kredietcheck | NS Community
beantwoord

kredietcheck

  • 6 June 2023
  • 18 reacties
  • 651 Bekeken

Reputatie 2

Beste NS, 

Ik heb een VOG, 0 bkr registraties en geen achterstanden gehad. Ik kan geen abonnement aanvragen (niets) omdat focum een negatief resultaat aangeeft. In de brief staat dat dit kan komen door achterstanden van eerdere bewoners. Dit is het geval. 

Ik ben de dupe van eerdere bewoners met achterstanden? Daarnaast woon ik hier al ruim 6 jaar. Klinkt in mijn oren heel vreemd..

icon

Beste antwoord door Lorena NS 7 June 2023, 10:32

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Zie onderstaand topic en u zult verbaasd zijn. Het is overigens Focum en niet Forum. VOG is een verklaring omtrent gedrag en heeft niets met een kredietcheck te maken. Beetje jammer dat NS zijn leven wat dit betreft nog niet gebeterd heeft.

 

 

Dat is juridisch niet houdbaar voor de NS, je kan iemand niet afrekenen op dingen die vorige bewoners van het huis hebben gehad zoals schulden of betalingsproblemen.

Ik zou hierover contact opnemen met de NS en willen ze er niets mee doen juridische hulp inschakelen, dat mag de NS dan uiteindelijk aan u terug betalen aangezien u dit altijd wint.

Reputatie 2

Heel bijzonder, vooral ook het topic. Dank voor het delen!

Reputatie 7
Badge +3

Het kan ook zijn dat je woont in een wijk waar veel mensen schulden hebben zoals bescheven in dit artikel.

https://tweakers.net/nieuws/125393/tele2-negeert-consumentenbond-en-blijft-huisadres-meewegen-bij-nieuw-abonnement.html

Bovenstaand artikel is al van 2017. Onlangs las ik nog iets dergelijks op een andere website of krant, maar kan die het nu niet meer vinden. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is juridisch niet houdbaar voor de NS, je kan iemand niet afrekenen op dingen die vorige bewoners van het huis hebben gehad zoals schulden of betalingsproblemen.

Ik zou hierover contact opnemen met de NS en willen ze er niets mee doen juridische hulp inschakelen, dat mag de NS dan uiteindelijk aan u terug betalen aangezien u dit altijd wint.

Nee natuurlijk is het niet houdbaar voor NS. Ik heb 35 jaar in de financiële wereld gewerkt en wat NS doet is totale onzin. Maar probleem wordt natuurlijk weer wel dat @Do1990 weer een brief richting Focum moet schrijven. Focum gaat dan op onderzoek zegt heel misschien nog een keer sorry maar dan zijn we wel weer een maand of 2 verder.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Do1990 en welkom bij de NS Community! 

Focum doet de kredietcheck voor NS bij het bestellen van abonnementen. Het kan inderdaad helaas voorkomen dat je door oud bewoners met schulden of dat het postcodegebied een risico is, niet door de check komt. Hiervoor kun je uiteraard in bezwaar. Dit gaat wel via Focum. Wanneer ze jouw gegevens hebben bekeken en blijkt dat jouw gegevens helemaal ‘schoon’ zijn, dan kom je daarna alsnog door de kredietcheck.

Reputatie 7
Badge +1

Focum doet de kredietcheck voor NS bij het bestellen van abonnementen. Het kan inderdaad helaas voorkomen dat je door oud bewoners met schulden of dat het postcodegebied een risico is, niet door de check komt. Hiervoor kun je uiteraard in bezwaar. Dit gaat wel via Focum. Wanneer ze jouw gegevens hebben bekeken en blijkt dat jouw gegevens helemaal ‘schoon’ zijn, dan kom je daarna alsnog door de kredietcheck.

En daarna krijg je, neem ik aan, van NS je extra kosten door de onterechte uitsluiting vergoed?

Reputatie 7
Badge +1

Hoi Do1990 en welkom bij de NS Community! 

Focum doet de kredietcheck voor NS bij het bestellen van abonnementen. Het kan inderdaad helaas voorkomen dat je door oud bewoners met schulden of dat het postcodegebied een risico is, niet door de check komt. Hiervoor kun je uiteraard in bezwaar. Dit gaat wel via Focum. Wanneer ze jouw gegevens hebben bekeken en blijkt dat jouw gegevens helemaal ‘schoon’ zijn, dan kom je daarna alsnog door de kredietcheck.

