Even kennismaken.. | NS Community
Sticky

Even kennismaken..

  • 5 February 2014
  • 578 reacties
  • 61414 Bekeken

Reputatie 2
Laatste update 19 april 2018

Ha, welkom op de NS Community! We hopen dat dit de basis zal vormen voor een levendige community. Je kan je hier even voorstellen, zodat we mekaar wat beter kunnen leren kennen en we je wegwijs kunnen maken in de community. Bedankt en veel plezier!

578 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ik vraag me trouwens af hoe een conducteur kan vaststellen of ik met een keuzedag van abonnement A, B of C reis.

De abonnementen staan op naam, dus verkoop van een tweede set zou geweigerd kunnen worden als het niet zou mogen.
Laten we dit topic even rusten, want ik geloof dat we het kennismakingsrondje aan het verstoren zijn. 😛
Reputatie 6
Badge +2
Dat is waar, het hoort hier eigenlijk niet.
Reputatie 2
Hallo, mijn naam is Rogier.
Hallo allemaal!

Ik ben Janneke en ik woon naast een station! Ik ben voornamelijk een treinreiziger, maar stiekem ook een liefhebber van treinen in alle vormen, soorten en maten!
Aangenaam, mijn naam is Willem en ik ben meer dan een kwart eeuw machinist. Thans allround (ook cargo) internationaal en ook op de hoge snelheidslijn te vinden. Expertise, leveren, testen en opleiden maken nu deel uit van mijn mijn huidige functie maar ben daarnaast natuurlijk ook gewoon reiziger. Mogelijk kan ik een antwoord geven op de vraag waar je altijd het antwoord wilde hebben maar nooit aan toe kwam om te vragen.
Hoi mijn naam is Chenny, 61 jaar en reis al 6 jaar wekelijks op zondag en maandag het traject Hillegom - Almere.
Gelukkig maar 1 x per week met telkens weer de vraag, haal ik de overstap ....of gaan we weer een half uur wachten?
Is er weer werk aan het spoor...., gaan we weer bussen of hebben we geluk?
Niet zo'n tevreden reiziger dus!
Goedenavond.

Mijn naam is Aafke Klopman, ik ben 50 jaar en ik woon in Leeuwarden. Af en toe reis ik met de trein, verder in de provincie wel eens met de bus.

Ik vernam over de stakingsacties van de schoonmakers van de NS-treinen - en later vernam ik dat er door nog meer schoonmakers van andere bedrijven gestaakt wordt - en stuurde daarom de onderstaande ingezonden brief naar de kranten.

De schoonmakers van de NS-treinen staken. Ze willen betere arbeidsvoorwaarden. Reizigers mopperen over vieze en onhygiënische treinen. Tja, wil de staking succes hebben, dan is het noodzakelijk, dat andere mensen moeten meelijden.
De NS roepen de partijen op tot een akkoord te komen. Ze zouden er beter aan doen, om de schoonmakers bij de NS zelf in dienst te laten komen. Dan krijgen ze vanzelf betere arbeidsvoorwaarden. Er moet een einde komen aan het inhuren van externe bedrijven, louter en alleen om op loonkosten te kunnen bezuinigen. Ik zou alle NS-reizigers ook willen oproepen, om bij de NS aan te dringen op betere arbeidsvoorwaarden. De schoonmakers hebben er recht op om als volwaardige burgers in de welvaart te kunnen delen, in plaats van als de laagsten onderaan de maatschappelijke ladder en daarom als de minsten te worden behandeld. Schoonmakers, succes!

Met vriendelijke groet,

Aafke Klopman
Reputatie 7
Badge +4
Nou Aafke, ik kan me hier helemaal in vinden, zelf schreef ik al in die trant op dit forum. Wat je schrijft is me uit het hart gegrepen en van oneindig veel meer niveau dan het domme gegil van mensen met een nulmentaliteit die niet verder komen dan: ik heb er last van en ik eis met mijn grote mond dat een ander dat oplost.

