Even kennismaken.. | NS Community
Sticky

Even kennismaken..

  • 5 February 2014
  • 578 reacties
  • 61414 Bekeken

Reputatie 2
Laatste update 19 april 2018

Ha, welkom op de NS Community! We hopen dat dit de basis zal vormen voor een levendige community. Je kan je hier even voorstellen, zodat we mekaar wat beter kunnen leren kennen en we je wegwijs kunnen maken in de community. Bedankt en veel plezier!

578 reacties

Ik was een frequente treinreiziger tot 1 september 2013, toen ik in mijn eigen woonplaats een nieuwe baan aangeboden kreeg. Sindsdien reis ik af en toe met de trein en tweet dan vaak met NS_online.
Ik Twitter ook vaak met NS_online Christiaan
hoi allemaal, ik ben nieuw op deze site en ik ben een dagelijkse (ma-vr) reiziger van NS tussen Dordrecht en Den Haag centraal.
Reputatie 2
Hallo, ik ben Gerrit en ben een tevreden NS gebruiker, meestal te vinden op het traject Holten Deventer. Maar ook vaak gebruikmakend van kruidvatkaartjes voor uitjes door heel Nederland
Hallo, ik ben Gerrit en ben een tevreden NS gebruiker, meestal te vinden op het traject Holten Deventer. Maar ook vaak gebruikmakend van kruidvatkaartjes voor uitjes door heel Nederland

Hoi Gerrit
Je hebt het over Kruidvatkaartjes. Je zult ongetwijfeld weten dat op dit moment ook Albert Heijn een actie heeft voor dagkaarten.

Gr. Hans
Topic over het hoofd gezien. Dan nu maar even.

Ik ben ook een medewerker van de NS. Werk als Machinist op standplaats Rotterdam.
Ik ben hier om wat te leren en om ervaringen van mij met jullie te delen.

Met 'wat te leren' bedoel ik ervaringen die men meemaakt betreft de OV en de aankoop van kaartjes, ben daar niet altijd zo in thuis en zo leer ik ook van jullie. Want ik zit soms met mijn mond voor mijn PC over de kennis die veel mensen hier hebben overal allerlei zaken.

Tevens leuk dat er ook een aantal collega's zijn die hier op het forum zitten. Op forums ben ik vooral een lezer en af en toe draag ik mijn steentje bij. Op een ander forum wilde ik mij gisteren aanmelden helaas heeft iemand mijn gebruikersnaam al ingenomen, helaas... Maar deze persoon komt mij bekent voor, had hem weleens over een forum gehoord en zijn gebruikersnaam. Maar goed, zoals je zie ik durf nogal eens in een ver zijstraatje te gaan betreft het onderwerp.

Tot horens.
Topic over het hoofd gezien. Dan nu maar even.

Ik ben ook een medewerker van de NS. Werk als Machinist op standplaats Rotterdam.
Ik ben hier om wat te leren en om ervaringen van mij met jullie te delen.

Met 'wat te leren' bedoel ik ervaringen die men meemaakt betreft de OV en de aankoop van kaartjes, ben daar niet altijd zo in thuis en zo leer ik ook van jullie. Want ik zit soms met mijn mond voor mijn PC over de kennis die veel mensen hier hebben overal allerlei zaken.

Tevens leuk dat er ook een aantal collega's zijn die hier op het forum zitten. Op forums ben ik vooral een lezer en af en toe draag ik mijn steentje bij. Op een ander forum wilde ik mij gisteren aanmelden helaas heeft iemand mijn gebruikersnaam al ingenomen, helaas... Maar deze persoon komt mij bekent voor, had hem weleens over een forum gehoord en zijn gebruikersnaam. Maar goed, zoals je zie ik durf nogal eens in een ver zijstraatje te gaan betreft het onderwerp.

Tot horens.


Hallo SLT2456

Leuk, weer een MCN erbij op dit forum. Kunnen we wellicht ook weer van leren.
Want jij denkt dan (terecht) hier de nodige kennis op te kunnen doen, maar dat is natuurlijk wel een wisselwerking.:)
Maar als je echt veel wil leren over OV-chipkaart, abonnementen, vervoersbewijzen, etc. dan moet je bij de HC's zijn. Dat is hun dagelijkse praktijk; zij worden daar in de treinen mee geconfronteerd.
Eerstvolgende keer dus gewoon die SLT op een zijspoor en werkoverleg met de HC, ha ha :)
En zijstraatjes zijn best wel toegestaan, mits dat maar binnen de spelregels van het forum blijft.

