Vervoerproblemen voor ouderen.

• 13 augustus 2019
  • 29 reacties
  • 710 Bekeken

Reputatie 2
Beste NS leden,

De laatste tijd merk ik op zowel trein als busstations dat het minder makkelijk is voor ouderen om te reizen. Dat merk je doordat er op treinstations bijvoorbeeld minder gebruik word gemaakt van de liften en dat er minder goede punten zijn waar ouderen mee te maken krijgen, waaronder minder rolstoelplekken. Ook het betalen in de bus en trein gaat lastiger. De enige plek waar je contant kan betalen is het loket binnen het station of bij de kaartautomaat met munt geld. Ook valt me op dat weinig jongeren meer voor oudere mensen opstaan. Hierdoor krijgen ze ook meer klachten van ouderen. Toch zou ik graag willen dat dit graag veranderd en dat er meer rekening kan worden gehouden met ouderen. Meer dan vroeger zelfs.

Wat vinden jullie van de situatie? Merken jullie het zelf ook wel is in de trein/op station's.

Groetjes
Daniël

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat merk je doordat er op treinstations bijvoorbeeld minder gebruik word gemaakt van de liften

Waar baseer je dit op? ProRail is juist bezig meer stations van liften te voorzien.
Ook worden op 30 stations de al aanwezige liften vervangen voor nieuwe.

Zie ook https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/liften-en-schilderwerk-op-station-haarlem-spaarnwoude en https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid
Reputatie 2

Dat merk je doordat er op treinstations bijvoorbeeld minder gebruik word gemaakt van de liftenWaar baseer je dit op? ProRail is juist bezig meer stations van liften te voorzien.
Ook worden op 30 stations de al aanwezige liften vervangen voor nieuwe.

Zie ook https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/liften-en-schilderwerk-op-station-haarlem-spaarnwoude en https://www.prorail.nl/reizigers/stations/toegankelijkheid

Ik spreek natuurlijk uit mijn eigen ervaring, wil natuurlijk niet zeggen dat ik op alle 402 station's kom!
Heb ik nog zo/n ergenis, busstation Utrecht Centraal Aankomst:

Mogen we eerst even uitstappen????? Gebeurt trouwens op meerdere plekken.....
Reputatie 2
Heb ik nog zo/n ergenis, busstation Utrecht Centraal Aankomst:

Mogen we eerst even uitstappen????? Gebeurt trouwens op meerdere plekken.....

Helaas wel ja!
Reputatie 7
Badge +3
Ik spreek natuurlijk uit mijn eigen ervaring, wil natuurlijk niet zeggen dat ik op alle 402 station's kom!

Maar juist daarom kun je geen algemene conclusie geven. Een beetje research kan dan geen kwaad.
Reputatie 2

Ik spreek natuurlijk uit mijn eigen ervaring, wil natuurlijk niet zeggen dat ik op alle 402 station's kom!Maar juist daarom kun je geen algemene conclusie geven. Een beetje research kan dan geen kwaad.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in, Vaak merk ik wel trouwens dat ouderen niet met de liften durven en toch liever met de roltrap gaan op Hengelo, weet jij toevallig waarom er alleen een roltrap naar boven is en niet naar beneden op Hengelo?
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben niet bekend op station Hengelo. Misschien geen ruimte voor? Ruimte liever benut voor bredere gewone trap?
Reputatie 2
Ik ben niet bekend op station Hengelo. Misschien geen ruimte voor? Ruimte liever benut voor bredere gewone trap?
Naja we naast de roltrap zit een trap, en bij de andere dus niet dus beetje rare indeling vind ik persoonlijk!
Badge +3
Met een roltrap ben je vaak sneller dan met een lift, en moet je ook staan dus dat is verder geen beperking voor ouderen lijkt me.

Maar zie bijv. Woerden (geen roltrappen, en een flinke trap omhoog naar de traverse), daar zie ik vaak hele drommen ouderen voor de lift staan, plus mensen met bagage die geen zin hebben om te sjouwen.

