Alweer werkzaamheden en lange reistijd

Reputatie 6
Ik snap dat werkzaamheden nodig zijn. Ik snap ook dat Prorail en niet NS dit regelt. Maar aankomend weekend kan ik alweer niet gewoon reizen. Niet leuk meer. Komende zondag naar Arnhem, op 2 delen van het traject Roosendaal-Arnhem busvervoer. En daarbij zag ik nog eens in de planner dat de NS-bus in Breda aankomt, juist op het moment dat van daar de IC naar Nijmegen vertrekt. Hoe bedenk je het?? Dat is dus 32 minuten wachten. In totaal naar Arnhem 1 uur en 10 min. langer onderweg. En als dat nu een keertje voorkomt, oké, maar de afgelopen maanden is het ieder weekend prijs als ik wil reizen. Het loopt de spuigaten uit. Ontspannen reizen in een weekend is er zo niet meer bij en je kan beter per auto gaan. Ik weet dat er veel over geklaagd wordt, maar het is gewoon even frustratie en
ergernis uiten.

18 reacties

Reputatie 6
Daarbij zijn er a.s weekend op 10 plekken werkzaamheden, als ik het zo bekijk. Waarom zoveel tegelijk.
Reputatie 7
Let wel dat de tijden in de planner vaak wel ruim genomen worden. Als je 32 minuten moet wachten betekent dat er dus binnen 2 min ook eentje gaat. Als de bus een of 2 minuutjes eerder is, dan haal je de trein wel, en dat gebeurt vaak genoeg.
Badge +3
Daarbij zijn er a.s weekend op 10 plekken werkzaamheden, als ik het zo bekijk. Waarom zoveel tegelijk.
Omdat de vervoerders geen werkzaamheden op werkdagen willen. Verder zijn de periodes dat er gewerkt kan worden aan het spoor beperkt vanwege risico's met te hoge of te lage temperaturen. Het voorjaar en de herfst zijn de beste periodes. De voorjaarsvakantie en de herfstvakantie zijn de beste periodes om grote projecten uit te voeren omdat er dan langere periodes werkzaamheden gepland kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +3

Omdat de vervoerders geen werkzaamheden op werkdagen willen. Verder zijn de periodes dat er gewerkt kan worden aan het spoor beperkt vanwege risico's met te hoge of te lage temperaturen. Het voorjaar en de herfst zijn de beste periodes. De voorjaarsvakantie en de herfstvakantie zijn de beste periodes om grote projecten uit te voeren omdat er dan langere periodes werkzaamheden gepland kunnen worden.

Tot medio jaren 90 werden vrijwel alle werkzaamheden 's nachts uitgevoerd en was overdag het spoor altijd beschikbaar, dus ook in het weekend. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ProRail het wel makkelijk vindt om alles maar gewoon plat te leggen.
Reputatie 6
Ik zou zeggen, maak alles in één keer af op een bepaald stuk. Leg het 1 langere periode stil, 2 vakantieweken of zo en je bent klaar voor een jaar. Beter dan spreiden over 15 weekenden en vakanties, want de veelvuldige weekendreiziger is steeds de klos, heeft men daar geen begrip voor. En dat temperaturenargument... beetje vreemd in een land als het onze, hoe moet het dan in de Alpen of de warme binnenlanden van Spanje?
Reputatie 2

Tot medio jaren 90 werden vrijwel alle werkzaamheden 's nachts uitgevoerd en was overdag het spoor altijd beschikbaar, dus ook in het weekend. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ProRail het wel makkelijk vindt om alles maar gewoon plat te leggen.
Daarvoor moet je bij Den Haag zijn, die willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en werkzaamheden in de nacht zijn nu eenmaal duurder. Wil je dus dat er meer 's nachts aan het spoor gewerkt wordt, dan zal de regering dus veel meer in het spooronderhoud moeten investeren. Het huidige budget is al (te) krap om zelfs het onderhoud overdag van te kunnen betalen.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Het probleem is dat dat bouwtechnisch niet altijd kan. Grond moet soms een tijdje inklinken en wissels moeten na een of twee weken gebruikt te zijn weer opnieuw afgesteld worden. Anderzijds kan het inderdaad wel wat optimaler, op Arnhem-Nijmegen, Roosendaal-Vlissingen, rond Weesp, in de Zaanstreek en bij Geldermalsen ligt het bijv. al jaren aanhoudend plat.
In vergelijking met het eeuwige 'vroeger' waren de veiligheidseisen destijds ook minder streng. Vroeger werden er nog wel eens werkzaamheden uitgevoerd met een enkelsporige buitendienststelling, waardoor er op het andere spoor nog eens in het halfuur een trein kon rijden. Iets wat tegenwoordig bij het hoofdspoor uit den boze is.

