Alweer geen treinen naar Limburg

• 31 oktober 2020
  • 13 reacties
  • 399 Bekeken

Reputatie 4

Hoi,

Het heeft net 9 dagen plat gelegen tussen Roermond en Weert. Maar kennelijk hebben mensen toen liggen slapen ofzo, want over een week ligt dat traject er alweer een weekend uit.

Zijn er trouwens ook werkzaamheden tussen Eindhoven en Weert? Ik zie daar namelijk alleen stoptreinen rijden (onder de naam Intercity, dat wel). Daardoor zijn de aansluitingen ook nog heel netjes, door die vertraging rijdt de trein net Roermond uit richting het zuiden als de bus aankomt. Fantastische prestatie, het gaat echt goed…

Groet,

Tonny

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Lekker kort de bocht om te zeggen dat er bij de eerdere werkzaamheden mensen kennelijk hebben zitten slapen. Werkzaamheden worden langere tijd van tevoren gepland, dus ook de komende werkzaamheden zijn gewoon al langer gepland. Bepaalde werkzaamheden zijn ook zo omvangrijk dat ze niet in één periode te doen zijn. De werkzaamheden rond Leiden bv vonden plaats gedurende 2 jaar waarbij er 2 keer een lange periode van zo'n 3 weken gewerkt werd met daarnaast meerdere weekenden. En ja, meerdere keren een weekend of een week (of langer) werkzaamheden is vervelend, maar wel nodig. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat er zowel van 17 t/m 25 oktober als op 7 en 8 november werkzaamheden zijn tussen Weert en Roermond was eind vorig jaar al bekend en is opgenomen in het overzicht van geplande werkzaamheden. Niemand heeft dus zitten slapen, maar eerder heel hard gewerkt die week. 

Op dat traject is er na 8 november tot einde jaar nog 1 werkzaamheden gepland op 5 en 6 december tussen Roermond en Sittard. Dus veel meer last zullen de meeste reizigers daar niet meer hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Gepland of niet gepland, het aantal werkzaamheden op de lijn Utrecht-Limburg neemt langzamerhand echt absurde vormen aan.

Reputatie 7
Badge +3

Gepland of niet gepland, het aantal werkzaamheden op de lijn Utrecht-Limburg neemt langzamerhand echt absurde vormen aan.

Voor mijn gevoel zijn ze al meer dan 20 jaar op de lijn Utrecht-Heerlen/Maastricht bezig.

Reputatie 7

Onderhoud is nodig inderdaad maar om de paar weken hetzelfde traject (of een deel ervan) weer plat gaat tegenstaan. Maak het liever in één keer af, desnoods een iets langere periode en dan voor minstens een jaar weer klaar op dat traject. Maar zal vast te simpel gedacht zijn. 

Reputatie 4

Even de noodzaak van het onderhoud daargelaten. Is de ridicule diensteregeling met bijna een half uur wachttijd ook echt noodzakelijk?

Reputatie 4

Nog even een vraag cq. suggestie hierover:

Dit is typisch een voorbeeld waar reizigers via de planner geadviseerd wordt om via Venlo te reizen, wellicht omdat daar minder overstappen in zitten. Maar daar zitten wel 2 overstappen tussen vervoerders in, beide extreem krap, dus is er een grote kans op vertraging. 

Zou in de reisplanner niet een voorkeursoptie voor niet-overchecken aangegeven kunnen worden? Dit is natuurlijk niet in het belang van de NS, want minder mensen met de bus is goedkoper. Maar wel degelijk in het belangrijk van de reiziger; bij gelijke reistijd ben je veel beter “verzekerd” tegen vertragingen als er geen overcheck is. 

Daarnaast zou ik wel nieuwsgierig zijn of Arriva op de hoogte is gesteld van grotere reizigersaantallen. Of wordt het dit weekend weer flink druk omdat samenwerken nog altijd iets onwenselijks is?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer ik een reis plan van bijvoorbeeld Utrecht naar Roermond op zaterdag zie ik ieder een kwartier een verbinding met één overstap: de ene keer in Venlo, de andere keer in Weert van trein op bus. Reisduur bijna identiek maar via Venlo ietsje duurder.

Over drukte zou ik me op dit moment niet zo druk maken. 

Badge +3

Zie ook https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/rijden-er-nog-treinen-tussen-den-bosch-en-weert-66984?postid=471544#post471544

Reputatie 4

Oke, goed dat het voor Roermond geregeld is. Ik kijk altijd naar Maastricht (bias omdat ik daar woon ;) ). Op zaterdag a.s. zijnde reisadviezen allemaal via Venlo. Wellicht vanwege de zeer slechte aansluiting van de bussen in Roermond?

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad 10 minuten sneller om via Venlo van bijvoorbeeld Utrecht naar Maastricht te reizen dan met de bus via Weert. Maar de aansluitingen van trein op bus en dan op trein zijn niet eens zo slecht: 6 minuten in Weert en 6 minuten in Roermond. 

De busrit zelf tussen Weert en Roermond lijkt me met 32 minuten rijtijd lekker strak gepland. Vraag is natuurlijk of er in de praktijk goed volgens de dienstregeling gereden wordt of dat er gewacht wordt totdat de bus vol is.

Het is in ieder geval geregeld dat er dit weekend een alternatief is geregeld in de reisplanner. De keuze om via Venlo te reizen en de busrit te kunnen vermijden lijkt me snel gemaakt.

Wanneer je in de reisplanner kiest om een e-ticket te kopen van bijvoorbeeld Utrecht naar Maastricht via Venlo dan krijg je deze optie:

Wel een beetje onhandig dat je tussen Roermond en Maastricht dan alleen met NS kunt reizen als je je reis zou willen onderbreken op een tussengelegen station. 

Het is wel een van de eerste keren dat ik zie dat het mogelijk is om een reis via een omweg te kopen.

Ik schrik dan wel weer van de prijs van dit kaartje. Je moet als je dit van plan bent natuurlijk onmiddellijk weekend-vrij gaan aanschaffen. 

Reputatie 4

6 minuten houdt niet heel veel over voor mijn gevoel eigenlijk. NS fluit zo een minuut voor vertrek, het zijn behoorlijke afstanden, inclusief trappen, en je zult wellicht even moeten zoeken naar overcheckpaaltjes. Daarnaast is de Maaslijn niet bepaald een punctuele lijn. En áls er iets mis gaat, neemt niemand verantwoordlijkheid, want die eindigt bij elke uitcheck. 

Reageer