beantwoord

Scootmobiel mee in Eurostar

• 12 januari 2019
  • 16 reacties
  • 974 Bekeken

Reputatie 1
Met een beperking val je alweer buiten de boot ? Ja !
Sinds kort is er een treinkaartje voor 19 euro waarmede men een hele dag 1e klas kan reizen.
Ja ? Nou nee, een reiziger met een beperking kan nu eenmaal niet de trap op of af of in een 1e klas coupe komen. Veel te smalle deurtjes etc.
De helpdesk kon alweer niet helpen. En dan doet NS net of ze zaligmakend zijn met hun reclame, maar wat ze doen is eigenlijk een ordinaire discriminatie en zondigen tegen artikel 1 van de Nederlandse grond wet. En het bljift maar doorgaan.
Maar eigenlijk zou men om een beetje te compenseren om de 2 maanden een gratis dag treinen met alle hulp die nodig is. Het is immers nog steeds zo dat er NOG steeds stations zijn waar GEEN in en/of uitstaphulp mogelijk is. Ik denk erover om aangifte te doen bij het college voor de rechten van de mens.

Ook kon niemand antwoord geven op de vraag of ik met de scootmobiel naar Engeland kon reizen. Wij, mensen met een beperking, blijven maar in een hoek gedreven te worden.
icon

Beste antwoord door bryan 12 januari 2019, 16:24

Spijtig dat niemand u kon helpen wat betreft de Eurostar. Het staat namelijk gewoon op hun website:

https://www.eurostar.com/uk-en/travel-info/travel-planning/accessibility

Travellers who use a mobility scooter
If you want to travel with your mobility scooter, you have to book a wheelchair space. If you want help getting to and from the train, you can book special assistance.

Mobility scooters
  • You can only travel with a battery-powered scooter – scooters that use combustible fuel aren’t allowed on board
  • Your scooter must fit in a wheelchair space – 70cm x 100cm
If your scooter doesn’t meet these criteria or you don’t need to travel with it, it’s free to send it to your destination with EuroDespatch.

---
Zoals ik het lees mag een scootmobiel mee als deze op accu werkt, en op een rolstoel plaats past.

Nota bene: u (en uw scootmobiel) moet in Brussel de trein uit voor de security checks.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 5
Badge
Spijtig dat niemand u kon helpen wat betreft de Eurostar. Het staat namelijk gewoon op hun website:

https://www.eurostar.com/uk-en/travel-info/travel-planning/accessibility

Travellers who use a mobility scooter
If you want to travel with your mobility scooter, you have to book a wheelchair space. If you want help getting to and from the train, you can book special assistance.

Mobility scooters
  • You can only travel with a battery-powered scooter – scooters that use combustible fuel aren’t allowed on board
  • Your scooter must fit in a wheelchair space – 70cm x 100cm
If your scooter doesn’t meet these criteria or you don’t need to travel with it, it’s free to send it to your destination with EuroDespatch.

---
Zoals ik het lees mag een scootmobiel mee als deze op accu werkt, en op een rolstoel plaats past.

Nota bene: u (en uw scootmobiel) moet in Brussel de trein uit voor de security checks.
Reputatie 4
Wat een onnodig verwijtende en naïeve post. Er worden steeds en steeds meer stappen genomen om reizigers met een beperking te helpen, soms ten koste van de rest, en dan is het verwijt opeens dat alle ANDERE mogelijke stappen niet genomen worden? Tot voor kort werd er NIKS gedaan om u te helpen, nu is dat veel meer. Dat is niet de beperkte reiziger in een hoekje drijven, dat is ondankbaarheid.
Badge +3
Moeten, kunnen, willen en doen. In willekeurige volgorde (behalve dat eerste dan).

Te smalle poortjes of deuren pas je niet zomaar even aan (kunnen).

Gelijkvloers elke trein in kunnen rollen kan ook nog niet (2025 las ik ergens?)

Willen... Ja en nee... zie dit topic voor wat actuele info. Hulde aan NS op zich, met inzet van o.a. de moderators hier.

Doen? Als je werkinstructie is 'geen risico's nemen', dan vind ik dat op zich acceptabel.

Als je scootmobiel dus niet past of mee mag (om welke reden dan ook) zie de posting van @bryan Die wordt dus (gratis!) vervoerd naar je bestemming.

