het moment. Als antwoord op je vraag wil ik zeggen dat je er altijd van uit kan gaan dat dit wel up to date is, ook al heb je hier enkele voorbeelden waar dit helaas niet het geval is. Voor een meer inhoudelijk antwoord over de manier van updaten van deze informatie heb ik nu intern een vraag uitgezet. Ik hoop hier spoedig meer over te kunnen delen. 

Er van uit gaan dat het up-to-date is? Dat Rotterdam Centraal geen spoor 1 meer heeft heb ik drie jaar geleden al doorgegeven, net zoals dat je in Zwolle niet bij Arriva incheckt. ;) Probleem is dat wat grotere wijzigingen niet pro-actief worden doorgevoerd, en aandachtspunten vanuit de klant ook niet. Dat je er als NS niet aan toe komt om alles up te daten snap ik, maar zet dan even een disclaimer op de site bij het desbetreffende station als je weet dat de info niet klopt.

 

Reputatie 7
Badge +1

We proberen altijd zo veel mogelijk informatie up to date te houden op de website, dit niet alleen met oog op de planner en verstoringen, maar ook actie informatie, hulp middelen en meer. Nu ben ik zelf niet van de afdeling die over de website gaat, ik kan je helaas dus niet vertellen waarom dit voor sommige stations zo out of date is op het moment. Als antwoord op je vraag wil ik zeggen dat je er altijd van uit kan gaan dat dit wel up to date is, ook al heb je hier enkele voorbeelden waar dit helaas niet het geval is. Voor een meer inhoudelijk antwoord over de manier van updaten van deze informatie heb ik nu intern een vraag uitgezet. Ik hoop hier spoedig meer over te kunnen delen. 

Hoop is uitgestelde teleurstelling. Ik heb gezien hoe jullie de vorige topics van @VIRM (afge-)mishandeld hebben dus nee het vertrouwen in NS wat dit punt betreft is wel volkomen zoek inmiddels. @VIRM geeft al een aantal voorbeelden. Ik neem dus aan dat de update er snel komt. Zullen we afspreken voor 25 juni 2023?? Dan hebben jullie een maand de tijd. 

Uhm, waarom is mijn topic als beantwoord gemarkeerd?
 

Joohoo?

Er is geen antwoord gemarkeerd en ik zie dat Daniël NS er nog mee bezig is.

Reputatie 6

Even een update: Ik wacht op dit moment op antwoord van de verantwoordelijke afdeling, een verdere update zal nog volgen.

Dit soort dingen zouden fatsoenlijk gemodelleerd moeten worden, daar zijn echt prima standaarden voor, en daar moet iemand verantwoordelijk voor worden. En dan is het aan team website-invulling om de export even online te zetten, al is dat prima te automatiseren. Meteen de achterliggende data openbaar maken, kan eenieder er iets zinnigs mee doen.

Reputatie 6

Nogmaals een update: Ik weet dat de desbetreffende afdeling deze issues nu onder ogen heeft en er wordt gekeken naar een oplossing, maar ik kan op dit moment helaas nog niks concreets delen. Zodra ik meer weet, post ik dit hier.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft geleidelijnen: die ontbreken bij station Utrecht Lunetten op straatniveau.

Als die geleidelijnen echt buiten het station liggen, dan vallen die waarschijnlijk onder de gemeente. Maar ik ken dat station niet. ;)

Reputatie 7
Badge +3

Station Utrecht Lunetten. Wel naar de trap maar niet naar de lift.

Ben er nog steeds niet achter waar dat kastje met invalideteken erop is. Een kastje wat meestal niet bereikbaar is.

Badge +3

Ben er nog steeds niet achter waar dat kastje met invalideteken erop is. Een kastje wat meestal niet bereikbaar is.

Lijkt een soort oplaadpunt waar je een elektrische rolstoel kunt (snel)laden?

Reputatie 6

Helaas heb ik nog geen verdere update mogen ontvangen, dus ik ben nogmaals naar de verantwoordelijke afdeling gaan mailen om hopelijk sneller antwoord te krijgen van de status hiervan. 

Reputatie 7
Badge +1

Bijzonder triest topic dit. NS afdeling wil blijkbaar niet antwoorden. Zo'n topic moet toch echt wel binnen 2 maanden beantwoord kunne worden. Klantenservice gaat steeds verder achteruit. 

Reputatie 6

Even een update. Intern zijn ze hard aan het werk om dit aan te passen. Ik heb tot op heden nog geen exacte datum gekregen dat dit live zal gaan, maar dit kan zeker nog even duren helaas.

Even een update. Intern zijn ze hard aan het werk om dit aan te passen. Ik heb tot op heden nog geen exacte datum gekregen dat dit live zal gaan, maar dit kan zeker nog even duren helaas.


Wat zijn ze precies aan het aanpassen, en wat gaat dan live?

Vandaag was ik op station Harderwijk. Van tevoren even de routebeschrijving bekeken, en die had het over oversteken via een spoorwegovergang aan het eind van het perron. Toen ik daar eenmaal was, bleek deze te zijn vervangen door een viaduct/tunnel. Even Googlen leerde wanneer dat was: 2016.

Ook als ik via de formulieren veranderingen in de situatie aangeef, is het echt te moeilijk gebleken om even een disclaimer op de pagina te zetten. Ben je je visueel beperkte reiziger dan niet doelbewust aan het voorzien van incorrecte informatie?

Ik zou graag een serieus antwoord willen, en niet van het standaard Nederlandse klantenservicegeneuzel: we werken aan toegankelijkheid, maar je moet ophouden met zeuren, ook als we dat ergens in het jaartal 2351 pas hebben geregeld. 


 

Hoi VIRM

Ik heb dit even overlegd en ik begrijp dat Daniël hier nog druk mee bezig is. Mijn excuses.