Ik neem daar zelf ook regelmatig de lift (naar beneden) omdat ik die massale trappen eng vind. Is geen hoogtevrees maar meer de angst om naar beneden te donderen, al dan niet door iets wat achter je gebeurt.

Naar boven lopen vind ik geen probleem, dus te lui ben ik zeker niet!
Badge +3
Roltrappen vallen overigens niet onder het Programma Toegankelijkheid van ProRail. Daaronder vallen alleen liften, geleidelijnen, hellingbanen en speciale aanduidingen als bordjes in braille.

Het valt mij altijd op dat liften bijna alleen gebruikt worden door mensen die om welke reden dan ook geen gebruik van trap of roltrap willen of kunnen maken.
Reputatie 2
Roltrappen vallen overigens niet onder het Programma Toegankelijkheid van ProRail. Daaronder vallen alleen liften, geleidelijnen, hellingbanen en speciale aanduidingen als bordjes in braille.

Het valt mij altijd op dat liften bijna alleen gebruikt worden door mensen die om welke reden dan ook geen gebruik van trap of roltrap willen of kunnen maken.

Oh ik wist niet dat een roltrap niet onder het Programma Toegankelijkheid van ProRail vielen,

Maar ik zie vaker mensen die te lui zijn om te lopen gebruik maken van de lift dan mensen die het echt nodig zijn!
Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet bekend op station Hengelo. Misschien geen ruimte voor? Ruimte liever benut voor bredere gewone trap?Naja we naast de roltrap zit een trap, en bij de andere dus niet dus beetje rare indeling vind ik persoonlijk!

Zoals gezegd ben ik niet bekend met Hengelo, maar ik denk dat over het algemeen mensen eerder kiezen om een roltrap omhoog te nemen dan naar beneden. Dus dan zal er bij beperkte ruimte misschien eerder voor worden gekozen om dan alleen een roltrap omhoog te maken. Of, wanneer er wel meer ruimte is, 2 roltrappen omhoog en slechts 1 naar beneden (zoals in Delft vanuit de stationshal).

En als naar beneden van het perron naar de stationshal is, wil men misschien juist bredere gewone trappen omdat er vanuit aankomende treinen veel mensen tegelijk naar beneden gaan, terwijl het dan bij omhoog meer verdeeld is.

Nu ik er zo over nadenk, volgens mij heeft station Leiden Centraal ook alleen maar naar de b-kant van de perrons een roltrap omhoog naast de trap en naar de a-kant alleen een brede gewone trap. Daar is dan ook geen roltrap omlaag.
Reputatie 2

Ik ben niet bekend op station Hengelo. Misschien geen ruimte voor? Ruimte liever benut voor bredere gewone trap?Naja we naast de roltrap zit een trap, en bij de andere dus niet dus beetje rare indeling vind ik persoonlijk!
Zoals gezegd ben ik niet bekend met Hengelo, maar ik denk dat over het algemeen mensen eerder kiezen om een roltrap omhoog te nemen dan naar beneden. Dus dan zal er bij beperkte ruimte misschien eerder voor worden gekozen om dan alleen een roltrap omhoog te maken. Of, wanneer er wel meer ruimte is, 2 roltrappen omhoog en slechts 1 naar beneden (zoals in Delft vanuit de stationshal).

En als naar beneden van het perron naar de stationshal is, wil men misschien juist bredere gewone trappen omdat er vanuit aankomende treinen veel mensen tegelijk naar beneden gaan, terwijl het dan bij omhoog meer verdeeld is.

Nu ik er zo over nadenk, volgens mij heeft station Leiden Centraal ook alleen maar naar de b-kant van de perrons een roltrap omhoog naast de trap en naar de a-kant alleen een brede gewone trap. Daar is dan ook geen roltrap omlaag.

Oh vandaar!
Badge +3
Volgens mij is het een regel dat wanneer er slechts ruimte is voor één roltrap dat die altijd naar boven gaat. Schijnt iets met zwaartekracht te maken te hebben.
Reputatie 2
Volgens mij is het een regel dat wanneer er slechts ruimte is voor één roltrap dat die altijd naar boven gaat. Schijnt iets met zwaartekracht te maken te hebben.
Oh wist ik persoonlijk niet wel leuk om te weten eigenlijk!
Reputatie 7
Badge +3
Niet opstaan voor ouderen en/of mensen met functiebeperking, mensen niet eerst laten uitstappen....
Dat is de huidige mentaliteit. Die verander niet zomaar.