Dit is overigens typisch iets van het hoofdspoor, bij de metro in Rotterdam voert men deze week ook werkzaamheden uit, maar hier blijven de gevolgen beperkt tot 'slechts' 12 metro's per uur i.p.v. 18, doordat men over het andere spoor blijft rijden. En hierdoor rijdt de metro vrijwel altijd door, ook in de weekenden, met slechts af en toe een lagere frequentie, terwijl er volgens mij net zo vaak geklust wordt als bij het spoor.
Reputatie 7
Badge +3
Daarvoor moet je bij Den Haag zijn, die willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en werkzaamheden in de nacht zijn nu eenmaal duurder. Wil je dus dat er meer 's nachts aan het spoor gewerkt wordt, dan zal de regering dus veel meer in het spooronderhoud moeten investeren. Het huidige budget is al (te) krap om zelfs het onderhoud overdag van te kunnen betalen.
Het zijn vooral de vakbonden die bewust extreme extra toeslagen zijn gaan eisen voor nachtwerk om dat op die manier onbetaalbaar te maken en de spoorsector te dwingen om het overdag te doen.

In vergelijking met het eeuwige 'vroeger' waren de veiligheidseisen destijds ook minder streng. Vroeger werden er nog wel eens werkzaamheden uitgevoerd met een enkelsporige buitendienststelling, waardoor er op het andere spoor nog eens in het halfuur een trein kon rijden. Iets wat tegenwoordig bij het hoofdspoor uit den boze is.
In België en in Duitsland gebeurt dat nog steeds maar hier zit je altijd met die vakbonden en hun eisen opgescheept.
Reputatie 6
@Tamzin
Ja dat bedoel ik. Het zijn heel vaak dezelfde trajecten ( juist ook nog die welke ik veel bereis, met name in Zeeland, rond Roosendaal/ Dordecht en ook Arnhem/Nijmegen/Zutphen, dus ruime ervaring mee). Ook dit weekend weer werkzaamheden in Zeeland. De zoveelste keer dit jaar al. Hopelijk is het na de meivakantie nu eindelijk een keer af daar en kunnen we in de zomerweekenden ongehinderd per trein naar Middelburg.
Badge +3
In ieder geval hebben de strenge veiligheidsmaatregelen wel geleid tot een enorme afname van het aantal dodelijke ongevallen met baanwerkers. Dergelijke ongevallen kwamen tot medio jaren van de vorige eeuw veel te vaak voor.

Overigens zijn er wel degelijk veel werkzaamheden die niet bij te lage temperaturen kunnen worden uitgevoerd. Daarom zijn er relatief veel minder werkzaamheden in de maanden november, december, januari en februari. Hoge temperaturen zijn minder een probleem.
In ieder geval hebben de strenge veiligheidsmaatregelen wel geleid tot een enorme afname van het aantal dodelijke ongevallen met baanwerkers.
Vraag is of dit de enige manier was om dat aantal omlaag te krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Als iedereen de hele dag in zijn bed blijft liggen kan er nog minder gebeuren. Er zijn alleen wel grenzen aan wat qua veiligheidseisen reëel is en daar is men in Nederland aardig doorgeschoten.
Afgelopen december 2016 was er al eerder ter sprake dat er veel spoorwerkzaamheden en met meer hinder zou plaats vinden in 2017. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel:
http://nos.nl/artikel/2148367-het-spoor-in-2017-meer-werkzaamheden-en-onontkoombaar-meer-hinder.html
Badge +3
In ieder geval hebben de strenge veiligheidsmaatregelen wel geleid tot een enorme afname van het aantal dodelijke ongevallen met baanwerkers.
Vraag is of dit de enige manier was om dat aantal omlaag te krijgen.

Niet de enige. Maar wel heel doeltreffend.
Niet voor de reiziger.
Badge +3
Maar dat was de vraag niet.
Reputatie 6
Hoe dan ook. Nederland is volgens mij naar verhouding Europees kampioen spoorwerkzaamheden en buitendienststellingen. Maar er is een grens aan wat voor de begripvolle vaste klant acceptabel is, zeker als je vrijwel iedere dag, ook het weekend, reist.

Reageer