beantwoord

Alternatief tijdens werkzaamheden

Tijdens de werkzaamheden bij Amsterdam in het paasweekend heb ik de volgende vraag over het geboden alternatief.
Er wordt aangegeven dat je een deel met de metro in Amsterdam moet reizen. Prima maar wie betaald die kosten?
Kun je die declareren bij NS? Ik heb gewoon een trajectkaart op die route, en zet normaal op die kaart geen geld op de OV chip.
Nu wordt ik verplicht daar geld op te zetten voor het stukje gvb.Het gaat me niet om die paar euro maar is wel makkelijk van de NS gezegd ga maar met de metro. Waar kun je declareren?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 3 mei 2017, 14:29

Het blijkt dat we helaas niet altijd afspraken kunnen maken met GVB over het openstellen van de poortjes, zodat je daar niet hoeft in te checken. Het verschilt per situatie. Dat maakt het er niet makkelijker op, dat realiseer ik mij terdege. Wanneer poortjes open worden gezet melden wij dit bij de informatie van een buitendienststelling op ns.nl. Dat is altijd leidend.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Als een alternatieve route of alternatief vervoer wordt geadviseerd, kun je die kosten inderdaad declareren. Het makkelijkst kun je dit doen door contact op te nemen nadat je de reis gemaakt hebt. Dit kan per telefoon 0307515155 of bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Live-chat. Mail heeft op dit moment een achterstand, dus ik zou het bij een van de bovenstaande manieren houden.

Goede reis alvast 😉
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt me niet het goede antwoord. Als de metro in de NS-Reisplanner als alternatief wordt vermeld, moet je bij NS inchecken. Bij de metro hoort dan een poortje open te staan bij het vertrekstation en het eindstation (van de rit met de metro). Daar vervolg je je reis met NS waar dan ook weer een poortje moet openstaan. Op je bestemming aangekomen beëindig je je reis door uit te checken. Per saldo betaal je precies hetzelfde als wanneer de treinen wel gereden zouden hebben.

In het geval van de trajectkaart geldt dus inchecken bij NS, daarna met de metro, overstappen op NS en bij aankomst uitchecken. Het laden van saldo voor de metro is niet nodig.

Zie bijvoorbeeld: https://forum.ns.nl/werkzaamheden-evenementen-54/actie-ticket-ah-geldig-metro-ivm-werkzaamheden-amsterdam-30295
Hallo Karinzwart1966, welkom op het NS Serviceforum!

Wat iMark zegt is correct en tevens juist 😉. Wanneer het omreisadvies met de metro officieel in de reisplanner wordt getoond als alternatief dan zorgen wij er voor dat er een poortje openstaat zodat je de metro kunt nemen. Je kunt dan gewoon inchecken op je beginstation en uitchecken op je eindstation van NS en daarmee met de metro reizen.
Ok prima om te weten. Want heb dit eerder aan de hand gehad en toen geen open poortje in Amsterdam.
maar ik ga er op letten volgende week. Werk ook gewoon op goede vrijdag net als vele andere Nederlanders.
Reputatie 7
Badge +3
Nog even terugkomen op het vorige verhaal. De mededeling in de NS Reisplanner over uit- en inchecken klopt niet. Zie bijgevoegd voorbeeld voor een reis op 15 april.

Als dit niet hersteld wordt, gaan daar veel klachten over komen. Of heeft NS dit keer geen afspraken met GVB gemaakt? Want dan klopt het antwoord van Slidestops natuurlijk wel en zal Karin saldo moeten laden op haar OV-chipkaart en naderhand de kosten moeten declareren.

Hier ook nog een voorbeeld voor de nacht van 22 op 23 april.

Ja dit had ik ook gezien ja. En dan achteraf weer kosten declareren. Gaat om een paar euro en dan hoopt NS natuurlijk dat mensen dat niet gaan terug vragen. Ik denk dat dat momenteel de policy is bij NS. Jaren geleden zelf bij NS gewerkt maar zoals toen gaat het nu allemaal niet meer helaas. Het gaat mij niet om die paar Euro maar gewoon om het principe.
Reputatie 7
Badge +3
Het kan ook gewoon een fout zijn in de Reisplanner. Een tijdje terug zat er een fout in dat mensen moesten in- en uitchecken bij een overstap op een trein van NS International bij een binnenlandse reis. Die fout is toen snel hersteld.
Reputatie 3
iMark,

Tijdens de werkzaamheden in Rotterdam begin dit jaar was er niets geregeld met de RET.
Ik hoop dat NS hier wat van heeft geleerd.
Reputatie 6
Badge
Hallo Karinzwart1966, welkom op het NS Serviceforum!

Wat iMark zegt is correct en tevens juist 😉. Wanneer het omreisadvies met de metro officieel in de reisplanner wordt getoond als alternatief dan zorgen wij er voor dat er een poortje openstaat zodat je de metro kunt nemen. Je kunt dan gewoon inchecken op je beginstation en uitchecken op je eindstation van NS en daarmee met de metro reizen.

