beantwoord

Alweer een nutteloze dienstregelingswijziging?

• 5 december 2020
  • 21 reacties
  • 621 Bekeken

Reputatie 5

Beste NS,

De IC van Sittard naar Maastricht vertrekt vandaag om .12 en .42, in plaats van .16 en .46. Waarom? Is dit zodat alle reizigers die met het TVV in Sittard aankomen de trein net missen, of is er een betere reden voor? Dit is de zoveelste keer dat dit soort ongein gebeurt, zo frusterend allemaal.

Overigens vraag ik me ook nog af waarom een NS “snel”bus er 38 minuten over moet doen om van Roermond in Sittard te komen, en een Arriva stopbus, met 2 extra stops, dat in 46 minuten zou kunnen.

Kortom, het is weer een zooitje helaas. Excuseer mijn directheid :)

icon

Beste antwoord door Stijn NS 5 december 2020, 16:37

Er zijn werkzaamheden tussen Roermond en Sittard. De trein waar je naar refereert pendelt nu enkel tussen Sittard en Maastricht, in plaats van te komen vanaf de randstad. Hierdoor is de dienstregeling van deze trein ook gewijzigd. Vanaf dinsdag gaan ze weer om .16 en .46.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 5

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/buitendienststelling-sittard-roermond-65850

Hier heb ik ook aleens dezelfde vraag gesteld.  Toen is er geen antwoord gekomen. Kan ik naast dit topic nog iets doen om de redenen boven water te halen? Of is dit iets wat het daglicht niet kan verdragen?

Er zijn werkzaamheden tussen Roermond en Sittard. De trein waar je naar refereert pendelt nu enkel tussen Sittard en Maastricht, in plaats van te komen vanaf de randstad. Hierdoor is de dienstregeling van deze trein ook gewijzigd. Vanaf dinsdag gaan ze weer om .16 en .46.

Reputatie 5

Maar waarom zou dat een reden voor wijzigen zijn? Behalve reizigers pesten en voor de NS de kans op gtbv-claims te minimaliseren...dat is de enige reden die ik zo kan bedenken.

Edit: Overigens, ik hoop dat je m'n woede wilt excuseren. Maar er staat “30 minuten extra reistijd", maar tenzij Roermond je instapstation is en Sittard je uitstap, is dat niet realistisch. Vanaf Maastricht is Eindhoven ca. 50 minuten extra.

Maar waarom zou dat een reden voor wijzigen zijn? Behalve reizigers pesten en voor de NS de kans op gtbv-claims te minimaliseren...dat is de enige reden die ik zo kan bedenken.

Daar kan ik je geen exact antwoord op geven. De dienstregeling zit vrij complex in elkaar, wanneer een deel uitvalt door werkzaamheden kan het daardoor nodig zijn om de resterende dienstregeling aan te passen op de stukken die wél rijden. Ik ben geen dienstregelingsexpect.

Maar er staat “30 minuten extra reistijd", maar tenzij Roermond je instapstation is en Sittard je uitstap, is dat niet realistisch. Vanaf Maastricht is Eindhoven ca. 50 minuten extra.

Dit is inderdaad erg scheef. Ik kan niet garanderen dat dit nog aangepast kan of zal worden, maar ik zal je feedback doorgeven.

Reputatie 5
Badge

De trein uit Maastricht naar Sittard komt normaalgesproken aan om .16/.46. De trein naar Maastricht vertrekt juist om .16/.46. Door noodzakelijke werkzaamheden moet je nu in Sittard keren. Je kan dat niet in 0 minuten doen. En in 30 minuten kan ook niet, omdat je dan een extra perron nodig hebt. Daarom komt de trein uit Maastricht nu aan om .18/.48 en vertrekt om .12/.42. Het is even niet anders helaas. 

Reputatie 5

Ik Ben nu in in sittard en zie minimaal 2 perronsporen die niet in gebruik zijn. Waarvan zeker 1 bereikbaar is vanuit Maastricht, en indien nodig de andere gebruikt zou kunnen worden voor een van de treinen naar Heerlen.

