Bus in plaats van trein: wachttijd voor bus in reisplanner?

• 7 oktober 2018
  • 29 reacties
  • 756 Bekeken

Reputatie 6
Dit weekend wordt er gewerkt aan het spoor en daardoor rijden er tussen Den Haag en Rotterdam bussen in plaats van treinen.

De capaciteit van de ingezette bussen was gisteren verre van voldoende. Ik heb aan het begin van de middag, maar anderhalf uur (!) hoeven wachten, alvorens te kunnen vertrekken richting Rotterdam.

Ongetwijfeld is er een goede reden (of excuus) om onvoldoende bussen in te zetten, waardoor de wachttijden oplopen. Daarom graag de wachttijden voor de bus opnemen in de reisplanner, zodat het reisadvies in de planner haalbaar is.

29 reacties

Reputatie 6
Daarnaast is op al die metro- en tramlijnen het NS-tarief niet geldig. Dus houders van NS-abonnementen, dagkaarten etc. zijn dus hetzij veroordeeld tot de bus, hetzij tot gezeur achteraf om restitutie te krijgen van de gemaakte extra kosten.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien ook handig om aan te geven dat de inhoud van één trein niet in één bus past? Want dat is gezien de ervaringen van TS nog niet tot de ivoren torens van de NS-busplanningsafdeling doorgedrongen.
Onlangs bij de grote storing rond Schiphol en Amsterdam 21 augustus wist men dat wel heel goed gezien een filmpje wat massaal door de Twitter dakjes als reply werd gegeven op de vraag waarom er toen geen bussen reden.

Dat betrof toen een grote en onverwachte storing waarbij het niet mogelijk was alle uitgevallen treinen te vervangen door bussen, maar bij geplande werkzaamheden moet men toch veel b eter in staat zijn genoeg bussen in te zetten?

Een screenprintje eruit:

Reputatie 7
Badge +3
Wachtenden twitterden
Inderdaad, en die twitterden bv zulke foto's.
Ik begrijp nu wel waarom de bussen van de Coendersstraat vertrokken en niet zoals bij eerdere werkzaamheden gewoon van het busplein. Nu hadden ze meer plek voor de lange rij mensen.

Reputatie 7
Badge +3
Dus ja: van Delft naar Rotterdam is er - naast het busvervoer van NS - het enige alternatief lopen of fietsen. En dat laatste zou gisteren sneller zijn geweest dan de 'service' van NS.

Waarschijnlijk was het zelfs sneller geweest om zo'n vrijwel lege bus of de tram naar Den Haag te nemen en dan de E lijn naar Rotterdam.
Op Twitter ook al meerdere klachten over de lange wachttijden.

Maar ook vrijdag toen er wel treinen reden tussen Delft en Den Haag en de bussen dus alleen tussen Delft en Rotterdam reden stonden er lange rijen voor de bus. Ik zag het dan wel tijdens de spits, maar dit was echt veel drukker dan ik heb gezien bij eerdere werkzaamheden waarbij ook doordeweeks niks tussen Delft en Den Haag reed.
Reputatie 6
Misschien ook handig om aan te geven dat de inhoud van één trein niet in één bus past? Want dat is gezien de ervaringen van TS nog niet tot de ivoren torens van de NS-busplanningsafdeling doorgedrongen.
Reputatie 6
Proberen is niet goed genoeg. NS heeft in dit geval overduidelijk gefaald.
Voor Rotterdam was het beter geweest om met RandstadRail RET lijn E te reizen. Door de RET werden over de gehele dag zelfs meer metro's ingezet dan normaal bij de toch al zeer fervente dienstregeling.
Voor Moerwijk, Rijswijk en Delft is de HTM tram een goed en relatief snel alternatief.
Schiedam kan prima per RET (met overstap).
Reputatie 6
Stoomman, bedankt voor het 'advies'.

Ter lering (en vermaak): Metrolijn E komt niet in Delft. Deze rijdt via Pijnacker, over de vroegere Hofpleinlijn. Tussen Delft en Schiedam rijdt - afgezien van de trein - verder geen openbaar vervoer. de bussen van de RET tussen Delft en Rotterdam rijden alleen op werkdagen.

Dus ja: van Delft naar Rotterdam is er - naast het busvervoer van NS - het enige alternatief lopen of fietsen. En dat laatste zou gisteren sneller zijn geweest dan de 'service' van NS.
Reputatie 7
Badge
Die werkzaamheden steeds. Je krijgt er zo langzamerhand toch een punthoofd van....
Reputatie 6
Ik begrijp best dat in het geval van ingrijpende werkzaamheden het spoor buiten dienst moet.