Jammer dat iemand anders op een ander forum zonodig ook SLT2456 moet gebruiken.
Er rijden (volgens mij) 69 viertjes rond. Dan is er toch keus genoeg.
En waarom niet gekozen voor een zesje (2656) dan had je met die 31 meter meer, toch mooi een lange neus naar hem kunnen trekken.:)

Maar alle gekheid op een stokje. Lekker meelezen, meeschrijven en zonodig gewoon moeilijke vragen stellen.

Vriendelijke groet,
Hans
Roeland is de naam, werk als dienstverlener rond alternatieve vervoer, dus ook het OV. Omdat we bedrijven ondersteunen bij het OV beleid zoek ik hier de antwoorden op de vele vragen die nog gaan komen 🙂
Hallo Roeland, ik heb al jaren een voordeelurenabonnement met 7 keuzedagen, steeds met een papieren kaartje. Vanaf 1 mei gaat het zonder kaartje.
Nu wil ik nog een abonnement afsluiten met keuzedagen, kan dat op dezelfde ov kaart?
Hallo Roeland, ik heb al jaren een voordeelurenabonnement met 7 keuzedagen, steeds met een papieren kaartje. Vanaf 1 mei gaat het zonder kaartje.
Nu wil ik nog een abonnement afsluiten met keuzedagen, kan dat op dezelfde ov kaart?


Hallo Nel,

Als je op de OV-chipkaart met voordeelurenabonnement een nieuw type abonnement (bijv. Dal voordeel) wilt zetten, wordt het voordeelurenabonnement overschreven.
Als je dus én een voordeelurenabonnement wilt behouden én een tweede abonnement met korting (bijv. dal voordeel) wilt hebben kom je naar mijn mening toch uit op 2 OV-chipkaarten, elk met hun eigen abonnement.
En dan is het natuurlijk logisch dat ook keuzedagen bij die abonnementen ook bij het ophalen terecht komen op de kaart van het bijbehorende abonnement.

Vr,gr
Hans

Hallo mijn naam is Jelle Ruben. Waarbij Ruben mijn achternaam is. Woon in Groningen. Reizen met een trein vind ik zelf erg leuk. Misschien ben ik ook één van de weinige die geen problemen heeft met als er een trein te laat is, of uitval.
Hallo Roeland, ik heb al jaren een voordeelurenabonnement met 7 keuzedagen, steeds met een papieren kaartje. Vanaf 1 mei gaat het zonder kaartje.
Nu wil ik nog een abonnement afsluiten met keuzedagen, kan dat op dezelfde ov kaart?


Hallo Nel,

Als je op de OV-chipkaart met voordeelurenabonnement een nieuw type abonnement (bijv. Dal voordeel) wilt zetten, wordt het voordeelurenabonnement overschreven.
Als je dus én een voordeelurenabonnement wilt behouden én een tweede abonnement met korting (bijv. dal voordeel) wilt hebben kom je naar mijn mening toch uit op 2 OV-chipkaarten, elk met hun eigen abonnement.
En dan is het natuurlijk logisch dat ook keuzedagen bij die abonnementen ook bij het ophalen terecht komen op de kaart van het bijbehorende abonnement.

Vr,gr
Hans

Hallo Hans,

Dat worden dan 2 ov kaarten, bedankt voor de reactie.

Groeten
Nel
Reputatie 6
Badge +2
ik heb al jaren een voordeelurenabonnement met 7 keuzedagen, steeds met een papieren kaartje. Vanaf 1 mei gaat het zonder kaartje.
Nu wil ik nog een abonnement afsluiten met keuzedagen

Kan dat eigenlijk, meer dan 7 keuzedagen van één persoon? In de voorwaarden van het VDU staat van niet, voor de andere abonnementen zag ik het niet staan.
Hallo Dennis

Dat was mijn bedoeling, 2 dezelfde Dal Voordeel abonnementen met 7 Keuzedagen dus 2 ov kaarten.
Weet je zeker dat dat niet kan?

Groeten
Nel
Hallo Dennis

Dat was mijn bedoeling, 2 dezelfde Dal Voordeel abonnementen met 7 Keuzedagen dus 2 ov kaarten.
Weet je zeker dat dat niet kan?

