Bus in plaats van trein: wachttijd voor bus in reisplanner?

• 7 oktober 2018
  • 29 reacties
  • 756 Bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Reputatie 6
Normaliter vertrekken de NS-bussen inderdaad vanaf het busstation. Daar staat op de halte die het dichtst tegen het oude stationsgebouw aan ligt ook een bord dat vanaf die halte de vervangende NS-bussen vertrekken. Deze was nu met een vuilniszak afgedekt.

Ik weet dat er een paar jaar geleden tijdens omvangrijke en langdurige werkzaamheden, tussen Delft en Den Haag vv extra trams op lijn 1 werden ingezet en dat op de tram ook het NS tarief geldig was. Op de tramhalte bij het station Delft, Den Haag HS en - Centraal stond zo'n mobiele NS- in/uitcheckpaal. Het kan dus wel.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste was met de werkzaamheden om het nieuwe station Delft en de ondergrondse sporen aan te sluiten, eind februari 2015. Er waren toen zowel bussen als extra trams ingezet. Ipv iedere 10 minuten toen iedere 5 minuten een tram en die extra trams gingen niet naar Scheveningen maar tot aan Den Haag Centraal. Dat weet ik ook nog.

Maar toen reden er wel IC's tot HS vanuit Leiden. Dat was nu niet het geval, je kon vanuit Leiden alleen maar naar Den Haag Centraal, daar waren ook extra sprinters voor ingezet (6300 serie reed ook vrijdag na 20.00 en in het weekend).

De bussen vertrokken toen in 2015van het oude busstation aan de achterzijde van het het oude station aangezien de week ervoor de bussen al naar de huidige plek voor het station waren verhuisd en er dus een heel busstation was voor de diverse NS bussen, zowel stopbussen als snelbussen in beide richtingen (en een pendelbusje naar Delft Zuid). Die hadden allemaal hun eigen halte daar. Toen was het heel goed geregeld vond ik. De extra reistijd viel met de snelbussen erg mee en ik hoefde niet echt lang te wachten.
Reputatie 6
In 2015 werkte ik nog in Den Haag en ging toen altijd met tram 1. Die stopte bij het werk voor de deur en bij mij om de hoek, nog geen minuut lopen. Ik ging voor het woon-werkverkeer vrijwel nooit met de trein omdat ik in Delft moet ik eerst 7 minuten moet terugreizen naar het station en van Den Haag HS weer 4 minuten terug richting Delft: dat schiet dus niet echt op.

Zoals gezegd: tijdens die buitendienststelling in 2015 was het NS-tarief geldig op de tram. Ik ben best wel benieuwd waarom dat tegenwoordig (bij werkzaamheden) niet meer is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ga sinds augustus 2014 met de trein naar werk in Delft en die buitendienststelling in 2015 was voor mij dus de eerste keer. Hoe het daarvoor was geregeld bij grootschalige werkzaamheden weet ik niet.
Ik had toendertijd wel gelezen dat omdat het tijdens de voorjaarsvakantie viel er op een andere HTM lijn toen minder trams reden en die konden daarom in plaats daarvan worden ingezet als extra trams tussen Den Haag Centraal en Delft. Ik kan alleen maar speculeren dat zonder die extra trams de capaciteit niet genoeg is en was. En dat zonder die extra capaciteit HTM niet een afspraak met NS zal willen maken om op NS tarief grote aantallen extra reizigers te vervoeren.
Vorig jaar augustus reden er ook een week lang geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam en was het een zelfde situatie als nu, ook geen NS tarief geldig op de tram.

Reageer