Ja precies dus zoals ik al aangaf. NS doet een verkeerde check en de klant mag het weer oplossen. Klantgerichtheid van de NS anno 2023. NS moet dit soort onzin aannames gewoon niet doen.

 

Juiste methode zou zijn dat NS nu een privebericht naar de klant stuurt. Die geeft zijn gegevens dan. NS neemt contact op met Focum om een juiste kredietcheck uit te voeren. Maar dat is NS natuurlijk weer teveel moeite,

Reputatie 2

@Lorena NS het is avg wijze gezien niet eens toegestaan dat ik gegevens van eerdere bewoners onder ogen krijg en bovendien dat jullie deze informatie gebruiken. Dit is privacy gevoelige informatie. Een kredietcheck dient zorgvuldig te worden gedaan. Ik stel voor dat jullie nog eens grondig naar de situatie kijken, een nieuwe NS check doen en daadwerkelijk mijn gegevens gebruiken in plaats van die van een ander en dan een conclusie trekken/ mij een abonnement af laten sluiten waar ik recht op heb. 

Hoi Do1990 en welkom bij de NS Community! 

Focum doet de kredietcheck voor NS bij het bestellen van abonnementen. Het kan inderdaad helaas voorkomen dat je door oud bewoners met schulden of dat het postcodegebied een risico is, niet door de check komt. Hiervoor kun je uiteraard in bezwaar. Dit gaat wel via Focum. Wanneer ze jouw gegevens hebben bekeken en blijkt dat jouw gegevens helemaal ‘schoon’ zijn, dan kom je daarna alsnog door de kredietcheck.

Hier zit de NS ook fout, TS wil een abonnement bij de NS en heeft alleen te maken met de NS in deze. Dat de NS Focum inhuurt om een check te doen is de verantwoording van de NS en de NS moet zich dan ook verantwoorden voor deze afwijzing.  Focum levert de NS gegevens aan waarom de aanvraag wordt afgewezen en het eindoordeel is dan altijd aan de NS.

Focum is hier geen partij voor TS, ook juridisch gezien niet.

Zou graag zien dat hier toch eens een rechtszaak over gestart wordt door belangen organisaties tegen de NS, dit is totaal onhoudbaar met de argumentatie dat het probleem niet ligt bij TS maar bij vorige bewoners. Echt totaal onhoudbaar juridisch gezien want je kunt iemand niet afrekenen op het gedrag van anderen.

Dit is echt een zeer kwalijke handelswijze van de NS.

 

@Do1990  ik zou hierover als ik jou was contact opnemen met belangen organsiaties voor het OV en bij het juridisch loket langsgaan. Snap dat het vervelend is voor jou maar het is gewoon ontoelaatbaar wat hier door de NS gedaan wordt. Mocht het verder een juridisch traject worden laat dan ook een claim meenemen voor onrecht/smaad wat jou is aangedaan door de NS.

 

@moderators, jullie doen er echt verstandig aan dit even bij een manager onder de aandacht te brengen, NS zit hier zo enorm fout dat dit een ABC’tje is voor een advocaat om te winnen. Dit is vergelijkbaar met Arriva afrekenen voor iets wat de NS ooit heeft gedaan op de regionale lijntjes waar nu Arriva rijdt.

 

 

Reputatie 2

Ik heb zojuist een officiële klacht ingediend bij zowel de NS als Focum. Dit topic staat nu als beantwoord. Zoals jullie wellicht begrijpen ben ik hier niet tevreden mee.

Ik zou een vragenlijst in kunnen vullen na de reactie. Deze is toevallig niet toegankelijk?

Reputatie 2

 

@Do1990  @moderators, jullie doen er echt verstandig aan dit even bij een manager onder de aandacht te brengen, NS zit hier zo enorm fout dat dit een ABC’tje is voor een advocaat om te winnen. 

@Jeroen ik vind dit (net als jij?) van NS een bijzonder twijfelachtige manier om zaken te doen en dat is nogal een understatement, maar ik denk niet dat je ook maar één advocaat zult vinden die dit als ABC'tje zal kwalificeren. Ik hoop dat ik het hier mis heb, maar ben bang van niet.

