beantwoord

Breda-Bergen op Zoom tijdens werkzaamheden Moerdijkbrug

Reputatie 2
In de reisplannerapp staat op het traject Breda-Bergen op Zoom tijdens de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug nog steeds een overstap in Roosendaal van 3 minuten. Echter: aankomst te Roosendaal op spoor 4a en vertrek ook van spoor 4a. Deze communicatie is er eerder ook geweest (overstap met dezelfde aankomst- en vertreksporen) en toen bleek er geen overstap te zijn maar de trein vanuit Breda door te rijden naar Vlissingen. Wat is nu de planning? De app geeft geen duidelijkheid.
icon

Beste antwoord door Slidestops 6 juli 2017, 16:06

Een opvolging van 3 minuten op 4a in Roosendaal is uiteraard niet realistisch dus ik verwacht dat of de perrons nog wisselen, of de lijn doorgetrokken wordt. Normaal gezien wordt het 10 dagen van te voren helemaal correct in de planner gezet..
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Een opvolging van 3 minuten op 4a in Roosendaal is uiteraard niet realistisch dus ik verwacht dat of de perrons nog wisselen, of de lijn doorgetrokken wordt. Normaal gezien wordt het 10 dagen van te voren helemaal correct in de planner gezet..
Correctie op bovenstaand bericht: normaal wordt dit vrijwel nooit correct in de planner gezet :D

Het koppelen van twee treinseries bij werkzaamheden is inderdaad een probleem waar de NS al jaren mee worstelt, en wat nog altijd regelmatig fout gaat. Aangezien alle treinen uit Vlissingen op 3a staan en alle treinen richting Breda ook, en andersom op 4a, kun je er vanuit gaan dat de trein doorrijdt onder een ander nummer. Je hebt dan een doorgaande treinverbinding Vlissingen - Dieren via Roosendaal, Breda, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen en Arnhem. Vanwege werkzaamheden tussen Dieren en Zutphen in dezelfde periode is Dieren het eindpunt van deze lijn.
Reputatie 6
Badge +1
Over welke dag hebben we het hier?
Ik heb even in de planning van de dienstregeling gekeken. Zowel op zondag 9 juli als op zaterdag 15/zondag 16 juli wordt de IC uit Vlissingen doorgekoppeld richting Lage Zwaluwe (geen stop op Zvb/Odb). De IC's van en naar Vlissingen vertrekken dan van spoor 4, de IC naar Breda nog steeds van spoor 3 (keert op zichzelf).

Bij mij staat dit overigens ook gewoon zo in de reisplanner, zie screenshot. Of hebben jullie het over een andere dag?
Badge +3
Heeft dit niet te maken met ritnummers van de treinen, terwijl het delzefde is, die doorgaat?

De sprinter Zwolle - Den Haag is tegenwoordig ook opgesplitst in 2 ritten (Zw-Asd en Asd-Gvc) met volgens de planner een 'overstap op zelfde perron'. De trein rijdt onder ander nummer (bijv. 14680 wordt 4680) maar het is gewoon dezelfde trein.

Heeft te maken met het feit dat Amsterdam voor reizigers (bijv. vanaf Schiphol) duidelijker is dan Zwolle.

Bij werkzaamheden zullen de treinen wel een 20xxxx of 30xxxx ritnummer krijgen, buiten hun reguliere traject.
Bij werkzaamheden worden nooit 2xxxxx of 3xxxxx nummers gebruikt, maar 7xxxxx nummers. Volledig extra treinen die niet het pad van een normale serie volgen (of wanneer een lijn in drie delen geknipt wordt) worden in de 285xx, 286xx of 287xx series genummerd, openbare voetbaltreinen (volgens mij heb die alleen nog maar in Rotterdam) in de 288xx serie. Extra treinen die op de dag zelf ingelegd worden in de 296xx, 297xx en 298xx series.
Reputatie 6
Badge +1
Laten we voor we conclusies trekken eerst even aan TS vragen om welke datum het hier gaat.
De treinen Vlissingen-Roosendaal-Lage Zwaluwe die ik hierboven aanhaal rijden in z'n geheel onder één nummer, dus hier geen problemen met overstap op hetzelfde perron.
Er staat 'werkzaamheden Moerdijkbrug' in de titel, dat is van 25 juli t/m 11 augustus. En in die periode is er exact de situatie zoals aangegeven ('overstap' zelfde perron van 3 minuten)
Reputatie 2
Ik heb op 26 en 27 juli gekeken en daar zag ik dat de aankomst en het vertrek beiden op spoor 4a stonden. Met vermelding van overstap 3 minuten.
Reputatie 2
Screenshot

Reputatie 2
Heeft dit niet te maken met ritnummers van de treinen, terwijl het delzefde is, die doorgaat?

De sprinter Zwolle - Den Haag is tegenwoordig ook opgesplitst in 2 ritten (Zw-Asd en Asd-Gvc) met volgens de planner een 'overstap op zelfde perron'. De trein rijdt onder ander nummer (bijv. 14680 wordt 4680) maar het is gewoon dezelfde trein.
Nee, dat heeft niet met ritnummers te maken. Een reis Schiphol - Venlo kun je gewoon rechtstreeks in de planner vinden (behalve dit weekend i.v.m. werkzaamheden), ook al rijdt die tussen Schiphol en Eindhoven met nummer 3500 en tussen Eindhoven en Venlo met nummer 13500 (het deel naar Heerlen rijdt verder met 3500).

Die knip in die sprinter Zwolle - Den Haag is bewust aangebracht, opdat het dan duidelijker is of die trein via Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid gaat. Zonder die knip zouden er onduidelijkheden kunnen ontstaan, omdat het via Amsterdam Zuid sneller is. Ook voor reizigers in Weesp die niet dagelijks met de trein reizen zou het dan bijv. onduidelijk zijn welke trein eerder in Schiphol en Hoofddorp is, omdat je dan tegelijk twee treinen aangekondigd ziet naar die bestemmingen (eentje via Amsterdam Zuid en eentje via Amsterdam Centraal). Dit kan zelfs ook binnen één treinserie. De treinseries Amsterdam Centraal - Hoorn (via Haarlem) en Utrecht Centraal - Hoofddorp (via Weesp) zijn beiden een gehele treinserie, maar worden niet zo aangegeven op de borden, omdat er een fictieve knip in het systeem is gezet ter verduidelijking van de gereden route.

Het probleem is dat indien twee series op elkaar doorrijden er in het systeem dan aangegeven moet worden dat dit dus ook gebeurd. Zolang dat niet gebeurd, zullen ze als individuele treinen gelden en niet als gekoppelde trein. Heel vaak wordt dus vergeten dit in het systeem te zetten.

Reageer