beantwoord

Aankomstspoor vanuit Amsterdam

• 23 juli 2016
  • 3 reacties
  • 301 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Tot voor kort kwamen treinen vanuit Amsterdam in de doordeweekse avondspits aan op een spoor in Utrecht dat aansluit op de Noordertunnel. Sinds kort komen deze treinen steevast aan op spoor 18/19 waardoor je een stuk langer moet lopen, danwel door de stationshal, danwel door de andere tunnel en via bijvoorbeeld spoor 5 naar de Noordertunnel. Dit is naast heel erg druk een behoorlijk stuk extra lopen naar de fietsen die veel van deze reizigers op het Smakkelaarsveld hebben staan. Vooral als je slecht ter been of bijvoorbeeld zwanger bent (zoals ikzelf) is dit lastig.

Mijn vraag is: is deze spoorwijziging blijvend of zal dit (binnenkort) weer terugveranderen? Is er zicht op wanneer dit zal zijn?

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Bemined 23 juli 2016, 16:18

Dit zal zeker definitief zijn, de intercitysporen sluiten aan op de sporen 18 en 19, spoor 15 wordt exclusief voor sprinters en goederentreinen. Hoewel er hier nog een wissel ligt zal men daar niet zo vaak gebruik van maken, je hebt dan geen cross-platformoverstap meer op de intercity uit Schiphol en je zit de sprinters in de weg. Aangezien de intercitysporen geen perrons kennen bij sprinterstations is de kans dat het in een nieuwe dienstregeling omgedraaid wordt nihil, de intercity's zullen via de buitenste sporen blijven rijden en dus op spoor 18/19 uitkomen.

Handig ligt dit perron inderdaad niet, het perron ligt veel zuidelijker dan de overige perrons door ruimtegebrek aan de noordkant van het station, hier moeste twee sporen bij en dat kon alleen door de perrons richting het zuiden te schuiven want de spoordijk breder maken ging niet meer met alle bebouwing. Het resultaat is dus een perron dat een heel stuk aan de zuidkant uitsteekt, waar de overige perrons al gestopt zijn loopt spoor 18/19 nog een flink stuk door.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Waarschijnlijk zal dit blijvend zijn, omdat er veel wissels zijn weggehaald in Utrecht.
Maar.... Er is niet zo veranderlijk als het spoor, dus per dienstregeling kan het anders zijn, en misschien als Utrecht straks helemaal af is dat ze het weer veranderen..
Dit zal zeker definitief zijn, de intercitysporen sluiten aan op de sporen 18 en 19, spoor 15 wordt exclusief voor sprinters en goederentreinen. Hoewel er hier nog een wissel ligt zal men daar niet zo vaak gebruik van maken, je hebt dan geen cross-platformoverstap meer op de intercity uit Schiphol en je zit de sprinters in de weg. Aangezien de intercitysporen geen perrons kennen bij sprinterstations is de kans dat het in een nieuwe dienstregeling omgedraaid wordt nihil, de intercity's zullen via de buitenste sporen blijven rijden en dus op spoor 18/19 uitkomen.

Handig ligt dit perron inderdaad niet, het perron ligt veel zuidelijker dan de overige perrons door ruimtegebrek aan de noordkant van het station, hier moeste twee sporen bij en dat kon alleen door de perrons richting het zuiden te schuiven want de spoordijk breder maken ging niet meer met alle bebouwing. Het resultaat is dus een perron dat een heel stuk aan de zuidkant uitsteekt, waar de overige perrons al gestopt zijn loopt spoor 18/19 nog een flink stuk door.
Hallo Emine, welkom op het Serviceforum.
Ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde situaties lastig is. De reacties van Slidestops en Bemined zijn correct. Ik zie dat er aan deze kant van het station ook een fietsenstalling is. Ik begrijp dat dat niet handig is?

Reageer