De NS matigt de toon ook al en lijken het beter te begrijpen. Als de NS de eigen verantwoordelijkheid neemt, wil het geen zaken doen met deze 'werkgevers'. Stel een maatschappelijke daad en neem de werknemers van deze bedrijven zelf in dienst. Dat mag wel wat kosten. Werknemers die goed behandeld worden, staken in een land als Nederland met een goed overlegmodel niet. De werknemers die nu staken behoren tot de zwakste groepen in Nederland. NS kan zich niet meer verschuilen achter de onmacht die ze zelf heeft gecreëerd door het werk uit te besteden aan, zo blijkt, malafide werkgevers in de schoonmaakbranche. Wie gestolen zaken koopt is een heler. De eisen die de stakers stellen, zijn zo minimaal dat je je ogen uitwrijft als je je bedenkt dat dit in een, tot voor kort, beschaafd land, nog nodig is ook.
Schone treinen samen met een schoon geweten is niet alleen winst voor NS maar voor iedereen.

Nou Aafke, ik kan me hier helemaal in vinden, zelf schreef ik al in die trant op dit forum. Wat je schrijft is me uit het hart gegrepen en van oneindig veel meer niveau dan het domme gegil van mensen met een nulmentaliteit die niet verder komen dan: ik heb er last van en ik eis met mijn grote mond dat een ander dat oplost.

De NS matigt de toon ook al en lijken het beter te begrijpen. Als de NS de eigen verantwoordelijkheid neemt, wil het geen zaken doen met deze 'werkgevers'. Stel een maatschappelijke daad en neem de werknemers van deze bedrijven zelf in dienst. Dat mag wel wat kosten. Werknemer die goed behandeld worden, staken in een land als Nederland met een goed overlegmodel niet. De werknemers die nu staken behoren tot de zwakste groepen in Nederland. NS kan zich niet meer verschuilen achter de onmacht die ze zelf heeft gecreëerd door het werk uit te besteden aan, zo blijkt, malafide werkgevers in de schoonmaakbranche.
Schone treinen samen met een schoon geweten is niet alleen winst voor NS maar voor iedereen.


Ook helemaal mee eens Tomprins! De NS hebben nog meer vuile plannen; per 1 januari 2015 worden alle eigenaren van fietsstallingen uit de gebouwen gezet. Althans, dat is het plan. Zoals Fietspoint Leeuwarden. Zij zijn een zelfstandig eigenaar, maar huren de ruimte voor de fietsenstalling. Hen is per 1 januari 2015 de huur opgezegd, terwijl ze een contract hebben tot 2019. Fietspoint Leeuwarden stapt nu naar de rechter.
Ik stuurde een brief aan NS, met mijn protest tegen dit besluit en met de vraag, waar de klanten van de NS - en in Leeuwarden ook van het busvervoer, als je naar een andere plaats moet. Het busstation bevindt zich buiten het Leeuwarder station - dan naartoe moeten. Ik kreeg een bericht terug van een manager, waarin deze schreef "dat hij zich mijn irritatie kon voorstellen, maar dat hij verder er niet op inging". De arrogantie ten top dus! Laten we met ons allen solidair zijn met de eigenaren van de fietsstallingen, die altijd netjes op onze fietsen passen, en met alle slecht behandelde schoonmakers.

Met vriendelijke groet,

Aafke.
En als reizigers de treinen vies vinden, moeten ze zelf maar eens schoonmaakmaterieel meenemen. Weten ze ook eens wat schoonmakers dagelijks aantreffen als ze de treinen en ander openbaar vervoer schoonmaken!
Reputatie 7
Badge +4
Aafke, ik denk dat je er goed aan doet je bijdrage in te brengen bij Stel een vraag. Dat wordt door iedereen gelezen en dit gedeelte niet. Ik heb je stukje ook al in een topic dat hier over ging gezet maar dan haal ik dat wel weg.
Aafke ik denk dat je er goed aan doet je bijdrage in te brengen bij Stel een vraag. Dat wordt door iedereen gelezen en dit gedeelte niet. Ik heb je stukje ook al in een topic dat hier over ging gezet maar dan haal ik dat wel weg.

