beantwoord

Benadelen reizigers Hilversum/Schothorst

• 8 januari 2017
  • 28 reacties
  • 808 Bekeken

Reputatie 3
Regelmatig zijn er tussen Hilversum en Schiphol werkzaamheden in de weekenden te vinden, zo ook weer dit weekend. Helaas betekent dit voor de NS vrijwel altijd dat er dan ook maar onnodig (!) in de treindienst tussen Hilversum en Schothorst wordt geschrapt. Als dit nou af en toe voorkomt geen probleem, maar de intercities vanaf Amersfoort Schothorst rijden nu z'n beetje vaker niet dan wel in de weekenden.

Ondanks de vele andere topics over dit onderwerp weigert de NS er iets aan te doen. Aangezien het dit weekend weer raak is en ik er weer hinder van ondervindt toch maar weer opnieuw de vraag: Waarom kan men niet gewoon de intercities Enschede/Schothorst - Schiphol tot Hilversum laten rijden? NS vindt het kennelijk handig om de treinen Enschede/Schothorst - Den Haag Centraal/Schiphol te combineren tot Enschede - Den Haag Centraal en reizigers van/naar Schothorst en Hilversum structureel te benadelen. Daarnaast zorgt deze ingreep ook elke keer weer voor belabberde reisinformatie omdat door de hernummering van treinseries de trein 2 keer op de borden staat: eentje die wél rijdt en eentje die níet rijdt. Dus ook voor de reizigers richting Enschede is deze ingreep die positief zou moeten zijn vaak zéér verwarrend!
icon

Beste antwoord door Miriam NS 29 januari 2017, 18:00

Hallo wiskunde123, ik heb een terugkoppeling ontvangen. Je signaal over dit traject ligt op dit moment bij onze logistieke afdeling. Zij zijn op de hoogte van deze situatie en er zal worden gekeken naar de mogelijkheden om het schrappen van deze specifieke treindienst te voorkomen. Helaas heb ik ook minder goed nieuws. De plannen voor het weekend van 11 en 12 februari liggen al vast en het is te kort dag om deze nog te wijzigen. Ik begrijp dat je dit liever anders had gezien, maar hoop toch dat je snel verbetering zal merken. Je signaal ligt bij de juiste afdeling en heeft onze aandacht.
Bekijk origineel

28 reacties

Je frustratie is begrijpelijk wiskunde123. Ik heb je signaal even doorgezet naar de afdeling die hier iets meer over te zeggen heeft. Hopelijk kan ik je spoedig een terugkoppeling geven.
UPDATE: Ik heb even een reminder verzonden naar de betreffende afdeling.
Reputatie 3
Dank, komende weken valt het gelukkig mee qua werkzaamheden en rijdt het wel allemaal volgens plan 🙂
Dat is fijn om te lezen. Zodra ik meer weet zal ik je dit laten weten 🙂
Reputatie 3
Het weekend van 11/12 februari speelt weet hetzelfde vanwege werkzaamheden op Amsterdam Zuid. Graag heb ik voor die tijd een reactie.

Hiermee samen hangt ook het schrappen van de laatste trein van Amersfoort naar Amersfoort Schothorst. Deze gaat normaal om 0:23 uur en nu al om 23:41u!
Begrijpelijk wiskunde123, ik heb nogmaals een reminder verzonden en hoop op een snelle terugkoppeling.
Hallo wiskunde123, ik heb een terugkoppeling ontvangen. Je signaal over dit traject ligt op dit moment bij onze logistieke afdeling. Zij zijn op de hoogte van deze situatie en er zal worden gekeken naar de mogelijkheden om het schrappen van deze specifieke treindienst te voorkomen. Helaas heb ik ook minder goed nieuws. De plannen voor het weekend van 11 en 12 februari liggen al vast en het is te kort dag om deze nog te wijzigen. Ik begrijp dat je dit liever anders had gezien, maar hoop toch dat je snel verbetering zal merken. Je signaal ligt bij de juiste afdeling en heeft onze aandacht.
Reputatie 3
Beste Miriam,
Dank voor je reactie en ik ontvang graag terugkoppeling als er wat mee gedaan is!