In de normale situatie zijn er toch ook 2 perrons in gebruik voor deze lijn? ;)

Heb ik dit idee nu gedebunked?

Badge +3

Aan de beschikbare perrons zal het niet liggen, maar bij in 30 minuten keren zal er meer materieel nodig zijn dan nu.

Eén trein (nou ja twee, voor het andere half uur) kunnen nu als pendel dienen:

Mt v :02
Std a :18
Std v :42
Mt a:56

Laat je die dus om :46 vertrekken vanuit Std dan red je dat niet, tenzij je ook met de vertrektijd uit Mt gaat schuiven (die al 1 minuut later is dan normaal). En dan zit je weer met de bussen de andere kant op, al zouden die elke 10 minuten moeten gaan.

Reputatie 5

Ik zou het echt bezwaarlijk vinden als men om deze reden reizigers 20 minuten langer laat reizen. Daarnaast klopt het ook niet, in Maastricht duurt het keren 36 minuten. Ik zag netjes 6 minuten voor vertrek de volgende trein binnenrijden.

Badge +3

Als er op Maastricht in 36 minuten gekeerd wordt dan heb ik niets gezegd ;)

De intercity’s vanuit Weert komen om :28 en :58 in Roermond aan, dus je hebt een punt want de bus vanuit Roermond van :35 komt (theoretisch) om :13 aan in Sittard en dan is de trein van :12 dus al weg.

Maar waarom een T100 bus er 38 minuten over zou doen van Roermond naar Sittard is mij ook een raadsel. Dat lukt ook wel in een half uur en dan zou je de :12 en :42 wel kunnen halen, al is het krap.

Reputatie 5
Badge

Ik Ben nu in in sittard en zie minimaal 2 perronsporen die niet in gebruik zijn. Waarvan zeker 1 bereikbaar is vanuit Maastricht, en indien nodig de andere gebruikt zou kunnen worden voor een van de treinen naar Heerlen.

In de normale situatie zijn er toch ook 2 perrons in gebruik voor deze lijn? ;)

Heb ik dit idee nu gedebunked?

Wellicht heb ik het niet gedetailleerd genoeg uitgelegd. Het zit namelijk niet alleen in het nodig hebben van een extra perron, maar ook in een route naar dat perron.

Je zou de intercity naar Heerlen op spoor 1B kunnen zetten en de stoptrein naar Kerkrade op 1A. Dan heb je spoor 2 en 3 vrij voor de treinen naar Maastricht. Echter, je kan niet een trein om .16/.46 laten vertrekken en ook een trein op dat tijdstip laten aankomen. Het ene halfuur lukt het nog. Het andere halfuur niet. Dan zou je óf een minuut eerder moeten aankomen óf een minuut later vertrekken. In beide gevallen kom je in Maastricht in de knel, omdat je dan juist daar op de situatie uitkomt dat beide treinen om .29/.59 of .30/.00 aankomen en vertrekken. Kortom, je komt er nooit uit. Vandaar de verschuivingen. 

Reputatie 5

Dus als je met minuutjes moet spelen is de logische optie om de vertrekkende trein vroeger te laten vertrekken in plaats van later? De trein vanuit Maastricht kan ook prima een minuutje later in Sittard aan komen, die sluit toch nergens op aan. Nog wel op de bus, maar die mist in Roermond alles. Die bus en IC staan dan ook niet op de reisadviezen die verder gaan dan Roermond, in welke richting dan ook. Het zal dan ook niet verbazen dat die trein en bus behoorlijk leeg waren (ik zat er in omdat ik toevallig in Roermond wilde zijn).

Badge +3

Ik had bijna beste antwoord aangeklikt voor @Tonny.s want de Sint zegt:

Voor zover ik het zie
Klopt het gewoon nie

Dat kan dus anders (beter) zonder al te veel problemen (in Maastricht)

Reputatie 5

Haha :)

Reputatie 5
Badge

Dus als je met minuutjes moet spelen is de logische optie om de vertrekkende trein vroeger te laten vertrekken in plaats van later? De trein vanuit Maastricht kan ook prima een minuutje later in Sittard aan komen, die sluit toch nergens op aan. Nog wel op de bus, maar die mist in Roermond alles. Die bus en IC staan dan ook niet op de reisadviezen die verder gaan dan Roermond, in welke richting dan ook. Het zal dan ook niet verbazen dat die trein en bus behoorlijk leeg waren (ik zat er in omdat ik toevallig in Roermond wilde zijn).

