Alweer een staking?!

Het is minstens een keer per jaar feest: Het personeel gaat weer stakingen omdat ze iets voor elkaar willen krijgen. Wat boeit me eerlijk gezegd geen reed. Laat ze eens beseffen hoeveel klanten ze morgen in de steek laten. Vele zijn afhankelijk van de trein om op hun werk te komen. Of wat dacht je van studenten: De examentijd is begonnen. En zonder rijdende treinen zijn hogescholen en universiteiten niet bereikbaar. Ook is totaal niet duidelijk wat de impact van de staking gaat worden. In Den Haag en Zwolle wordt het werk weggelegd? En wat zijn dan de gevolgen? Totaal geen indicatie vanuit de NS op dat gebied. Enige wat ze roepen is 'Plan je reis kort voor vertrek'. Tja, daar wordt ik nu niet bepaald vrolijk van. Dan weet ik nog steeds niet waar ik aan toe ben als ik van huis vertrek. Het eerste stuk doe ik zonder trein, dus de kans bestaat dat ik er op een gegeven moment achter ga komen dat de treinen niet rijden. Of als er eentje rijdt: Dat je als sardientjes in een blik in de trein mag zitten. Dat is een fijne ervaring NOT. Gelukkig is het morgen warm, dus dan is het altijd al erg zweten geblazen in de bus. Sorry, maar ik heb geen goed woord over voor een staking.

24 reacties

Badge +3
Er was over hetzelfde (misschien staking maandag) al hier en in andere topics een balletje opgegooid.

Ook over de spits (sardientjes) al diverse topics. Maar dank voor de input en het speciaal aanmaken van een profiel 😉
Voor studenten die examen gaan doen gaat helaas mestal ten kosten voor je rapportcijfers. Ik denk dat de FNV en de NS ook verkeerd bezig zijn. Want als je toch niet komt opdagen dan heb je kans dat je nog veel meer centjes kwijt bent voor je studiebijdrage. Ik ben dan benieuwd of je die kosten dan kunt verhalen op de NS. Ik vrees morgen een complete chaos.
Reputatie 7
Nee, NS is nooit aansprakelijk voor vervolgschade, zeker bij overmacht nietm
Nee, NS is nooit aansprakelijk voor vervolgschade, zeker bij overmacht nietm
Is er in dit geval sprake van overmacht?
Reputatie 7
Puntje nummer 6 in de voorwaarden van GTBV bijvoorbeels, kan helaas niet kopiëren uit het pdf bestand nu (telefoon)
"In het geval dat een vertraging het gevolg is
van overmacht voor NS, is NS niet gehouden
tot restitutie over te gaan. Van overmacht is bij-
voorbeeld sprake in geval van omstandigheden
waardoor de dienstregeling geheel of groten-
deels niet of niet naar behoren kan worden uit-
gevoerd, zoals een stroomstoring met lande-
lijke uitstraling, dreiging van terroristische aan-
slagen, een staking of uitzonderlijke weersom-
standigheden zoals storm of (stuif)sneeuw."

GTBV?
Altijd weer over de rug van de reiziger... Jullie willen zo graag respect, dat willen de reizigers ook die machteloos staan in dit vreemde conflict.
Reputatie 4
Een staking die al ruim een halve week bekend is overmacht noemen. Tja.
Waarom doet NS niet meer om de impact voor de reiziger te beperken?

https://forum.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-probeert-ns-de-impact-van-de-dreigende-staking-niet-te-beperken-36613/index2.html
Reputatie 7
Badge +3
Niet nodig. Zoals ik al eerder zei heeft de FNV onder het rijdend personeel nauwelijks leden.

Het is vooral een politieke staking van FNV/SP gericht tegen de verkoop van de horeca en qbuzz.
Reputatie 4
@Tamzin De impact lijkt inderdaad mee te vallen. Maar waarom daar dan geen duidelijkere communicatie vooraf over vanuit NS? Ik bedoel nu hebben tal van klanten onnodig tijd en geld besteed aan een alternatief terwijl dat vermoedelijk niet nodig is geweest. Als jij dat kan voorspellen, dan kan NS dat toch zeker ook?
Reputatie 7
Zeg dat 15% lid is van de FNV. Als die allemaal staken, was er veel meer impact geweest. Evenmin als Tamzin kan de NS niet in de toekomst kijken en voorspellen. In dit geval is het zekere voor het onzekere genomen en duidelijk gecommuniceerd dat er iets kan gebeuren.