Groeten
Nel


Beste Nel,

Dennis is alleswetend, maar sommige dingen begrijpt hij niet. Dat laat hij helaas ook op dit forum nadrukkelijk blijken, waardoor hij hier en daar de nodige twijfel en verwarring zaait.
Zijn twijfel (en dus onwetendheid) komt meteen al in het begin van zijn reactie tot uitdrukking:
"Kan dat eigenlijk, meer dan 7 keuzedagen van één persoon?"

Goeie kans dat hij- zoals vaak - over enkele dagen tot een heel andere conclusie komt.

Jij hebt een OV-chipkaart met een (oud) voordeelurenabonnement wat nog wel jaarlijks wordt verlengd (€60,00), maar door NS niet meer wordt verkocht. Bij dat abonnement kun je 7 keuzedagen kopen voor €24,50 - tot 1 april €14,00 - 2e klas). Helemaal geen probleem, dat heb ik zelf n.l. ook.

Het staat iedereen vrij om bij NS een tweede abonnement af te sluiten. In andere topics staan daar al voorbeelden van.
Alleen kan zo'n 2e abonnement niet op dezelfde OV-chipkaart komen te staan, omdat dan de kaartleesapparatuur en het daarmee verbonden systeem in de war raakt.
Zo'n 2e abonnement moet daarom op een tweede OV-chipkaart worden gezet.
En als dat toevallig ook nog eens een abonnement is waar je keuzedagen bij zou kunnen krijgen, dan kun je die er zonder meer bij bestellen.

Het enige waar je op moet letten dat de keuzedagen van kaart A ook daadwerkelijk op kaart A zet en de keuzedagen van kaart B uiteraard op kaart B.
Als je de kaarten bij de NS automaat op het station ophaalt, zal dat geen problemen geven, omdat die alleen zal reageren op de aangeboden OV-chipkaart.

Het is ook niet voor niets dat Dennis niet zei dat het niet kan; hij stelde het immers in vragende vorm :
"Kan dat eigenlijk, meer dan 7 keuzedagen van één persoon?"
Daarmee al aangevend dat hij het gewoonweg niet weet.

Wellicht dat hier ook nog een reactie komt van een echte deskundige.
Vooralsnog ben ik ervan overtuigd dat het zonder meer mogelijk is.

Vriendelijke groet,
Hans
ik heb al jaren een voordeelurenabonnement met 7 keuzedagen, steeds met een papieren kaartje. Vanaf 1 mei gaat het zonder kaartje.
Nu wil ik nog een abonnement afsluiten met keuzedagen

Kan dat eigenlijk, meer dan 7 keuzedagen van één persoon? In de voorwaarden van het VDU staat van niet, voor de andere abonnementen zag ik het niet staan.


Kun je even een link geven waar dat staat Dennis?
Hallo Dennis

Dat was mijn bedoeling, 2 dezelfde Dal Voordeel abonnementen met 7 Keuzedagen dus 2 ov kaarten.
Weet je zeker dat dat niet kan?

Groeten
Nel


Hoi Nel,

Hier heb je een link van een topic waar ook veel twijfel over is gezaaid. Een moderator van NS, Stephan NS reageert als volgt:

Beste mamamarja,

Welkom op het NS Serviceforum! Goede vraag die je stelt. Het combineren van abonnementen op één OV-chipkaart is niet mogelijk. Als je twee verschillende abonnementen zou willen, zou je dit ook op 2 losse persoonlijke OV-chipkaarten moeten zetten. Je moet je echter afvragen in hoeverre het rendabel is om abonnementen te combineren. In jouw situatie, waarbij je af en toe in de spits reist en af en toe in de daluren, kun je afwegen om een maandtrajectkaart, Dal Vrij of Altijd Voordeel te nemen. Aan de hand van de Abonnementenwijzer kun je bepalen wat het meest geschikte abonnement voor je is (zoals Hans eerder heeft aangegeven). Gaat dit zo lukken denk je?

@ Hans, Dennis: laten we wel beleefd tegen elkaar blijven, deal?

