beantwoord

Werkgroep vervoer mensen met een beperking

• 17 november 2019
  • 33 reacties
  • 619 Bekeken

Reputatie 1

Hoi, ik zoek contact met deze werkgroep die volgens een gerucht bestaat. Alle andere kanalen al geprobeerd. Gaat over dit probleem: 

Link naar uitdaging

icon

Beste antwoord door Momo 17 november 2019, 16:31

De priority zitplaatsen zijn er inderdaad speciaal voor dit soort gevallen. Al vraag ik me af hoe veel daar in de praktijk gebruik van wordt gemaakt. Gezien de vele vragen van  zwangere vrouwen en minder validen om zonder 1e klas kaartje in de 1e klas te mogen zitten denk ik dat dat nog niet echt bekend is. Daarnaast zullen deze mensen het misschien nog een drempel vinden om dit te vragen aan degenen die er dan zitten en je hebt nog dat degenen die er zitten het dan ook nog vaak verdommen om op te staan.

Dit is iets waar NS veel meer aandacht moet besteden en niets slechts van die ienie mienie stickertjes moet plakken.  Als er inderdaad een “Werkgroep vervoer mensen met een beperking” bestaat is dat al iets wat zij moeten gaan verbeteren.  Iedereen met een beperking maar zonder extra kosten 1e klas laten rijden zie ik niet als de beste oplossing.

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij kan je een studentkaart niet upgraden naar eerste klas. Een reisproduct via DUO is altijd 2de klasse @hvgard 

Reputatie 1

Klopt. Dat is een van de problemen. Daarom zoek ik contact met die werkgroep.

Hallo hvgard, welkom op de NS Community. 

Lastig dat kastje-muur verhaal. Ik weet niet precies wat je met werkgroep bedoelt. Ik zie de reacties niet bij je Linkedin bericht. Ik dacht dat er geen mogelijkheid was tot een eerste klas Studentenreisproduct. Via oNS kan je wel per dag een klassewissel kopen. Dat is alleen 25,- euro per dag. Geen Studentenreisproduct en dan gaan voor een eerste klas Traject Vrij of Altijd Vrij abonnement zou ook kunnen, maar dat is vrij prijzig. 

Reputatie 1

Hoi Maxime, 

Dank voor je reactie. Wel raar dat je de reacties niet kan zien. Jammer. 

Ik denk dat we die OVstudent maar moeten vergeten. En zelf een 1e klas Abbo kopen is ook niet de route.

Er schijnt een werkgroep binnen NS te zijn die naar dit soort problemen kijkt. Alleen heb ik geen ingang kunnen vinden. OVstudent, DUO, minOCW en LinkedIn en helpdesk NS deden hun best, maar geen contactgegevens of oplossing.

Kan jij me verder helpen?

Alvast dank,

Harold

Het spijt me maar ik kan je niet verder helpen, Harold. Het Studentenreisproduct is niet van NS, problemen hiermee of andere lastige situaties daarmee lopen dus ook niet via oNS.

Badge +3

Studentenreisproduct is inderdaad 2e klas. Wellicht bestaat er zoiets als een ‘upgrade wegens medische indicatie’ via Argonaut o.i.d. maar dat betijfel ik.

Iemand die zelfstandig met de trein kan heeft natuurlijk niet zomaar recht op 1e klas omdat hij/zij niet lang kan staan.

De 1e klas is in de spits vaak namelijk net zo druk, en buiten de spits is er ook wel een plekje te vinden in de 2e klas. Er zijn ook 'priority’ zitplaatsen voor mensen met een beperking (symbooltje van zwangere vrouw of persoon met wandelstok) die je met een indicatie gewoon mag claimen.

Reputatie 1

Beste Maxime en Robert,

Dank voor jullie inhoudelijke reacties. Alles wat jullie zeggen is mij bekend. Daarom zoek ik ook naar contact met die werkgroep. Dat is mijn enige vraag: contact. 

Dus wie o wie?