Okay. Maar het is nog steeds niet mogelijk om een disclaimer bij beschrijvingen te zetten waarbij jullie donders goed weten dat die niet meer kloppen (in dit geval een beschrijving die al zeven jaar niet meer klopt). Dat heet klantje pesten. Ik word ondertussen een beetje heel erg moe van de standaardreacties van 'we zijn er mee bezig, maar we weten niet wanneer’. Hier krijg ik ongetwijfeld ook weer een standaardreactie op, dus denk daar a.u.b. even heel goed over na. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Okay. Maar het is nog steeds niet mogelijk om een disclaimer bij beschrijvingen te zetten waarbij jullie donders goed weten dat die niet meer kloppen (in dit geval een beschrijving die al zeven jaar niet meer klopt). Dat heet klantje pesten. Ik word ondertussen een beetje heel erg moe van de standaardreacties van 'we zijn er mee bezig, maar we weten niet wanneer’. Hier krijg ik ongetwijfeld ook weer een standaardreactie op, dus denk daar a.u.b. even heel goed over na. 

 

Je hebt gewoon volkomen gelijk. NS is nu al meer dan een jaar hier mee bezig en valt absoluut niet meer serieus te nemen. Als je in je missiestatement hebt staan dat de klant in alle gevallen op 1, 2 en 3 staat moet je daar ook inhoud aan geven. Dat doet NS dus duidelijk niet. Ben je geen lid van een belangenorganisatie die NS eens kan aansporen om nu eindelijk eens hun werk te gaan doen.

En daarom ben ik de afgelopen maanden los van vakantie ook zo stil geweest op deze community. Omdat problemen hier niet worden opgelost. Kijk maar naar gtbv en OV Chip Plus, waar NS eigenlijk ook gewoon doelbewust verkeerde informatie verstrekte. Maar ook de tal van herhalende problemen van klanten zonder beperking (shit bij werkzaamheden, grijsrijden in de eerste klas, schoonmaak van treinen...).  

Ik vind dit een zeer onterechte reactie, VIRM. Hoe vaak ik zelf mij persoonlijk al heb ingezet en tijd erin heb gestoken om problemen zoals geleide lijnen, OV-chip plus gtbv en dergelijke voor je aan te kaarten en op te laten lossen en tevens andere collega's. Uiteraard ben ik het volledig met je eens dat sommige problemen allang opgelost hadden moeten zijn, maar een reactie dat wij doelbewust aan het pesten zijn vind ik zeer onterecht. Als een moderator een probleem aankaart dan mag je ervan uitgaan dat wij er wel werk van maken.  

Dit is geen persoonlijke aanval. Maar met verschillende dingen hoor je maanden dezelfde reactie: we zijn ermee bezig. Kennelijk waren mensen bij bijvoorbeeld OV Chip Plus er zo lang mee bezig, dat het abonnement werd afgeschaft voordat het probleem werd opgelost. Nu zijn mensen met geleidelijnen bezig, terwijl dit probleem ook jaren speelt. Als je als gebruiker aangeeft dat een beschrijving niet klopt, is het heel erg moeilijk voor de achterliggende afdeling om even dat op de site aan te geven. Diezelfde afdeling kan heel veel dingen ondervangen door de nieuwspagina van ProRail in de gaten te houden, die altijd stuiteren van blijdschap als ze een perron of station lekker onder handen mogen nemen.

Ik snap ook best dat alles niet in vijf minuten wordt opgelost. Maar bij OV Chip Plus kon dat niet eens in vijf jaar tijd. 
 

Reputatie 1

Zou een melding bij Vivianne Heijnen niet wat vaart in de zaak kunnen brengen? https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/vivianne-heijnen

Zij belooft een stabiele basis voor de toekomst, dat begint bij volwaardige informatie voor de reiziger.

https://twitter.com/vivianneheijnen/status/1691091001857777664

Een oprechte vraag, oprecht met alle respect voor iedereen: Waarom de verontwaardigde opmerkingen in dit topic, dat de moderator z'n/haar persoonlijke inzet en tijd heeft gestoken in problemen die de reiziger kenbaar maakt? Is dat niet de taak die je uitvoert onder werktijd? Ik begrijp de strekking niet, het gaat toch over de reiziger met specifieke behoeften die tegen problemen oploopt? Niet hoe lastig de taak uit te voeren is van de moderator, omdat men afhankelijk is van collega die werkt als een boemeltje in plaats van een TGV, kan toch beter intern neergelegd worden ipv bij de reiziger die grote hinder ervaart en zijn kostbare tijd investeert op dit forum om de knelpunten aan te dragen. Daar is deze community toch voor bedoeld. Empathisch inleving voor de reiziger bespeur ik helaas niet in die post. Jammer! Je zou er maar door je beperkingen dagelijks tegenaan lopen. En een bijdrage leveren hier zal met slechtziendheid ook niet eenvoudig zijn! Hopelijk zal er iemand zijn binnen de NS die wat vaart zet in deze kwestie. 

Van mijn kant ben ik verontwaardigd omdat dit soort dingen ontzettend lang duren. Alles hoeft niet in vijf minuten perfect te zijn, maar na jaren aangeven dat routebeschrijvingen niet altijd kloppen, is NS niet eens in staat die dingen offline te halen of een waarschuwing te plaatsen als een reiziger aangeeft dat ze achterhaald zijn.

In andere topics over het speciale abonnement OV Chip Plus is er regelrecht een verkeerd antwoord geplaatst over gtbv. En over het afschaffen van dat abonnement werd het kennelijk te moeilijk voor een andere moderator om vragen normaal te beantwoorden. 

Nogmaals: ik snap dat dingen tijd nodig hebben. Maar dit vergt wel heel heel heel veel tijd.