Vervoerproblemen voor ouderen.

• 13 augustus 2019
  • 29 reacties
  • 586 Bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Badge
....
Beter nieuws is er bij de regionale vervoerders die allemaal met zelfstandig toegankelijk materieel rijden.

Tja, maar dat doen we bij de NS ook op steeds meer sprinter trajecten. De Flirt en SNG hebben de uitschuiftrede en de SLT wordt aangepast en krijgt ook de uitschuiftrede. Alleen de SGM niet maar ook deze wordt binnen de komende jaren vervangen door SNG treinstellen.

De regionale vervoerders rijden nagenoeg geen IC trajecten dus als je vergelijkt meot je dat wel doen op soortgelijke trajecten. Daarbij hebben de nieuwe vervoerders hun materieel later gekocht dan de NS en rijden dus met modern materieel rond.
Badge +3
@Jeroen
De oorzaken van de problemen zijn met niet zelfstandig toegankelijke materieel van NS zijn bekend. Maar NS heeft natuurlijk wel in 2007 nog VIRM's besteld terwijl er toen al sprake was van nieuwe normen (TSI-PRM) op het gebied van de toegankelijkheid van het materieel. En ik weet ook heel goed onder welke politieke druk dit achteraf minder goede besluit is genomen. In die periode zijn er door NS wel meer minder geslaagde materieelorders gedaan........

Met een verwachte levensduur van zo'n 30 jaar voor treinen betekent dit dat we in het beste geval nog tot minimaal 2037(!) zitten opgescheept met VIRM's die niet zelfstandig toegankelijk zijn voor reizigers met een functiebeperking.
Badge
Ja de VIRM treinstellen zullen nog vele jaren meegaan na de revisie die nu plaatsvindt, om die reden wordt de reisassistentie die wordt aangeboden ook nog steeds uitgebreid om het landelijk dekkend te krijgen zodat mensen die minder valide zijn ook kunnen reizen met de trein.

Maar je maakte een vergelijking met regionale vervoerders welke voornamelijk sprinterlijnen rijden en dan moet je ook een eerlijke vergelijking maken door ook naar de sprinterlijnen van de NS te kijken. Nu heb je het hierboven ook weer over IC materieel en ten tijde van die bestelling was er geen materieel met gelijke instap beschikbaar met de capaciteit van de VIRM treinstellen, passend binnen de maximaal toegestane maatvoering voor een trein op het Nederlandse spoor. Inmiddels zijn die er wel en wordt daar ook naar gekeken voor toekomstige vervanging van het dubbeldekker materieel of uitbreiding hiervan.
Badge +3
@Jeroen
Je hebt mijn woorden iets anders geïnterpreteerd dan ik ze bedoeld had. Het maakt mij niet zoveel uit of het om Sprinters of IC's gaat. Waar het om gaat is dat alle andere vervoerders dan NS op hun trajecten met treinen rijden die zelfstandig toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking.

NS heeft de laatste jaren wel wat stappen gezet, met name bij het Sprintermaterieel. Maar voor een landelijk dekkend systeem zijn we afhankelijk van IC-netwerk van NS en dat is op het moment niet best. Het besluit om in 2007 nog een extra serie VIRM te bestellen is in dit licht opmerkelijk te noemen.

Het uitbreiden van de reisassistentie is mooi maar het blijft natuurlijk een lapmiddel voor mensen met een functiebeperking die zelfstandig willen kunnen reizen.

Reageer