beantwoord

Bon voor een gratis kopje koffie of thee i.v.m. werkzaamheden aan het spoor.

• 26 augustus 2016
  • 24 reacties
  • 764 Bekeken

Goedendag, ik heb zoals de meeste treinreizigers een email gekregen met de mededeling dat er vanaf vrijdag 19 augustus vanaf 21:30 t/m vrijdag 26 augustus tussen Weesp/Hilversum en Almere Oostvaarders geen treinverkeer mogelijk is maar dat er ns bussen rijden.
Gemiddeld is er hierdoor meerdere dagen 15 tot 45 minuten extra reistijd.
Om het leed wat te verzachten stond er onderin het mailtje een bon voor een gratis kopje koffie of thee bij Kiosk op vertoon van een persoonlijke OV-chipkaart en een uitgeprinte e-mail waarop de bon inclusief barcode goed zichtbaar is.
Ik vraag mezelf alleen af of de uitgeprinte bon slechts een of meerdere malen/dagen te gebruiken is?
En stel dat de code op de bon meerdere dagen te gebruiken is moet je hem dan elke dag opnieuw uitprinten?
Want ik neem aan de je de uitgeprinte bon in moet leveren bij het halen van een kopje warme drank?

Als laatste zou ik de NS willen verzoeken/laten overwegen in de toekomst het Warme drankje in de maanden juli/augustus i.v.m. het warme weer te vervangen door een koud drankje of een drankje naar keuze zou nog beter zijn.
icon

Beste antwoord door LauraR NS 26 augustus 2016, 15:23

Hoi raymond-v, welkom op het serviceforum.

Een drankje naar keuze zou natuurlijk helemaal luxe zijn maar zoals JerVoo al schreef, liggen de kosten voor een colaatje weer meteen iets hoger. De bon die je hebt ontvangen is voor één drankje en kan dus niet meerdere dagen worden gebruikt. De bon lever je bij het ophalen van je drankje in bij de Kiosk.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 2
Als laatste zou ik de NS willen verzoeken/laten overwegen in de toekomst het Warme drankje in de maanden juli/augustus i.v.m. het warme weer te vervangen door een koud drankje of een drankje naar keuze zou nog beter zijn.

Koffie van de Kiosk met een verkoopwaarde van €1,50 tegen frisdrank (of andere dranken), die veelal rond de €2,00 beginnen. Ik snap de keuze wel.

Overigens is het denk ik een gevalletje van gewoon proberen wat werkt. Bij eerdere werkzaamheden is het voorgekomen dat de bon meerdere keren werkte, omdat er geen unieke barcode op zat. Het is echter ook mogelijk dat er nu wél een unieke barcode is toegevoegd aan de bon, waardoor deze nog maar één maal te gebruiken is.
Reputatie 7
Badge +4
Nou, dat koele drankje in plaats van koffie zou deze dagen wel aangenaam zijn maar reken er maar niet op, je krijgt dit als organisatie op korte termijn niet voor elkaar. Vanaf maandag neemt de warmte weer af en is koffie weer prettig. Altijd eigenlijk, de zwarte motor hè.
Hoi raymond-v, welkom op het serviceforum.

