fiets mee op de trein

• 29 augustus 2020
  • 17 reacties
  • 367 Bekeken

L.s,

1. Is er al wat bekend over versoepeling van de (corona)regels aangaande het meenemen van de fiets? Op mijn heenreizen gaat het nog wel maar aangezien je maximaal 2 dagen tevoren kunt boeken voor je kaartje en ik geen e-mail wens op mijn telefoon kan ik niet boeken voor de terug reis. In Maastricht werd er gewoon gemeld dat er ook via de zuilen geen mogelijkheid was om te boeken. Heb dit kaartje dan maar via de Arriva gedaan omdat ik niet illegaal wil reizen.
  1. Ik begrijp dat de NS het reizen per fiets wil ontmoedigen door dit soort regels/acties/prijsverhogingen o.a. vanwege de drukte in de trein naar Harlingen (wadfietsers) maar mijn idee is om dat traject dan maar meer te belasten in de prijs. Ook een idee om maar te stoppen met de service om de fiets mee te nemen! De ov fiets als goed alternatief en beter voor verdere fietsverhuurders?

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er is op dit moment niets over versoepeling bekend. Het argument is niet de prijs, een soepeler toepassing levert zelfs meer op. Dat het bedoeld zou zijn om het reizen van Wadfietsers te ontmoedigen de trein naar Harlingen te nemen, lijkt me wat persoonlijk gekleurd.

Er is geen reden om kwade trouw met een commerciële achtergrond te vooronderstellen. Er gelden bijzondere omstandigheden, waarbij wat spreiding gewenst is, die de veiligheid bevordert. Openbaar vervoer is een potentiële besmettingsbron als er niet wat extra maatregelen genomen worden en dat geldt van Leeuwarden naar Harlingen-Haven vv evenzeer, zeker als de treinen aansluiten op de boot.

En ik zeg dit als fiets- en Waddenliefhebber, het laatste in het kwadraat.:innocent:  

Reputatie 7
Badge +3

Een eticket fiets Dalkaart kunt u 30 dagen tevoren kopen. Alleen de registratie voor de reis kan op de dag zelf of de volgende dag. Deze registratie is niet verplicht, alleen wenselijk. 

Reputatie 7
Badge +3

NS zal niet stoppen met fietsvervoer. In de periode dat het niet mogelijk was vanwege Corona is daar enig protest op gekomen, waardoor het weer mogelijk is geworden om fietsen met te nemen. Helaas met de beperking dat kaartjes alleen online te bestellen zijn en er geregistreerd in moet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, er moet niet geregistreerd worden. Het is niet verplicht, het is een verzoek om dit te doen.

Badge +3

Zo, voor de IC Eindhoven - Utrecht die over een minuut gaat heb ik zojuist de laatste vrije fietsplek geclaimd… Het gaat echt nergens over dat registratiesysteem. Succes met het ‘analyseren’ van mijn reis (heb mijn ov-chipkaartnummer(s) maar niet gegeven)!

Reputatie 7
Badge +3

Nee, er moet niet geregistreerd worden. Het is niet verplicht, het is een verzoek om dit te doen.

Jawel, je moet registreren daarom kaartverkoop online, maar als je het niet doet is er niets aan de hand. Je kunt geen rechten ontlenen aan registratie.

Reputatie 7
Badge +4

Het zou de registratie zinvoller en aantrekkelijker maken als je er wel voorrang mee kreeg als zich die noodzaak voor mocht doen. 

Badge +3

Het zou de registratie zinvoller een aantrekkelijker maken als je er wel voorrang mee kreeg als zich die noodzaak voor mocht doen.

Het scheelt alweer dat je nu voor een reis kunt registreren, i.p.v. 9x een registratie doen voor 3 personen en een reis met 2 overstappen.

En gelukkig hoef je voor die 3 personen niet hun (anonieme) ov-chipkaartnummers in te voeren, gewoon ‘los kaartje’ aangeven en klaar.

