Week van de toegankelijkheid

  • 2 oktober 2018
  • 26 reacties
  • 1116 Bekeken

Vandaag begint de week van de toegankelijkheid. Voor de meeste mensen is het heel gewoon: je vrije tijd vul je zelf in, je doet de dingen die je zelf wilt doen. Voor bijna 20 procent van de mensen is dit geen vanzelfsprekendheid. Dit heeft alles te maken met de toegankelijkheid van bijvoorbeeld musea, horeca en sportclubs, maar ook van openbaar vervoer. Wij vonden dit een mooi moment om ook op onze Community extra aandacht te geven aan onze reizigers met een beperking. Want ook wij staan voor het toegankelijk recreëren en het kunnen doen wat je zelf wil.Waar ga jij naar toe vandaag?

Omdat ook wij bij NS het belangrijk vinden dat reizigers met een beperking bij ons terecht kunnen, hebben we een apart onderdeel gemaakt op onze Community. Stel hier gerust jouw vraag, of deel je ervaring met ons en andere reizigers. We horen graag van je!

26 reacties

Goed te zien dat hier specifiek aandacht voor is op dit forum.
Wat ik graag zou willen aankaarten is het onderstaande. Graag zou ik weten waarvoor ik hier het beste terecht kan?

Op Utrecht Centraal is sinds kort de middentunnel na een ietwat vertraagde verbouwing weer open.
Heel fijn, behalve dan dat er geen aftakkingen van de gidslijnen naar de middentunnel toe lopen. En dit terwijl de middentunnel juist voor blinden/slechtzienden een heel overzichtelijke en over het algemeen stuk rustigere manier is om van het ene naar het andere perron te komen. Er liggen wel noppen-tegels vóór de ingang van de trappen om aan te kondigen dat er iets komt, in dit geval een trapgat. Maar op geen van de perrons heeft de gidslijn die parallel aan de sporen lopen dus een aftakking naar de trap de middentunnel in. Heel teleurstellend en frustrerend, omdat bovenlangs door de hal gaan vele malen onoverzichtelijker, drukker en tijdrovender is. Het alternatief is uiteraard de middentunnel "gewoon" gebruiken, maar op sommige perrons, zoals 5/7 is het nieuwe middentunnel gat amper te vinden, wat veel onrust en tijdverlies oplevert.

Wat ook genoemd mag worden, is hoe contrast-loos de nieuwe wanden van de middentunnel en de trappen die er in gaan nu zijn. Alles is een soort vaal grijs geworden. Voor mensen met nog een klein beetje zicht waar contrast betere navigatiemogelijkheden biedt, ook zeker geen verbetering. Daarbij is de verlichting vele malen zachter of minder, waar je vroeger de "gaten" van de trappen nog kon vinden omdat er in ieder geval iets van licht of lichtbalken waren.

Al met al zijn de tunnel en opgangen daar naartoe waarschijnlijk architectonisch prachtig geworden, maar levert al dat moois qua toegankelijkheid helaas veel onvindbaarheid en tijdsverlies op.

Ik hoor graag of er een mogelijkheid is ergens aan te geven dat in ieder geval dan de aftakkingen van de gidslijnen toevoegen zeer op prijs gesteld zou worden. Alvast dank!
Goedemorgen Hest, en van harte welkom op de Community!

Goed dat je dit punt aankaart. Dat is ook precies waarom we dit onderdeel hier hebben geopend. Ik heb je bericht meteen doorgezet naar het team dat over Toegankelijkheid bij NS gaat. Zodra zij hiernaar gekeken hebben, hoor je weer van mij.
Goedemorgen Sivan,

Hartelijk dank voor het welkom en je snelle reactie. Ik ben benieuwd!
Reputatie 6
1. Ik mis op Amsterdam Centraal, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda aangelijnde toeslagzuilen. Toen ik hier een topic over opende werd als dooddoener naar OV Chip Plus verwezen. Je kunt toeslagen niet digitaal boeken en afgelopen zomer kon je lekker je neus leegeten in de telefonische wachtrij.

2. 2. Wanneer wordt de nieuwe website voor de geleidelijnenroutebeschrijvingen (dubbele woordwaarde!) gelanceerd? Er staat al maandenlang een aantal topics van mij hierove ropen.

3. 3. Hoe zit het de doorontwikkeling van de mogelijkheid om reisassistentie te boeken op de website of de app? De mogelijkheden zijn veel beperkter dan telefonisch. Prima, maar als dat de bedoeling is, is het wel even netjes om dat eerlijk aan te geven.