Een drankje naar keuze zou natuurlijk helemaal luxe zijn maar zoals JerVoo al schreef, liggen de kosten voor een colaatje weer meteen iets hoger. De bon die je hebt ontvangen is voor één drankje en kan dus niet meerdere dagen worden gebruikt. De bon lever je bij het ophalen van je drankje in bij de Kiosk.
Een gratis kopje koffie voor reizigers die last van vertragingen en werkzaamheden hebben is best een goede zaak.
Wat mij gisteren 8 augustus om half elf in Roosendaal gebeurde:
Er stonden twee medewerksters van Kiosk die op de uitgeprinte bonnen reageerden dat het kartonnen kaartjes van NS moesten zijn, zij zeiden dat ze werkinstructies hadden gekregen geen uitgeprinte bonnen aan te mogen nemen.
Even later kreeg ik te horen dat ik de hele mail had moeten uitprinten, en ze het hadden nagevraagd, waar weet ik niet, stonden met een mobieltje te rommelen.
Toen ik zei dat dat niet in de mail stond zeiden ze dat het wel in die mail zou staan.
Nou gaat het mij niet om een kopje koffie, maar om zo behandeld te worden vind ik wel vervelend.
Verder hebben zij die uitgeprinte bonnetjes gehouden, wat ze er mee gedaan hebben weet ik niet, misschien op een ander station een kopje koffie gehaald bij de Kiosk😋
Al met al heb ik mijn reis voortgezet zonder koffie, met dank aan de erg onvriendelijke dames.

Adriaan
Reputatie 7
Badge +4
Toen ik zei dat dat niet in de mail stond zeiden ze dat het wel in die mail zou staan.

Er staat dat de hele brief moet worden ingeleverd. Op het eerste deel staan wat persoonlijke dingen, mogelijk is dit om al te enthousiast afdrukken te voorkomen. Het verhaal over de kartonnen kaartjes is onzin. We waren er verder niet bij, dus over de ontstane sfeer is niet te zeggen.
Inderdaad, ik heb de mail nogmaals gelezen en er word eerst vermeld dat je een bon krijgt, en even later dat je de hele mail moet uitprinten, beetje verwarrend.
Verder, het maakt mij niet uit dat ik een kopje koffie moet betalen, maar dat ik erg onvriendelijk, in mijn beleving agressief behandeld ben.
Badge +3
Bij mijn weten is die bon gewoon een voucher als PDF bestand (als bijlage bij de mail) die je moet printen, net als sommige e-tickets die niet in de app geladen kunnen worden.

Er staat dan meestal op dat ze geldig zijn in combinatie met een geldig vervoersbewijs maar dat is onzin, want een incheck met een ov-chipkaart kunnen ze niet controleren bij Kiosk.

De 1-dimensionale EAN barcode is meestal niet uniek en kan gewoon meerdere malen gebruikt worden in de meeste gevallen. Tenzij er een of andere code bij staat die ze moeten intoetsen op de kassa ter verificatie. Gewoon proberen dus.
Hallo Adriaan van Dam, vervelend dat dit is voorgevallen.
Ik begrijp dat je dit als niet prettig hebt ervaren en maak hier daarom graag een melding van. Zou je mij via een privébericht wat aanvullende gegevens willen sturen?

- Volledige naam
- Postcode, huisnummer en woonplaats
- Emailadres

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'.
Persoonlijke informatie verstrekken voor één 'gratis' kopje koffie vanwege vertraging door werkzaamheden???
Reputatie 7
Badge +3
Bij mijn weten is die bon gewoon een voucher als PDF bestand (als bijlage bij de mail) die je moet printen, net als sommige e-tickets die niet in de app geladen kunnen worden.
Nee hoor, geen PDF als bijlage. Staat gewoon als image onderaan de mail. Ik heb er ook eentje in de mail over werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag volgende week. Met onderstaande tekst:

We realiseren ons dat u hinder kunt ondervinden van de werkzaamheden. Daarom ontvangt u een gratis kopje koffie of thee bij de Kiosk op vertoon van uw persoonlijke OV-chipkaart en deze uitgeprinte e-mail waarop de bon onderaan inclusief barcode goed zichtbaar is.
@Nooduitgang Zoals Adriaan van Dam gaat het niet zozeer om de kop koffie, maar om de situatie met de medewerker. De keuze om hier een melding van te maken laat ik dan ook aan Adriaan van Dam over.
Badge +3

Bij mijn weten is die bon gewoon een voucher als PDF bestand (als bijlage bij de mail) die je moet printen, net als sommige e-tickets die niet in de app geladen kunnen worden.Nee hoor, geen PDF als bijlage. Staat gewoon als image onderaan de mail. Ik heb er ook eentje in de mail over werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag volgende week. Met onderstaande tekst:

We realiseren ons dat u hinder kunt ondervinden van de werkzaamheden. Daarom ontvangt u een gratis kopje koffie of thee bij de Kiosk op vertoon van uw persoonlijke OV-chipkaart en deze uitgeprinte e-mail waarop de bon onderaan inclusief barcode goed zichtbaar is.

