beantwoord

Toegankelijkheid met rollator

• 28 maart 2019
  • 3 reacties
  • 500 Bekeken

Hoe kom ik met een rollator door de poortjes? Is er een speciale doorgang? Kan ik de opvouwbare rollator in de trein ergens parkeren? N.B. Ik heb niet eerder met de trein gereisd, dus ben nogal onwetend.
icon

Beste antwoord door Guus92 28 maart 2019, 12:36

Goedemiddag @Aweevanrijn

Leuk dat u uw vraag hier stelt!

De meeste treinen en stations hebben speciale toegangen in de vorm van een bredere ingang of bredere poortjes. Deze zijn meestal poortjes waarboven het rolstoel logo staat aangegeven.

Hetzelfde geld voor de trein, op de deuren staat een rolstoellogo, hier is dan meer plek en ruimte om uw rollator te parkeren.

Mocht uw mobiliteit het niet toelaten zijn er op vele stations liften of loopbruggen aanwezig. U kan dit ook checken online of in de app, welke voorzieningen op stations aanwezig zijn.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2
Goedemiddag @Aweevanrijn

Leuk dat u uw vraag hier stelt!

De meeste treinen en stations hebben speciale toegangen in de vorm van een bredere ingang of bredere poortjes. Deze zijn meestal poortjes waarboven het rolstoel logo staat aangegeven.

Hetzelfde geld voor de trein, op de deuren staat een rolstoellogo, hier is dan meer plek en ruimte om uw rollator te parkeren.

Mocht uw mobiliteit het niet toelaten zijn er op vele stations liften of loopbruggen aanwezig. U kan dit ook checken online of in de app, welke voorzieningen op stations aanwezig zijn.
Dag,
Bedankt voor uw reactie. Duidelijk. Als lid van een gehandicaptenorganisatie hoorde ik keer op keer de akeligste verhalen over ervaringen van gehandicapten met openbaar vervoer. Kennelijk is er (gelukkig) toch al wat veranderd in de afgelopen 15 jaar.
ik ga regelmatig met de rollator met de trein.
In de sprinter is er inderdaad meer ruimte voor de rollator bij de deuren waar het rolstoelsymbool staat.
Rollator kun je daar parkeren en dan ergens gaan zitten (ik ga zelf vaak gewoon op de klapstoeltjes zitten).

Bij de andere treinen is het soms wat lastiger omdat je dan of een trapje naar beneden moet, of een trap ophoog (is voor mij niet altijd een optie), dus ga ik op het balkon zitten.
Ik vind het wel jammer dat dat vaak bij het toilet is .....maar goed, het is te doen.

Als ik iemand bij me heb,die de rollator kan tillen (of het lukt mij zelf) dan ga ik wel eens het trapje naar beneden. Ook daar is er ruimte waar men zijn/haar koffer kwijt kan - past de rollator prima, en kun je zelf ergens anders zitten.
En laatst bij de eerste klas kon ik mijn rollator bij me houden omdat het tamelijk ''breed'' is in de eerste klas. Niet echt heel comfortabel........maar te doen 😉 . Daardoor heb ik niet goed opgelet, of je dan ook een ruimte hebt waar je bijvoorbeeld je koffer neer kunt zetten ( oeps).
In sommige sprinters in de eerste klas , is er in elk geval een beetje ruimte waar je je rollator neer kan zetten, omdat er dan ook afgescheiden ruimte is, en dan staat er een enkele stoel en of daar achter, of naast de dubbele stoel staat een rollator die goed ingeklapt kan worden niet in de weg.

Maar heel veel ligt wel aan het soort rollator die je hebt ( ik heb zelf een hele lichte, die je in de breedte inklapt).
En aan hoe druk het is (niet iedereen is even vriendelijk en behulpzaam).

Reageer