Badge +3

Ik zou het bij Argonaut navragen, die doen ook de begeleiderskaarten voor mensen met een beperking.

Wellicht moet dat dan weer via de gemeente of andere instantie of arts, maar dat weten ze daar wel.

Reputatie 7
Badge +3

De priority zitplaatsen zijn er inderdaad speciaal voor dit soort gevallen. Al vraag ik me af hoe veel daar in de praktijk gebruik van wordt gemaakt. Gezien de vele vragen van  zwangere vrouwen en minder validen om zonder 1e klas kaartje in de 1e klas te mogen zitten denk ik dat dat nog niet echt bekend is. Daarnaast zullen deze mensen het misschien nog een drempel vinden om dit te vragen aan degenen die er dan zitten en je hebt nog dat degenen die er zitten het dan ook nog vaak verdommen om op te staan.

Dit is iets waar NS veel meer aandacht moet besteden en niets slechts van die ienie mienie stickertjes moet plakken.  Als er inderdaad een “Werkgroep vervoer mensen met een beperking” bestaat is dat al iets wat zij moeten gaan verbeteren.  Iedereen met een beperking maar zonder extra kosten 1e klas laten rijden zie ik niet als de beste oplossing.

Reputatie 1

Hoi Momo, eens. Iedereen zomaar 1e klas laten reizen is geen oplossing. Echter, de meeste aandacht gaat uit naar mensen in een rolstoel, met begeleidingshond of die niet zelfstandig kunnen reizen. 

Dat is hier alledrie niet van toepassing. Ook is “altijd een zitplaats” geen eis. Het gaat om “grotere kans op een zitplaats”. En inderdaad. Het zou handig zijn als we meer voorrangsplaatsen zouden zijn. Of beter “allemaal”. En iets van een goed bewijsmiddel in de lijn van Bleu Assist.

Badge +3

Ik snap de frustratie, maar voor mensen met een beperking waarbij geen assistentie nodig is wordt al gauw naar andere kanalen/instanties verwezen (Valys e.d. of ander WMO/WVG contractvervoer). De NS zelf is natuurlijk geen partij om te bepalen of iemand ergens recht op heeft wegens medische omstandigheden.

Zo’n BlueAssist kaart kan natuurlijk wel helpen als je aan een conducteur vraagt om een zitplaats 1e klas, maar dat is meer voor mensen die moeite hebben om een eenvoudige vraag te stellen, en lijkt me hier niet aan de orde.

Zo was er onlangs ook iemand die 1e klas wilde reizen omdat de 2e klas voor diegene (of een kind, ik weet het niet meer) te veel prikkels gaf.

Maar ja, dan zoek een stiltecoupé op, of oordopjes met je favoriete rustige muziek.

Reputatie 1

En daar zit de denkfout Robert. Niet van jou, maar beleidsmakers. Voor inclusie (en Nederland heeft dat VN Verdrag geratificeerd) moet je kijken naar de behoeften van de persoon. Niet naar de hokjes die bekend zijn. Er is hier geen sprake van overprikkeldheid, maar van een andere aandoening die ik om redenen van privacy hier niet ga delen. Daarom wil ik de situatie ook kunnen uitleggen aan een beslisser. Want via de regels en regelingen is er geen oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

Met meer gelijkvloers treinen en perrons die op hoogte zijn gebracht wordt het wel makkelijker voor mensen in een rolstoel om zelfstandig te reizen. Maar dan nog zijn daar speciale plekken voor nodig omdat je een rolstoel nu eenmaal niet een gewone coupé in krijgt.

Maar iemand die slecht ter been is of niet lang kan staan kan wel de gewone coupé in. De genoemde priority zitplaatsen zijn volgens mij in iedere coupé aanwezig en zijn dan de eerste stoelen vanaf het balkon zodat men niet verder de coupé hoeft in te lopen, iemand die slecht ter been is wil je niet de hele coupé door laten lopen. Ik denk dat het aantal priority zitplaatsen op zich wel voldoende is, mensen moeten zich er alleen wel meer bewust van worden. En degenen die slecht ter been en aan wie het niet altijd te zien is, moeten misschien ook een bepaalde schroom overwinnen om aan mensen die daar zitten vragen op te staan. 

