NS Reisplanner Xtra-app en VoiceOVer

  • 18 oktober 2018
  • 34 reacties
  • 1099 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider***
  • 850 reacties
Bij het maken van treinreizen maak ik veelvuldig gebruik van de NS Reisplanner Xtra-app voor IOS in combinatie met VoiceOver. Over het algemeen is de app goed toegankelijk. Toch zou ik nog een paar suggesties willen doen:

1. Bij het plannen van een reis of het selecteren van stations is er onder de lijst met favoriete stations een rij met drie stations in de buurt. Deze worden niet door VoiceOver voorgelezen. Kan dit wellicht worden aangepast?
2. Bij de opgeslagen trajecten bij Mijn Reizen worden reisadviezen die vervallen in een ander kleurtje weergegeven. Als je er met één vinger op staat (dus niet het advies opent), krijg je via VoiceOver niet te horen dat het reisadvies vervalt. Dit kun je pas lezen als je het reisadvies hebt geopend. Kan dit wellicht ook worden aangepast?
3. Wanneer je via Mijn NS de optie voor reisassistentie hebt en je met je NS-account bent ingelogd op de NS Reisplanner Xtra-app, verschijnt bij de tab Mijn Reizen de geboekte reisassistentie als eerste. Deze optie moet altijd eerst worden geladen.
Als incidentele gebruiker van reisassistentie hoeft deze optie van mijn part niet als eerste te worden getoond (zelf heb ik meer aan het overzicht van mijn vaste trajecten), maar het valt mij op dat het laden van de reisassistentie-optie vaak gepaard gaat met technische problemen.
4 Afkoppelen van treinstellen. Helaas kunnen niet alle visueel beperkte reizigers op de TBP’s of de OBIS-schermen lezen waar en wanneer een treinstel wordt afgekoppeld. Deze data is er echter wel, aangezien de OVInfo-app deze wel laat zien bij de vertrektijden van NS-stations. Is het mogelijk deze optie ook te incorporeren in de NS Reisplanner Xtra-app? Dit zou bijvoorbeeld kunnen:
- In het reisadvies. Wanneer er op ‘meer’ wordt geklikt verschijnt er onder het treintype, bestemming en het aantal stops ‘achterste treinstel tot XXXX’.
- In de routelint van een specifieke treinrit, vlak onder het station waar het treinstel wordt afgekoppeld.
- In het overzicht van actuele vertrektijden, nadat de tijd/bestemming/via stations en het spoornummer zijn voorgelezen.

34 reacties

Ik heb eerder deze week om een update gevraagd bij TheoSu. Helaas wordt er op dit moment nog steeds gewerkt aan andere projecten die een hogere prioriteit hebben gekregen.

Ik ben bang dat dit topic vanwege de Corona crisis en alle bijkomstige zaken op dit moment ondersneeuwt. Ik houd het topic in de gaten maar zal voorlopig geen wekelijkse update geven. 

Ik zie dat TheoSu helaas geen reactie meer heeft geplaatst. Ik ga er echter vanuit dat hij in dit topic zal aangeven als er een update is voor wat betreft dit onderwerp. 

 

Bedankt voor je reactie @TheoSu! Heb je een indicatie voor mij, en met name VIRM binnen welke termijn jullie dit op kunnen pakken? 

Reputatie 4

Hi allen,

Wij hebben al jullie punten genoteerd en zullen hier mee aan de slag gaan.

 

Groeten

Theo

Ik wacht even op de reactie van @TheoSu voordat ik hier verder op inga. Ik weet er domweg te weinig vanaf. 

Reputatie 6

Dat is de nieuwste versie: 7.3.1. als ik het goed heb.
 

Dat is balen! Kan je zo zien welke versie van de app je nu op jouw telefoon hebt staan? Ik vraag even na bij Jouke wat hij precies uit heeft staan en of hij bij jou terug kan komen.

