beantwoord

Treinen met rolstoeltoegang

• 6 december 2018
  • 2 reacties
  • 355 Bekeken

Vandaag zag ik een mevrouw in een rolstoel die de trein in wilde.
Zij was alleen en er was niemand in de buurt om haar te helpen.
Zij was ‘gelukkig’ wel in staat om zelfstandig te staan, zodat zij de trein in kon stappen en met behulp van een medepassagier haar rolstoel de trein in kon tillen.
Dit zette me tot denken, treinen met rolstoeltoegang, zijn die er eigenlijk wel?
En zo niet, zouden die er niet moeten komen?
Ik ben van mening (maar misschien is dat erg kort door de bocht gedacht) dat er per trein prima één rolstoelingang kan komen, waar, als men op de knop van de deuren drukt, automatisch een klep naar beneden komt waardoor rolstoelgebruikers ook de trein in kunnen.
Is dit te bereiken? Of ben ik een zeurende Nederlander die te makkelijk denkt over dingen?
icon

Beste antwoord door iMark 6 december 2018, 14:16

Helaas torst NS vanuit het verleden een karrenvracht aan treinen mee die niet zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking.

Het ligt in de bedoeling dat rond 2030 alle stations in Nederland zelfstandig toegankelijk zijn.
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid

Om het spoorsysteem in Nederland volledig toegankelijk te maken voor reizigers met een functiebeperking zijn we afhankelijk van de snelheid waarmee NS treinen die niet zelfstandig toegankelijk zijn vervangt door treinen die dat wel zijn. @Slidestops heeft al een aantal materieelsoorten opgesomd die wel zelfstandig toegankelijk zijn. Maar gezien het feit dat de laatste serie VIRM in 2009 is afgeleverd en treinen een levensduur van een jaar of dertig hebben lijkt het me onwaarschijnlijk dat in 2030 alle treinreizen zonder assistentieverlening kunnen worden gemaakt.

Bij alle andere vervoerders op het spoor in Nederland speelt dit probleem niet. Al hun materieel is rolstoeltoegankelijk.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Er zijn treinen met een gelijkvloerse instap. (Type: SLT, FLIRT, SNG en in de toekomst de ICNG) Alle nieuwe treinen die nu besteld worden en in de dienst komen, zijn ook treinen met gelijkvloerse instap. Dit is met een schuiftrede die tot aan het perron komt. De trein zou dus rolstoeltoegankelijk moeten zijn.

De oudere treinen die dit niet zijn, zijn heel erg lastig om te bouwen. De deuren zitten vaak boven de wielen van een trein, dus een uitschuiftrede pas daar simpelweg niet. Om op een andere plaats een deur te maken is zeer kostbaar.

Een rolstoelgebruiker kan overigens altijd hulp vragen aan NS. https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking
Je wordt dan in en uit de trein geholpen, op steeds meer stations is dit beschikbaar.
Badge +3
Helaas torst NS vanuit het verleden een karrenvracht aan treinen mee die niet zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking.

Het ligt in de bedoeling dat rond 2030 alle stations in Nederland zelfstandig toegankelijk zijn.
https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid

Om het spoorsysteem in Nederland volledig toegankelijk te maken voor reizigers met een functiebeperking zijn we afhankelijk van de snelheid waarmee NS treinen die niet zelfstandig toegankelijk zijn vervangt door treinen die dat wel zijn. @Slidestops heeft al een aantal materieelsoorten opgesomd die wel zelfstandig toegankelijk zijn. Maar gezien het feit dat de laatste serie VIRM in 2009 is afgeleverd en treinen een levensduur van een jaar of dertig hebben lijkt het me onwaarschijnlijk dat in 2030 alle treinreizen zonder assistentieverlening kunnen worden gemaakt.

Bij alle andere vervoerders op het spoor in Nederland speelt dit probleem niet. Al hun materieel is rolstoeltoegankelijk.

Reageer