O, ja, zal ik doen. Ja, ik leer het forum nu net kennen, dus ik moet er nog even wegwijs in worden.
Reputatie 7
Badge +4
https://forum.ns.nl/de-trein-11/smerige-trein-1554

Ik haal het daar wel weg.
Ha, welkom op het NS Serviceforum! We hopen dat dit de basis zal vormen voor een levendige community. Je kan je hier even voorstellen, zodat we mekaar wat beter kunnen leren kennen en we je wegwijs kunnen maken in de community. Bedankt en veel plezier!
Mijn naam is ann en ik heb een aantal vragen over mijn abonnement
Ik ben nieuw, maar heb ook een vraag... Ik heb al jaaaaaren een kortingskaart die ingaat om 09.00 uur 's ochtends. Nou wil ik nog wel eens een trein nemen om 09:01 (kortingskaart geldig), maar dat betekent meestal dat ik al een paar minuten eerder incheck (08:57 dus kortingskaart niet geldig). Hoe wordt dit opgelost? Voor mij is dit extra belangrijk omdat ik sinds een jaar 'seniora' ben en dus leuke keuzedagen heb....
Ik ben nieuw, maar heb ook een vraag... Ik heb al jaaaaaren een kortingskaart die ingaat om 09.00 uur 's ochtends. Nou wil ik nog wel eens een trein nemen om 09:01 (kortingskaart geldig), maar dat betekent meestal dat ik al een paar minuten eerder incheck (08:57 dus kortingskaart niet geldig). Hoe wordt dit opgelost? Voor mij is dit extra belangrijk omdat ik sinds een jaar 'seniora' ben en dus leuke keuzedagen heb....

Je mag vanaf 08:55 (legaal) inchecken.
Wel even goed op de tijd op het display van het incheckpaaltje of het poortje letten. Want t/m 08:54:59 betaal je echt nog het volle pond.En vanaf 08:55:00 reis je met korting c.q. keuzedag.
Dus als jij om 08:57 incheckt dan mag je gewoon met korting met die trein van 09:01 mee. Je mag immers vanaf 09:00 met korting reizen op een voordeelurenkaart?
Ik ben nieuw, maar heb ook een vraag... Ik heb al jaaaaaren een kortingskaart die ingaat om 09.00 uur 's ochtends. Nou wil ik nog wel eens een trein nemen om 09:01 (kortingskaart geldig), maar dat betekent meestal dat ik al een paar minuten eerder incheck (08:57 dus kortingskaart niet geldig). Hoe wordt dit opgelost? Voor mij is dit extra belangrijk omdat ik sinds een jaar 'seniora' ben en dus leuke keuzedagen heb....

Hoi Anjo,

Leuk om kennis te maken. Even een tip mocht je een andere vraag hebben, dan kan je die stellen in de rubriek Stel een vraag. Ik kan je nu direct antwoord geven hoor, want als je om 08.55 uur incheckt, pakt de OV-chipkaart je korting gewoon, het incheck moment is bepalend en om 08.55 uur wordt er netjes 40% korting over je reis berekend.
off topic: ik heb me aangemeld, maar moet ik hier een nieuwe vraag stellen? (Ik krijg geen toegang tot stel een vraag...) PM
Hoi Paul,

Vreemd als je dat niet kan in "Stel je Vraag". Als je op "Stel je vraag" klikt, krijg ik rechts bovenin een blauwe button van "maak een nieuw topic aan" en daar kan ik dan een vraag of een nieuw topic starten. Ik hoop dat het je lukt, anders horen we het graag.

Ik hoop dat het je nu wel lukt. Trouwens, ook aangenaam om kennis te maken 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ik krijg ook een foutmelding. Je kan naar https://forum.ns.nl/stel-vraag-14 gaan.
Apart, ik kan er via de normale weg gewoon opkomen.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/stel-vraag geeft:

"403, Je hebt geen toegang tot deze pagina.

Sorry, helaas is deze pagina niet toegankelijk voor je."
Als ik op "stel je vraag" en maak een nieuw topic aan krijg ik direct de link die jij al doorstuurde https://forum.ns.nl/stel-vraag-14, daar word ik meteen naar doorverwezen.

En hetzelfde bij "in de trein" is het deze link https://forum.ns.nl/topic/new?forum_id=11.

Geen idee waarom dat bij mij wel direct goed gaat. Ben geen IT-er.

Reageer