Skip to main content

Huisregels community

Welkom op de NS Community! Leuk dat je hier een kijkje neemt om je vraag te stellen of je kennis en ervaringen te delen. Onze community is een plek waar iedereen terecht kan met vragen of tips over het reizen met NS. Je kunt hier in gesprek gaan met andere reizigers, en daarnaast zijn de NS moderators iedere werkdag van 10.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 11:00 uur tot 17:00 uur aanwezig om antwoord te geven waar nodig. Zij zorgen ook dat antwoorden voor anderen begrijpelijk zijn, en dat gebruikersregels worden nageleefd. We vinden het namelijk belangrijk dat dit een prettige plek is voor ons allemaal. Wat die huisregels zijn, lees je in dit topic.

We wensen je veel plezier en zien je graag terug in een van onze topics!


Algemeen gedrag

•Je bent onder één forumaccount actief.
• Gebruik de toevoeging ‘NS’ niet in je gebruikersnaam. Dit zorgt voor verwarring met de moderators.
• Plaats geen berichten die erop lijken dat je betrokken bent bij NS. Zo voorkom je misverstanden.
• Je gebruikersnaam, foto en/of handtekening bevat geen provocerende of discriminerende dingen.
• Wees respectvol naar de moderators en de andere gebruikers.


Plaats geen berichten die:
• Niets met het onderwerp te maken hebben of respectloos richting anderen zijn.
• Commerciële links of boodschappen bevatten (spam).
• Discriminerende uitspraken bevatten, provocerend gedrag vertonen of seksueel getint zijn.
• Scheldwoorden of een overvloed aan leestekens en hoofdletters bevatten.
• Onwaarheden bevatten.
• Illegale activiteiten of links bevatten.
• De wet overtreden.


Als je een topic opent:
• Controleer of jouw vraag of opmerking niet eerder is gepost (dat doe je zo).
• Plaats je bericht bij het juiste onderwerp. Twijfel je? Stel dan je vraag via ‘Stel je vraag’.
• Verzin een duidelijke titel bij je bericht, zodat anderen snel kunnen zien waar jouw topic over gaat.
• Vermeld geen persoonlijke gegevens in je bericht, zoals je adres, geboortedatum of kaartnummer.
• Plaats je bericht één keer op het forum. Dubbele topics worden gesloten of verwijderd.
• Wees zo volledig mogelijk.
• Stuur geen privéberichten naar de moderators tenzij wij er expliciet om vragen.
• De bewaartermijn van privéberichten naar en van moderators is maximaal 12 maanden.


Een ongepast bericht gezien?
Het kan natuurlijk gebeuren dat je een ongepast bericht tegenkomt. Klik in dat geval op het vlaggetje rechts van het bericht (“Rapporteer”). Beschrijf waarom je dit meldt en wij zullen (indien nodig) actie ondernemen.

Overtreden huisregels
Overtreed je de huisregels, dan ontvang je een waarschuwing van een moderator. Dit kan door middel van een privébericht, openbaar bericht, aanpassing van je bericht of eventueel via een e-mail. De reden bespreken we natuurlijk graag met je. Mochten we er in de gesprekken niet uitkomen of gaat het overtreden te ver, dan gaan wij over tot een tijdelijke schorsing van minimaal 2 weken. De moderators zullen dit bijhouden in een intern document zodat de schorsingen tijdig wordt opgeheven.

Indien na schorsing nogmaals de huisregels worden overtreden wordt de toegang tot de Community je ontzegd. Uiteraard ontvang je hierover ook altijd bericht en uitleg. Wanneer je toegang ontzegd is, ben je niet meer actief op de Community.

Spamfilter

Wij maken gebruik van een geautomatiseerde spamfilter, deze filter plaatst de als ‘spam’ gemarkeerde berichten automatisch in een spam inbox waar de moderators toegang tot hebben. De moderators controleren handmatig ieder bericht.


Wat kun je van ons als moderators verwachten?
Natuurlijk mag je van ons ook verwachten dat wij ons netjes gedragen. Wij zijn vanuit NS actief en zorgen ervoor dat de huisregels worden nageleefd, je geholpen wordt met het vinden van een antwoord en dat de sfeer hier fijn blijft. In sommige gevallen zullen de moderators topics of reacties verwijderen, bijvoorbeeld wanneer een ander topic al precies dezelfde vraag bevat, of wanneer een reactie geen inhoud (bijvoorbeeld alleen een komma) bevat. Ongepaste reacties, tags of  topics kunnen ook verwijderd of aangepast worden. Zo kunnen de moderators bijvoorbeeld scheldwoorden of persoonlijke gegevens (zoals het kaartnummer van een gebruiker) uit een reactie verwijderen. Ook kunnen moderatoren de titel van een topic aanpassen, gepaste tags toevoegen of een topic naar de juiste categorie voor topics verplaatsen. Zo is voor iedereen duidelijk waar het topic over gaat en is het topic goed vindbaar. Zo zouden moderatoren een topic met de titel 'OV-fiets' bijvoorbeeld kunnen wijzigen naar 'OV-fiets gevonden in Zaandam'.

Maar de moderators doen meer! Wat je verder van de moderators mag verwachten lees je in 'De NS Moderators, wat doen ze eigenlijk?'

 

Klachtenafhandelingssysteem en buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsorganisaties

Als je het niet eens bent met een besluit dat over jou is genomen, bijvoorbeeld als je vindt dat een reactie onterecht is verwijderd omdat die in strijd zou zijn met deze huisregels, of als je via de klantenservice een melding hebt gedaan over illegale inhoud die je op de Community bent tegengekomen en je het niet eens bent met het besluit dat over die inhoud is genomen, kan je dit laten weten via ons klachtenafhandelingssysteem. Zie Wet Digitale Diensten (DSA) | NS voor meer informatie hierover.

 

Rangsysteem

Het leaderboard is een rangsysteem gebaseerd op punten, die verzameld kunnen worden door bepaalde acties op de Community. Met dit leaderboard willen we gebruikers aanmoedigen om meer interactie met elkaar of op de Community te hebben.

Punten worden toegekend aan het openen van een nieuw topic, het geven van een reactie, het liken of upvoten van een reactie of het krijgen daarvan en uiteraard het geven van een beste antwoord.

De standaardweergave van het leaderboard is op weekbasis, maar je kan ook een leaderboard bekijken zonder databeperking, en je kunt doorklikken naar een volledig overzicht.

Indien je niet wenst deel te nemen hieraan kan jij je afmelden hiervoor bij één van onze moderators.

 

Ophouden met gebruik van de NS Community

Indien je wenst dat jouw NS Community profiel verwijderd wordt kan je hiervoor een bericht sturen, zowel privé als openbaar. De moderator zal je daar zo snel mogelijk mee verder helpen.


Meer handige topics over de NS Community:
Registreren
Je profiel aanpassen
Zoeken naar topics
Zelf een topic maken
Een reactie plaatsen
Een antwoord op je vraag markeren
Verdien ranks en badges