beantwoord

Buitendienststelling Roosendaal maart 2017

• 1 februari 2017
  • 10 reacties
  • 486 Bekeken

Volgens ProRail rijden er de week NA de carnavalsvakantie geen tot weinig treinen (busvervoer en aangepast treinverkeer) van en naar Roosendaal. Waarom is de NS ooit ermee akkoord gegaan om grote werkzaamheden uit te voeren de week NA een vakantie? Kan dat niet in de carnavalsvakantie?
De site van NS vermeld nog helemaal niks over deze buitendienststelling.
Is inmiddels al bekend of de treinen vanuit Arnemuiden/Vlissingen zullen rijden tot Roosendaal en de treinen vanuit Roosendaal naar Breda ook zullen rijden?
icon

Beste antwoord door Slidestops 1 februari 2017, 20:27

De NS krijgt de werkzaamheden gewoon door, heeft wel iets van invloed maar niet heel veel. Overigens is in de carnavalsvakantie het treinvervoer ook aardig druk 🙂
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
De NS krijgt de werkzaamheden gewoon door, heeft wel iets van invloed maar niet heel veel. Overigens is in de carnavalsvakantie het treinvervoer ook aardig druk 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Als je met carnaval werkzaamheden gaat doen in Brabant of Limburg krijg je daar opstand. Op maandag bijv. gaat half Roosendaal naar de optocht in Breda.
Reputatie 3
In het verleden plande men ook standaard extra treinen in vanuit Rsd, waarschijnlijk hebben er dus wel wat gastjes over nagedacht om het ná carnaval te plannen.
Reputatie 3
Hoe krom en onlogisch het misschien klinkt, maar wanneer u het niet eens bent met deze werkzaamheden aan het spoor op dat specifieke moment had u bezwaarschrift kunnen indienen bij de gemeente Roosendaal. Of het bezwaarschrift in behandeling zou zijn genomen, was afhankelijk van een aantal factoren.

De website van Prorail geeft aan dat twee keer grootschalige werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd. 10 dagen voorafgaand aan de werkzaamheden is in de reisplanner zichtbaar wat voor invloed de werkzaamheden op uw reis zal hebben. Misschien dat iemand van NS hier al iets meer over weet en kan vertellen.
Het is ook niet mogelijk alle werkzaamheden in vakanties en weekenden te plannen, het onderhoudspersoneel en -materieel kan niet op twee plekken tegelijk ingezet worden. In week 9 zijn er al grote werkzaamheden tussen Arnhem en Nijmegen van woensdag t/m vrijdag, mogelijk vraagt die klus al een groot deel van de beschikbare capaciteit.

De dienstregeling van 5 t/m 12 maart wordt in principe volgende week dinsdag bekend gemaakt, de dienstregeling van zaterdag 3 en zondag 4 maart is wel al bekend, die dagen wordt er aan de zuidkant van Roosendaal gewerkt, dus geen treinen richting Bergen op Zoom en Antwerpen, maar wel richting Dordrecht en Breda.
Voor zover ik nu in de dienstregeling zie staan is in de week van 6 t/m 10 maart uitsluitend het traject Roosendaal - Bergen op Zoom buiten gebruik, in de andere richtingen rijden wel treinen. In de weekenden rijdt ook de Beneluxtrein niet, doordeweeks rijdt deze wel gewoon.
@Bemined; Vreemd, uit de reisplanner haal ik dat er wel treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Roosendaal.

Als ik nu in de reisplanner voor die week kijk, dan rijdt er een 702200 tussen Vlissingen en Roosendaal. Vanaf Roosendaal naar Amsterdam rijdt de normale 2200. De 702200 keert op 3a, de 2200 op 4b. Meest klantvriendelijke oplossing voor de 3600; 1b. Belachelijk dat ook nu de Sprinter Roosendaal-Dordrecht op spoor 3b moet staan, daar zit niemand in en die sluit nergens op aan.
De 702200 gaat richting Roosendaal 7 minuten in Bergen op Zoom stilstaan, waardoor de overstap op de trein naar Breda precies 30 (!!!) minuten wordt. De reistijd naar de Randstad blijft gelijk, maar wel een overstap in Roosendaal. Vanaf Breda naar Zeeland heb je 4 minuten om van 1b naar 3a te sprinten.
Aha, ja ik zie dat het alleen in het weekend geheel plat ligt, doordeweeks rijdt er wel een pendeltje.
Reputatie 2
@Bemined; Vreemd, uit de reisplanner haal ik dat er wel treinen rijden tussen Bergen op Zoom en Roosendaal.

Als ik nu in de reisplanner voor die week kijk, dan rijdt er een 702200 tussen Vlissingen en Roosendaal. Vanaf Roosendaal naar Amsterdam rijdt de normale 2200. De 702200 keert op 3a, de 2200 op 4b. Meest klantvriendelijke oplossing voor de 3600; 1b. Belachelijk dat ook nu de Sprinter Roosendaal-Dordrecht op spoor 3b moet staan, daar zit niemand in en die sluit nergens op aan.
De 702200 gaat richting Roosendaal 7 minuten in Bergen op Zoom stilstaan, waardoor de overstap op de trein naar Breda precies 30 (!!!) minuten wordt. De reistijd naar de Randstad blijft gelijk, maar wel een overstap in Roosendaal. Vanaf Breda naar Zeeland heb je 4 minuten om van 1b naar 3a te sprinten.

De aansluiting met de IC naar Zwolle is mij dus een raadsel. Tegen de 4000 reizigers per dag worden dus een week lang bewust een half uur op Roosendaal geparkeerd. was er echt geen andere mogelijkheid???? Werkzaamheden ok, de aansluiting op de minuut af laten mislukken is mij een raadsel.
Oplossing was geweest om de 702200 door te koppelen aan de 3600 naar Zwolle. Met een stop van 2 minuten in Roosendaal kan deze op .29 en .59 weg naar Breda, waar het stationnement met 2 minuten wordt verkort. De andere kant op, de trein iets langer vasthouden in Breda en dan een korte stop in Roosendaal. Deze trein dan gewoon op 3a zetten en een mix van VIRM-6 en DDZ-6 tussen Zwolle en Vlissingen zal ook geen extreem probleem zijn geweest. De bottleneck zit erin dat er tussen Bergen op Zoom en Roosendaal alleen het zuidelijke spoor beschikbaar is, naast de reguliere NS-treinen is dit ook door goederentreinen een druk bereden traject en ook zij kunnen alleen over het zuidelijke spoor. Maar NS zorgt graag voor extra reistijd tussen Zeeland en de rest van Nederland. Als je vanuit Vlissingen in Roosendaal komt, dan zie je de trein naar Breda net weg rijden, dit is zeer zuur en had anders opgelost moeten worden.

Reageer