beantwoord

Afgerond: Geen extra treinen ingezet bij evenementen

Op zondag 24 mei 2015 zijn er geen extra treinen ingezet voor de terugreis van station Amsterdam Bijlmer ArenaA naar station Eindhoven na het concert van De Toppers, dat duurde tot 24.00 uur. De laatste trein vertrok om 23.47 uur en niet iedereen kon mee, omdat er heel veel mensen met deze trein mee moesten. De trein zat vol en wilde ook niet langer wachten om toch te proberen om meer mensen naar Eindhoven te brengen. Na veel discussie heeft de NS geregeld dat we naar Utrecht konden tot Den Bosch. In Den Bosch kwam een bus, die ons naar het station in Eindhoven heeft gebracht. Als we de trein van 23.47 uur hadden genomen, waren we rond 1.00 uur in Eindhoven geweest. Nu waren we pas om 3.00 uur in Eindhoven na lang wachten en een vermoeiende reis. Ik vind dat de NS zeker extra treinen moet laten rijden, zodat de mensen toch kunnen genieten van een evenement en niet een deel daarvan missen, omdat ze de laatste trein moeten halen, waar ze dan niet mee terug kunnen. Dit is een serieuze klacht, die de NS heel goed in overweging moet nemen. Maar ik wil ook mijn complimenten geven aan de NS medewerkers, die zo hun best hebben gedaan om ons weer naar Eindhoven te laten reizen met alle mogelijke middelen!
icon

Beste antwoord door Loes 26 mei 2015, 00:02

@vera

Zo makkelijk om een extra lange trein in te zetten is niet zo gerealiseerd. Ten eerste moet er materieel beschikbaar zijn dat in Eindhoven moet uitlopen, want dit bleek de laatste trein te zijn en wordt alles naar zijn of haar plek gebracht en ten tweede moet er een extra HC geregeld worden. Dat gaat zeer lastig bij de laatste ritten, want deze extra HC stond niet gesteld en wat ik al eerder aangaf, het was de laatste trein. Het evenement, De Toppers organisatie hadden als ze dat gewild hadden met NS kunnen regelen dat er meer treinen zouden rijden, daar zit dan helaas wel een kosteplaatje aan.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat reizigers niet meer mee mochten is vanwege de veiligheid. Een andere reden kan er niet zijn. Vervolgens (ik weet niet hoe het exact is gelopen en wie wat heeft geregeld) heeft een NS-er aan de bel getrokken dat er reizigers achter moesten blijven en dan is een bus regelen het makkelijkste, hoe vreemd dit ms ook klinkt. Een extra trein leg je niet even in zo op het einde van de reizigersdienst. Al met al was het geen fijne ervaring en dat is altijd vervelend. Toch hoop ik wat meer inzicht te hebben kunnen geven in wat wel en niet kan.
Bekijk origineel

12 reacties

Ter informatie: NS is verplicht om reizigers die stranden thuis te brengen tot aan hun voordeur. Dat geldt dus voor iedereen die om 23:47 op het station was, maar niet meer in de trein paste.

Wat betreft het tijdstip van de laatste trein: Het uitgangspunt is inderdaad dat reizigers moeten reizen op het moment dat NS treinen laat rijden en niet omgekeerd.
De reizigers die deze laatste trein moesten nemen, waren op tijd op het station. Maar die moesten helemaal tot aan het eind van de trein rennen om nog mee te kunnen, en toen vertrok de trein. Ik begrijp dat de NS zich aan de vertrektijden moet houden, maar in dit geval kon er toch wel even worden gewacht, vind ik. Vooral omdat het de laatste trein was die avond.
Reputatie 4
Badge
De reizigers die deze laatste trein moesten wilden nemen, waren op tijd op het station. Maar die moesten helemaal tot aan het eind van de trein rennen om nog mee te kunnen, en toen vertrok de trein. Ik begrijp dat de NS zich aan de vertrektijden moet houden, maar in dit geval kon er toch wel even worden gewacht, vind ik. Vooral omdat het de laatste trein was die avond.

Wanneer die trein 'even' wacht op laatkomers zullen mensen die een andere eindbestemming hebben dan de stations die de dan vertraagde trein aandoet mogelijk hun overstap missen.

Heb je ook een bericht gestuurd aan de organisatie van de Toppers? Als ze het concert wat eerder laten beginnen of korter laten duren kunnen ook bezoekers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en geen duur hotel of taxi willen betalen dit evenement van begin tot eind bezoeken.
Reputatie 1
Ik neem aan dat je de nacht van zaterdag op zondag bedoelde? Toen ging de laatste trein naar Eindhoven om 1.28 uur. Ook om 0.49 ging er nog een trein.
Ja, ik bedoel de nacht van 24 op 25 mei. Maar dat er latere treinen naar Eindhoven reden, was ons niet bekend.
Als je in dit overzicht kijkt zijn de treinen die Jurgen noemt ook niet terug te vinden. Als die treinen hebben gereden, is er inderdaad waarschijnlijk iets grondig misgegaan met de reisinformatie daaromtrent.
Badge +3
Jurgen noemt treinen die reden in de nacht van 23 op 24 mei.
U hebt echter gereisd in de nacht van 24 op 25 mei.
De treinen die Jurgen noemt reden niet in de nacht van 24 op 25 mei.
Er reden inderdaad geen extra treinen afgelopen nacht. Ik had hetzelfde probleem en wij zijn uiteindelijk ook met dezelfde bus naar Eindhoven gebracht. Dit probleem had heel gemakkelijk opgelost kunnen worden als de NS een extra (lange) trein had ingezet. Wij waren ruim op tijd op het station in Amsterdam, maar alsnog konden we niet mee. Ook werden er mensen gewoon uit de trein getrokken, niet normaal!!
Jurgen noemt treinen die reden in de nacht van 23 op 24 mei.

Dan heb ik me laten misleiden door de links in OV-tijden.com: Als je de links van Jurgen volgt, staat er boven "24-05-2015". Daarmee wordt kennelijk de gewone kalenderdatum bedoeld. Klik je echter op "Amsterdam Bijlmer Arena", dan vind je een overzicht van de ritten op NS-dag 24 mei, dus een nacht later.
@vera

Zo makkelijk om een extra lange trein in te zetten is niet zo gerealiseerd. Ten eerste moet er materieel beschikbaar zijn dat in Eindhoven moet uitlopen, want dit bleek de laatste trein te zijn en wordt alles naar zijn of haar plek gebracht en ten tweede moet er een extra HC geregeld worden. Dat gaat zeer lastig bij de laatste ritten, want deze extra HC stond niet gesteld en wat ik al eerder aangaf, het was de laatste trein. Het evenement, De Toppers organisatie hadden als ze dat gewild hadden met NS kunnen regelen dat er meer treinen zouden rijden, daar zit dan helaas wel een kosteplaatje aan.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat reizigers niet meer mee mochten is vanwege de veiligheid. Een andere reden kan er niet zijn. Vervolgens (ik weet niet hoe het exact is gelopen en wie wat heeft geregeld) heeft een NS-er aan de bel getrokken dat er reizigers achter moesten blijven en dan is een bus regelen het makkelijkste, hoe vreemd dit ms ook klinkt. Een extra trein leg je niet even in zo op het einde van de reizigersdienst. Al met al was het geen fijne ervaring en dat is altijd vervelend. Toch hoop ik wat meer inzicht te hebben kunnen geven in wat wel en niet kan.
@vera

Bedankt voor de reactie, Loes.

Reageer