beantwoord

Scootmobiel en treinuitval

• 26 januari 2020
  • 5 reacties
  • 251 Bekeken

Na langere tijd niet meer mobiel kunnen zijn, krijg ik binnenkort eindelijk een scootmobiel. Ik heb al lang genoeg thuis gezeten en kijk er enorm naar uit om weer actief te kunnen leven! Ik wil bijvoorbeeld weer op visite en naar evenementen kunnen gaan, maar ook weer kunnen werken.

Nou vraag ik me af hoe dat met vervangend vervoer gaat bij werkzaamheden en onverwachte treinuitval. Vroeger kon ik dan op de vervangende bus, maar met een scootmobiel is dat natuurlijk niet mogelijk.Visite kan ik natuurlijk uitstellen bij geplande werkzaamheden, maar voor evenementen waarvoor je vaak al lang van te voren een ticket moet kopen, is dat een stuk lastiger. En hoe zit dat met onverwachte verstoringen en werkzaamheden?

Valys is geen goede optie, die heeft maar 700 km (ik kom niet in aanmerking voor meer km, ze verwijzen naar de trein) en daar ben ik ook al snel doorheen.

Wat is het alternatief als ik echt aan een bepaalde datum vast zit of als ik onverhoopt met uitval/werkzaamheden te maken krijg? 

icon

Beste antwoord door iMark 26 januari 2020, 11:48

In het geval dat er werkzaamheden zijn zal NS u toch moeten vervoeren met treinvervangend vervoer. U kunt in een dergelijke situatie reisassistentie aanvragen via https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html

Een scootmobiel kan vaak niet mee in de bus (hangt natuurlijk van het type bus af) maar natuurlijk wel in een taxibusje.

Helaas staat op die pagina niet uitgelegd wat je moet doen wanneer er werkzaamheden op een traject waarop je normaal gesproken zonder assistentie kunt reizen.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In het geval dat er werkzaamheden zijn zal NS u toch moeten vervoeren met treinvervangend vervoer. U kunt in een dergelijke situatie reisassistentie aanvragen via https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html

Een scootmobiel kan vaak niet mee in de bus (hangt natuurlijk van het type bus af) maar natuurlijk wel in een taxibusje.

Helaas staat op die pagina niet uitgelegd wat je moet doen wanneer er werkzaamheden op een traject waarop je normaal gesproken zonder assistentie kunt reizen.

Bedankt voor uw reactie. Als ik het goed begrijp valt het onder de assistentie? Dat stelt me gerust. Ik ga daar namelijk sowieso gebruik van maken, aangezien ik hier lees dat de “gap” tussen sprinter en perron nog wel eens te groot is voor scootmobielwieltjes.

Reputatie 7
Badge

Hou er dan wel rekening mee @poldermeisje dat reisassistentie op lang niet alle stations mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er noodgedwongen treinvervangend vervoer wordt ingezet zal NS ook assistentie moeten verlenen op stations waar normaal gesproken geen assistentie is. NS moet gewoon de concessie uitvoeren.

Reputatie 5

Ik wil niet negatief doen maar @poldermeisje neem maar een thermoskan koffie en brood mee. Als door een storing of aanrijding de trein niet verder rijdt is er een redelijke kans dat de treinen eerder rijden dan dat er voor jou vervangend vervoer is. Ook de “assistentie” is op het moment van een plotselinge verstoring meestal niet of als laatste op de hoogte. Als de gewone reiziger soms meer dan anderhalf uur staat te blauwbekken bij een verstoring voor er busvervoer is….Je snapt dat wel eens lang kan duren voor dat jij en de assistentie op het zelfde station zijn. Het zal geen kwade wil zijn, maar het is wat ingewikkeld. Naast de koffie en het brood kan het meenemen van een warm dekentje op koude en een paraplu op natte dagen best wel eens handig zijn. (niet alleen bij een verstoring, maar sommige stations zijn niet echt reiziger vriendelijk)

Reageer