NS maakt al meer dan vier jaar gebruik van Focum en heeft tot nu toe straffeloos gebruik kunnen maken van een bedrijf dat op compleet ondoorzichtige wijze data verzamelt en daar over letterlijk helemaal niemand verantwoording aan af hoeft te leggen. Dat heeft een reden. Ik hoop dat er een organisatie/advocaat/(sociaal) raadslied is die/dat belangeloos @Do1990 bij wil staan met als zeer reëel risico een nederlaag met hoge kosten die niet zal veranderen totdat je genoeg polititici weet te activeren die dit belangrijk genoeg vinden om wet- en regelgeving op een dusdanige manier te veranderen zodat dit soort dingen in de toekomst niet meer gebeuren. Misschien kunnen we een crowdfunding opstarten. 🤠

Dit is bijzonder complexe (juridische) materie die helaas geen ABC'tjes kent en waar klachten over het algemeen weinig tot niets oplossen

Badge +3

Dat heeft een reden. Ik hoop dat er een organisatie/advocaat/(sociaal) raadslied is die/dat belangeloos @Do1990 bij wil staan met als zeer reëel risico een nederlaag met hoge kosten die niet zal veranderen totdat je genoeg polititici weet te activeren die dit belangrijk genoeg vinden om wet- en regelgeving op een dusdanige manier te veranderen zodat dit soort dingen in de toekomst niet meer gebeuren. Misschien kunnen we een crowdfunding opstarten. 🤠

Dit is bijzonder complexe (juridische) materie die helaas geen ABC'tjes kent en waar klachten over het algemeen weinig tot niets oplossen

Spannend! Het is in zoverre complex dat de NS ‘niemand serieus neemt’ en iemand die daarop wenst te voortborduren/reageren ongeveer (of welke andere mogelijkheid?) bij de geschillencommissie/media/politiek terecht kan. 😴

Reputatie 2

Update, registratie is verwijderd (niet eens een excuus van gehad maar goed).

Klachten worden niet in behandeling genomen. Focum verwijst naar NS en NS reageert niet op de klacht (blijkt normaal te zijn dat je vaak geen reactie ontvangt is slechts een registratie.

Contact opgenomen via de chat, gezien mail niet kan. NS weigert een compensatie voor de kosten die ik gemaakt heb doordat ik geen abonnement kon afsluiten. 

Heel bijzonder allemaal. 

Update, registratie is verwijderd (niet eens een excuus van gehad maar goed).

Klachten worden niet in behandeling genomen. Focum verwijst naar NS en NS reageert niet op de klacht (blijkt normaal te zijn dat je vaak geen reactie ontvangt is slechts een registratie.

Contact opgenomen via de chat, gezien mail niet kan. NS weigert een compensatie voor de kosten die ik gemaakt heb doordat ik geen abonnement kon afsluiten. 

Heel bijzonder allemaal. 



Als je echt wil dat een klacht wordt afgehandeld, moet je heel heel heel expliciet verwijzen naar hun eigen klachtenregeling en de EU-richtlijn over klachtafhandeling. Al heb ik het idee dat de Laan van Puntenburg in Utrecht wel eens als het goed uitkomt niet in de EU ligt. ;) Andere suggestie is de geschillencommissie.

Reputatie 7

Ik dacht eerder aan Max Schrem.

Laat die Oostenrijker even door deze corrupte tent heen raggen !

Update, registratie is verwijderd (niet eens een excuus van gehad maar goed).

Klachten worden niet in behandeling genomen. Focum verwijst naar NS en NS reageert niet op de klacht (blijkt normaal te zijn dat je vaak geen reactie ontvangt is slechts een registratie.

Contact opgenomen via de chat, gezien mail niet kan. NS weigert een compensatie voor de kosten die ik gemaakt heb doordat ik geen abonnement kon afsluiten. 

Heel bijzonder allemaal. 

kun je aangeven waarvoor je precies kosten hebt gemaakt want het kan niet zomaar zijn dat jij meer kosten moet maken voor het afsluiten van een abonnement dan een ander als dit bij de ns of focum ligt.

zou zeker verder kijken via consumenten organisaties in hoeverre je het geld terug kan vorderen op de ns of focum.

Reputatie 7
Badge +1

Als NS weigert de extra kosten te vergoeden, zou je naar het klachtenloket OV kunnen gaan:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Reageer