90 euro betalen voor 3 weken werkzaamheden!!!! | NS Community
beantwoord

90 euro betalen voor 3 weken werkzaamheden!!!!

  • 19 November 2019
  • 37 reacties
  • 1567 Bekeken

Reputatie 2

Van 3 tot 25 augustus waren er werkzaamheden tussen Amsterdam en Amersfoort. 
Ik reis al 20 jaar tussen Duivendrecht en Amersfoort. Is een half uur met de intercity. 
Heb een eerste klas businesskaart traject. 
 

Geen enkele goede informatie vooraf met alternatieven. Ze weten mijn adres en kaart, maar niets gedaan voor vaste klanten om hen te helpen/adviseren. 
 

Ze hebben bussen ingezet, maar dat leverde mij bijna 2 uur reistijd op heen en terug (4 uur per dag ipv van 1 uur). 
Nu woon ik heel gunstig tussen Duivendrecht en Bijlmer ArenA in. Dus… mijn beste alternatief voor die volle drie weken was Bijlmer Arena - Utrecht - Amersfoort. Bij elkaar 50 minuten dus, ipv van anderhalf uur extra reistijd heen en ook weer terug: 20 minuten. Heen en terug. 
Was op zich niet prettig: zeer volle treinen, veel vertragingen gehad. Maar ja.. ik had geen andere keuze. 
 

Tot mijn verbijstering kreeg ik geen excuses en begrip voor dit ongemak 3 weken lang. Maar een vette rekening. 90 euro voor ??????

Bijlmer ArenA is eigenlijk dichterbij Amersfoort dan Duivendrecht, maar flats 6 euro per dag is getekend. 

ik heb 2 keer heel uitgebreid uitgelegd dat ik dit totale waanzin en de omgekeerde wereld vind. Geen enkel begrip, maar een standaard antwoord. Het was aangekondigd en er waren bussen. Dat dit alternatief gewoon absoluut onaanvaardbaar is om je vaste klant die bijna 5000 euro voor een jaar reizen betaalt met 3 uur extra reistijd op te zadelen voor 3 weken, wordt volledig niet serieus genomen. 

Dus… ik moet 90 euro betalen voor 3 wekenlang ellende en ook nog een extra reistijd van 40 minuten per dag.

lk vind dit zo onvoorstelbaar onklantvriendelijk, bot en onacceptabel dat ik het nog steeds niet geloven. 
 

Hoe is het mogelijk dat een bedrijf een dienst 3 weken niet goed kan leveren, zijn klant niets biedt behalve een 3 uur per dag vrije tijd opofferen en het dan notabene waagt om die klant gewoon nog 90 euro te laten betalen omdat hij een goed alternatief heeft gevonden.

 

in plaats van anticiperen op die 3 weken en je vaste klanten met een abonnement helpen, geef je ze gewoon een trap na  Ik vraag geen compensatie of wat dan ook. Ik klaag niet over drie weken vertraging. Onderhoud is nu eenmaal nodig. 
Maar waarom moet ik BETALEN aan de NS???

 


 

 

icon

Beste antwoord door Emma NS 20 November 2019, 16:24

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 2

Markt, imark en woefram. Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig ben ik niet gek dat ik deze houding van de NS shockerend vind. 
 

alsof het feit dat je het aankondigt 3 weken 3 uur extra reistijd per dag ineens niet abnormaal meer is. En… ik was dus zo vreselijk naïef en nog positief over de NS dat ik het niet eens in me is opgekomen dat ze mij geld zouden rekenen voor het feit dat ik één halte later zou opstappen op de alternatieve route. Zeker niet omdat dat normaal gewoon kan. 

Ik zal jullie adviezen ter harte nemen. Ik ga het in ieder geval ook aan onafhankelijke partijen voorleggen. 
Ik kan bijna niet geloven dat die de NS in deze gelijk gaan geven. 
 

Je kunt gewoonweg anno 2020 klanten die duizenden euro’s betalen voor een dienst, niet nog eens 90 euro gaan vragen voor het feit dat jij 3 weken die dienst niet kan leveren. Nl. In plaats van een half uur iemand 3 weken twee maal anderhalf uur extra reistijd bezorgen. 
En die betalende eerste klant die in die periode braaf het door de de NS gegeven advies opvolgt en een stationnetje later opstapt omdat ze daar met de metro langs komt, daarvoor laten dokken. 
 
En met de reacties van de NS, zal dat vooraf contact opnemen niet veel verschil hebben gemaakt. Want dan hadden ze dezelfde argumenten gehad: je kunt met de bussen en je moet van ons verplicht met de metro doorrijden naar Duivendrecht om daar in te checken om daarna weer met de Sprinter datzelfde stukje terug te reizen. Want waarom zouden ze dan ineens wel coulant geweest zijn? Geloof ik nu niks meer van. 
 

