beantwoord

Andere vertreksporen op Utrecht CS

  • 25 november 2016
  • 3 reacties
  • 1186 Bekeken

Waarom vertrekken de treinen naar Nijmegen en Arnhem sinds de verbouwing vanaf spoor 19 en naar Eindhoven vanaf spoor 18? Dit perron is minder goed bereikbaar dan spoor 11 en 12 waar ze eerst vertrokken. Vanaf de tunnel bij Sijpestein moet je nu eerst via een ander spoor omlopen terwijl het populaire bestemmingen zijn.
icon

Beste antwoord door Tochjo 25 november 2016, 07:25

De afgelopen jaren is de sporenlayout rond Utrecht Centraal sterk gewijzigd. Veel wissels zijn verwijderd en sporen zijn rechtgetrokken. Dit zou het aantal storingen sterk moeten beperken (een wissel dat er niet ligt, kan ook niet gestoord raken) en maakt het ook mogelijk tijd te winnen doordat treinen sneller Utrecht Centraal kunnen binnenkomen. Het betekent echter ook dat doorgaande treinen altijd op dezelfde manier door Utrecht Centraal moeten rijden.

In onderstaande afbeelding is schematisch aangegeven welke treinseries op welke sporen worden afgehandeld (op www.sporenplan.nl kunt u een gedetailleerder overzicht vinden van de sporen en wissels):


Zoals u ziet, is er voor de intercity's van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem/Eindhoven eigenlijk geen andere mogelijkheid dan de sporen 18 en 19. Bij verstoringen kan wel worden uitgeweken naar spoor 15 (lagere sporen zijn niet bereikbaar vanaf Amsterdam als gewoon rechts gereden wordt naar Utrecht), maar dan kan pas na Utrecht Vaartsche Rijn weer van spoor gewisseld worden. Bovendien zit men dan de sprinters naar Veenendaal en Rhenen erg in de weg.

Het perron met de sporen 18 en 19 kan helaas niet worden aangesloten op de Noordertunnel. Voorheen was die aansluiting er wel, maar het perron moest aan de noordzijde worden ingekort om ruimte te maken voor de toeleidende sporen naar de perronsporen 20 en 21. Komend vanaf de noordkant van het station is lopen via het perron voor spoor 14 en 15 en dan door de middentunnel nu de snelste optie.
Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3
De afgelopen jaren is de sporenlayout rond Utrecht Centraal sterk gewijzigd. Veel wissels zijn verwijderd en sporen zijn rechtgetrokken. Dit zou het aantal storingen sterk moeten beperken (een wissel dat er niet ligt, kan ook niet gestoord raken) en maakt het ook mogelijk tijd te winnen doordat treinen sneller Utrecht Centraal kunnen binnenkomen. Het betekent echter ook dat doorgaande treinen altijd op dezelfde manier door Utrecht Centraal moeten rijden.

In onderstaande afbeelding is schematisch aangegeven welke treinseries op welke sporen worden afgehandeld (op www.sporenplan.nl kunt u een gedetailleerder overzicht vinden van de sporen en wissels):


Zoals u ziet, is er voor de intercity's van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem/Eindhoven eigenlijk geen andere mogelijkheid dan de sporen 18 en 19. Bij verstoringen kan wel worden uitgeweken naar spoor 15 (lagere sporen zijn niet bereikbaar vanaf Amsterdam als gewoon rechts gereden wordt naar Utrecht), maar dan kan pas na Utrecht Vaartsche Rijn weer van spoor gewisseld worden. Bovendien zit men dan de sprinters naar Veenendaal en Rhenen erg in de weg.

Het perron met de sporen 18 en 19 kan helaas niet worden aangesloten op de Noordertunnel. Voorheen was die aansluiting er wel, maar het perron moest aan de noordzijde worden ingekort om ruimte te maken voor de toeleidende sporen naar de perronsporen 20 en 21. Komend vanaf de noordkant van het station is lopen via het perron voor spoor 14 en 15 en dan door de middentunnel nu de snelste optie.
Dank voor deze reactie en uitleg. Nu snap ik het beter.
Mvg Jochem
Reputatie 2
Dat betekent dus ook als er een defecte trein is bij station Utrecht er een groot logistiek probleem is. Die wissels hadden ze wat dat betreft beter kunnen laten liggen. En ze in plaats daarvan betrouwbaarder maken. Waarom worden ze gewoon niet uitgeschakeld. Of anders overgezet op handbediening.

Reageer