4. 4. Wanneer wordt dit forum ook geschikt gemaakt voor slechtzienden en blinden met een schermlezer? Het venster met cookies en het inlogscherm is met een schermlezer niet goed te benaderen. Dit had ik kort na de forumupdate ook al doorgegeven.

5. Hoe zit het met de geleidelijnen op Sloterdijk? Zijn de beschreven routes die net buiten het stationsgebouw lopen al aangelegd? En komt er nog een geleidelijn van de centrale hal naar het busstation? De huidige route loopt via de lift op de brug achter de metroverdeelhal. Vorige keer dat ik die route nam, lag er een mooie, grote drol in de lift.
Badge +3
Zo zijn er op veel tamelijk recent verbouwde stations geen armleuningen meer in contrasterende kleuren. Waarschijnlijk omdat architecten signaalrode armleuningen niet mooi vinden. Onbegrijpelijk dat die ontwerpen zijn goedgekeurd door ProRail/NS Stations.
Reputatie 7
Badge +4
De gemiddelde leeftijd stijgt en het gebruik van e-bikes door ouderen zelfs vrij explosief. De treinen met een gelijkvloerse instap doen het dan goed. Ik ken mensen die van Gouda naar Maarn via Breukelen gaan om die reden.

Voor veel mensen is de instap te hoog en het ligt niet in de rede dat dit aangepast wordt, zeker omdat fietsvervoer geen prioriteit heeft. Maar is een vorm van serviceverlening in de vorm van mogelijk verbindingen als workaround denkbaar?

In Duitsland heb je ook een mogelijkheid dat je alleen met regionale treinen wilt reizen, ook al komt dat daar door een ander tariefsysteem. Maar het kan wel als optie in de planner gezet worden.

Ik krijg mijn fiets met pacemaker, de fiets - niet ik, nog prima in de trein maar er komen steeds meer anderen, Ik heb het laatst nog zitten uitzoeken, voor anderen overigens.. Er is helemaal geen rechtstreekste stoptrein Utrecht-Arnhem. Elke stoptrein heeft ook nog geen lage instap.

Het heeft alles met toegankelijkheid te maken voor een groeiende groep. Het kost alleen wat uitzoekerij.
Ik heb je suggesties doorgezet, VIRM. Ik durf niets toe te zeggen.
Op Utrecht Centraal is sinds kort de middentunnel na een ietwat vertraagde verbouwing weer open. Heel fijn, behalve dan dat er geen aftakkingen van de gidslijnen naar de middentunnel toe lopen.

Goedemorgen Hest. Het grootste deel van het geleidelijnnetwerk op de stations valt onder de verantwoordelijkheid van ProRail. Een aantal jaar geleden hebben zijl in samenspraak met de Oogvereniging een geleideprogramma opgesteld . De leidende principes hierbij zijn veiligheid, eenvoud, eenduidig en zo voorspelbaar mogelijk. Voor station Utrecht is, eveneens in afstemming met de Oogvereniging, een keuze gemaakt voor een route door de hal of door de tunnel . De keuze is gevallen op de hal, omdat ook daar alle andere voorzieningen aanwezig zijn.

Mocht je meer willen weten of je feedback kwijt willen, dan kan dit via de Oogvereniging of via ProRail. Hopelijk weet je zo voldoende!
Ik mis op Amsterdam Centraal, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda aangelijnde toeslagzuilen. Toen ik hier een topic over opende werd als dooddoener naar OV Chip Plus verwezen. Je kunt toeslagen niet digitaal boeken en afgelopen zomer kon je lekker je neus leegeten in de telefonische wachtrij.
Ik zet je verzoek door.

Wanneer wordt de nieuwe website voor de geleidelijnenroutebeschrijvingen gelanceerd? Er staat al maandenlang een aantal topics van mij hierover open
Hoi VIRM. Welke website bedoel je precies? Of bedoel je dat de website wordt aangepast? Welke beschrijvingen kloppen nu nog niet? Ze zijn ermee bezig en Sloterdijk is sowieso aangepast, voor zover ik weet.

Hoe zit het de doorontwikkeling van de mogelijkheid om reisassistentie te boeken op de website of de app? De mogelijkheden zijn veel beperkter dan telefonisch. Prima, maar als dat de bedoeling is, is het wel even netjes om dat eerlijk aan te geven.
Ik neem aan dat je refereert aan mijn bericht van 26 september? Ik heb hierover nog geen data ontvangen. Dat zal nog even duren. Wat zou je willen dat we aangeven?

