NS Reisplanner Xtra-app en VoiceOVer
1. Bij het plannen van een reis of het selecteren van stations is er onder de lijst met favoriete stations een rij met drie stations in de buurt. Deze worden niet door VoiceOver voorgelezen. Kan dit wellicht worden aangepast?
2. Bij de opgeslagen trajecten bij Mijn Reizen worden reisadviezen die vervallen in een ander kleurtje weergegeven. Als je er met één vinger op staat (dus niet het advies opent), krijg je via VoiceOver niet te horen dat het reisadvies vervalt. Dit kun je pas lezen als je het reisadvies hebt geopend. Kan dit wellicht ook worden aangepast?
3. Wanneer je via Mijn NS de optie voor reisassistentie hebt en je met je NS-account bent ingelogd op de NS Reisplanner Xtra-app, verschijnt bij de tab Mijn Reizen de geboekte reisassistentie als eerste. Deze optie moet altijd eerst worden geladen.
Als incidentele gebruiker van reisassistentie hoeft deze optie van mijn part niet als eerste te worden getoond (zelf heb ik meer aan het overzicht van mijn vaste trajecten), maar het valt mij op dat het laden van de reisassistentie-optie vaak gepaard gaat met technische problemen.
4 Afkoppelen van treinstellen. Helaas kunnen niet alle visueel beperkte reizigers op de TBP’s of de OBIS-schermen lezen waar en wanneer een treinstel wordt afgekoppeld. Deze data is er echter wel, aangezien de OVInfo-app deze wel laat zien bij de vertrektijden van NS-stations. Is het mogelijk deze optie ook te incorporeren in de NS Reisplanner Xtra-app? Dit zou bijvoorbeeld kunnen:
- In het reisadvies. Wanneer er op ‘meer’ wordt geklikt verschijnt er onder het treintype, bestemming en het aantal stops ‘achterste treinstel tot XXXX’.
- In de routelint van een specifieke treinrit, vlak onder het station waar het treinstel wordt afgekoppeld.
- In het overzicht van actuele vertrektijden, nadat de tijd/bestemming/via stations en het spoornummer zijn voorgelezen.
Heb je de suggesties zelf eventueel ookal via de App verzonden? Dit kan via 'meer' en vervolgens 'App Support'.
Punt 1 en 2 heb ik toegevoegd bij ons aan de lijst en gaan we zeker oppakken! (Wanneer dat zal zijn kan ik niet zeggen, maar we gaan er van uit dat het sowieso voor het einde van het jaar moet kunnen).
Punt 3 daar zijn grotere issues mee dus er wordt aan gewerkt, maar is op dit moment niet mogelijk.
Punt 4 hier komt een oplossing voor waarschijnlijk als losse app.
Kortom, ze zijn nog wel even zoet 😉
Ik kwam vorige week nog achter iets anders: bij de feedback-opties in de app verspringt VoiceOver naar het Engels. 🙂
Ik ga maar mijn eigen topic even recyclen, aangezien ik geen nieuw topic kan aanmaken op dit forum.
Nog even wat opmerkingen/vragen:
1. Hoe gebruik ik de zitplaatszoeker in combinatie met VoiceOver?
2. Als ik op een verstoring klik om de details te openen, is er een knop waarbij ik voor die specifieke storing meldingen kan instellen. Die staat standaard uit, en kan ik met VoiceOver niet aanzetten.
3. Niet perse VoiceOver-gerelateerd, maar bij de actuele vertrektijden is de hele geschiedenis en mijn favorieten verdwenen sinds de vorige update. De app verwijderen en opnieuw installeren werkt niet. De desbetreffende stations staan nog steeds als favoriet gemarkeerd bij de reisplanner pagina; ze als favoriet verwijderen en opnieuw favoriet maken helpt niet om ze zichtbaar te maken op de actuele vertrektijdenpagina.
Ik moet even gaan uitzoeken waar Denice NS haar reacties vandaan heeft, VIRM en kom daarna bij je terug!
Nog even terugkomend op opmerking 3: de favorieten e.d. staan dus gewoon wel in de app, maar bij de laatste update is er iets fout gegaan waardoor dit hele gedeelte onbenaderbaar is met VoiceOver.
Ik ben hier nog mee bezig, de afdeling heeft extra informatie opgevraagd die ik zojuist verstrekt heb.
Ik begrijp van de afdeling dat VoiceOver een update heeft gekregen waardoor er problemen waren bij iOS. Inmiddels zou dit weer opgelost moeten zijn. Kun je dit verifiëren voor me, VIRM?
Nogmaals de NS app ingaan helpt niet. Updaten van iOS 13.2.nogiets naar 13.3 helpt ook niet. De app verwijderen en opnieuw downloaden lost het probleem ook niet op. Wellichtht dat er iets fout is gegaan bij een vorige update van de app.
Ik ga hier weer mee aan de slag VIRM. De afdeling is geïnformeerd en ik verwacht over niet al te lange tijd een reactie.
Volgens de collega's is er een update uitgevoerd waardoor het weer beter zou moeten werken. Er zijn vooralsnog echter geen plannen om de VoiceOver ook te kunnen gebruiken voor de zitplaatszoeker. Kun je het controleren, VIRM?
Aangezien VIRM niet meer reageert ga ik ervan uit dat het is opgelost. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag.
Sorry, het forum stuurt tamelijk willekeurig e-mails over reacties in topics.
Het probleem met VoiceOver is niet opgelost.
Inmiddels heeft de NS ook een speciale app uitgebracht. Deze zou als het goed is ook voorzien zijn van ondersteuning voor screenreaders. Ik ben zelf niet visueel beperkt en ik heb die voorlees-functie niet uitgetest. (Ja, het is lastig om die uit te krijgen, toen ik het ooit eens uitprobeerde uit nieuwsgierigheid :P ). Maar het zou volgens het artikel moeten werken.
https://nieuws.ns.nl/perroninformatie-toegankelijk-voor-reizigers-met-visuele-beperking/

Die app ken ik inderdaad, aangezien die ik heb getest. :P Hij zou van mij wel wat sneller mogen verversen. En aan die voorleesfunctie die in je telefoon is ingebouwd, moet je wel even wennen ja. :P
Met spraak is die nieuwe app prima te doen. Maar de reguliere NS app, die meer opties heeft, heeft kuren.
Die app ken ik inderdaad, aangezien die ik heb getest. :P Hij zou van mij wel wat sneller mogen verversen. En aan die voorleesfunctie die in je telefoon is ingebouwd, moet je wel even wennen ja. :P
Met spraak is die nieuwe app prima te doen. Maar de reguliere NS app, die meer opties heeft, heeft kuren.
Is hier ondertussen al wat meer over bekend? De afgelopen drie weken is er volgens mij geen update geweest van de NS-app, dus geen idee wat de verbeteringen zijn die hierboven door Jouke zijn aangekondigd.
Kun je aangeven waar je nog tegenaan loopt VIRM? Volgens mijn collega's zouden de eerder genoemde problemen opgelost moeten zijn!
Punten 2 en 3 zijn nog steeds niet opgelost. Geen idee waarom je collega's vinden dat ze zijn opgelost, aangezien er recentelijk ook geen update van de app is geweest.
Bedankt voor de informatie,
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.