Maar hoe dan ook, jij als beroepsklager vind altijd wel wat om over te zeuren, hoe het ook loopt.
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Die 15% is niet evenredig verdeeld over alle personeel. FNV heeft vooral aanhang onder niet-rijdend personeel want voor rijdend personeel is er de VVMC.
reed
Freudiaanse verspreking?

Er waren trouwens maar zo'n 50 stakers (volgens nu.nl). Die krijgen allemaal een kruisje achter hun naam. En terecht. De FNV noemt staking het laatste redmiddel. Meningen verschillen.
Reputatie 3
Triest hoe de stakers medeburgers in hun greep menen te moeten nemen voor eigen gewin. Zoals 'Alweer Een Staking' zegt: onder normale omstandigheden is reizen met de trein ook al niet altijd een pretje, door het gebrek aan zitplaatsen, de regelmatige vertragingen, en de inherente nadelen van het trein zoals bijkomende reistijd van/naar stations, wachten totdat je wortel schiet (of de trein komt) op perrons, en het gebrek aan flexibiliteit. Als treinpersoneel dan ook nog zelf de dienstregeling gaat saboteren...
Reputatie 4
@Slidestops Klagers zijn je beste klanten. Ze wijzen NS op haar bedrijfsblinde vlekken. Gratis en voor niets. Als NS iets met de klachten doet verbetert de dienstverlening. Klanten die niet klagen maar weglopen daar heb je veel minder aan.
Helaas levert het klagen me onvoldoende op om er mijn beroep van te maken ?.
Staking is onmacht van vakbond over de rug van de reizigers. Kwestie van deugdelijk onderhandelen. Bedrijf waar ik werk is overgenomen door één uit Amsterdam. Daar val ik een ander ook niet mee lastig.
Overigens zag ik iets over één conducteur voor stoptreinen / dubbeldekkers. Eerder heb ik NS al het idee gegeven voor 'vliegende brigade' voor controlewerk, in eerste instantie in te zetten op moeilijk bekend staande verbindingen / tijdstippen. Een beetje onderhandelaar had zoiets óók kunnen opperen...
Reputatie 3
Hoeveel schade lijdt de NS nu eigenlijk door staken. Me dunkt dat in dit geval de reiziger de meeste schade /meeste kans op schade heeft. Maw met zulke stakingen pak je juist de klant, waarvan je het juist moet hebben.
Reputatie 4
Spitsreizigers zijn abonnementsreizigers. Gemiste inkomsten NS zijn er dus nauwelijks.
Net te horen gekregen dat mijn Indonesische vriend gelukkig van Den Haag naar Amsterdam Zuid kon gaan reizen. Hij zei in het Indonesisch dat de staking althans in Den Haag mee viel maar dat in Zwolle maar de vraag was of de treinen wel kunnen rijden. Later bleek ook door een stroomstoring dat er van en naar Zwolle geen treinen reden. Dus wat Den Haag betreft viel het op zich redelijk mee. Gelukkig waren er ook studenten bij die gewoon hun examens konden gaan maken. Ik vraag mij af hoe is de kwetsbaarheid per spoor om dan wel met de trein te gaan reizen?
Reputatie 7
Badge +3
Het is maar wat je verstaat onder meevallen en welke trein je wilde hebben. Van de sprinters tussen Den Haag en Leiden en verder viel tussen 7 en 9 de helft uit.
Reputatie 6
Badge
Jullie nemen die stakingen veel te serieus. Je moet niet vergeten dat men het bij NS al zeer goed heeft en 0 recht tot klagen heeft.
Reputatie 3
@landrsthrn, kennis van en/of ervaring met werken bij de NS?
Helemaal niet mogen klagen vind ik wat te enthousiast, maar vergelijk de arbeidsvoorwaarden bij NSR eens met, laten we zeggen, Arriva. Dan zit je ook als eerstelijnspersoneel bij NSR prima.
Reputatie 6
Badge
Jazeker, een familielid werkt er toevallig en die ''gaat elke dag met plezier naar zijn werk en heeft altijd gezellige praatjes met collega's.''

Ik vind een vuilnisman of schoonmaker bijvoorbeeld wel recht hebben tot staken omdat hun werk over het algemeen ondergewaardeerd wordt en ze vies werk doen voor weinig geld.

Reageer