Wanneer wordt dit forum ook geschikt gemaakt voor slechtzienden en blinden met een schermlezer? Het venster met cookies en het inlogscherm is met een schermlezer niet goed te benaderen. Dit had ik kort na de forumupdate ook al doorgegeven.
Goede vraag. Ik zal aan Insided vragen hoe dat precies zit, en wat er nodig is om die aanpassing te kunnen doen. Ik weet daar zelf te weinig van.

Hoe zit het met de geleidelijnen op Sloterdijk? Zijn de beschreven routes die net buiten het stationsgebouw lopen al aangelegd? En komt er nog een geleidelijn van de centrale hal naar het busstation? De huidige route loopt via de lift op de brug achter de metroverdeelhal. Vorige keer dat ik die route nam, lag er een mooie, grote drol in de lift.
Dat is erg vervelend. Ik heb ook deze vraag voor je doorgestuurd.
Reputatie 6
Sivan, met het aanpassen van de website voor de geleidelijnen bedoel is ns.nl/geleidelijnen. En nee, Sloterdijk is nog niet bijgewerkt, dus ik snap niet waar jij die informatie vandaan haalt.
Goedemorgen VIRM. Ik heb inmiddels meer informatie, onder andere vanuit ProRail.

Hoe zit het met de geleidelijnen op Sloterdijk?
De werkzaamheden zijn voor het geleidelijnproject afgerond op 1 punt na, namelijk het aanbrengen van metalen strips op een metalen vloer die aansluit buiten op de regenboogbrug. Dit betreft de route van de “metroverdeelhal” naar de lift Busplein. Reden dat hier nog niks ligt is dat Port of Amsterdam/Gemeente Amsterdam hier misschien een aanpassing aan de vloer wil doen. Zodra hier duidelijkheid over is dan kan ProRail ook aan de slag om dit laatste stukje op te pakken.

Zijn de beschreven routes die net buiten het stationsgebouw lopen al aangelegd?
ProRail moet nog een update aanleveren van station Sloterdijk. Vanwege de oplevering kan nu pas officieel een beschrijving worden gemaakt. Het gaat om een complex station, dus het kost wat meer tijd de beschrijving te controleren. Als het goed is zijn de routes dus wel al aangelegd.

En komt er nog een geleidelijn van de centrale hal naar het busstation? De huidige route loopt via de lift op de brug achter de metroverdeelhal.
Dit is niet correct. Er is namelijk nog een lijn door de hal aangelegd naar de trap die op het Busplein uitkomt. Deze sluit aan op de geleidelijn van het Busplein onder aan de trap. Aan de lijnen op het Busplein hebben ze niets gedaan. Het Busplein heeft ook nog een aansluiting van de zwart-witte brug naar de Hemboog.

Ik mis op Amsterdam Centraal, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal en Breda aangelijnde toeslagzuilen.
We zijn ons ervan bewust dat niet alle voorzieningen op stations aangelijnd zijn en dat dat vragen oproept. Bij het opstellen het geleidelijn programma is gekozen voor veiligheid, eenvoud, eenduidigheid en zo voorspelbaar mogelijk. De uitgangspunten zijn opgesteld in samenspraak met De Oogvereniging. Met deze uitgangspunten in het achterhoofd is de keuze gemaakt om de toeslagzuil niet aan te lijnen omdat dit meer verwarring dan duidelijkheid op zou leveren. De toeslag is bij de kaartautomaat op te halen en als een reiziger ondersteuning daarbij nodig heeft, kan de reiziger bellen met ‘Hulp op afstand’. Mijn collega's geven aan het vervelend te vinden te lezen dat jij onjuist geïnformeerd bent (dat de toeslag via OV Chip Plus te boeken is), want dat is momenteel niet zo. Naar aanleiding van dit signaal gaat men overigens wél onderzoeken of dit mogelijk te maken is.

Op Utrecht Centraal is sinds kort de middentunnel na een ietwat vertraagde verbouwing weer open. Heel fijn, behalve dan dat er geen aftakkingen van de gidslijnen naar de middentunnel toe lopen.Goedemorgen Hest. Het grootste deel van het geleidelijnnetwerk op de stations valt onder de verantwoordelijkheid van ProRail. Een aantal jaar geleden hebben zijl in samenspraak met de Oogvereniging een geleideprogramma opgesteld . De leidende principes hierbij zijn veiligheid, eenvoud, eenduidig en zo voorspelbaar mogelijk. Voor station Utrecht is, eveneens in afstemming met de Oogvereniging, een keuze gemaakt voor een route door de hal of door de tunnel . De keuze is gevallen op de hal, omdat ook daar alle andere voorzieningen aanwezig zijn.