Sprak iemand die het ook nogal onzinnig vond, maar die zei ‘ik werk graag (braaf) mee, maar zodra het me teveel moeite kost haak ik af’…

Daar is dat hele systeem ook op gebaseerd, net als NS Extra (gegevens verzamelen). Maar in dit geval krijg je er niets voor terug (meer fietsplekken in een trein die voor komt rijden) dus is het inderdaad braafheid en meer niet.

Reputatie 7
Badge +4

NS geeft aan hoeveel fietsplekken er nog beschikbaar zijn, meer fietsen kunnen niet mee,  die zijn dan geregistreerd. Daar mag best wat tegenover staan. Punt is natuurlijk dat er mogelijk al fietsen gewoon meegenomen zijn, je er niet meer bij kunt en ik kan me dan ook wel voorstellen dat NS dan geen zin meer heeft te handhaven. Eigenlijk wel raar dat je tot dit systeem komt en er kennelijk van uit gaat dat het niet te handhaven is.

Het is natuurlijk ook een experiment.

Het zou de medewerking wel vergroten, maar ja.

Badge +3

Prima als er wat meer fietsen mee mogen soms (kijk HC, ik heb geregistreerd dus ga hoe dan ook mee) want de treinen zijn rustig genoeg en fietsen zijn niet besmettelijk of zo, die staan hooguit (niet zonder gevaar) in de weg.

Dat heeft niets met coronamaatregelen te maken, alhoewel je op deze manier (online kaartje én registreren) wel de groepen pretreizigers ontmoedigt. Maar die mogen vanaf 1 juli toch ook weer allemaal mee?

Business as usual dus, met de optie online kopen en registreren als drempel ‘geen zin in dat gedoe’. Of de mondkapjesplicht (zolang men zich daar niet aan houdt ga/durf/wil ik niet mee).

Of alleen al de ‘verplichting’. Als dat moet neem ik wel de auto, of ga fietsen… Ik geef dat soort muilkorf ‘weigeraars’ spontaan een stil applaus! :joy:

Reputatie 7
Badge +4

Samenleven vereist veelal dat er plichten zijn. Als de weigeraars met de auto of de fiets gaan applaudisseer ik mee, anders zeker niet.

Het idee van een fietsplek echt  reserveren, vind ik niet zo gek.

Badge +3

Ik verwacht dat het ‘tekort’ aan reizigers/inchecks vanaf volgende week minder dan -20% is (studenten), terwijl dat toch echt de -90% aangetikt heeft in maart en april.

Kwam in ieder geval niet door het verbod op die fiets mee...

Goed nieuws dat er weer zoveel in / uit checks zijn. De vele berichten over tailgaten, zwartrijden en geen controle alhier doen soms anders geloven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik verwacht dat het ‘tekort’ aan reizigers/inchecks vanaf volgende week minder dan -20% is (studenten), terwijl dat toch echt de -90% aangetikt heeft in maart en april.

Kwam in ieder geval niet door het verbod op die fiets mee...

Ha ha, -20% volgende week? 

Dat zou NS Marketing wel willen.

Reputatie 7
Badge +4

September is doorgaans de drukste maand. Gissen is missen en meten is weten, dus de gemeten uitslag moeten we eerst maar weten. Ik ben wel benieuwd, eerlijk gezegd. Thuiswerken en het nog steeds opgeschort zijn van abonnementen, de voorzichtigheid om te reizen en het geringe aantal evenementen moet haast wel van invloed zijn.Om maar wat dingen te noemen. Begin oktober weten we meer.

Reputatie 7
Badge +3

Dat het nu al minder dan -30% vind ik al heel positief, na de -90% in de eerste 2 maanden. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je niet het totaal aantal reizigers meet (door bijvoorbeeld controle door treinpersoneel of tellingen) zegt het (grotere) aantal inchecken helemaal niets over het aantal zwartrijders.

Niet meten is niet weten.

Reageer