Later aankomen uit Maastricht is precies wat er nu gebeurd is (en dan gaat het niet om een minuutje, maar er moet tussen vertrek en aankomst een minuut of 5 à 6 zitten). Later aankomen uit Maastricht, betekent ook dat je vroeger moet vertrekken naar Maastricht (symmetrie in de dienstregeling heet dat) en dat was precies het knelpunt waar we mee gestart zijn. Of het ook zonder symmetrie kan, zouden we nog naar kunnen kijken. 

Reputatie 5

Eigenlijk is het nog veel erger dan wat ik me eerder bedacht had. Als de IC vanuit Maastricht iets éérder zou rijden, zou het allemaal prima passen, en zouden mensen die verder naar het noorden reizen op ook op een nettere tijd in Roermond aankomen, want ook daar is de situatie in het huidige ontwerp zo dat de trein net wegrijdt als de bus aan komt. Wat een oerdomheid eigenlijk, dat het in 2 richtingen precíes fout gaat.

Het enige wat ik niet overzie is of er goederentreinen in de weg kunnen zitten. Maarja, naar Roermond kan logischerwijs geen enkele goederentrein rijden. Hooguit naar België toe. 

5 á 6 minuten klinkt wel veel voor het omzetten van een wissel, in de normale dienstregeling zitten toch regelmatig maar gaten van 1 á 2 minuut voor zoiets? De reguliere aankomst en vertreksituatie in Maastricht is zo'n voorbeeld.

De noodzaak van “symmetrie” begrijp ik ook niet echt om eerlijk te zijn.

Reputatie 5
Badge

5 á 6 minuten klinkt wel veel voor het omzetten van een wissel, in de normale dienstregeling zitten toch regelmatig maar gaten van 1 á 2 minuut voor zoiets? De reguliere aankomst en vertreksituatie in Maastricht is zo'n voorbeeld.

Een vertrek mag 1 minuut na een aankomst plaatsvinden (uitzonderingen daargelaten)

Tussen een vertrek en een daaropvolgende aankomst moet meestal een minuut of 5 zitten. Zo zijn de normen helaas. Zie tabel 3 op pagina 213 van de netverklaring van ProRail: https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2019_versie_1.6.pdf.

De noodzaak van “symmetrie” begrijp ik ook niet echt om eerlijk te zijn.

Door symmetrie zijn aansluitingen in beide richtingen gelijk. Dat geldt niet alleen voor de trein, maar ook voor trein-bus overstappen.

Eigenlijk is het nog veel erger dan wat ik me eerder bedacht had. Als de IC vanuit Maastricht iets éérder zou rijden, zou het allemaal prima passen.

Dat kan dus niet, omdat je niet eerder uit Maastricht weg kan, doordat de binnenkomende trein uit Sittard dan in de weg zit.

Wellicht ten overvloed; ik vind de huidige constructie ook niet fraai. En ik word ook wel eens schijtziek van al die werkzaamheden in het weekend, maar ik denk dat de huidige constructie in het zuiden niet echt anders kon. Wat ik echt vervelend vind, is hoe men soms vergeet om de vroege en late reisopties mogelijk te houden bij werkzaamheden en hoe men soms ook vergeet dat sommige treinen op de late en vroege uren normaalgesproken extra stops maken.

Reputatie 5

Een vertrek mag 1 minuut na een aankomst plaatsvinden (uitzonderingen daargelaten)

Tussen een vertrek en een daaropvolgende aankomst moet meestal een minuut of 5 zitten. Zo zijn de normen helaas. Zie tabel 3 op pagina 213 van de netverklaring van ProRail: https://www.prorail.nl/sites/default/files/netverklaring_2019_versie_1.6.pdf.