Ah dan ben ik benieuwd hoe die barcode is opgebouwd. Voor losse vouchers (uitdelen in de trein e.d.) was het gewoon altijd dezelfde.

Misschien zijn ze nu wel heel creatief en hebben ze er een soort code van gemaakt zoals op een statiegeld/embellage bonnetje bij de supermarkt... die ze dus eenmalig kunnen scannen binnen × dagen en daarna ongeldig is?
Die emballagebonnen zijn echt zo makkelijk te faken... Is voor zover ik weet ook hier gewoon een EAN-code die standaard is, vragen naar de volledige mail vangt al een hoop grapjassen af, de rest zal als acceptabel risico worden gezien. Een complete registratie ontwikkelen hiervoor is ook behoorlijk kostbaar immers.
@Nooduitgang Zoals Adriaan van Dam gaat het niet zozeer om de kop koffie, maar om de situatie met de medewerker. De keuze om hier een melding van te maken laat ik dan ook aan Adriaan van Dam over.

Sorry Miriam 😍, maar ik las het i.c.m. de reactie van Thom.

Er staat dat de hele brief moet worden ingeleverd. Op het eerste deel staan wat persoonlijke dingen, mogelijk is dit om al te enthousiast afdrukken te voorkomen. Het verhaal over de kartonnen kaartjes is onzin. We waren er verder niet bij, dus over de ontstane sfeer is niet te zeggen.

Maar je hebt helemaal gelijk dat het de keuze van AvD is om dit hier te plaatsen. 💋
Reputatie 7
Badge +3
Die emballagebonnen zijn echt zo makkelijk te faken... Is voor zover ik weet ook hier gewoon een EAN-code die standaard is, vragen naar de volledige mail vangt al een hoop grapjassen af, de rest zal als acceptabel risico worden gezien. Een complete registratie ontwikkelen hiervoor is ook behoorlijk kostbaar immers.
Daarnaast geeft mijn bon aan dat die geldig is van 1 juni t/m 2 september. Mail afgelopen vrijdag ontvangen.

Die emballagebonnen zijn echt zo makkelijk te faken... Is voor zover ik weet ook hier gewoon een EAN-code die standaard is, vragen naar de volledige mail vangt al een hoop grapjassen af, de rest zal als acceptabel risico worden gezien. Een complete registratie ontwikkelen hiervoor is ook behoorlijk kostbaar immers.Daarnaast geeft mijn bon aan dat die geldig is van 1 juni t/m 2 september. Mail afgelopen vrijdag ontvangen.

Hoi Henk, Momo en Robert,
Willen jullie het niet te gek maken? Misbruik is natuurlijk niet de bedoeling. 🤔😎😍
Badge +3
Daarnaast geeft mijn bon aan dat die geldig is van 1 juni t/m 2 september. Mail afgelopen vrijdag ontvangen.
Dan is het gewoon een standaard barcode die voor iedereen hetzelfde is dus. Stuur maar door, voor het geval ik zin heb in thee/koffie bij Kiosk :P

Of gaan ze echt je naam controleren? Ik heb wel een tekstverwerker ergens...:D

Daarnaast geeft mijn bon aan dat die geldig is van 1 juni t/m 2 september. Mail afgelopen vrijdag ontvangen.Dan is het gewoon een standaard barcode die voor iedereen hetzelfde is dus. Stuur maar door, voor het geval ik zin heb in thee/koffie bij Kiosk :P