Mocht je meer willen weten of je feedback kwijt willen, dan kan dit via de Oogvereniging of via ProRail. Hopelijk weet je zo voldoende!



Dag Sivan,

Sorry voor de late reactie, maar in ieder geval hartelijk dank voor het uitzoeken en de uitleg!
Reputatie 6
Dank voor de inhoudelijke reactie over Sloterdijk. Ik hoop niet dat er metalen geleidelijnen op de metalen ondervloer bij de regenboogbrug worden geplaatst, want die worden namelijk spekglad. Maar gelukkig zijn ze dat dus nog even aan het bestuderen. :)

Wat betreft de ICD-toeslag: elke toeslag is in principe bij OV Chip Plus te boeken als de medewerker van de klantenservice de prijs handmatig invoert tijdens de telefonische boeking. Maar een aangelijnde toeslag zuil zou veel makkelijker zijn.
Dag Sivan, Sorry voor de late reactie, maar in ieder geval hartelijk dank voor het uitzoeken en de uitleg!
Geen dank!
Wat betreft de ICD-toeslag: elke toeslag is in principe bij OV Chip Plus te boeken als de medewerker van de klantenservice de prijs handmatig invoert tijdens de telefonische boeking. Maar een aangelijnde toeslag zuil zou veel makkelijker zijn.
Ik geef je feedback door, dank hiervoor.
Reputatie 6
Overigens Sivan: toen ik de vorige keer een topic aanmaakte over het niet aangelijnd zijn van de ICD-toeslagzuilen, werd er doorverwezen naar OV Chip Plus. Maar nu lees ik uit jouw reactie dat er formeel gezien geen boekingsmogelijk is voor de ICD-toeslag bij OV Chip Plus. Komt men daar nu vijf jaar na lancering van OV Chip Plus achter? *hele grote grijns* Je weet dat ik dus een inhoudelijke reactie verwacht, he? 😃
Hoi VIRM.

Mogelijk was er onduidelijkheid bij onze collega's van de Kennisbank, waar ik de eerste keer mee heb gesproken. De informatie hierboven komt van het team Toegankelijkheid, en zij zitten beter in de materie.
Reputatie 6
Nog een ander dingetje, wat is de laatste stand van zaken met betrekking tot ns.nl/geleidelijnen? Ik was afgelopen weekend toevallig op station Assen, dat volgens mij onlangs verbouwd is. D De routebeschrijving op de website van NS is achterhaald, en er staat geen disclaimer op. Zou je dit nog even kunnen aankaarten, en ervoor zorgen dat dit KORTER duurt dan het Sloterdijkfiasco?
Wat is de laatste stand van zaken met betrekking tot ns.nl/geleidelijnen?
Ik heb een reminder gestuurd over dit onderwerp, VIRM.
Reputatie 6
En je gaat ongetwijfeld nog een reminde rsturen? Ik ben niet echt onder de indruk van de gang van zaken.
Reputatie 6
Wat betreft toegankelijkheid valt het mij op dat ik eigenlijk continu dezelfde twee topics blijf opbrengen.

Ten eerste de routebeschrijvingen op ns.nl/geleiedelijnen. Als visueel beperkt treinmeubilair vind ik het zeer prettig dat er op bijna alle stations geleiedelijnen liggen, en dat deze over het algemeen volgens de richtlijnen zijn aangebracht. Op de NS-website staat als aanvulling per station een routebeschrijving van de geleiedelijnen. Wanneer een station echter wordt verbouwd, worden de routebeschrijvingen lang niet altijd tijdig van de site afgehaald of aangepast. Een voorbeeld is Sloterdijk: de eerste keer moest ik via dit forum aangeven dat de stationshal werd verbouwd en het handig zou zijn de routebeschrijvingen er af te halen, en de twee daaropvolgende keren waren er gewoon fouten aangebracht in de routebeschrijvingen (die met een simpele controle er uit hadden kunnen worden gehaald). Van wat ik heb begrepen, levert ProRail de beschrijvingen aan, gaat een extern bureau ook ter plekke kijken en worden de beschrijvingen op de site van de NS geplaatst. Vorig jaar november zou de site al een update krijgen, en dit is uitgesteld tot voorjaar 2019.