Op deze pagina staat onderaan iets over deze priority zitplaatsen.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/extra-voorzieningen-in-trein-en-op-het-station.html

Reputatie 1

Op zich heb je gelijk momo. Echter, mensen met een beperking willen vaak “normaal als ieder ander” worden gezien. Zeker als je de beperking op het eerste gezicht niet ziet. En zeker als je 23 bent en er niet bejaard uitziet is zoiets vragen van de jongere niet echt een oplossing. 

Maar goed, ik zoek nog steeds die werkgroep. Anyone?

Reputatie 7

Er zal vast wel een gedeelte binnen ieder bedrijf zijn die zich met dergelijke vraagstukken bezig houdt. Alleen is het zo dat alle vragen/verzoeken etc. via de klantenservice worden behandeld en eventueel in de organisatie worden doorgezet. 

De studentenkaart wordt uitgegeven door DUO. Zij zijn dus verantwoordelijk voor het studenten reis product. Deze mag, net zoals bij ieder ander vervoersbedrijf, ook bij NS gebruikt worden.

Het feit dat er een 2e klasse wordt gegeven vanuit DUO, lijkt me dan ook een vraagstuk voor hun. 

Dat er te weinig plek is, geen prio-plaatsen oid, is natuurlijk een aangelegenheid voor NS. Maar dat is in dit geval niet de kern van je vraag.

Je kunt een studentenkaart wel per dag upgraden naar eerste klas, door een upgrade te kopen. Dit is vanuit NS geregeld en geld eigenlijk voor ieder abonnement met afgekocht reisrecht. 

Klassewissel voor onbeperkt reizen

Heb je een abonnement waarmee je onbeperkt kunt reizen in een bepaalde periode?  Dan kun je voor een vast bedrag een hele dag van klasse wisselen. Dit is mogelijk voor Altijd Vrij, Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Grensabonnement of een Studentenreisproduct.

Je kunt dan kiezen uit de volgende varianten:

• Toeslag 2-1 Dag: de hele dag van klasse wisselen voor € 25
  • Toeslag 2-1 Daluren: op maandag t/m vrijdag in de daluren (voor 6.30, tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur) van klasse wisselen, voor € 9
  • Toeslag 2-1 Weekenddag: in het weekend de hele dag in een andere klasse reizen, voor € 5

Ik denk dat er verder op de korte termijn niet veel meer te regelen valt door NS zelf. 

Reputatie 1

DUO al gevraagd. Antwoord: in onze naam staat de U voor uitvoering. OVstudent is product van de NS. Ingekocht door OCW. En uitgevoerd door DUO. Dát is de patstelling!

Badge +3

Wat een onzin. Het SRP (studentenreisproduct) wordt verstrekt door/via DUO en de support gaat via TLS/OV-chipkaart. Oh, en er is nog een Twitter clubje  https://twitter.com/srp_online

De NS hebben daar minder dan niets mee te maken, anders dan studenten te vervoeren.

Reputatie 7
Badge +3

En daarin is NS slechts 1 vervoerder waarmee kan worden gereisd en zeker niet de enige. En NS zal wat betreft dit specifieke issue kunnen aangeven dat zij voorzien in zitplaatsen voor iemand die niet zo goed te been is of niet lang kan staan door de priority zitplaatsen en dat daar dus geen andere oplossingen voor gezocht worden.  Als door deze groep reiziger de daar voor bedoelde zitplaatsen niet gebuikt worden dan hebben ze eerlijk gezegd weinig zin.

Reputatie 1

In dit geval is NS de enige vervoerder waar dit probleem speelt voor deze reiziger. En ja, dit “niet willen / durven vragen” gedrag is normaal in deze doelgroep. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen.