@uhm.daniel te lui om te lopen en daarom de lift nemen, waar baseer je dat op?
Als mijn trein bij een lift stopt, dan neem ik de lift om de opstopping bij de roltrap te vermijden.
Reputatie 2
Niet opstaan voor ouderen en/of mensen met functiebeperking, mensen niet eerst laten uitstappen....
Dat is de huidige mentaliteit. Die verander niet zomaar.

@uhm.daniel te lui om te lopen en daarom de lift nemen, waar baseer je dat op?
Als mijn trein bij een lift stopt, dan neem ik de lift om de opstopping bij de roltrap te vermijden.

Ik zeg natuurlijk niet dat voor ieder telt, maar er zijn genoeg studenten ect, die prima even naar de trap kunnen lopen....
Reputatie 5
Als 72 jarige gaat bij mij naar beneden ook nog prima via de trap naar boven gebruik ik het liefst de roltrap.
De lift gebruik ik eigenlijk alleen als ik meer dan 1 verdieping moet.
Op het station altijd de trap of roltrap nooit een lift.
Ik reis met ov kaart met NS abonnement en op saldo met metro tram bus en maak gebruik van contactloze pas en pin en doe niks contant.
Ook voor ouderen zijn er dus verschillende situaties en hangt het af van de fysieke toestand en de gezondheid.
Het enige wat ik heb aangepast nu ik ouder ben is dat ik nu een eerste klas abonnement heb met het oog op meer kans op een zitplaats.
Reputatie 2
Als 72 jarige gaat bij mij naar beneden ook nog prima via de trap naar boven gebruik ik het liefst de roltrap.
De lift gebruik ik eigenlijk alleen als ik meer dan 1 verdieping moet.
Op het station altijd de trap of roltrap nooit een lift.
Ik reis met ov kaart met NS abonnement en op saldo met metro tram bus en maak gebruik van contactloze pas en pin en doe niks contant.
Ook voor ouderen zijn er dus verschillende situaties en hangt het af van de fysieke toestand en de gezondheid.
Het enige wat ik heb aangepast nu ik ouder ben is dat ik nu een eerste klas abonnement heb met het oog op meer kans op een zitplaats.

volkomen begrijpelijk

Groetjes
Daniël
Reputatie 7
Badge +3
Wat mijn moeder van 80 vaak als klacht heeft betreffende het reizen met de bus is dat het lastig in en-uitstappen is met haar rollator. De trottoirranden bij de bushaltes zijn wel zo gemaakt dat ze op dezelfde hoogte zijn als de ingang van de bus, maar niet alle chauffeurs zorgen ervoor dat de bus dicht langs de rand stopt, zodat er dan een gat is en ze niet zo met de rollator de bus in kan rijden. Optillen van de rollator is te zwaar voor haar, dus gaat ze maar zo weinig mogelijk met de bus.

Bij treinen met gelijkvloerse instap en perrons die al op hoogte gebracht zijn is dat geen issue, de machinist kan niet zomaar even 10 cm van de perronrand de trein stilzetten. Alleen zijn nog niet alle perrons aangepast en niet alle treinen gelijkvloers met uitschuiftredes.
Badge
Een deel van het probleem wat je aankaart is de mentaliteit en de opvoeding die reizigers en de mensheid in het algemeen momenteel heeft. Vroeger was daar veel aandacht voor en nu bijna niet meer, dat is dus niet zo zeer een probleem wat alleen speelt in het OV maar dat is een maatschappelijk probleem.

In het OV denk ik dat er juist best wat aandacht is voor de mensen die minder valide zijn of die problemen hebben met de nieuwe technieken, zelf treft ik ook geregeld mensen die nagenoeg nooit met de trein reizen en geef ze dan gewoon uitleg hoe een en ander werkt. Ik zie ook veel collega's die gewoon de tijd nemen hiervoor.