Groet,
Stephan


Dus je vraag of je twee Dal Voordeel abonnementen met keuzedagen kunt hebben heeft Hans denk ik al voor je beantwoord. Ik hoop dat het nu duidelijk is.
Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/productvoorwaarden-voordeelurenabonnement

" 5.1 Het aantal van 7 Keuzedagen per contractjaar (voor reizigers van 60 jaar of ouder) geldt als een maximum, ongeacht het aantal Voordeelurenabonnementen dat u bezit"

De vraag was of iemand weet of dit ook voor Dal Voordeel geldt, of een combinatie.

P.S.: "Deskundig" wordt automatisch bij mijn naam gezet, ook als ik zelf een vraag stel.
8.4 Bij sommige door NS op ns.nl/voorwaarden aangegeven Abonnementen
voor onbepaalde tijd, heeft u, indien u 60 jaar of ouder bent, éénmaal per
Abonnementsjaar het recht om tegen gereduceerd tarief een vaste set
Keuzedagen aan te schaffen. NS kan voorwaarden verbinden aan het gebruik
van een Keuzedag
Reputatie 6
Badge +2
Dus bij 2 VDU's toch maar 7 keuzedagen in totaal. In de nieuwe voorwaarden staat niet duidelijk eenmaal per persoon, het kan ook zijn eenmaal per abonnement.
Conclusie, als het niet in de voorwaarden staat, is het dus mogelijk. Anders zullen de voorwaarden aangepast moeten worden. Als al eerder blijkt dat je meerdere abonnementen kan afsluiten, zal dat niet snel gaan gebeuren.
Dus bij 2 VDU's toch maar 7 keuzedagen in totaal.

Met dat verschil dat er in het hele topic geen sprake is van 2 voordeelurenabonnementen, behalve dan in jouw gedachtengang.
Want nergens is in dit topic aan de orde geweest dat iemand een 2e VDU wil hebben om over een tweede set keuzedagen te kunnen beschikken.
Er werd slechts aangegeven dat iemand al jaren een VDU heeft met keuzedagen en nu de vraag had"
"Nu wil ik nog een abonnement afsluiten met keuzedagen, kan dat op dezelfde ov kaart?"

Waarom denk je dat ik op mijn ene OVC een VDU heb staan en op een tweede OVC een ander abonnement?
Gewoon omdat ik dat VDU pas 20 jaar heb (waarvan al 7 jaar op een OVC) en ik sinds 2011 geen 2e VDU meer kon aanschaffen.
Artikel 5.1 van de Produktvoorwaarden Voordeelurenabonnement is dus inmiddels door de praktijk achterhaald.
En zolang er in de Productvoorwaarden geen beperkingen worden aangegeven, zijn er dus ook geen beperkingen van kracht en kun je over meerdere abonnementen beschikken, elk met een set keuzedagen, voor zover die bij die abonnementen verkrijgbaar zijn.

Ik vraag me trouwens af hoe een conducteur kan vaststellen of ik met een keuzedag van abonnement A, B of C reis.
De beste man of vrouw ziet bij controle en uitlezen van mijn OVC alleen dat ik een bepaald abonnement heb, dat ik ingecheckt ben en op een keuzedag reis.
En wat mij betreft mogen ze ook de rest van mijn gegevens ook nog zien; ik ben nog van de oude stempel waarbij we geen geheimen voor elkaar hadden en mensen elkaar hielpen i.p.v. tegen werkten.

Reputatie 6
Badge +2
Ik had nog niets gehoord over de versoepeling. Goed nieuws voor wie er gebruik van wil maken.
Reputatie 6
Badge +2
ik heb al jaren een voordeelurenabonnement met 7 keuzedagen, steeds met een papieren kaartje. Vanaf 1 mei gaat het zonder kaartje.
Nu wil ik nog een abonnement afsluiten met keuzedagen

Kan dat eigenlijk, meer dan 7 keuzedagen van één persoon? In de voorwaarden van het VDU staat van niet, voor de andere abonnementen zag ik het niet staan.


Dat was mijn bedoeling, 2 dezelfde Dal Voordeel abonnementen met 7 Keuzedagen dus 2 ov kaarten.
Weet je zeker dat dat niet kan?


Nee, het was een vraag of iemand hier dat weet.

Je zegt trouwens twee verschillende dingen, VDU + Dal Voordeel en twee maal Dal Voordeel. In beide gevallen wordt hierboven de conclusie getrokken dat je in totaal 14 keuzedagen hebt, omdat de oude regel die dat verbiedt alleen voor meerdere VDU's lijkt te gelden.

Reageer