Jouw antwoord klopt niet Anne Wil, ik wacht al ruim twee en halve maand op kosten van vervangend metrovervoer, dat gewoon in de NS reisplanner werd getoond. Ik sluit mij dan ook 100 pct aan op het antwoord van Schraper, maar verwacht dat NS hier niets van geleerd heeft.
Poortjes van de metro zijn vaak toch dicht. Zo wou ik tijdens de werkzaamheden een keer van Amsterdam CS naar Duivendrecht reizen. Vanwege de werkzaamheden aan het spoor moest ik wel met de metro waardoor ik toch verplicht was om in te checken. Ik heb een dal voordeel abonnement, maar met een traject vrij kan ik me wel voorstellen. Je betaald je echt scheel aan die extra reiskosten. De NS doet het zo leuk om alternatief vervoer aan te bieden aan alle reizigers, maar ondertussen liggen de extra gemaakte kosten die je niet zou willen nog vele malen hoger per reiziger.
Klopt, in Rotterdam waren er 2 maanden werkzaamheden in het weekend en toen kon je zelf verder regelen, wat Schraper al zei.
Reputatie 7
Heb zojuist contact gehad met Landelijke Reisinformatie, zij bellen mij over een uur terug om na te gaan of er deze weekenden wel duidelijke afspraken zijn gemaakt met GVB (een open poortje en dus gewoon inchecken en uitchecken op begin en eindbestemming) en het reisadvies aangepast moet worden, of dat er geen afspraken zijn gemaakt en het reisadvies met het in- en uitchecken bij GVB wèl juist is. Ik kom hier later vandaag dus op terug.

Wat betreft jouw extra kosten die teruggestort moeten worden: de claims afdeling heeft, zoals inmiddels wel bekend, een achterstand die kan oplopen tot 3 maanden. Wij doen ons best alle claims te verwerken, dus mocht je nog geen reactie hebben gehad, dan komt deze er zo spoedig mogelijk aan.
Reputatie 7
Ik heb antwoord gekregen van de Landelijke Reisinformatie.

Wat op de planner staat aangegeven klopt, er dient uitgecheckt worden bij NS en ingecheckt te worden bij GVB als er een overstap gedaan wordt op de metro. Uiteraard wordt er constant gekeken naar mogelijkheden tussen NS en GVB maar is in deze specifieke situatie geen afspraak gemaakt om een poortje open te houden.
Reputatie 6
Badge
NS heeft dus nog steeds niets geleerd. Heel bijzonder. Waarom is er dan geen afspraak, Thomas?

Kan iemand eens uitzoeken of NS verplicht is om kosteloos vervangend vervoer aan te bieden volgens de concessie? Vind het bizar, dat zij hier tot nu toe mee lijken weg te komen.

Inmiddels heb ik vanavond maar weer eens contact gehad met de klantenservice. Mijn 25 euro aan kosten worden nu overgemaakt. Het is natuurlijk, dat ik er zelf achteraan gebeld heb, anders.......
Reputatie 3
Raymond,

NS is volgens de concessie verplicht om alle stations te bedienen. Tijdens werkzaamheden moet NS volgens de concessie verplicht vervangend vervoer regelen tegen het NS tarief
Rover maar weer eens inlichten ?
Reputatie 7
Badge +3
Dat is dan fraai geregeld door NS. Door geen afspraken te maken met GVB gaan er nog meer claims gegenereerd worden. De klanten moeten dus nog langer wachten op hun geld. Zo creëer je als bedrijf je eigen chaos.

Het lijkt wel of het klantvriendelijk regelen van doodnormale wijzigingen door werkzaamheden niet meer lukt anno 2017. En dat voor een bedrijf dat altijd maar wauwelt dat reiziger op 1, 2 en 3 staat.
Reputatie 3
Ter aanvulling,

Op http://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/concessie-en-vervoerplan.html is de concessie te vinden.
Zie artikel 44 en artikel 41
Reputatie 2
Wellicht kan NS de reisplanner voor dat weekend nog aanpassen, want wat er nu gebeurd met de gekoppelde treinserie 3100 (Nijmegen-Schiphol) en 1800/700 (normaal Den Haag Centraal - Groningen/Leeuwarden, maar dat weekend Den Haag C - Amsterdam Bijlmer ArenA) is een zooitje.

Er is nu een fictieve knip in aangebracht op Bijlmer ArenA, waardoor de 3100 op papier wordt ingekort tot Nijmegen - Amsterdam Bijlmer ArenA. Dit terwijl die treinen op elkaar doorrijden (moet wel omdat een opvolgtijd van 2 minuten te Bijlmer ArenA onmogelijk is). Echter is in de reisplanner dit niet te vinden, omdat dit als een niet haalbare overstap geldt.