Vragen:
Hoe worden de routebeschrijvingen daadwerkelijk aangeleverd?
Wanneer een station wordt verbouwd en de situatie wat betreft geleidelijnen wijzigen, waarom wordt dit niet tijdig aangegeven op de site?
Welke waarborgen zijn er dat aanpassingen ook correct zijn?
Is het handig dat NS deze beschrijvingen beheert, als zij afhankelijk is van externen?

Een ander terugkerend onderwerp is gtbv in combinatie met het OV Chip Plus-abonnement. Enkele jaren geleden kon gtbv via de OV Chip Plus-klantenservice worden ingediend, maar uit mijn ervaringen blijkt dit echter lang niet altijd het geval te zijn. Eerder Zo wordt je wel eens van het kastje naar de muur gestuurd, en ben je langer bezig met de aanvraag dan dat de vertraging lang was. is op dit forum door een moderator aangegeven dat alles nu klopt en dat alle medewerkers op de hoogte zijn, maar mijn ervaringen van vandaag wijzen het tegenovergestelde uit.

Vragen
Waarom gaat het een paar keer per jaar fout bij het aanvragen van gtbv?
Waarom zijn de medewerkers van OV Chip Plus nie top de hoogte van hun taken als het gaat om gtbv?
Als het nu weer voor de zoveelste keer mis gaat, waarom biedt NS geen excuses aan?
Ik ben bang dat ik vandaag niet meer aan je verzoeken toe kom, VIRM, maar ik ga morgen proberen of ik e.e.a. kan (laten) uitzoeken.
Ik denk dat ik een paar contactpersonen heb gevonden die mij hopelijk meer kunnen vertellen. Ik heb je vragen in ieder geval doorgestuurd, zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen!
Voor de geleidelijnen heb ik meteen de jackpot gevonden, dus bij deze daar meer informatie over.

Hoe worden de routebeschrijvingen daadwerkelijk aangeleverd?
Welke waarborgen zijn er dat aanpassingen ook correct zijn?
Is het handig dat NS deze beschrijvingen beheert, als zij afhankelijk is van externen?

Als NS zijn wij eindverantwoordelijk voor deze informatie, dus het is aan ons om ervoor te zorgen dat deze informatie er is en ook klopt. Dit is ook de reden dat je de routebeschrijvingen op onze website kunt terugvinden.

Voor vele processen zijn er echter doorgaans al bestaande instanties die gespecialiseerd zijn in dat bepaalde proces. Zo ook voor het in kaart brengen van de routebeschrijvingen van onze geleidelijnen. Gezien het voor ons makkelijker, goedkoper, efficiënter en (zijn we van uit gegaan in ieder geval) beter is, hebben we ook voor het in kaart brengen van deze routebeschrijvingen een externe partij in de arm genomen. Deze externe partij is gespecialiseerd hierin, waarbij wij er dus ook uit gaan dat zij dit beter kunnen uitvoeren dan wij zelf.

Deze externe partij bezoekt het betreffende station, volgt de geleidelijnen en maakt een routebeschrijving die ze aan ons leveren. Wij plaatsen die vervolgens op onze website, waarbij wij ervan uitgaan dat de geleverde beschrijving ook correct de werkelijkheid weergeeft.

Een bericht zoals die van jou waarbij je aangeeft dat de geleverde beschrijving niet correct is, is dan ook erg confronterend. Voornamelijk naar aanleiding hiervan zullen wij deze samenwerking dan ook gaan evalueren. Op het moment dat we een contract sluiten met een externe partij, verwachten wij dat zij ook kwalitatief werk leveren.

Wanneer een station wordt verbouwd en de situatie wat betreft geleidelijnen wijzigen, waarom wordt dit niet tijdig aangegeven op de site?
Het is lastig om dit exact aan te geven, gezien het door verschillende factoren wordt beïnvloed, maar uiteindelijk komt dit neer op interne communicatie. Wij merken dat deze op dit moment nog niet naar behoren loopt, waardoor ons toegankelijkheidsteam (te) weinig geïnformeerd wordt en dus ook niet tijdig aanpassingen kan maken.

Wij zijn ons bewust hiervan en zijn dan ook hard aan het werk om deze communicatielijnen te optimaliseren.
Update: Voor je vragen over de GTBV afhandeling bij OV-Chip Plus heb ik ook een contactpersoon gevonden, die mij hopelijk ook verder kan helpen met de specifieke claim waar je recentelijk een ander topic voor hebt gestart. Op dit moment heb ik echter nog geen reactie ontvangen van deze persoon, dus hier kan ik nog geen verdere informatie over geven.

Reageer