Of gaan ze echt je naam controleren? Ik heb wel een tekstverwerker ergens...:D

Foei Robert!😢😭
Badge +3
Ik zou met alle plezier een BBQ willen organiseren in ruil voor wat barcodes... maar mijn balkon is een beetje klein ;)

Vraag me wel af of een naam veranderen in een e-mail (plain text of HTML) voor gratis koffie een vergrijp/misdrijf/misdaad is, of gewoon een stukje creativiteit van de 'dader' 🤔

Zoals "ik sta hier niet te roken, maar te 'dampen' en dat is wezenlijk anders. Want de damp die bij vrieskou uit mijn mond komt is precies hetzelfde.. nou ja bijna dus, en een rookmachine op de kermis of bij een (overdekt, klein zaaltje) concert mag ook!"

Sterker nog, er kwam 'rook' (water/ijs) damp uit mijn airco vorige week. Chauffeur, je bus staat in de fik! Welnee... het is gewoon warm buiten, kan hem ook uit zetten hoor, maar dat heet condens(atie) en is ongevaarlijk... Oh, nou ja laat maar roken dan :D

Gerommel in de marge dus 😛
Badge +3
Dank @Momo voor de (volkomen anonieme) web-versie van die standaard mail. Zoals ik al dacht is de EAN code het gewone 9 91000 formaat, en zal eindcijfer 461 wellicht geregistreerd worden als 'reeds gebruikt'...

Denk dat ze bij Kiosk wel zullen fronsen als er geen busvervoer is.. Maar ja, dat is verder geen probleem, en verdenken ze me maar van misbruik en verklaren iets ongeldig (zie rode kader).

Ik lig dubbel nu.. en ga het gewoon uitproberen (wat natuurlijk gewoon lukt!)

Super tof dat ze ook als eerste de Community noemen en dan pas telefoon en Twitter en zo.
De uit te printen link geef ik maar even niet (te veel crypto in de URL) maar je krijgt dus zoiets:

Vanavond op het station Gouda bij de Kiosk wederom bonnetjes geweigerd, zou niet kunnen dat je voor twee personen met twee bonnetjes twee kopjes krijgt.
Zouden de regels van NS zijn.
Voor mij is het heel duidelijk, of de NS geeft je bonnen voor koffie en krijgt dat ook zonder gedoe.
Of de NS geeft geen bonnetjes, dan heb je ook geen gedoe.
Verder, In neem voortaan wel een thermoskan mee, of haal wel iets buiten het station.
Maar zeker niet meer bij de Kiosk
Reputatie 7
Badge +4
Ze zijn op naam/email en voor één persoon. De laatste die ik ook voor vertraging bij Gouda kreeg, gaf deze vermelding. Eén bon, bestaande uit een aanhef met mijn emailadres en een vel A4 met de barcode. Het lijkt me correct. dat er geen twee koffie op verstrekt kan worden als u er twee van dezelfde heeft ingeleverd, zeker als ze zonder eerste vel. Op de email die ik kreeg stond dit vermeld en ook dat de persoonlijke chipkaart moest worden overhandigd.

Ook eerdere kaartjes waren voor één kop koffie.
Het "gedoe" van Kiosk uitleggen en verdedigen vind ik prima hoor, waar het mij omgaat is dat als je iets aanbied niet moeilijk moet doen, of anders niet aanbieden.
Voor mij geen Kiosk poppenkast meer.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, ze zijn voor één persoon.
Maar wanneer iemand een week of soms 2 weken last heeft van werkzaamheden en al die dagen misschien wel een uur extra reistijd heeft, vind ik één bakje koffie eigenlijk wel een erg miezerig aanbod. En helemaal als daar zo moeilijk over wordt gedaan.
Persoonlijk maakt het mij niet uit, ik heb geen enkele behoefte aan zo'n bon, degene die ik wel heb gehad heb ik zelf nooit gebruikt.

Reageer