beantwoord

Bus Utrecht Lunetten - Utrecht


Reputatie 2
Als onderdeel van de werkzaamheden rijden er aankomend weekend weer eens geen treinen van en naar Utrecht Lunetten. Aangeraden wordt om buslijn 8 van het U-OV stadsvervoer te pakken.

De vorige keer dat er zoiets was en ik ook die kant op moet ging ik er vanuit dat ik gewoon mee kon. Immers, bij werkzaamheden bij Amsterdam was de metro ook gratis en stonden de poortjes open (zij t 's avonds met NS medewerkers erbij voor controle incheck). Helaas werd ik door de chauffeur de vorige keer gedwongen ofwel bij U-OV in te checken ofwel de bus te verlaten. Ook ivm de werkzaamheden moet ik gewoon inchecken bij U-OV en niet bij NS. Op de terugweg, met n andere chauffeur, hetzelfde geval. Echter ik heb Altijd Vrij en betaal bij U-OV het volle pond. Ik zou toch verwachten dat ik gratis zou kunnen reizen, zeker aangezien de NS deze lijn andere enige vervangende optie aan biedt.

Hoe zit dat deze keer? Is er nu wel wat geregelt met U-OV of moet ik rekening gaan houden met voldoende saldo en dit naderhand weer declareren?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 May 2016, 15:34

Bekijk origineel

28 reacties

Voor meer informatie over Utrecht Zuilen verwijs ik graag door naar een ander topic.

Wat betreft eventuele extra kosten, zoals Pe_pe aangeeft, die kun je terugvorderen via NS Klantenservice. Bij reizigers met een Traject Vrij gaat het automatisch, we zien immers dat de klant van en naar Zuilen/Lunetten reist en het gedeelte Utrecht CS - zuilen zal niet in rekening worden gebracht. Bij de andere groep abonnementshouders kunnen we dit niet doen. Het is immers niet te detecteren of de klant van Zuilen/Lunetten (met de bus) naar Utrecht CS heeft gereisd om vanaf daar naar 'het zuiden' te reizen. Deze cases zullen we stuk voor stuk in behandeling moeten nemen.
Klopt Pe_pe. Je maakt dat juist op. Ik zal proberen om dit weekend nog bevestiging te krijgen van je aanname. Ook heb ik contact gehad betreffende de instructies naar buschauffeurs. Als het goed is, is één ieder nu op de hoogte. Mochten er extra kosten worden gemaakt, gerelateerd aan genoemde werkzaamheden, die onterecht zijn, dan zijn we in alle gevallen coulant.
Bij Lunetten moesten abonnementhouders wél in- en uitchecken, zowel van de buschauffeur die TS trof als volgens het antwoord in reactie 11. Dat is bij Zuilen dus compleet anders. Ik hoop dat de buschauffeurs dat ook weten.

Ik maak verder uit de omschrijving op dat er op Utrecht Zuilen tijdens de sluiting geen mogelijkheid is om bij NS in te checken en dat reizigers met bijvoorbeeld een Dal-Voordeel abonnement gratis met de bus naar Utrecht Centraal mogen reizen en daar inchecken bij NS om verder te reizen. Dat levert wel rare situaties op: wie vanaf Utrecht Zuilen via Utrecht Centraal naar het noorden moet reizen is duurder uit, wie de andere kant op gaat juist goedkoper.
Het is dezelfde regeling als bij Zuilen.

- Vaste klanten hoeven niet in- en uit te checken.
- Reizigers met een e-ticket of en chipkaart mogen op vertoon hiervan reizen
- Reis je op saldo zonder abonnement dan dien je in- en uit te checken

Over Zuilen staat het als volgt op www.ns.nl/treinverkeerutrecht:

Reizen met uw vervoerbewijs in de stadsbus van U-OV
* Heeft u een NS-abonnement?
Uw NS-abonnement is geldig in de stadsbus van U-OV op het traject Utrecht Zuilen-Utrecht Centraal v.v. Dit betekent dat u kunt reizen op vertoon van uw OV-chipkaart en niet hoeft in en uit te checken. Inchecken doet u op station Utrecht Centraal bij NS.
* Heeft u een e-ticket of eenmalige chipkaart uit de kaartautomaat?
Op vertoon van dit vervoerbewijs kunt u reizen in de stadsbus van U-OV op het traject Utrecht Zuilen-Utrecht Centraal v.v. U hoeft in de bus dus niet in en uit te checken.
* Heeft u een OV-chipkaart zonder NS-abonnement?
U kunt in en uitchecken in de U-OV bus. Reist u vanaf station Utrecht Centraal verder met de trein, dan kunt u inchecken bij NS.
Wanneer er gewerkt wordt aan het spoor en je daarom geen gebruik kunt maken van de trein, zetten wij NS-bussen in óf kun je gebruik maken van het reguliere busvervoer. Over dit laatste hebben wij afspraken gemaakt met de andere vervoerders. Bij die andere vervoerders moet je dan in- en uitchecken.
En geldt dit vanaf nu voor álle gevallen waarin NS reizigers laat omreizen met het stads- of streekvervoer?
Ik heb jullie vragen uitgezet. Zodra ik meer weet, kom ik er op terug.
Aangezien voor de sluiting van Utrecht Zuilen volgende week tegenovergestelde instructies worden gegeven met betrekking tot het in- en uitchecken bij U-OV (zie hier), lijkt het me handig voor die tijd het antwoord te hebben en indien nodig die pagina bij te werken.