Al mijn naïeve domme geloof in een NS die in staat is om zijn betalende reizigers daadwerkelijk tegemoet te komen bij dit soort extreem lange werkzaamheden, ben ik nu wel kwijt. 

Wordt vervolgd. 
 


 

Reputatie 7
Badge

Blijven volharden inderdaad. Duurt meestal een maand of 3, 4 en dan volgt er witte rook. Blijf reageren op afwijzingen. Het nare is, dat NS haar klantenservice grotendeels uitbesteedt en je aan de grillen van deze dienstverlener, genaamd Webhelp, bent overgeleverd. Als je eens googelt op ‘Webhelp’ zie je ook dat medewerkers daar gemiddeld niet heel blij zijn om te werken. Zij durven denk ook niet snel uitzonderingen te maken, waardoor je eerst een paar keer ‘nee’ hoort. Zo beschouw ik het in ieder geval.

Het wrange van deze omreissituatie: de extra reiskosten van TS zijn extra inkomsten voor NS. Het kost NS dus eigenlijk ook niets om zich coulant op te stellen. NS heeft zelfs ‘verdiend’ aan deze werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +3

In een geval als dit wordt de reiziger een behoorlijk gepiepeld omdat NS zich altijd zal beroepen op overmacht: door de werkzaamheden van ProRail was het spoor niet beschikbaar en kon NS geen treinen rijden. Er wordt dan vrijwel altijd voorbijgegaan aan het feit dat de vervoerders inspraak hebben op de uitvoeringsvarianten en dat in dit soort gevallen NS bijna altijd meegaat met de voorstellen van ProRail om in een lange en grote klap in een keer klaar te zijn.

Voor NS is een dergelijke variant logistiek verreweg het eenvoudigst, waarbij niet vergeten mag worden dat NS de rekening voor het busvervoer (na goedkeuring van de offerte) kan indienen bij ProRail. 

In het geval van de werkzaamheden bij Naarden-Bussum was sprake van een functiewijziging van de infrastructuur en NS heeft kosten van het vervangend vervoer kunnen verhalen op ProRail. Dat staat te lezen in de Netverklaring 2019, op pagina 67:

Zie: https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2019_versie_1.0.pdf

Reputatie 2

Imark, dat is ook een hele goede om mee te nemen in mijn argumentatie! Naar instanties en bij een eventuele juridische procedure. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bijlmer Arena is geen tussenstation op het traject waarvoor het abonnement geldig is. Zoals door een aantal al gezegd is, mocht de in de reisplanner aangegeven route wel wanneer deze in Duivendrecht begonnen werd.

Zie die €90 als een uitgave voor een snellere route dan die zonder bijbetaling als route door NS werd aangegeven.

Badge +3

Bijlmer Arena is geen tussenstation op het traject waarvoor het abonnement geldig is. Zoals door een aantal al gezegd is, mocht de in de reisplanner aangegeven route wel wanneer deze in Duivendrecht begonnen werd.

Zie die €90 als een uitgave voor een snellere route dan die zonder bijbetaling als route door NS werd aangegeven.

Hoeveel tijd zou het extra kosten om met de metro door te reizen naar Duivendrecht (zeg 2 minuten), en vanuit daar een trein (sprinter in dit geval, wil je niet) naar Utrecht te nemen, terwijl die gewoon óók weer langs Bijlmer komt?

Ik denk in totaal 10 minuten. Als dat je €6 per dag bespaart, dan had @Injetta dat inderdaad moeten doen, maar dat moet je dan wél weten!

Reputatie 2

@Injetta

Jammer dat je het niet snapt, maar als het wel zou mogen zou je daar als reiziger flink misbruik van kunnen maken.

Waar heb ik ‘misbruik’ gemaakt? 

Het gaat om de tijd tijdens de werkzaamheden. Het gaat om een gedwongen omreis van huis naar werk en weer terug.

