1,5 meter: maar 20 procent capaciteit in de spits? Denk na over reserveringssysteem

Bij 1,5 meter is er voor zover ik begrijp maar 20 procent capaciteit in de treinen (ongeveer helft zitplaatsen en nauwelijks staanplaatsen).  Dat betekent op drukke trajecten dat slechts 1 op de 5 mensen kan reizen.  Zouden we dan niet een reserveringssysteem moeten overwegen en alleen mensen met essentiële beroepen in de spits moeten laten reizen?  We moeten voorkomen dat in de treinen “het recht van de sterkste / hardst duwende“ gaat gelden en we moeten er voor zorgen dat mensen in essentiële beroepen zoals doctoren en verpleegsters op tijd op hun werk komen.  

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

We moeten voorkomen dat in de treinen “het recht van de sterkste / hardst duwende“ gaat gelden en we moeten er voor zorgen dat mensen in essentiële beroepen zoals doctoren en verpleegsters op tijd op hun werk komen.  

Doctoren en verpleegsters gaan niet met de trein naar hun werk. Als je onregelmatige werktijden, spoeddiensten en nachtdiensten hebt kan dat niet. Dan moet je eigen vervoer hebben (fiets, scooter, auto, etc)..

Reputatie 7
Badge +3

We moeten voorkomen dat in de treinen “het recht van de sterkste / hardst duwende“ gaat gelden en we moeten er voor zorgen dat mensen in essentiële beroepen zoals doctoren en verpleegsters op tijd op hun werk komen.  

Doctoren en verpleegsters gaan niet met de trein naar hun werk. Als je onregelmatige werktijden, spoeddiensten en nachtdiensten hebt kan dat niet. Dan moet je eigen vervoer hebben (fiets, scooter, auto, etc)..

Je zal ze de kost moeten geven, die doctoren en verplegers die met het OV naar het werk gaan. Diensten zijn vaak wel binnen OV-tijden te plannen. Niet alle zorgpersoneel werkt op zeer onregelmatige basis.

Reputatie 5

Ga toch weg met dat reservering-systeem. Hoe ga je dat aanpakken en handhaven. 

Reputatie 4

1,5 meter afstand is onhaalbaar en niet realistisch in het OV. Mondkapjes lijkt mij een betere oplossing.

Reputatie 5

1,5 meter afstand is onhaalbaar en niet realistisch in het OV. Mondkapjes lijkt mij een betere oplossing.

In Nederland hebben we er echt álles voor over om iets onhaalbaars haalbaar te maken.

Reputatie 5

In Nederland hebben we er echt álles voor over om iets onhaalbaars haalbaar te maken.

En om het haalbare onhaalbaar te maken !

Badge +3

Reserveren is onzin, want stel:

• Je moet naar het ziekenhuis of een examen. 7 dagen van tevoren boeken?
  • Je bent om 17:00 klaar met werken en kan pas om 22:00 met een trein naar huis (rest is volgeboekt)
  • Je trein valt uit of je mist een overstap door vertraging. Daar sta je dan met je reservering en zie maar wie er als eerste met de volgende mee mag? Die student op weg naar ouders met een weekendtas vol vuile was die lekker snel is met een nieuwe reservering of de verpleegkundige op weg naar een UMC die wat onhandiger is met een app? Wie bepaalt dat en vooral, wie gaat daarop controleren?

En nog veel meer voorbeelden. En als je mensen gaat weren op beroepsgroep of leeftijd is het discriminatie (gepensioneerden moeten maar in het weekend reizen of zo).

Reputatie 5

Het ligt aan de onwil om goed te rekenen, aan de manier van rekenen. Als je elke passagier ziet als een cirkel van 1,5 m dan is er per passagier 1,76m2 nodig. als je tegen een zijwand aan zit heb je die 75 cm aan die kant niet nodig. Dus een trein die 3,02m breed is… daar moet je 1,5m bij tellen. Ga dan eens rekenen die cirkels laten vervormen, tot ellipsen, eivormen, vierkanten. In een trein van 100 m lang passen dan ongeveer 255 mensen, uitgaande van het normale aantal zitplaatsen, dat zullen er ongeveer 370 zijn zit je op bijna 65 %. Qua oppervlakte klopt het en laat de mensen zelf invullen hoe ze die1,5 m toepassen want die 1,5 m is 75cm van de een en 75 cm van de ander…. Zelfs als je het op de meest ongunstige manier passen er 200 man in die trein, dat is 54%  Rutte heeft het toch altijd over "samen” En voorheen...die samen slogan ging toch ook over het roken…. is ook gelukt, zijn maar weinig mensen die nog klagen….Als er minder dan 30% klaagt heb je een 2/3 meerderheid, dat moet toch voldoende zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Over mondkapjes is in een ander topic het nodige al gezegd.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft kappers en andere contactberoepen zou nu gezegd zijn:

Daarbij wordt het ‘optioneel’ om met een mondkapje te gaan werken. Het Outbreak Management Team (OMT) heeft onderzoek gedaan naar het nut of de noodzaak van dat beschermingsmiddel, maar heeft geen uitgesproken oordeel neergelegd als het gaat om contactberoepen. ,,Er is net zoveel voor als tegen’’, zeggen ingewijden.