Maar wat ik dan niet begrijp is dat de afdeling die het alternatief vervoer per bus organiseert, geen idee lijkt te hebben van de vervoersvraag en chaos organiseert. Zo vond ik de locatie van de tijdelijke in- en uitcheckpaal ook bijzonder handig. Die staat niet bij de halteplaats van de bussen maar naast het station, precies achter de rij wachtenden.
Reputatie 7
Badge +3
Maar wat ik dan niet begrijp is dat de afdeling die het alternatief vervoer per bus organiseert, geen idee lijkt te hebben van de vervoersvraag en chaos organiseert. Zo vond ik de locatie van de tijdelijke in- en uitcheckpaal ook bijzonder handig. Die staat niet bij de halteplaats van de bussen maar naast het station, precies achter de rij wachtenden.
Het probleem is dat er vaak niet voldoende bussen te huur zijn. Veel busboeren hebben in oktober genoeg eigen werk met dagtochten en vakantiereisjes aangezien het in oktober nog zomertijd is.
@Bertus volgens mij heb ik niet geschreven dat RandstadRail via Delft rijd. De onduidelijkheid zal wel gekomen zijn omdat jezelf niet duidelijk aangaf in je eerste post vanwaaruit je naar Rotterdam wilde reizen.
Omdat je wel aangaf dat er bussen reden tussen Den Haag en Rotterdam nam ik ook aan dat dat je reis was, met mijn daarop gebaseerde advies.
Reputatie 6
Ik betwijfel of dat het probleem is, maar dan nog is het zaak, ze doelmatig in te zetten.

Tussen Delft en Den Haag zijn ze in feite overbodig. Tussen Delft en Den Haag is de tram een prima alternatief en van Delft naar Den Haag rijden via Rijswijk reguliere bussen. Zo zag ik dus gisteren de NS bussen vanuit Delft naar Den Haag vrijwel leeg vertrekken, terwijl de wachttijd naar Rotterdam anderhalf uur was. Goed geregeld dus. En het was warm: om het wachten te veraangenamen was een watertje verstrekken een aardig gebaar geweest.

Maar goed: het alternatief vervoer zal altijd wel een discussiepunt blijven. Mijn vraag is of het mogelijk is in dit soort gevallen de wachttijden voor de bus op de een of andere manier te communiceren? Bijvoorbeeld in een reisadvies de toevoeging in de trant van: Let op! De wachttijd voor de bus bedraagt één uur!
Reputatie 2
Stoomman, bedankt voor het 'advies'.

Ter lering (en vermaak): Metrolijn E komt niet in Delft. Deze rijdt via Pijnacker, over de vroegere Hofpleinlijn. Tussen Delft en Schiedam rijdt - afgezien van de trein - verder geen openbaar vervoer. de bussen van de RET tussen Delft en Rotterdam rijden alleen op werkdagen.

Met een overstap in Leidschenveen kun je ook met lijn E en 19 eenvoudig naar Delft vanaf Rotterdam C.
Badge +3
Denk dat er zwaar misgerekend is met de weekend-drukte en het aantal ingehuurde bussen, ook al rijdt die E-lijn op dubbele capaciteit, en de metro's elke 5 i.p.v. 10 minuten.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals Bertus al aangaf, tussen Delft en Rotterdam is er niet echt een alternatief, dus kun je ook zelf niet de keuze maken om dan maar niet met je abonnement te reizen.
Gaat het je puur om de reisduur, dus niet of je op NS tarief reist, zou je er nog voor kunnen kiezen om met tram 19 via Leidschenveen over te stappen op de E lijn. Dat duurt minder dan een uur, en dan zou je in Delft nog in de rij voor de bus staan.

Vrijdagochtend zag ik overigens de RET bus van Delft naar Rotterdam ook bomvol zitten, zullen ook veel studenten geweest voor wie het met hun studenten OV niet uitmaakt of ze met NS of de RET reizen.
Reputatie 6
Als het gaat om alternatieven om in geval van werkzaamheden, het busvervoer tussen Delft en Rotterdam te mijden, dan zijn er inderdaad best wel wat mogelijkheden.

Zoals Momo als aangaf: tram 1 naar Den Haag, vanuit Den Haag de metro naar Rotterdam of
zoals Steven aangaf: tram 19 naar Leidscheveen en vandaar de metro naar Rotterdam.

Een andere en snelle mogelijkheid is nog bus 55 naar Zoetermeer en in Pijnacker overstappen op de metro. Weliswaar rijdt bus 55 in het weekend in een bedroevend lage frequentie, maar het zou een alternatief kunnen zijn.

Om Rotterdam gedurende de werkzaamheden te mijden, is het nog mogelijk met tram 19 via station Den Haag Ypenburg (en Gouda) te reizen. Die mogelijkheid gebruik ik soms om vanuit Delft richting Utrecht te gaan, in het geval van stremmingen of vertragingen tussen Den Haag en Rotterdam. Beetje jammer is overigens dat NS en HTM er maar niet in slagen, om op station Den Haag Ypenburg de tram uit Delft en de sprinter naar Gouda/Utrecht beter op elkaar te laten aansluiten: sinds jaar en dag vertrekt de sprinter richting Gouda op het moment van aankomst van de tram uit Delft, maar daarmee dwaal ik beetje af...

