Roltrappen stilzetten!


Lees ik net weer dat prorail de roltrappen zoveel mogelijk uit wil laten staan. Buiten de spits bijv. Duhh buitenspits reizen juist mensen die ouder en vaak slechter te been zijn. 

Doet dat dan vooral s'nachts!


10 reacties

Welkom op onze NS Community, Karakter55. Dat is toch echt een vraag voor ProRail.

Toch een belangrijk onderwerp. Laten we allemaal Prorail aanmoedigen deze stap gewoon te nemen. Zo lang er een werkende lift is, is er voor de meeste passagiers, behalve gemak en telefoongebruik, weinig reden om een roltrap te gebruiken .

Het vrijwillig energie besparen op dit soort luxe zaken, is voor zo ver ik het kan zien, een morele verplichting. Laten we ons vooral realiseren dat wij enorm bevoorrecht zijn en best met iets minder toe kunnen. Op dit moment hebben we nog een keuze. En hier eindigt de preek.;-)

 

Lees ik net weer dat prorail de roltrappen zoveel mogelijk uit wil laten staan. Buiten de spits bijv. Duhh buitenspits reizen juist mensen die ouder en vaak slechter te been zijn. 

Het gaat primair over plaatsen waar zowel roltrappen als liften zijn wat natuurlijk een tamelijk onzinnige duplicatie is.

Reputatie 7

Ook op die plaatsen waar beide zijn gebruik ik als oudere de roltrap en laat de lift aan degene die het echt nodig hebben. In grote plaatsen is de capaciteit van de liften in ieder geval onvoldoende en de roltrap nodig.

Op drukke tijden Amsterdam CS staan er files voor de liften de roltrappen en gewone trappen.

Dit is een idee van iemand die misschien nadenkt over energiebesparing maar niet over andere noden.

@Cornelis van den Berg 

95% van de mensen kan natuurlijk prima lopen maar heeft daar vaak geen zin in.

Reputatie 7
Badge +4

Het proefballonnetje lijkt al weer te zijn afgeblazen en dat is wat mij betreft maar goed ook. We moesten ons bewust worden van de kosten, ach ja. Een opvoedkundige maatregel.

Onzalig voornemen en nog onveilig ook. De lift kan het nooit opvangen. 

Reputatie 5

Het proefballonetje is er echt één in de categorie 'voor welk probleem is dit een oplossing'. Zoals hierboven gezegd zijn roltrappen en liften juist complementair op stations waar die capaciteit gewenst is. 

Ik vind het überhaupt zorgwekkend dat Prorail dit soort proefballonetjes oplaat. Het suggereert een organisatie die totaal geen zicht heeft op de grote maatschappelijke vragen, maar neuzelt op details:

Drie weken geleden kwam het laatste IPCC rapport over klimaatverandering-mitigatie-strategieën uit. Het rapport benoemt een prominente rol voor het openbaar vervoer: het verder stimuleren van een modal shift, weg van individueel autobezit naar gebruik van OV is 'laaghangend fruit' om klimaatverandering tegen te gaan. M.a.w. het is goedkoop en effectief (zelfs één van de goedkoopste opties per voorkomen ton uitstoot).

De focus van Prorail zou daar dus moeten liggen, hoe zij een rol in dit proces kunnen spelen. Proefballonetjes over uitzetten van roltrappen geven, m.i., een ontluisterend beeld van een organisatie die de prioriteiten niet scherp heeft.

De noodzaak om energieverbruik binnen Nederland (en Europa) vrijwillig zo snel en zo veel mogelijk terug te brengen zodat wij misschien binnen afzienbare tijd niet noodgedwongen veel zwaardere maatregelen opgelegd krijgen, lijkt mij redelijk helder. Als er tot 20 % bezuinigd kan worden op stroomgebruik van Prorail door het gebruik van roltrappen terug te brengen, lijkt mij dat de moeite waard. Als de huidige wereldsituatie verslechtert, is een gebrek aan een roltrap op een station de minste van onze zorgen, lijkt mij. We weten nu echt allemaal wel hoe alles in elkaar grijpt.

Badge +3

Die 20% zal gaan over het energieverbruik van een (gemiddeld) station.

Als je die stil zet en alle mensen die minder mobiel zijn of zware bagage bij zich hebben de liften gaan gebruiken… dan sta je daar in de rij en een lift die omhoog moet verbruikt ook de nodige energie.

Dus als het puur om energieverspilling/besparing gaat, pas de roltrappen aan aan het aanbod. Zie 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Cornelis van den Berg

95% van de mensen kan natuurlijk prima lopen maar heeft daar vaak geen zin in.

Ja, ik kan ook prima lopen en een trap nemen, maar ik heb bij tijd en wijlen last van mijn knie, soms een paar dagen achtereen, soms enkele weken, waardoor het pijnlijk is om trap te lopen. Het is niet zo pijnlijk dat ik daardoor de lift neem als er op een station geen roltrap is (thuis heb ik ook geen lift maar wel 2 trappen, want eengezinswoning) maar als er wel een roltrap is kies ik daarvoor. In ieder geval neem ik dan de roltrap omhoog omdat omhoog met de pijnlijke knie het meeste pijn doen, de trap omlaag doet dan meestal minder pijn. Maar ik heb ook weken of maanden waarin de knie geen pijn doet en dan is het inderdaad een kwestie van geen zin om de trap te nemen. Of eigenlijk was het een dergelijke kwestie aangezien ik al bijna 3 jaar niet meer met de trein ga aangezien ik al een tijdje geen forens meer ben. En dan ben ik pas 55, veel mensen die 10, 20 of 30 jaar ouder zijn hebben zeer waarschijnlijk meer last met het nemen van de trap en dan is het geen kwestie van dat ze prima kunnen lopen. 

Dit luchtballonnetje van ProRail moet maar snel worden doorgeprikt.

Reageer