Vroeger kon dat ook niet, dus tenzij het 'moeten' in zwang komt is het inderdaad... pure ondankbaarheid (vergelijkbaar met "waarom is hier nog steeds geen WC" en zo?)...

Ze 'willen' dus wel maar het kan of mag simpelweg niet... Mag je er wel een vliegtuig mee in en hoe gaan ze dat regelen dan, en wat kost dat? Vliegen is goedkoper dan de trein immers, naar veel bestemmingen... 😅
Reputatie 7
Badge +2
Ik snap uw probleem, maar je hebt scootmobielen en scootmobielen. En daarmee bedoel ik de kleinere en de opvouwbare scootmobielen (die dus mee mogen met Eurostar). De grotere, waarmee je langere afstanden kunt afleggen waren in eerste instantie bedoeld voor buitengebruik, zodat mensen met een beperking niet aan huisgebonden waren. Maar veel mensen gaan er mee winkels en gebouwen in (wat eigenlijk niet de bedoeling was). Die grotere passen niet in een trein en mijn inziens horen die daar ook niet in.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad heel vervelend dat het reizen met rolstoel of scootmobiel in de trein op problemen stuit.
NS is bezig met het aankopen van nieuwe treinen met gelijkvloerse instap en ProRail met het op hoogte brengen van perrons. Helaas zijn dan niet van de één op andere dag alle treinen voor iedereen zonder hulp toegankelijk.

Maar ik vind echt veel te ver gaan om nu ook nog te gaan klagen over discriminatie bij aanbiedingen van NS.
Badge
Het niet voorzien in rolstoel toegankelijke eerste klas is naar mijn idee totaal geen discriminatie want er wordt niet gezegd dat u niet met de trein mee mag echter is de eerste klas niet toegankelijk met een scootmobiel. Maar het is voor u niet verboden om gebruik te maken van de eerste klas, pas dan zou het gaan om discriminatie.

En uw reis naar Londen, dat is geen NS trein maar een trein van de organisatie Eurostar, voor vragen over die trein zult u zich bij hen moeten melden.

Dat in- en uitstap hulp nog niet overal mogelijk is heeft ook vooral te maken met beschikbaarheid van personen die u daarmee kunnen assisteren op die stations en dus in de nabijheid beschikbaar zijn. En helaas is er niet voor ieder station iemand beschikbaar om mensen die minder valide zijn in/uit de trein te helpen. Maar u weet dit vooruit en kunt dan daar rekening mee houden. U kunt de verantwoordelijkheid hiervan niet totaal bij de NS neerleggen, er wordt inmiddels toch redelijk wat voorzieningen geboden op diverse stations.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt wel alles op discriminatie gooien.
Mijn moeder van 80 met 2 nieuwe heupen en die deze week een nieuwe knie krijgt, fietst nog op haar leeftijd. Echter lukt het haar niet om een iets hogere brug over te komen met haar fiets. Misschien moet zij de gemeente maar aanklagen wegens discriminatie omdat ze die bruggen te hoog gemaakt hebben.
En als zij met de trein gaat (niet alleen, maar samen met mij) kan ze ook niet met haar rollator een trappetje op of af in een dubbeldekker. Dan nemen we maar zoveel mogelijk een sprinter of gaan op een klapstoeltje op het balkon zitten.
Sommige dingen zijn nu eenmaal helaas zo.Hoewel ik iedereen gun om vrij en zonder hulp te kunnen reizen.
Ik zie dat er hierboven al door een aantal andere gebruikers op je topic is gereageerd, Verotel. Laat ik vanuit NS ook proberen een beeld te schetsen. Zoals diverse mensen hierboven ook aangeven werken we hard aan het verbeteren van de faciliteiten voor mensen in een rolstoel c.q. Scootmobiel. Daarbij zijn we, deels, afhankelijk van ProRail en ook van faciliteiten op een station. We kunnen helaas niet direct voldoen aan de behoefte, zoals Robert B. ook aangeeft, maar zijn ons wel bewust dat de huidige situatie niet voldoet aan de wensen. Dat gezegd hebbende, dat je aangeeft dat jij je gediscrimineerd voelt is natuurlijk een duidelijk signaal dat we nog niet ver genoeg zijn in onze ontwikkeling. We hebben simpelweg tijd nodig om alle aanpassingen door te voeren. Het aanpassen van een station door ProRail kan bijvoorbeeld niet zomaar worden gedaan. Dit moet in overleg met de lokale overheid en alle vervoerders die dat station passeren. Treinen aanpassen is nog veel complexer. Wanneer alle aanpassingen gereed zijn? Ik durf die vraag niet te beantwoorden. Wat ik wel kan zeggen is dit: NS werkt samen met diverse belangenorganisaties om de faciliteiten te verbeteren. Ik wil je dan ook adviseren daar contact mee op te nemen om te informeren over hun opinie over jouw problematiek.

