zelf rolstoel in trein tillen | NS Community
beantwoord

zelf rolstoel in trein tillen

  • 16 May 2022
  • 3 reacties
  • 209 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik ga binnenkort voor het eerst met mijn rolstoel in de trein en ik vroeg me af of assistentie boeken een must is? Ik ga niet alleen en de persoon met wie ik ga reizen tilt graag mijn rolstoel de trein in (ik kan kort staan en stukjes lopen), zodat we niet hoeven te stressen over assistentie die niet komt of het boeken voor de juiste reis.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!

icon

Beste antwoord door Stijn NS 16 May 2022, 10:53

Bekijk origineel

3 reacties

Geen ervaring mee, maar als u zelf een flinke stap kunt maken om het gat tussen trein en perron te overbruggen en enkele traptreden kunt lopen dan zie ik niet direct een probleem om met uw persoonlijke begeleiding en zonder NS assistentie te reizen.

Goedemorgen 3llie en welkom bij de NS Community!

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan wel aangeven dat het boeken van reisassistentie absouut geen verplichting is. Tegenwoordig zijn veel treinen juist zelfstandig te betreden als een rolstoelgebruiker doordat ze gelijkvloers zijn met het perron. Als je met jouw medereiziger echter ook bij treinen met een instap eenvoudig erin kunt komen, dan zou reisassistentie inderdaad niet nodig zijn.

Houd er echter wel rekening mee dat regulier treinpersoneel hoogstwaarschijnlijk niet zal helpen als blijkt dat je toch meer handen nodig hebt. Als jullie dus twijfelen of het met zekerheid bij alle treinen gaat lukken, zou ik op zijn minst adviseren om even contact op te nemen met reisassistentie om te overleggen. Zij zijn te bereiken via 030-2357822.

Goedemorgen 3llie en welkom bij de NS Community!

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan wel aangeven dat het boeken van reisassistentie absouut geen verplichting is. Tegenwoordig zijn veel treinen juist zelfstandig te betreden als een rolstoelgebruiker doordat ze gelijkvloers zijn met het perron. Als je met jouw medereiziger echter ook bij treinen met een instap eenvoudig erin kunt komen, dan zou reisassistentie inderdaad niet nodig zijn.

Houd er echter wel rekening mee dat regulier treinpersoneel hoogstwaarschijnlijk niet zal helpen als blijkt dat je toch meer handen nodig hebt. Als jullie dus twijfelen of het met zekerheid bij alle treinen gaat lukken, zou ik op zijn minst adviseren om even contact op te nemen met reisassistentie om te overleggen. Zij zijn te bereiken via 030-2357822.

Dat is precies het antwoord wat ik zocht Stijn, dankjewel! De reis die we gaan maken is maar met twee treinen, waaronder een sprinter van (als het goed is) het Flirt type en daar kan ik dus zelf naar binnen rijden. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen! 

Reageer