Dat de dienstregeling voor 11/12 februari al vast ligt snap ik. Toch wil ik nogmaals aankaarten dat ik het niet vind kunnen dat de laatste 2 treinen geschrapt worden! Ik wil jullie vriendelijk doch dringend verzoeken alsnog een verbinding op te nemen in de reisplanner naar Schothorst ná 23:41 uur als alternatief voor de vervallen intercities van 23:54 en 0:24 uur. Indien dit niet deze week is gerealiseerd speel ik deze klacht door via het OV-loket. Ik ben hierdoor al meerdere keren opgezadeld met het zelf moeten regelen van alternatief vervoer en extra kosten.
Reputatie 3
Meest merkwaardige vind ik nog dat er in het weekend van 11/12 zowel op zaterdag als zondag wél om 0:33/0:34 uur een intercity van Amersfoort Schothorst naar Amersfoort in de reisplanner staat, maar de laatste geplande trein van Amersfoort naar Amersfoort Schothorst om 0:23 uur is geschrapt. Hoe komt deze trein dan in Schothorst?
Reputatie 4
Zolang als er tijdig gecommuniceerd wordt wat de gevolgen zijn van werkzaamheden en er eventuele alternatieven worden geboden is het wat mij betreft geen probleem om ritten te laten vervallen.
Reputatie 3
En dat is precies het probleem: er wordt geen alternatief gecommuniceerd voor de laatste treinen en er worden bovendien onnodig veel treinen geschrapt.
Reputatie 3
Hiermee samen hangt ook het schrappen van de laatste trein van Amersfoort naar Amersfoort Schothorst. Deze gaat normaal om 0:23 uur en nu al om 23:41u!

Dit weekend zijn er werkzaamheden tussen Amersfoort en Baarn en ik moet zeggen dat de werkzaamheden nu goed zijn aangekondigd en ook de laatste verbindingen keurig zijn behouden. Enige puntje is wel, deze keer in het voordeel van de reiziger gelukkig, dat ik me afvraag waarom er nu zowel een intercity als een stopbus moet rijden tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst? Al is dubbel natuurlijk beter dan niets 🙂
Hoi wiskunde123, ik heb dit direct vanmorgen even uitgevraagd. Echter heb ik nog geen reactie ontvangen. Hopelijk kan ik je morgen van een antwoord voorzien. We wachten het even af.
Reputatie 3
Dank voor de genomen moeite Miriam! 🙂 Ik hoop vooral dat er snel een vaste manier van handelen komt bij laatste verbindingen, nu lijkt het vrij willekeurig wanneer er wel of geen treinen worden vervangen door bussen.
Ik snapt je punt Wiskunde123, heb zojuist even een reminder verzonden en hoop dat we snel wat meer duidelijkheid hebben.
UPDATE: Ik heb een terugkoppeling ontvangen. De bussen reden vanaf Baarn naar Amersfoort en Amersfoort Schothorst. Het was de bedoeling dat er vanaf Amersfoort alleen voor uitstappende reizigers werd gereden. Er is hier iets mis gegaan in de communicatie waardoor er dus eigenlijk dubbelop werd gereden. Dit is doorgegeven en zal voortaan hopelijk niet meer voorkomen.
Reputatie 3
Ook dit weekend zijn er weer werkzaamheden op het traject Hilversum - Schiphol en deze keer heeft de NS wel het bovenstaande voorstel gevolgd, dank daarvoor. Dit scheelt echt onduidelijke reisinformatie en vanuit Schothorst rijdt nu gewoon de normale treindienst!
Super fijn om dit te lezen wiskunde123 en bedankt dat je dit even met ons deelt 🙂
Reputatie 3
Beste Miriam,

Afgelopen weekend ging het redelijk goed (zie mijn kleine verbeterpunten in dit topic https://forum.ns.nl/werkzaamheden-evenementen-54/werkzaamheden-hilversum-amersfoort-beter-36228 ).

Helaas moet ik constateren dat de situatie nog steeds niet structureel is verbeterd. In het weekend van 16/17 juni is de situatie weer net zo slecht als in de beginsituatie! Zou je de situatie voor dat weekend nogmaals door kunnen geven?
Bedankt weer voor je feedback, dat stellen wij zeer op prijs.
Ik heb nogmaals een melding van deze situatie gemaakt. Of er nog wijzigingen plaats gaan vinden durf ik niet aan te geven, maar dan kan er in ieder geval even naar gekeken worden.
Het lijkt een complete willekeur te zijn welke maatregelen men neemt. Ik zie nu op 9 juli bij werkzaamheden op Utrecht-Amersfoort het volgende verschijnen.
1700 rijdt Enschede - Amersfoort v.v., aankomst vanuit Enschede spoor 6, vertrek spoor 2.
11700 rijdt Schothorst - Amersfoort, aankomst vanuit Schothorst spoor 2, vertrek spoor 6.

Het is beter dan de vorige keer toen men alles op spoor 2 liet keren, reizigers van en naar Enschede hebben nu in beide richtingen 2x per uur een verbinding van en naar Schiphol. Weliswaar moet 1x per uur iedereen overstappen in Amersfoort, maar het is gelukkig cross-platform.

