beantwoord

Alternatief vervoer via Duitsland?

Vrij regelmatig reis ik van Groningen naar Maastricht en retour. Zondag 1 juli ga ik weer naar Maastricht en woensdag 4 juli weer retour. Tot mijn verbazing geeft de app als reisadvies om via Duitsland te gaan reizen.
Dit geeft een verdubbeling van de reistijd en deze is normaal 4 uur en 12 minuten. Komt nu op zondag uit op bijna 9 uur reistijd en op woensdag bijna 8 uur reistijd.

Dacht ik vorige week nog dat dit een foutje was in de app, blijf ik dit reisadvies steeds krijgen.

Maar serieus, over Duitsland, internationaal vervoer?
A) wat kost dat?
😎 in 8.5 uur kan ik in New York zijn ipv andere kant Nederland
C) is dit serieus?

Ik snap en heb begrip voor werkzaamheden en vertragingen die daarmee gepaard gaan, maar om nu 2 keer zo lang in de trein te moeten zitten, in dit geval dus ruim 8 uur en gaat me echt te ver.

Dit kan toch niet waar zijn?
icon

Beste antwoord door Dennis 26 juni 2018, 08:42

201806 26 8:41 vannlnaarnlviabuitenland
Inderdaad heel vreemd. De reisplanner op ns.nl geeft wel een route door Nederland, met een reistijd van vijf een half uur.

Zie ook https://community.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025/index2.html#post332507 e.v. (daar off-topic).
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
201806 26 8:41 vannlnaarnlviabuitenland
Inderdaad heel vreemd. De reisplanner op ns.nl geeft wel een route door Nederland, met een reistijd van vijf een half uur.

Zie ook https://community.ns.nl/de-ns-reisplanner-58/legaal-terugsteken-dat-kan-met-de-ns-reisplanner-43025/index2.html#post332507 e.v. (daar off-topic).
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou deze reis even opvragen in de reisplanner op de website ipv de app.
Ik krijg daar namelijk dit. Zal toch een foutje van de app zijn.

De app maakt gebruik van het nieuwe plannersysteem, de website nog niet. Het oude systeem kent deze buitenlandse treinen niet en zal dit daarom sowieso niet adviseren 🙂
Reputatie 6
Badge +2
201806 26 11:06
Het vermelden van de Duitse route is niet zo erg (voor het geval iemand vervangend busvervoer erg vervelend vindt), maar het niet vermelden van de Nederlandse route slaat nergens op, omdat deze veel sneller is, maar ook omdat geen rekening wordt gehouden met de kosten. Zelfs als je de optie "Altijd Vrij of Trein Vrij" aangevinkt hebt krijg je alleen de Duitse route,
Reputatie 7
Badge +3
Het vermelden van de route via Duitsland is natuurlijk wel erg. Een reiziger die met zijn OV-chipkaart (of ander Nederlands kaartje) in Duitsland wordt aangetroffen krijgt meteen een betalingsregeling aangeboden omdat die in Duitsland een reiziger zonder vervoerbewijs is.

Ook "Altijd Vrij of Trein Vrij" zijn (natuurlijk) niet geldig in Duitsland. Deze verwarrende reisadviezen moeten zo snel mogelijk geblokkeerd worden.
Hallo Inge050, welkom op onze Community!

Goed dat je dit hier aankaart. Ik heb zelf ook even gekeken en dat gaat niet helemaal goed in de app. Je kunt het beste het advies in de reisplanner op onze website opvolgen, dat scheelt nogal wat reistijd. Uiteraard moet hier even naar gekeken worden, want ik begrijp dat dit erg verwarrend is. Ik zal het aankaarten en hopelijk kan dit z.s.m worden aangepast.
Hallo Inge050, welkom op onze Community!

Goed dat je dit hier aankaart. Ik heb zelf ook even gekeken en dat gaat niet helemaal goed in de app. Je kunt het beste het advies in de reisplanner op onze website opvolgen, dat scheelt nogal wat reistijd. Uiteraard moet hier even naar gekeken worden, want ik begrijp dat dit erg verwarrend is. Ik zal het aankaarten en hopelijk kan dit z.s.m worden aangepast.

Ik vind dit nogal een eufemistisch antwoord. Hier moet even naar gekeken worden. Ik zal het aankaarten en hopelijk kan dit z.s.m. aangepast worden.

Dit is toch een blunder van de 1e orde. In mijn bedrijf heet dit soort dingen een Incident en dient dit onmiddellijk opgepakt te worden en opgelost te worden. Bij de eerste routeplanner die via de pc geintroduceerd werd in de jaren 80 van de vorige eeuw was bij "Ook dat Nog" eens een grappig item waarbij iemand die van Vlissingen naar Texel moest via het kanaal werd gezonden. NS stuurt de mensen gewoon via Osnabruck en stelt we gaan hier even naar kijken.
Hoi Miriam NS,

Dank voor je reactie. De website geeft idd een route aan door NL die iets korter is qua tijd ( 5,5 uur tov 8.5). Dit vind ik nog steeds erg lang. Gezien de tijd die de reis me nu kost, of dit nu via Nederland of Duitsland is, heb ik besloten dit keer geen gebruik te gaan maken van de NS. Volgende keer beter.
Dat begrijp ik Inge050. Ik heb van mijn collega's begrepen dat de verkeerde informatie in de app een bekend probleem is en er wordt hard gewerkt aan een oplossing.
Reputatie 6
Badge +2
201806 29 9:50
Zie ook https://community.ns.nl/stel-je-vraag-14/is-het-echt-6-uur-reizen-van-den-haag-naar-groningen-komende-zondag-49638.

Reageer