beantwoord

Reisassistentie via de app, bied alleen intercity's op de grotere stations.

Beste allemaal,

Ik reis sindskort met scootmobiel in de trein. Nu is een sprinter echt ideaal, als ik mijn reis wil plannen via de app vanaf een groter station, Almere CS in dit geval bied hij alleen intercity's aan. Terwijl er wel om het half uur een sprinter rijd.

Doe ik iets fout in de app?

Groet,

Amanda
icon

Beste antwoord door Momo 1 juni 2019, 17:09

Wanneer je in de reisplanner klikt op "Opties" dan is er bij "Voorkeuren" de optie om alleen sprinters te kiezen.
Nu wil dit niet altijd betekenen dat er dan sprinters rijden die gelijkvloers zijn want op andere trajecten rijden nog oude SGM sprinters of oude DDAR dubbeldekkers die niet gelijkvloers zijn, maar in het geval van Almere - Zwolle zijn dit bijna altijd wel SLT sprinters die goed toegankelijk zijn.

Bekijk origineel

22 reacties

Welkom bij onze NS Community, Amanda.v.v. :)

Wat is je aankomststation? Dan kan ik even met meekijken.
Ik reis vanavond met assistentie nu via muziekwijk omdat ik vanuit daar wel een keuze voor een sprinter kan maken. Maar de eindestemming is Zwolle.
Voor vandaag is het opgelost maar het zou erg fijni zijn om de volgende keer wel via Almere Centraal te kunnen boeken via de app.
Fijn! Dit wordt aangegeven in de reisplanner omdat het reizen met de Intercity vanaf Almere Centrum het snelst gaat. Als je het telefonisch reserveert en het dan kenbaar maakt kan het neem ik aan wel in orde worden gemaakt. Ik begrijp inderdaad dat het reizen met een Sprinter dan makkelijker is. Ik zal je feedback hierover doorgeven, zodat in de toekomst de Sprinters ook zichtbaar zullen zijn in de reisplanner wanneer je "toegankelijk reizen" aanvinkt.
Super, bedankt voor uw snelle reactie. Verder ben ik zo blij met de zelfstandigheid die ik weer heb gekregen doordat de NS dit aanbied!

Fijne avond nog!
Reputatie 7
Badge +2
Wanneer je in de reisplanner klikt op "Opties" dan is er bij "Voorkeuren" de optie om alleen sprinters te kiezen.
Nu wil dit niet altijd betekenen dat er dan sprinters rijden die gelijkvloers zijn want op andere trajecten rijden nog oude SGM sprinters of oude DDAR dubbeldekkers die niet gelijkvloers zijn, maar in het geval van Almere - Zwolle zijn dit bijna altijd wel SLT sprinters die goed toegankelijk zijn.

Dit zijn mijn opties:

Oh ja, inderdaad Momo! Bedankt voor de tip. Dit is inderdaad mogelijk met de laatste update van de app. Ik had 'm zelf nog niet geüpdatet, oeps 😉!
Zou je dit kunnen proberen, Amanda?
Ik heb gekeken of ik de app kon updaten, maar er waren geen updates.
Is er ook nog verschil met Android/Apple?
Zelf heb ik Android.
Reputatie 7
Badge +2
Ik had dit niet met de App gepland aangezien ik geen smartphone heb maar op de website. Daar is de mogelijkheid zeker om "Alleen sprinters" als voorkeur aan te vinken.
Oh ik zie het, dat is mooi. Dat plan ik voorlopig via de site! Dankjewel.
Misschien wel iets om mee te nemen in de volgende update van de app?

Bedankt voor jullie snelle reacties, en meekijken! Super!
Ik heb niet de app om reisassistentie aan te vragen, maar ik verwacht als je in het planningsscherm op 'Extra' klikt dat je daar een aantal opties krijgt, zoals de optie om alleen sprinters te selecteren.
Reputatie 7
Badge +2
Daarnaast kunt u in de reisplanner kort voor vertrek zien welk materieel er gepland is, dit wordt aangegeven met de afkorting van het treintype en met een plaatje.
Vanaf Almere zal dat als sprinter bijna altijd een SLT zijn, in andere delen van het land zijn er sprinters als FLIRT of SNG die ook gelijkvloers zijn.
Het kan soms wel eens gebeuren, bv bij verstoringen of even tekort aan deze sprinters dat er een ander type trein wordt ingezet wat niet gelijkvloers is, bv een dubbeldekker, dit ziet u dan terug in de reisplanner.

Badge +3
Ik heb niet de app om reisassistentie aan te vragen, maar ik verwacht als je in het planningsscherm op 'Extra' klikt dat je daar een aantal opties krijgt, zoals de optie om alleen sprinters te selecteren.
Ja, in de app zit het onder het knopje Extra. Daar kan je ook aangeven dat je alleen toegankelijke reisopties wilt, al dan niet met assistentie.