Ik zie overigens dat bryan je vraag over de Eurostar al heeft beantwoord, kom je daarmee verder?
Reputatie 1
Mijn dank aan die mensen die een niet onredelijk antwoord gaven. Het komt heel veel voor dat mensen welke geen beperking hebben een niet zo netjes en ondoordacht antwoord geven. Als je problemen hebt met mensen met een beperking (en dat zijn er heel veel) reageer dan niet. Kijk maar eens bij een instap of uitstap, iedereen staat te dringen en soms wordt iemand met een rolstoel gewoon naar achteren geduwd, zeer tot ongenoegen van mijn vaste begeleider. Je kwetst er iemand onnodig mee, wat helaas veel gebeurd. Ik stelde deze vragen niet voor mij zelf maar iemand anders, dit forum is er om elkaar te helpen en niet om je mogelijke frustratie te spuien. Ik heb het lang geleden al verwerkt en heel mensen die verwerking problemen had geheel vrijblijvend geholpen (al moest ik daarvoor halve land op eigen kosten afreizen). Het helpen geeft meer vreugde dan iemand de grond in trappen.
----------------------------------------------------------------------------
@bryan, @MoDe
ik heb een 4 wiel handbewogen rolstoel (scootmobiel mag niet in een bus mee) en een
[h4] Pride Scootmobiel Pride Victory XL130[/h4]
@Momo
Ook het vergelijken van iemand die nog fietsen kan en mij die dat helemaal niet meer kan was gewoon dom. Die mevr, kan bij de WMO of PGB van haar gemeente een ondersteunende fiets aan vragen. Als u wist dat ik een aorta operatie heb ondergaan die niet helemaal perfect verlopen is en ik nooit meer geopereerd mag worden. Maar ik vergeef het u, u kon dit ook niet weten, ik mankeer nog veel meer maar klaag daar niet over. Onwetendheid kan tot vreemde antwoorden leiden.
Ik denk maar zo : iemand die geen verstand heeft kan mij niet kwetsen, iemand met verstand zal mij niet kwetsen. Behandel iemand zoals u zelf behandeld wil worden.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Ook het vergelijken van iemand die nog fietsen kan en mij die dat helemaal niet meer kan was gewoon dom. Die mevr, kan bij de WMO of PGB van haar gemeente een ondersteunende fiets aan vragen.

Nu gaat dit echt te ver. Hoe durf jij mij dom te noemen? Dit betreft mijn moeder van 80, die al een rollator heeft, gebruik maakt van de regiotaxi met alle problemen van dien, en die nog zoveel mogelijk zelf te fietsen. Mogelijk gaat het beter nadat zij later deze een nieuwe knie krijgt. Anders is haar volgende stap een scootmobiel, desnoods betaalt zij deze zelf.
En dan beschuldig je mij van onwetend? Ik heb meer het idee dat je zelf zo verblind met door rancune als ik dit lees. Ik neem vanaf nu geen enkele post van jou serieus.
Reputatie 5
@Verotel ik denk dat u zelf ook niet heel erg redelijk bent geweest naar andere mensen. Teven beschuldigt u de NS van discriminatie omdat niet iedereen alle treinen zelfstandig kunnen betreden?

Dan mag u ook gaan beginnen met bijna alle busmaatschappijen, zowel touringcar bedrijven als lijndiensten aan gaan klagen. Tevens mag u de KLM aan gaan klagen want mensen kunnen niet zelfstandig op het bovendek van de 747 komen.