Het gaat alleen om de kosten voor de aantoonbare reizen op mijn vaste tijden.  Aan de incheck en uitcheck tijden is te zien dat ik niets anders heb gedaan dan van A naar B reizen. Mijn dagelijkse ritje van een half uur is drie weken verlegd tot 50 - 60 minuten. Dat doe je echt voor je lol als forens. Heerlijk.. eerder van huis en later thuis. Opgepropt in de treinen (want die waren ook nog eens extreem vol in die weken). Wat een schandalig misbruik! Ik heb die drie weken genoten!!! Die Amsterdam Arena is ook echt een station waar ik naar verlangde om in- en op te stappen. Zo’n gezellig en fijn station…. altijd van gedroomd om werkzaamheden van de NS van drie weken om dan lekker elke dag misbruik van deze situatie te maken. Ook overstappen in Utrecht…. heerlijk dat ik dat heb mogen doen. En zo fijn dat ik voor al die extra reistijd, overstap, als haringen in een ton (jaa… zelfs eerste klas, want tja daar mag iedereen gewoon gaan zitten als het druk is, doet de NS totaal niet moeilijk over), is die 90 euro bovenop de duizenden euro’s meer dan waard. 

Waar vraag ik om altijd wanneer ik maar wil van mijn vaste traject gratis af te mogen wijken? 

Deze situatie heeft toch niks te maken met dat reizigers misbruik kunnen maken van hun trajectkaart? 

Meen je serieus dat als de NS in deze hele specifieke situatie aan één klant geen extra kosten rekent, heel Nederland massaal misbruik gaat maken? Hoezo? 

Hoe vaak zijn er werkzaamheden van 3 weken op één traject??? Ik heb het in 20 jaar nog nooit meegemaakt. Dus welke massale vorm van misbruik kan er ontstaan? Dat er eens per 20 jaar een paar klanten net even anders in- en opstappen dan volgens de reguliere regels ‘mag’ alleen om naar en van het werk te reizen?

Arme NS, wat een giga risico inderdaad. 

 

 

Badge +3

Je hebt gewoon helemaal gelijk en moet gewoon volhouden!

Zeker als er zonder die werkzaamheden óók reisadviezen van Duivendrecht naar Amersfoort zijn via Utrecht waarbij je langs Bijlmer ArenA komt, want dan is het helemaal een volkomen logische optie (nou ja, keuze) om tijdens die werkzaamheden dáár op te stappen.

Het systeem zegt alleen maar dat Bijlmer ArenA (en Utrecht natuurlijk) niet op je traject liggen (computer says no!), maar wat je gedaan hebt is niet meer dan logisch en je hebt geen kilometer méér afgelegd met de NS dan dat je anders zou doen. Minder zelfs, want je hebt Duivendrecht - Bijlmer Arena niet eens gereisd!

Én je hebt die vermaledijde bussen ontlast ook nog… en niet eens tot je eigen genot, zoals je mooi omschrijft (maar natuurlijk geen onderdeel is van je verweer). Het ging je puur om de (kleine) winst in reistijd.

Zodra iemand van NS Zakelijk even een kwartiertje de tijd neemt om dit topic te lezen is het volgens mij redelijk snel op te lossen. Bloemetje niet nodig natuurlijk.

Zou toch wel eens willen weten hoe dit is afgelopen. (ik kwam hier ivm de nu aanstaande werkzaamheden tussen Muiderpoort en Bijlmer Arena.) 

Zou toch wel eens willen weten hoe dit is afgelopen. (ik kwam hier ivm de nu aanstaande werkzaamheden tussen Muiderpoort en Bijlmer Arena.) 

Ik kan je daar helaas geen uitsluitsel over geven. De collega die toentertijd met deze case is bezig geweest, is helaas niet meer werkzaam bij ons. Alle informatie die ik dus heb, is wat je terug kan lezen in dit topic. Misschien leest met een beetje geluk de TS nog dit topic en kan zij je hierover doorslag geven. 

@Injetta @Sanne NS 

Hoe is dit afgelopen? Heb je je geld nog terug gekregen? 

Er is nu een soort zelfde probleem aan de hand, als ik op tijd op me werk wil zijn moet ik de trein van 5.39 uur[ipv 6.54 uur] nemen en 4 keer overstappen. 

Als ik kies voor een kortere route met 1 overstap van Wormerveer naar Sloterdijk en metro 50 naar Holendrecht zijn de kosten voor mezelf. 

NS komt zelf niet met deze oplossing je moet de langste klantonvriendelijk reis aanvaarden en anders heb je pech. 

Badge +3

Bump… oud topic.

Er zijn voorbeelden met omreis-adviezen die niet op een traject liggen, maar ergens onderweg opstappen kost je geld!?

Tuurlijk, met een trajectabonnement Amsterdam Zuid - Duivendrecht - Amersfoort heb je niets op Bijlmer ArenA of Utrecht te zoeken.

Maar als de Reisplanner zegt dat via Bijlmer en Utrecht op enig moment (veel) sneller is… ⁉

Alleen voor trein hé, GVB metro natuurlijk op eigen kosten.

Hoe is het je vergaan @Injetta?

Reageer