PS: de “onzin” ben ik het geheel mee eens. DUO zou dit kunnen en moeten kunnen regelen. Maar kunnen en moeten is weer eens iets anders dan DOEN #zucht #wateengedoe #doenvolgensdebedoeling. Waar zijn Arie, Hugo en Rogier als je ze nodig hebt ....

Reputatie 7
Badge +3

Mag ik vragen waarom er perse 1e klas gereisd zou moeten worden met SRP en prorityplaatsen geen optie zijn? In de spitsuren is er op verschillende trajecten ook minder kans op een 1e klas zitplaats, deels omdat het drukke trajecten betreft en deels omdat mensen met 2e klaskaartje allemaal een reden denken te hebben om bij drukte in de 1e klas te mogen zitten.

Als 1e klas reizen zo belangrijk is, is er dan niet iets met WMO te regelen?

Reputatie 1

Het doel is zitplaats. Niet als recht maar als “grotere kans”. Op zijn op en overstapplaatsen is daar vaak nog ruimte. 
En priority is ook een idee, maar de meeste mede-reizigers kijken toch raar op als je geen 65+ bent. Dat geeft schroom. Zolang er geen breed herkende kaart is als Blue Assist helpen die prio seats jongeren niet echt.

Reputatie 7
Badge

Er zal vast wel een gedeelte binnen ieder bedrijf zijn die zich met dergelijke vraagstukken bezig houdt. Alleen is het zo dat alle vragen/verzoeken etc. via de klantenservice worden behandeld en eventueel in de organisatie worden doorgezet. 

Inderdaad, dit loopt via de klantenservice.

Helaas is het niet zo dat iedere klant met een vraag, wens of discussie onderwerp zomaar de kantoren kan binnenwandelen voor een gesprek. Dat zou een onwerkbare situatie worden.

Verder denk ik ook niet dat er een echte werkgroep is, er is een beleid welke buiten op de stations en in de treinen zichtbaar is.

Iedereen welke niet al te lang kan staan een eerste klas kaart te geven gaat nooit gebeuren, daar zijn de speciale zitplaatsen voor. Dat niet iedereen gelijk opstaat is ook nog wel te begrijpen. Als een jonge knul tegenover mij zou staan en zegt moeilijk te kunnen staan, zonder enig bewijs van bv een invalidekaart, sta ook ik zeker niet op. Alleen al omdat ik (helaas) niet al te jong meer ben.

Reputatie 7
Badge +3

Het doel is zitplaats. Niet als recht maar als “grotere kans”. Op zijn op en overstapplaatsen is daar vaak nog ruimte. 
En priority is ook een idee, maar de meeste mede-reizigers kijken toch raar op als je geen 65+ bent. Dat geeft schroom. Zolang er geen breed herkende kaart is als Blue Assist helpen die prio seats jongeren niet echt.

In de 1e klas zal op drukke trajecten ook om een zitplaats gevraagd worden, wat is het verschil?

Ik snap volkomen dat ouderen moeite zullen hebben met een jongere op een (priority)zitplaats. Ooit werd mij op dwingende toon gevraagd om op te staan voor een ouder iemand. Ik liep toen tijdelijk met krukken en pakte die op om op te staan. Toen mocht ik ineens blijven zitten…

Een stok of krukken meenemen kan overigens wel helpen om zonder er op aangekeken te worden op een priority plek te gaan zitten.

Wat een onzin

Helaas valt het qua onzin wel mee. DUO is de uitvoerende instantie inderdaad, de overleggen en uitkomsten daarvan zijn tussen OCW en de vervoerders. Pas daarna komen DUO, TLS en dat andere clubje in beeld voor het operationele verhaal, waar het gros van de vragen op dit forum over gaan.

Reputatie 1

Grappig al die suggesties. Waarvoor dank. Maar vooral grappig. Krukken zijn namelijk totaal ondenkbaar in dit geval. Ik ga hier medisch verder niet op in.

En klopt, via klantenservice kom je nergens. Aardige mensen, maar geen toegang tot interne systemen.

Reageer