beantwoord

12 dagen werkzaamheden

Hoe kan het zo zijn dat er 12 dagen lang geen directe treinen naar Schiphol rijden vanaf Amersfoort Schothorst en andere delen van Nederland door werkzaamheden. Heel veel busvervoer en omleidingen. In de vakantie reizen minder mensen? Gaat er niemand op vakantie ofzo met zware koffers en weer naar huis. Ik weet dat Prorail dit inpland, maar dit kan toch niet zomaar? De laatste weken is het al steeds feest en dan nu dit. Vanaf maandag 1 augustus t/m woensdag 10 augustus gaan er veel dingen mis. Is hier niks aan te doen? Zoals niet overal tegelijk werkzaamheden. Ik reis gemiddeld 5 dagen per week tussen Amersfoort Schothorst en Schiphol
icon

Beste antwoord door Ik Spoor 31 juli 2016, 10:50

en nauwelijks woon-werk-verkeer.

Niet iedereen werkt bij de overheid of in het onderwijs. Er zijn ook mensen die in het bedrijfsleven werken en die hebben vaak niet meer dan het wettelijke aantal van 20 vrije dagen per jaar.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het alternatief zijn werkdagen buiten de schoolvakanties en dat is nog problematischer.

Het echte probleem is dat onder druk van de FNV het spoor tegenwoordig voor ieder wissewasje dagenlang buiten dienst moet.
Welkom op het forum Niekje69. De werkzaamheden moeten 'een' keer plaatsvinden en dan snap ik dat ProRail kiest voor het hoogtepunt van de zomervakantie. Er is geen woon-school-verkeer en nauwelijks woon-werk-verkeer. Natuurlijk is het zo dat je met een grote koffer tegen een extra overstap kan aanlopen, maar de stations zijn over het algemeen zo ingericht dat dit niet heel veel moeite zal kosten. De grootschalige werkzaamheden zijn nodig om sporen te verbreden zodat er straks (veel) meer treinen kunnen rijden. Gelukkig blijft Schiphol gewoon bereikbaar, er zijn stations in de regio waar de reistijd nog veel meer oploopt.
Reputatie 7
Badge +3
Gelukkig blijft Schiphol gewoon bereikbaar, er zijn stations in de regio waar de reistijd nog veel meer oploopt.
Het valt reuze mee als je de adviezen van NS niet opvolgt maar een reis plant via www.9292ov.nl.
Reputatie 7
Badge +3
Het echte probleem is dat onder druk van de FNV het spoor tegenwoordig voor ieder wissewasje dagenlang buiten dienst moet.
Dat is natuurlijk niet het echte probleem. Dat was dat er jaarlijks baanwerkers om het leven kwamen doordat ze aangereden werden tijdens werkzaamheden aan het spoor.Jij wilt terug naar die situatie?
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt 90% van de werkzaamheden ook tussen 20.00 en 06.00 uur doen zoals tussen Zwolle en Almelo gebeurt.
Ik vind werkzaamheden niet erg, maar het is tegenwoordig elk weekend en overstappen van spoor 7 naar spoor 1 in 2-4 minuten is niet echt haalbaar. Amersfoort is bezig met een totale verbouwing, komt Utrecht nog bij en dan nog richting Schiphol. En Klaas-Jan nauwelijks woon- werk verkeer, dat spreek ik tegen. Enig idee wat voor een grote organisatie Schiphol is met 60.000 medewerkers en dat in de drukste tijd van het jaar. Die gaan er echt voor. Piloten, beveiligers en andere werknemers klagen nu alweer wetende dat ze een groot probleem hebben van 1 t/m 10 augustus. Ieder weekeinde weer moet je veel eerder van huis om op tijd op het werk te komen. Wie betaald al die vrije tijd die afgenomen wordt door eeuwige werkzaamheden. Het kost me toch 4-6 uur per maand
Ik zie nu ook dat ik 8, 9 en 10 augustus te laat ga komen, omdat de treinen omrijden via Amsterdam centraal vanaf Amersfoort. Een idee om er een trein wat vroeger te laten rijden voor mensen die om 06:00 beginnen 's morgens. Want ik mis ook de service tijdens werkzaamheden. Treinen gaan eerder later dan vroeger rijden en passagiers tegemoet komen is er nooit bij. Het is maar een tip. Bij langer reizen, een trein eerder laten vertrekken. Wij willen graag op tijd komen
Reputatie 4
@niekje69
Er zijn meer van dit soort rare beperkingen: vanwege de werkzaamheden bij Schiphol rijdt de helft van de treinen tussen Den Bosch en Utrecht niet.
Reputatie 4
en nauwelijks woon-werk-verkeer.
Niet iedereen werkt bij de overheid of in het onderwijs. Er zijn ook mensen die in het bedrijfsleven werken en die hebben vaak niet meer dan het wettelijke aantal van 20 vrije dagen per jaar.
Volgens de NS werkt er niemand in juli en augustus. Als ik zie hoeveel mensen in de zomer hun vliegtuig missen door werkzaamheden aan het spoor. Eerder weggaan zeggen ze dan of op een andere dag. Ga echt iets doen aan de zomer dienstregeling. Dit werkt van geen kant. Niet voor mij en zeker niet voor vakantiegangers.
Eigenlijk is het nooit anders geweest, daarom wekt het frustratie. Ik ga nu weer eerder weg om op tijd op Schiphol te komen. Bedankt alvast NS. Toch weer 2x 25 minuten vandaag extra
Reputatie 4
Volgens de NS werkt er niemand in juli en augustus.
De OV-bedrijven houden bij hun planningen voornamelijk rekening met scholieren en studenten en die zijn in juli en augustus vrij. Andere reizigers zijn bijzaak, een leuke extra inkomstenbron maar geen "core business". Bij de bus is dat overigens nog veel erger dan bij het spoor, bij sommige busmaatschappijen rijdt in juli en augustus de helft van alle bussen niet.
Ik snap jullie punt Niekje69 en Ik Spoor, maar zoals Klaas Jan NS ook aangeeft deze werkzaamheden moeten een keer plaatsvinden. Er is geen moment dat niemand hier hinder van heeft. Daarnaast bundelt ProRail het werk op verschillende plaatsen, zodat het treinverkeer niet nog een keer in drukke tijden stilgelegd hoeft te worden. Ik snap dat dit op dit moment erg vervelend is, maar het zal in de toekomst alleen maar zorgen voor verbeteringen.
Waar ik graag heen wil is dat er dan meer en vroegere treinen rijden waar wel gereden wordt. Vanwege langere reistijd. Dat gebeurd nooit
De grootschalige werkzaamheden zijn nodig om sporen te verbreden zodat er straks (veel) meer treinen kunnen rijden.

