NS Reisplanner Xtra-app en VoiceOVer

• 18 oktober 2018
  • 4 reacties
  • 263 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 686 reacties
Bij het maken van treinreizen maak ik veelvuldig gebruik van de NS Reisplanner Xtra-app voor IOS in combinatie met VoiceOver. Over het algemeen is de app goed toegankelijk. Toch zou ik nog een paar suggesties willen doen:

1. Bij het plannen van een reis of het selecteren van stations is er onder de lijst met favoriete stations een rij met drie stations in de buurt. Deze worden niet door VoiceOver voorgelezen. Kan dit wellicht worden aangepast?
2. Bij de opgeslagen trajecten bij Mijn Reizen worden reisadviezen die vervallen in een ander kleurtje weergegeven. Als je er met één vinger op staat (dus niet het advies opent), krijg je via VoiceOver niet te horen dat het reisadvies vervalt. Dit kun je pas lezen als je het reisadvies hebt geopend. Kan dit wellicht ook worden aangepast?
3. Wanneer je via Mijn NS de optie voor reisassistentie hebt en je met je NS-account bent ingelogd op de NS Reisplanner Xtra-app, verschijnt bij de tab Mijn Reizen de geboekte reisassistentie als eerste. Deze optie moet altijd eerst worden geladen.
Als incidentele gebruiker van reisassistentie hoeft deze optie van mijn part niet als eerste te worden getoond (zelf heb ik meer aan het overzicht van mijn vaste trajecten), maar het valt mij op dat het laden van de reisassistentie-optie vaak gepaard gaat met technische problemen.
4 Afkoppelen van treinstellen. Helaas kunnen niet alle visueel beperkte reizigers op de TBP’s of de OBIS-schermen lezen waar en wanneer een treinstel wordt afgekoppeld. Deze data is er echter wel, aangezien de OVInfo-app deze wel laat zien bij de vertrektijden van NS-stations. Is het mogelijk deze optie ook te incorporeren in de NS Reisplanner Xtra-app? Dit zou bijvoorbeeld kunnen:
- In het reisadvies. Wanneer er op ‘meer’ wordt geklikt verschijnt er onder het treintype, bestemming en het aantal stops ‘achterste treinstel tot XXXX’.
- In de routelint van een specifieke treinrit, vlak onder het station waar het treinstel wordt afgekoppeld.
- In het overzicht van actuele vertrektijden, nadat de tijd/bestemming/via stations en het spoornummer zijn voorgelezen.

4 reacties

Hee VIRM, ik zet je suggesties graag door!

Heb je de suggesties zelf eventueel ookal via de App verzonden? Dit kan via 'meer' en vervolgens 'App Support'.
Reputatie 6
Ik heb het niet via de feedback-optie gemeld in de Reisplanner, omdat ik daar de vorige keren helemaal geen reactie op heb gekregen. Nu ben jij de klos. 😉
Ik heb inmiddels van onze app ontwikkelaars de volgende, kort maar krachtige, reactie ontvangen 🙂 :

Punt 1 en 2 heb ik toegevoegd bij ons aan de lijst en gaan we zeker oppakken! (Wanneer dat zal zijn kan ik niet zeggen, maar we gaan er van uit dat het sowieso voor het einde van het jaar moet kunnen).

Punt 3 daar zijn grotere issues mee dus er wordt aan gewerkt, maar is op dit moment niet mogelijk.

Punt 4 hier komt een oplossing voor waarschijnlijk als losse app.

Kortom, ze zijn nog wel even zoet 😉
Reputatie 6
Punt 1 is inmiddels bij een recente update aangepast/ingevoerd, waarvoor dank!

Ik kwam vorige week nog achter iets anders: bij de feedback-opties in de app verspringt VoiceOver naar het Engels. 🙂

Reageer