Om via de app reisassistentie aan te kunnen vragen, moet dat eerst aan je Mijn NS account toegevoegd worden. Dit kan via ns.nl/reisassistentie of via 030 235 7822.
Ik heb de update van de NS app (Android, zonder reisassistentie) en dan kan ik in de reisplanner de volgende opties aanklikken onder "Extra":

• Alleen sprinters
  • Toon alleen toegankelijke reizen.

Zou je het nog eens kunnen checken, Amanda? Mocht het er echt niet tussen staan, zou je deze feedback dan kunnen sturen naar de ontwikkelaars van de app? Dit werkt namelijk sneller omdat dan meteen de gegevens van je besturingssysteem en je telefoon meegestuurd worden. Dit vind je onder "Meer", "App support" en dan kun je klikken op de button met "Contact met app support".
Je zou eerst eventueel ook kunnen kijken of je de laatste Android software update al hebt geïnstalleerd. Misschien kan het daaraan liggen.
Badge +3
Wel apart dat de app voor een reis met een SLT aangeeft dat er bij het in- en uitstappen assistentie nodig zou zijn. 🤔

Reputatie 7
Badge +2
Om ook goed de trein in te kunnen met een rolstoel of scootmobiel moeten ook de perron op de juiste hoogte zijn. Is een perron hoger of lager dan de vloer van de trein dan kan het zijn dat alsnog reisassistentie nodig is. En ook nog niet alle SLT's hebben een uitschuiftrede waardoor het gat tussen de trein en perron rand wordt overbrugd. Je witl ook niet met een wieltje klem zitten in dit gat.
ProRail werkt aan het op hoogte brengen van de perrons en veel perron zijn al op de juiste hoogte. Zo weet ik dat dit bij "mijn" station niet zolang geleden is gebeurt (1 a 2 jaar geleden) en is men op Leiden Centraal hiermee aan de slag gegaan bij de werkzaamheden in maart/april.

Op https://stations.nl/voorzieningen/toegankelijkheid-van-station/informatie-over-perronhoogte staat een linkje naar een kaart van begin oktober 2018 waarin aangegeven staat welke stations al wel en welke nog niet op hoogte zijn.
Badge +3
Zelfde... (en blijkbaar vindt de app dat ik niet van De Vink naar Delft kan vandaag?)

En dit is gewoon een SNG, dus hoe veel assistentie zou je willen? Vanaf Gvc wél een SGMm..

De website zegt dat De Vink gewoon nog bestaat gelukkig.
Reputatie 7
Badge +2
Gelukkig maar dat De Vink nog bestaat, kan ik morgen gewoon naar werk.

De Vink heeft geen reisassistentie maar met een SNG heb je die op dit station ook niet nodig. De uitschuiftrede sluit mooi aan op het perron en een lift hebben we ook. Je hebt wel een probleem wanneer er opeens iets anders rijdt, nog niet zo lang geleden, misschien enkele maanden, reed er 's morgens opeens een DDM. Die had ik hier nog nooit gezien in de tijd dat ik met de trein naar werk ga. Wel eens een keer DDAR of DDZ als sprinter.
Hallo Iedereen,

Even en vervolg van dit bericht.

Zelfde probleem weer, ik wil morgen van Zwolle naar Almere centraal en weer terug dezelfde dag.
Zodra ik ingelogd ben en met reisassistentie (via de site) aanklik geeft hij geen sprinters meer aan, maar als ik bijvoorbeeld Almere Muziekwijk aanklik dan geeft hij wel voor morgen sprinters aan (deze trein stopt hiervoor bij Almere centraal).
Ik heb naar het 030 nr gebeld het verhaal uitgelegd volgens deze mevr. rijden er geen sprinters dit weekend. Wat foutieve informatie is omdat ze wel rijden als je een kleiner station kiest.

Weet iemand wat er fout gaat, en nog belangrijker een oplossing? :)
Almere Muziekwijk is geen fijne optie voor mijn uiteindelijke bestemming.
Dat is zeer spijtig. Ik zal je signaal doorzetten. Mag ik vragen met welke afdeling je vandaag contact hebt gehad?
Dat is zeer spijtig. Ik zal je signaal doorzetten. Mag ik vragen met welke afdeling je vandaag contact hebt gehad?

Het volgende nummer heb ik gebeld: 0302357822.
Ik heb niet naar de naam van de medewerker gevraagd, of onthouden wat ze in het begin van het gesprek zei helaas.
De volgende keer zal ik daar aan denken...
Ik zet het alsnog door. Bedankt voor het doorgeven.

Reageer