Enfin: dat bij werkzaamheden het door NS aangeboden busvervoer vaak ondermaats is, is geen nieuws en klagen daarover is ook niet (helemaal) de strekking van dit topic. Nogmaals, ik zou gewoon graag zien, dat de eventuele wachttijd voor het alternatieve busvervoer, vlak voor en tijdens het plannen van de reis zichtbaar is.

Dat voorkomt nare verassingen. Ter verduidelijking: Gisteren reisde ik als vrijwilliger met een groepje verstandelijk beperkte jongeren voor een daguitstapje naar Breda. Onderdeel daarvan was het ritje over de HSL. Vanwege de financiën was omreizen met tram en metro geen optie: er is gereisd met NS-dagactiekaartjes..
Reputatie 6
Ik weet niet wie "het beste antwoord" gemarkeerd heeft, maar de als "het beste antwoord" post is geen antwoord op de vraag, om de wachttijden voor het vervangend busvervoer in de reisplanner te vermelden.

Het verzoek aan de moderatoren om "het beste antwoord" te verwijderen. Alvast bedankt!
Reputatie 5
Dat heb ik bij deze gedaan, Bertus!
Reputatie 6
Bedankt , Ben NS.

ik ben benieuwd of er met de vraag nog iets gaat gebeuren...
Ons streven is om ook de vervangende bussen volgens de treintijden te laten vertrekken. Daarnaast is het moeilijk om vertragingen van bussen in onze Reisplanner te verwerken zoals we dat wel met onze treinen doen. Ik zal je signaal intern doorzetten zodat je wens bij ons bekend is.
We proberen ten alle tijden voldoende bussen in te zetten zodat dit niet nodig is.
Reputatie 6
Ons streven is om ook de vervangende bussen volgens de treintijden te laten vertrekken. Daarnaast is het moeilijk om vertragingen van bussen in onze Reisplanner te verwerken zoals we dat wel met onze treinen doen. Ik zal je signaal intern doorzetten zodat je wens bij ons bekend is.

Rijden er normaal 8 treinen per uur, vorige week zaterdag om het kwartier (maar liefst drie enkeldeks) bussen. Het streven om de vervangende bussen volgens treintijden te laten rijden is dus - op zijn zachts gezegd - niet helemaal gelukt.

Voor zover ik het heb kunnen waarnemen, vertrokken de bussen redelijk op de in de reisplanner vermelde tijden. De bussen op zich waren dus niet echt vertraagd, maar juist door de inzet van (veel) te weinig bussen, liepen vertrekkende reizigers vertraging op.

De vraag betreft niet de eventuele vertraging van de bussen maar de wachttijd om in het vervangende vervoer te stappen. Vorige week zaterdag liepen en lummelden voldoende medewerkers met gele NS-hesjes, uitgerust met allerlei moderne communicatiemiddelen, rond. Wachtenden twitterden, belden en appte dat ze al meer dan een uur wachten, twee medewerkers in een NS-uniform keken telefonerend en druk gebarend naar de groeiende rij en het gedrang (dat werd veroorzaakt door aankomende reizigers, die zich dóór de rij wachtenden naar de uitcheckpaal wurmden). Het kan niet anders of deze signalen komen ook ergens bij NS binnen. Dan moet het toch mogelijk zijn, te communiceren wat de wachttijd voor het busvervoer is?

En, het zou zo maar kunnen dat daardoor de wachttijd juist afneemt. Als men kort voor vertrek wordt geïnformeerd dat de wachttijd om te kunnen vertrekken anderhalf uur is, grote kans dat van de reis wordt afgezien of een alternatief gezocht wordt.

Off-topic maar wel aardig te vermelden is dat de GTBV-claims zijn gehonoreerd! Maakt het een beetje goed! 👍
Reputatie 6
@Momo, bedankt voor het plaatsen van het plaatje. Vorige week zaterdagmiddag stond er dus ook zo'n rij wachtenden voor de richting Rotterdam. De rij is nòg langer: om de hoek, voorbij de partytent stonden de langstwachtenden.

Naast de kop van de rij wachtenden voor Rotterdam, stonden een handje vol mensen voor de richting Den Haag. Zoals gezegd: de bussen richting Den Haag vertrokken bijna leeg. Ik begrijp dan ook niet dat er niemand op het idee komt, bij te sturen en de bussen niet leeg naar Den Haag te laten rijden maar in Delft te laten omkeren naar Rotterdam. Volgens de medewerkers van de stationswinkels was het de hele dag al chaos.

En inderdaad, om de bussen vanaf de Coendersstraat te laten vertrekken, zou dat dan toch vanwege een vooruitziende blik zijn geweest?
Reputatie 7
Badge +3
Plaatjes zeggen meer dan woorden 😁

Ik zag vrijdagochtend en middag al een lange rij naar de Coendersstraat, al was die nog niet zo lang als op deze foto. Maar ook die rij was al veel langer dan die van tijdens de vorige doordeweekse werkzaamheden een week lang en er zowel naar Rotterdam als Den Haag Centraal bussen gingen vanaf het busplein.

Reageer