Eerder raadde het kabinet en het OMT het gebruik van mondkapjes nog af, omdat burgers daardoor geneigd zouden kunnen zijn om minder afstand te houden dan de voorgeschreven 1,5 meter. Die lijn wordt losgelaten. Wie liever een mondkapje draagt, kan dat doen.

Dat zou kunnen betekenen dat hetzelfde zou kunnen gaan gelden voor het OV. Dus niet verplicht, maar wie wel een mondkapje wil dragen kan dat doen. Maar we zullen zien wat er morgen of anders misschien volgende weer gezegd zal worden.

Reputatie 5

En om het haalbare onhaalbaar te maken !

Precies! En om dát dan weer haalbaar te maken……..

Reputatie 5

Het ligt aan de onwil om goed te rekenen, aan de manier van rekenen. Als je elke passagier ziet als een cirkel van 1,5 m dan is er per passagier 1,76m2 nodig. als je tegen een zijwand aan zit heb je die 75 cm aan die kant niet nodig. Dus een trein die 3,02m breed is… daar moet je 1,5m bij tellen. Ga dan eens rekenen die cirkels laten vervormen, tot ellipsen, eivormen, vierkanten. In een trein van 100 m lang passen dan ongeveer 255 mensen, uitgaande van het normale aantal zitplaatsen, dat zullen er ongeveer 370 zijn zit je op bijna 65 %. Qua oppervlakte klopt het en laat de mensen zelf invullen hoe ze die1,5 m toepassen want die 1,5 m is 75cm van de een en 75 cm van de ander…. Zelfs als je het op de meest ongunstige manier passen er 200 man in die trein, dat is 54%  Rutte heeft het toch altijd over "samen” En voorheen...die samen slogan ging toch ook over het roken…. is ook gelukt, zijn maar weinig mensen die nog klagen….Als er minder dan 30% klaagt heb je een 2/3 meerderheid, dat moet toch voldoende zijn.

Reputatie 5

Als we nou in Oostenrijk hadden gezeten hadden we een halve meter per persoon extra gehad, scheelt toch wel wat. Volgens mij hadden we dan geen capaciteitsprobleem meer als we jouw methode daar op zouden toepassen.:yum:

Zouden we dan niet een reserveringssysteem moeten overwegen en alleen mensen met essentiële beroepen in de spits moeten laten reizen?  We moeten voorkomen dat in de treinen “het recht van de sterkste / hardst duwende“ gaat gelden en we moeten er voor zorgen dat mensen in essentiële +beroepen zoals doctoren en verpleegsters op tijd op hun werk komen.  

En wat te denken van al die ambtenaren die naar hun werk moeten, die willen natuurlijk ook op de voorrangslijst. Het is een selectiesysteem waar de NS natuurlijk historisch beschouwd wel enige ervaring mee heeft. Inmiddels hebben we kunnen zien bij een busmaatschappij wat er gebeurt als je mensen weigert, de stenen vlogen door de ramen. Dit is een vorm van verzet die ik onacceptabel vind, maar emotioneel wel begrijp. Nu mogen we op 1 juni in de bus en trein, mits we een mondkapje dragen die eruit ziet alsof het niet door de drager zelf is ontworpen. Dat laatste is eigenlijk de enige voorwaarde die ervoor geld. Het hoeft op geen enkele manier besmetting te voorkomen, het lijkt feitelijk alleen maar te dienen om te laten zien dat de overheid de baas is, en onze vrijheid, welke dan ook kan beperken als het dat wil. 

Reputatie 7
Badge +3

Als we nou in Oostenrijk hadden gezeten hadden we een halve meter per persoon extra gehad, scheelt toch wel wat. Volgens mij hadden we dan geen capaciteitsprobleem meer als we jouw methode daar op zouden toepassen.:yum:

Oostenrijjkers hoesten volgens het RIVM minder krachtig. :grinning:

Reputatie 1

Ik dacht dat we het over een versoepeling van de maatregelen hadden. Wat jij voorstelt is volgens mij het tegenovergestelde.

Reputatie 5

Oostenrijjkers hoesten volgens het RIVM minder krachtig. :grinning:

Oh, ligt dat daar aan?😂

Maar toch even serieus: ik heb wel eerder de vraag gesteld waarom in Oostenrijk 1 meter (zoveel indien mogelijk) in het OV kan en hier niet. Maar kennelijk weet niemand het en dat versterkt mijn vermoeden dat 1 meter afstand het (nagenoeg) zelfde effect heeft dan die heilige 1,5 meter bij ons.

Reageer