Vreemd, waarom zou dat zijn? Je zou zeggen dat een vertrek gemiddeld punctueler is dan een aankomst, maar in die rederenering zou je juist meer tijd reserveren voor de aankomst, toch?

Even gegeven dat deze norm er is, dan zou je toch júist de IC naar Maastricht later laten vertrekken? Liever 1 of 2 minuten later dan 4 minuten eerder…

Oke, ik begrijp de wenselijkheid van symmetrie in de reguliere dienstregeling, dat is een heel goede gedachte. Eigenlijk pleit ik hier voor een verschoven symmetrie: eerdere aankomst vanuit het zuiden in Sittard, later vertrek vanuit Sittard naar het zuiden. Dat moet ook in Maastricht kunnen als je het maar genoeg schuift. Ik bedoel: de vertrekkende trein bijv 5 minuten eerder laten vertrekken, de aankomende trein 5 minuten later laten aankomen. Dan kruizen ze elkaar buiten de stad, en zouden er geen wissel-problemen moeten zijn. Geloof ik...

En no worries hoor, hoewel we in deze discussie oponenten lijken, vind ik het een interessant gesprek, en wie weet steek ik er nog wat van op ;)

Reputatie 5
Badge

Eigenlijk pleit ik hier voor een verschoven symmetrie: 

Dat is inderdaad iets wat wel eens voorkomt, bijvoorbeeld op de lijn Amersfoort - Ede (Connexxion). Door capaciteitsgebrek op het enkelspoor en op de lijn Amersfoort - Deventer past het daar anders niet. Creatief, maar wel erg lastig om alle aansluitingen goed te krijgen. Bij hoge frequenties (Amersfoort) is dat niet zo erg. Bij lagere frequenties (Ede) is het al beperkender. Kijk maar hoe de overstaptijden daar verschillen per richting. Maar met voldoende creativiteit, vindingrijkheid en welwillendheid, moet je een aardig eind komen.

Vreemd, waarom zou dat zijn? Je zou zeggen dat een vertrek gemiddeld punctueler is dan een aankomst, maar in die rederenering zou je juist meer tijd reserveren voor de aankomst, toch?

Klopt qua punctualiteit. Je ziet dat ook in Maastricht terug. Soms moet je even wachten voordat je kan vertrekken richting het noorden. En soms, als je met 3 of 4 minuten vertraging vanuit het noorden aankomt, moet je vlak voor Maastricht wachten totdat de vertrekkende trein weg is. Toch zijn de normen zoals ze nu zijn, omdat het gaat om de veiligheid (hoe vaak kom je een rood sein tegen). Een trein langs het perron laten wachten, is veiliger dan op de vrije baan. Dus bij kleine vertragingen van 1, 2 of 3 minuten van de binnenkomende trein, blijft de vertrekkende trein wachten langs het perron. Als je andersom de treinen krap na elkaar plant, komt er vaker een trein op de baan voor een rood sein. Sinds het ongeluk bij Amsterdam in 2012 zijn de normen een stuk strenger geworden.

Reputatie 5

Bedankt voor de info! Als leek klinkt dit als doorgeschoten veiligheidsdenken. Als een rood sein niet meer voldoende is dan kunnen we ook wel alle verkeerslichten in Nederland verwiijderen. Maargoed, wel erg interessant om de achtergrond te horen, bedankt! :)

Badge +3

En met de bussen gaat het (zoals meestal) ook niet helemaal goed.

@NS_online Tvv Std-Rm mag wel beter geregeled worden. Bussen rijden te vroeg weg omdat ze vol zijn, en de volgende weer te laat waardoor je de overstap mist. Heb je weer halfuur extra reistijd boven het halfuur wat er al op bovenop kwam.

Uiteraard pendelen die gewoon elke 10 minuten, maar wel sneu dat bij aankomst met een volle bus vanuit Roermond in Sittard daar 4 bussen leeg (zonder chauffeur?) staan.

Maar goed, dat kan natuurlijk ook te maken hebben met wettelijke arbeids/rusttijden. Daar kunnen flinke boetes op uitgedeeld worden, voor zowel de chauffeur als de werkgever.

Reputatie 5

Fascinerend "beste antwoord".

Reageer