Op heel veel stations zijn tegenwoordig liften en ook de reisassistentie wordt steeds verder uitgebreid met als doel om dat uiteindelijk overal te kunnen aanbieden.
Badge +3
@Momo maakt een goed punt over de infrastructuur. Hier in de regio zijn bijna alle bushaltes aangepast zodat er een gelijkvloerse instap zou moeten zijn tussen trottoir en bus. De bussen zijn bovendien allemaal uitgerust met een uitschuifbare rolstoelplank. Die heb ik precies één keer zien gebruikt worden voor een reiziger in een rolstoel.
Overigens zie ik wel veel tevreden moeders met kinderwagens en ouderen met rollators via de achterdeur de bus inkomen. De OV-chipkaart is dan opeens erg handig omdat je ook bij de achterdeur kunt inchecken.

Voor wat betreft het zelfstandig reizen met de trein door reizigers met een functiebeperking blijft het de komende jaren bij NS niet best. Er stroomt wel nieuw materieel in maar we zitten nog jaren aan te hikken tegen treinen die worden gereden met VIRM, ICM of DDZ. De grote bestelling van ICNG gaat daar veel verbetering in brengen maar met name de VIRM zie ik de komende jaren niet van het spoor verdwijnen. Beter nieuws is er bij de regionale vervoerders die allemaal met zelfstandig toegankelijk materieel rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens zie ik wel veel tevreden moeders met kinderwagens en ouderen met rollators via de achterdeur de bus inkomen.
Afgelopen december heb ik hier in Leiden nog bij de achterdeur een oudere dame met rollator de bus in geholpen omdat de buschauffeur te ver van de rand stond en er tussen de bus en de rand een gat was dat ruim breder was dan de wielen van de rollator.
Met alleen infrastructuur ben je er nog niet met de bussen.

Maar volgens de al eerder gelinkte ProRail pagina moet in 2022 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. En in 2030 zijn álle stations zelfstandig toegankelijk. Maar dat gaat dan om de stations en niet de treinen. Misschien dat ICM in die iets meer dan 10 jaar wel uit dienst is, maar VIRM en DDZ denk ik nog niet, dus zit je nog steeds met treinen met ongelijkvloerse instap. SGM is dan wel weg dus heb je verder SLT, FLIRT, SNG en ICNG die wel gelijkvloers zijn.
Reputatie 2

Overigens zie ik wel veel tevreden moeders met kinderwagens en ouderen met rollators via de achterdeur de bus inkomen.Afgelopen december heb ik hier in Leiden nog bij de achterdeur een oudere dame met rollator de bus in geholpen omdat de buschauffeur te ver van de rand stond en er tussen de bus en de rand een gat was dat ruim breder was dan de wielen van de rollator.
Met alleen infrastructuur ben je er nog niet met de bussen.

Maar volgens de al eerder gelinkte ProRail pagina moet in 2022 minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. En in 2030 zijn álle stations zelfstandig toegankelijk. Maar dat gaat dan om de stations en niet de treinen. Misschien dat ICM in die iets meer dan 10 jaar wel uit dienst is, maar VIRM en DDZ denk ik nog niet, dus zit je nog steeds met treinen met ongelijkvloerse instap. SGM is dan wel weg dus heb je verder SLT, FLIRT, SNG en ICNG die wel gelijkvloers zijn.

Beste @iMark

Fijn om te lezen dat in 2030, alle stations zelfstandig toegankelijk zijn!
Badge +3

Beste @iMark

Fijn om te lezen dat in 2030, alle stations zelfstandig toegankelijk zijn!

@uhm.daniel
Dat heb ik niet geschreven maar @Momo .

Ik raad je aan om niet te veel te citeren wat anderen hebben geschreven. Dat maakt het erg onoverzichtelijk. Over het algemeen is het citeren van anderen niet eens nodig omdat alle berichten in een topic in chronologische volgorde onder elkaar staan. Tenzij je op een heel specifiek punt van iemand wilt ingaan, zoals in dit bericht. Maar dan is het citeren van dat specifieke punt voldoende.

Reageer