Ik hoop toch dat ze de sporen op een breedte van 1435mm houden, anders rijdt er straks helemaal niets meer. 😉
Dat snap ik Niekje69. Ik zal je suggestie doorgeven, maar dit zal niet meer voor de komende werkzaamheden worden aangepast.
Ik hoop voor je dat het mee zal vallen.
Reputatie 5
Badge
Een bekend fenomeen dat bij vrijwel iedere buitendienststelling weer terugkomt.

NS redeneert bij treinvervangend vervoer vanuit de vertrektijd van de eerste trein. Men zou juist moeten uitgaan van de aankomsttijd van de eerste trein. Over het algemeen hebben mensen begrip voor werkzaamheden en zijn reizigers ook bereid om eerder van huis te gaan ter compensatie van de extra reistijd, maar dan moet er wel een vroegere reismogelijkheid zijn.

Dus als je op een normale werkdag om 06:00 uur op Schiphol kan zijn met de eerste trein, dan moet bij werkzaamheden het treinvervangend vervoer op een dusdanig tijdstip beginnen dat je nog steeds om 06:00 uur op Schiphol kunt zijn.

Hetzelfde komt telkens weer terug bij werkzaamheden ten noorden van Zwolle. Altijd rijdt de eerste bus dan pas later dan de eerste trein zou hebben gedaan en dus kun je niet anticiperen op de extra reistijd.

Kortom. NS: als er werkzaamheden zijn, ga dan uit van het tijdstip waarop de eerste trein normaalgesproken op het eerstvolgende knooppunt zou zijn en baseer het treinvervangend vervoer op dat tijdstip.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt 90% van de werkzaamheden ook tussen 20.00 en 06.00 uur doen zoals tussen Zwolle en Almelo gebeurt.
Een vergelijking die niet opgaat. Electrificatiewerkzaamheden zijn van een totaal andere orde dan volledige layoutwijzigingen.
Dan vraag ik me af wie er voor kan zorgen dat ik maandag om 05:47 op Schiphol kan zijn i.p.v. 06:02. Het scheelt een te laat melding in mijn dossier. 05:47 is de normale tijd van aankomst als ik in Weesp overstap naar Schiphol. Nu gaat er alleen een trein via Amsterdam Centraal die er een kwartier later is. Dit is de eerste trein vanaf Amersfoort. Ik heb geen andere keus. 3x te laat kan me mijn baan kosten
Hoi Niekje69, in verband met de werkzaamheden is er geen eerdere reismogelijkheid. Ik snap heel goed dat je niet een te laat melding wilt krijgen in je dossier en al helemaal niet door iets waar je zelf niks aan kunt doen. Is het misschien een idee om uit te leggen aan je baas dat er geen eerdere reismogelijkheid is en dat je daardoor te laat bent? Misschien dat je dit topic en de Reisplanner als bewijs kunt gebruiken?
Hoi Niekje69, in verband met de werkzaamheden is er geen eerdere reismogelijkheid.

Dat lijkt me onjuist. Dat er geen eerdere reismogelijkheid is, is geen gevolg van de werkzaamheden maar van de denkfout die jullie elke keer maken als er vervangend vervoer moet worden geregeld.
Zie verder reactie 16 van Sneltram.
Het probleem van treinen eerder laten vertrekken is dat je dat dan in het hele land moet doen, en daar is geen beginnen aan. Want ook al laat je vanuit Amersfoort een vroege trein rijden, dan is er wel iemand uit Zwolle die met hetzelfde probleem zit. Laat je ook daar een vroege trein rijden, dan krijg je klachten uit Groningen waarom mensen vanuit daar niet op tijd op Schiphol kunnen zijn. En dan krijg je het aspect dat er nog geen aansluitende bus is zo vroeg om naar het station te komen, en moet ook het busbedrijf een extra rit laten rijden. Kortom, er is gewoon geen beginnen aan.
@Bemined

Daar zou gewoon hetzelfde voor moeten gelden als bij stranden tijdens de laatste verbinding: Als een eerste aankomsttijd volgens de jaardienstregeling, wegens werkzaamheden niet haalbaar is, moet NS maar een taxi regelen. Het gros is natuurlijk wel degelijk af te dekken met een reismogelijkheid met de originele aankomsttijd op het gestremde traject en misschien een of twee toevoerende verbindingen.

Reageer