Reputatie 6

Gisteren verscheen de update van de NS-app van 15 februari ineens in mijn App Store. Kennelijk is dit de versie waar de problemen met de favorieten moeten zijn opgelost. Na het updaten van de app bleek het probleem niet te zijn opgelost. Vervolgens de app verwijderd en opnieuw gedownload, met hetzelfde resultaat.

Bedankt voor de informatie, @TheoSu  jij doet toch ook wel eens dingen met de app, kun jij hier wellicht ook nog op ingaan of ligt dit buiten jouw kennisgebied? 

Reputatie 6

Punten 2 en 3 zijn nog steeds niet opgelost. Geen idee waarom je collega's vinden dat ze zijn opgelost, aangezien er recentelijk ook geen update van de app is geweest.
 

Kun je aangeven waar je nog tegenaan loopt VIRM? Volgens mijn collega's zouden de eerder genoemde problemen opgelost moeten zijn! 

Reputatie 6

Is hier ondertussen al wat meer over bekend? De afgelopen drie weken is er volgens mij geen update geweest van de NS-app, dus geen idee wat de verbeteringen zijn die hierboven door Jouke zijn aangekondigd.
 

Reputatie 6

Die app ken ik inderdaad, aangezien die ik heb getest. :P Hij zou van mij wel wat sneller mogen verversen. En aan die voorleesfunctie die in je telefoon is ingebouwd, moet je wel even wennen ja. :P

Met spraak is die nieuwe app prima te doen. Maar de reguliere NS app, die meer opties heeft, heeft kuren.

Die app ken ik inderdaad, aangezien die ik heb getest. :P Hij zou van mij wel wat sneller mogen verversen. En aan die voorleesfunctie die in je telefoon is ingebouwd, moet je wel even wennen ja. :P

Met spraak is die nieuwe app prima te doen. Maar de reguliere NS app, die meer opties heeft, heeft kuren.

Reputatie 6
Badge

Inmiddels heeft de NS ook een speciale app uitgebracht. Deze zou als het goed is ook voorzien zijn van ondersteuning voor screenreaders. Ik ben zelf niet visueel beperkt en ik heb die voorlees-functie niet uitgetest. (Ja, het is lastig om die uit te krijgen, toen ik het ooit eens uitprobeerde  uit nieuwsgierigheid :P ). Maar het zou volgens het artikel moeten werken.

https://nieuws.ns.nl/perroninformatie-toegankelijk-voor-reizigers-met-visuele-beperking/

 

Ik zal het aan Jouke doorgeven. Bedankt voor de terugkoppeling, VIRM.

Reputatie 6

Sorry, het forum stuurt tamelijk willekeurig e-mails over reacties in topics.

Het probleem met VoiceOver is niet opgelost.

Aangezien VIRM niet meer reageert ga ik ervan uit dat het is opgelost. Mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag. 

De reactie van @VIRM blijft uit. Ik wacht het nog even af. 

Volgens de collega's is er een update uitgevoerd waardoor het weer beter zou moeten werken. Er zijn vooralsnog echter geen plannen om de VoiceOver ook te kunnen gebruiken voor de zitplaatszoeker. Kun je het controleren, VIRM

Spijtig genoeg nog steeds geen inhoudelijke reactie. Ik ga het via een andere weg proberen! 

Helaas nog geen reactie, ik ga er weer achteraan! 

Ik ga hier weer mee aan de slag VIRM. De afdeling is geïnformeerd en ik verwacht over niet al te lange tijd een reactie. 

Reputatie 6

Nogmaals de NS app ingaan helpt niet. Updaten van iOS 13.2.nogiets naar 13.3 helpt ook niet. De app verwijderen en opnieuw downloaden lost het probleem ook niet op. Wellichtht dat er iets fout is gegaan bij een vorige update van de app.

Ik begrijp van de afdeling dat VoiceOver een update heeft gekregen waardoor er problemen waren bij iOS. Inmiddels zou dit weer opgelost moeten zijn. Kun je dit verifiëren voor me, VIRM

Reageer