Als gevolg hiervan is de rechtstreekse verbinding Nijmegen/Arnhem/Ede - Amsterdam Zuid/Schiphol v.v. op papier verdwenen en is het aantal verbindingen (al dan niet met overstap) vanuit de richting Utrecht ri. Amsterdam Zuid en Schiphol (en v.v.) op papier afgenomen van 4 naar 2 per uur. Dit terwijl deze er in praktijk wel zal moeten zijn. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Waarom is er niet voor gekozen om deze trein als één tijdelijke serie in te leggen? En als je niet Den Haag Centraal op de CTA's wil hebben staan te Nijmegen/Arnhem/Ede/Utrecht en Nijmegen te Den Haag/Leiden: op de CTA's kan prima een alternatieve eindbestemming ingeprogrammeerd worden. De sprinter Amsterdam-Haarlem-Hoorn kent immers ook de alternatieve 'eindbestemming' Beverwijk te Amsterdam. Dan kun je dus ook prima 'Schiphol' als alternatieve eindbestemming vanaf Nijmegen/Arnhem/Ede/Driebergen/Utrecht hanteren en 'Amsterdam Bijlmer ArenA' vanaf Den Haag en Leiden. Maar dan hield je tenminste wel de doorgaande verbindingen over Bijlmer ArenA heen in de reisplanner.

Zou NS hier a.u.b. naar kunnen kijken dus?
Reputatie 7
Badge +3
Ter aanvulling,

Op http://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/concessie-en-vervoerplan.html is de concessie te vinden.
Zie artikel 44 en artikel 41

Er staan interessante dingen in de concessie. Zoals de verplichting van NS om samen te werken met andere vervoerders.

"Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
Ook in verstoorde situaties is NS eraan gehouden de reizigers zoveel en zo goed als mogelijk te vervoeren. Op met name de grote knooppunten kunnen er alternatieven bestaan die worden aangeboden door andere vervoerders. NS maakt afspraken met deze vervoerders."
NS heeft dus niets te kiezen maar is verplicht om afspraken te maken.

Verder druist de in dit topic besproken regeling in tegen het principe van DubbelOpstapTarief wanneer een stukje van de reis met de metro apart afgerekend moet worden. Er is door de Tweede Kamer geregeld dat dit in de spoorvervoerketen niet meer mag voorkomen. NS mag dan niet opeens vanwege werkzaamheden aan het spoor de reizigers weer opzadelen met een ander DubbelOpstapTarief, in dit geval van NS en GVB. Dat is geen handelen in de geest van de wet.

Kortom, wie roept NS tot de orde zodat de voorwaarden van de Concessie worden nageleefd? Het is eigenlijk te gek voor woorden dat deze discussie gevoerd moet worden. NS moet gewoon doen wat ze zelf met de Rijksoverheid zijn overeengekomen en ophouden met het zoeken naar uitvluchten.
Zou NS hier a.u.b. naar kunnen kijken dus?

Zeker. Ik heb het aangekaart en hoop spoedig met een reactie te kunnen komen.
Het probleem van de 'fictieve knip' is bekend en als het goed is zal dit steeds minder vaak te zien zijn in onze planners. Het is echter niet in alle gevallen te voorkomen. Het heeft in ieder geval onze aandacht!
Badge +3
Zou je wellicht ook nog kunnen toelichten waarom bij deze geplande werkzaamheden het NS-vervoerbewijs niet geldig was voor de treinvervangende metro, Klaas-Jan? Ik herinner me een eerdere situatie in Rotterdam waarbij hierover gedoe ontstond en ik vraag me af in hoeverre de regel dat NS-vervoerbewijzen in het treinvervangend vervoer ook geldig zijn, nog opgaat.

In het algemeen wil ik natuurlijk weten hoe ik als reiziger kan bepalen of mijn NS-vervoerbewijs wel of niet geldig is bij treinvervangend vervoer.
Zoals zojuist in een ander topic aangegeven wil ik dit graag uitzoeken.
Het blijkt dat we helaas niet altijd afspraken kunnen maken met GVB over het openstellen van de poortjes, zodat je daar niet hoeft in te checken. Het verschilt per situatie. Dat maakt het er niet makkelijker op, dat realiseer ik mij terdege. Wanneer poortjes open worden gezet melden wij dit bij de informatie van een buitendienststelling op ns.nl. Dat is altijd leidend.
Reputatie 7
Badge +3
Dan ben ik wel benieuwd wat de randvoorwaarden zijn wanneer wel en wanneer geen afspraken te maken zijn over het opstellen van poortjes door GVB voor treinreizigers. Zoals eerder aangegeven behoort NS afspraken te maken met andere vervoerders. Dit conform de wet en de concessievoorwaarden.

Eigenlijk is het tamelijk simpel. Wanneer er een verstoring is van de treindienst, hetzij door een calamiteit, hetzij door werkzaamheden aan het spoor, dan dient NS ervoor te zorgen dat hun reizigers zonder extra kosten op de plaats van bestemming komen. Het kan dus niet zo zijn dat wanneer de metro voor treinvervangend vervoer wordt aangegeven in de reisplanner, dat voor de reiziger extra kosten oplevert. (In- en uitchecken voor een stukje vervoer met de metro levert DubbelOpstapTarief en onderbreking van de langeafstandskorting op. Om nog maar te zwijgen over reizigers met dagkaarten of andere actiekaarten die dan opeens niet geldig zijn bij GVB.)

Ik heb nog steeds niet het idee dat bij NS voldoende is doorgedrongen wat de concessievoorwaarden zijn. Misschien moeten deze situaties eens voorgelegd worden aan het OV-loket.

Reageer