Verandering is bezig, alleen kost dat bakken met geld. Ik denk dat men eerder dankbaar mag zijn dat er uberhaupt zoveel stappen worden gemaakt op het gebied van toegankelijkheid. Dit is echter niet van de een op andere dag gerealiseerd. En ook nooit zal je met een rolstoel overal kunnen komen, that is reality.

Mijn stiefmoeder zit zelf overigens in een rolstoel, dus ik ben zeker op de hoogte van de problemen die zij ervaart. Echter is zij niet zo onredelijk door te verwachten dat de hele wereld maar aan haar moet worden aangepast. Verandering komt vanzelf.
Badge
.....
Ik stelde deze vragen niet voor mij zelf maar iemand anders, dit forum is er om elkaar te helpen en niet om je mogelijke frustratie te spuien. Ik heb het lang geleden al verwerkt en heel mensen die verwerking problemen had geheel vrijblijvend geholpen (al moest ik daarvoor halve land op eigen kosten afreizen). Het helpen geeft meer vreugde dan iemand de grond in trappen.

.......

Ik denk maar zo : iemand die geen verstand heeft kan mij niet kwetsen, iemand met verstand zal mij niet kwetsen. Behandel iemand zoals u zelf behandeld wil worden.

Als ik dan uw startpost lees en dan deze reactie van u lees dan is de reactie een 100% draaiing t.o.v. uw startpost.

En u uit hier zelf ook frustratie naar andere mensen en de NS, NS medewerkers .... En dan schrijft u dat dit forum er neit voor is om mogelijke frustratie te spuien ?????

Veel vaste forumleden en een aantal NS medewerkers proberen uit goede wil hier vragen/opmerkingen die in verschillende topics gesteld/gemaakt worden te beantwoorden en geven daarbij ook hun mening als mede reizigers of personeelslid van de NS. Als u respect wilt van de forumleden dan zult u ook met respect moeten reageren op de andere leden.

Fatsoen, respect en waardering werken 2 kanten op.
Reputatie 1
Dus je mag niet gefrusteerd zijn als je tracht de trein te verlaten middels de verchroomde buizen en jongelui die haast hebben trekken aan je benen waardoor ik tussen perron en trein viel. Wat hadden ze een lol en niemand zei er wat van. Ik zette dit expres hier neer in de hoop dat mensen helpen, maar je krijgt enkel haat.
En waarom zou ik iemand respecteren als men mij voor een trap laat staan, knikken en doorlopen en daar sta je dan 2 uur te wachten ?
En het uit de trein zetten door schoffies die sta ruimte willen
Maar ook sommige opmerkingen ten opzichte van iemand met een beperking. Ik was super kwaad toen tegen een blinde mevr. gezegd werd "kan je niet uit je doppen kijken. Muts ?" Men ging gewoon voor de hulphond staan. Poos terug ben ik met een oudere man welke slechtziend was doorgereisd naar Amsterdam, terwijl ik naar Utrecht moest. De man wilde mij betalen, maar dat wil ik nooit voor mijn hulp. Ja zei hij, u moet nu weer terug naar Utrecht. Mijn antwoord was, geeft niet hoor, ik heb vdu kaart.

Einde mijn reactie.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, je mag gefrustreerd zijn maar dit kan ook op een normale manier gezegd worden ipv gelijk alles en iedereen te beschuldigen van discriminatie.
Wanneer het op een normale manier gezegd wordt hebben andere mensen mensen meer begrip. Door de manier waarop je reageerde (niet alleen in dit topic maar ook in het verleden) jaag je mensen tegen je in het harnas en is het nog maar heel moeilijk om begrip op te brengen.
Je vangt nu eenmaal meer vliegen met stroop dan met azijn.
Reputatie 1
Mijn vader leest dit niet meer. Dus geen reacties.
Reputatie 2
Mijn vader leest dit niet meer. Dus geen reacties.

Met alle respect voor omstandigheden en specificaties en geen oordel maar een observatie:

Misschien is het handiger om door te geven dat een topic scherp aansnijden ook scherpe reacties teweeg kan brengen. (Op deze community is geen enkel menselijk trekje vreemd :$:))

Als dat gebeurt komen er ook andere reacties en wellicht misschien ook nog wel betere/andere oplossingen.

Fijn weekend beide :)

P.s. Je kan een moderator vragen om een topic te sluiten, dan komen er automatisch geen reacties.

Reageer