Nu zou je zeggen dat het behouden van de treinen naar Schothorst gunstig voor die anderhalve man en een paardekop die vanuit Schothorst reizen, maar nee, die worden toch benadeeld, want die krijgen alsnog maar één trein per uur die verder gaat dan Amersfoort: de 11700 gaat op spoor 2 keren en sluit daardoor niet aan op de 1600 die twee minuten later vanaf spoor 7 vertrekt. Ook andersom is de overstap 1600 -> 11700 drie minuten van spoor 1 naar spoor 6, wat niet aan de norm voldoet (die is 4 minuten voor Amersfoort), al zul je het in de praktijk toch wel kunnen halen.

Het leeg omrijden van de treinen via een van de opstelsporen lijkt de enige manier te zijn om in alle richtingen de overstappen te behouden zonder aan de dienstregeling zelf te zitten. Dus aankomen op spoor 6, omrijden via het emplacement en terugkomen op spoor 2. Als dat niet lukt zou je in ieder geval in één richting de overstap kunnen behouden door de 11600 aan de 1700 te knopen. De 11600 wordt dan 'ingekort' tot Amersfoort, en rijdt vanaf daar door als 1700 naar Enschede. Vervolgens rijdt er aansluitend een 711600 als pendel naar Schothorst. Die overstap is namelijk als enige wel haalbaar zonder cross-platformoverstap omdat dit 4 minuten is. En omdat deze 711600 vanaf spoor 6 kan vertrekken, kan de 11700 op spoor 6 binnenkomen en blijft deze een overstap bieden richting Schiphol.
Reputatie 3
@Bemined: Die willekeur stoor ik me ook erg aan en dit speelt al z'n beetje 1,5 jaar elk weekend! Afgelopen weekend was prima geregeld, komend weekend weer niet en zoals je aangeeft blijft het vrij willekeurig om het weekend z'n beetje een zooitje. Waarom slaagt men er niet in om een betrouwbaar product aan te bieden op deze treinseries tussen Enschede/Schothorst - Den Haag Centraal/Schiphol?

Nu zou je zeggen dat het behouden van de treinen naar Schothorst gunstig voor die anderhalve man en een paardekop die vanuit Schothorst reizen
Dat er meer reizigers uit de richting Enschede komen betekent nog niet dat je zo denigrerend hoeft te doen over reizigers die vanaf Amersfoort Schothorst reizen. Iets meer respect zou welkom zijn.
Dat is zeker niet denigrerend, ik constateer alleen dat er wel erg moeilijk gedaan wordt over een klein stationnetje, terwijl er stations zijn die er veel slechter vanaf komen bij werkzaamheden. De intercity's Rotterdam - Utrecht worden bijvoorbeeld bij het minste of geringste geheel opgeheven, zowel bij geplande werkzaamheden als ongeplande verstoringen. Op Rotterdam Alexander heb je dan nog slechts twee treinen per uur in plaats van zes of (in de spits) acht. Den Haag Centraal - Breda worden ook bij elke scheet de intercity's over het gehele traject opgeheven. Als de NS Schothorst net zou zou behandelen als de rest van het land dan worden bij werkzaamheden gewoon alle intercity's hier opgeheven.
Reputatie 3
Inmiddels zijn we weer ruim een maand verder en ik moet zeggen dat de situatie afgelopen weken aanzienlijk verbeterd is. De treinen vanuit Enschede en Schothorst werden de laatste weken niet meer verwisselt en bovendien reden de treinen door tot Hilversum ipv Amersfoort als er werkzaamheden waren tussen Hilversum en Schiphol. De digitale reisinformatie is zo stukken duidelijker en de reis wordt ook een stuk voorspelbaarder. Ook komende maand (bv. weekend van 13 augustus) is de situatie duidelijk.

@Bemined: Ik snap je punt over de andere trajecten ook. Waar het mis ging is als de NS teveel aan treindiensten knutselt. Ik hoop dat je afgelopen weken ook dezelfde verbeteringen zag op dit traject.
Het is maar wat je goed geregeld vind. Vorige week vond het men een goed idee om 9 bakken ICM vanuit Enschede aan te laten sluiten op 4 bakken ICM vanuit Schothorst. Dat is de voornaamste waarom het omwisselen van de bestemmingen bij werkzaamheden gewenst is, als het omreisadvies via Utrecht is moet je niet willen dat er opeens een half zo lange trein uit Schothorst komt. Dan moet je gewoon de lange trein naar Utrecht sturen en het korte treintje mag het pendeltje tussen Schothorst en Hilversum rijden.

Reageer