Daar is wel degelijk over nagedacht en die keuze is bewust gemaakt omdat vervoerders niet willen dat concullega's elkaars informatie kunnen inzien. Men doet in het OV nog al neurotisch over vertrouwelijkheid als het gaat om reizigersgegevens alsof het om staatsgeheimen gaat.

Heel voorzichtig komt daar verandering in. ProRail heeft al langer het dashboard, OV-bureau GD nu ook https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ov-bureau-toont-prestaties-in-dashboard-2211/, en ook bij andere vervoerders zie je open data steeds meer geaccepteerd worden. Een hoop realtime data is zelfs CC0 inmiddels.
Het is toch te zot voor woorden dat controleurs van de HTM in voorkomende gevallen in lijn 1 geen check-in bij NS kunnen aflezen? Waarom is daar niet beter over nagedacht? Dit soort gevallen waren allang bekend toen de OV-chipkaart werd ingevoerd.
Daar is wel degelijk over nagedacht en die keuze is bewust gemaakt omdat vervoerders niet willen dat concullega's elkaars informatie kunnen inzien. Men doet in het OV nog al neurotisch over vertrouwelijkheid als het gaat om reizigersgegevens alsof het om staatsgeheimen gaat.

Wat je zegt klopt wel, maar is hierop m.i. niet van toepassing. Als controleurs kunnen aflezen dat de kaart op dat moment bij een andere vervoerder is ingecheckt en waar en wanneer, hoeveel concurrentiegevoelige informatie levert dat op? - Volgens mij vrijwel geen: Het levert maar halve reisgegevens op (alleen incheck), alleen van uitzonderlijke gevallen waarin het mis is gegaan of waarin er omgereisd moet worden (anders word je niet gecontroleerd door een controleur van een andere vervoerder) en bovendien is het maar een kleine steekproef.
Reputatie 7
Badge +3
De OV-chipkaart werkt uitstekend in het stad- en streekvervoer. Geen dalkortingen, spitsbeperkingen en een relatief heel eenvoudig tariefsysteem: je betaalt per gereisde kilometer. Overstap op een andere lijn of een andere vervoerder 35 minuten is goed geregeld. De OVC is een prima vervanger van de strippenkaart.

NS probeert een zeer ingewikkelde tariefstructuur met langeafstandskorting, dalkorting en spitsbeperkingen in het keurslijf van de OV-chipkaart te duwen. Daar komt dan ook nog een keer de klantonvriendelijke hoge borg bij.

Bij ieder nieuw idee dat NS oppert, ontstaan er weer nieuwe problemen. Zo zitten we nog steeds te wachten op de uitkomst van het van rit naar reis-principe.
Het enige wat NS nog kan doen om het tij te keren is het aanzienlijk vereenvoudigen van de tarieven en betere afspraken maken met de andere vervoerders.
De OVC is een zeer matige vervanger van het papieren treinkaartje.

Voor mij is het enige aantoonbare voordeel dat ik niet meer langs automaten of loketten hoef voordat ik met de trein op reis ga. Dat maakt overstappen van bus op trein mogelijk die ik vroeger niet kon halen omdat ik zo kan doorlopen naar het perron.
Zo'n kaart kan op twee manieren werken. Óf per reis 1x in- en uitchecken, zonder gedonder met vervoerders. Dat is het klantvriendelijkst.
Óf iedere rit in- en uitchecken, maar dan moeten er ook poortjes zijn waar het niet fout kan gaan. Niet één poortje met drie verschillende incheckpalen, maar een eigen poortjesgebied rondom het perron waar de treinen van Arriva of weet ik veel wie vertrekken. Zodat je blindelings overal in- en uit kunt checken en het altijd goed gaat.
In het tweede geval is er nog geen compensatie voor het geval NS zegt: Pak maar een stadsbus en betaal daar zelf maar voor. Maar het zou alvast beter zijn dan het huidige systeem waar je soms wel en soms niet per rit moet inchecken en waar abusievelijk de verkeerde paal gebruiken je zomaar tientallen euro's kan kosten, waarbij je er zelf achteraan moet om het weer terug te krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Waar het mij om gaat is dat de OV-chipkaart ons indertijd is aangesmeerd als zijnde een veel klantvriendelijker systeem dan de papieren treinkaartjes en de strippenkaart. In de praktijk wordt deze belofte in het geheel niet waargemaakt.
De keuze die indertijd gemaakt zijn, zijn dus bewust verkeerde keuzes geweest. Dat maakt het alleen maar erger.
Reputatie 4
Het is toch te zot voor woorden dat controleurs van de HTM in voorkomende gevallen in lijn 1 geen check-in bij NS kunnen aflezen? Waarom is daar niet beter over nagedacht? Dit soort gevallen waren allang bekend toen de OV-chipkaart werd ingevoerd.
Daar is wel degelijk over nagedacht en die keuze is bewust gemaakt omdat vervoerders niet willen dat concullega's elkaars informatie kunnen inzien. Men doet in het OV nog al neurotisch over vertrouwelijkheid als het gaat om reizigersgegevens alsof het om staatsgeheimen gaat.
Reputatie 7
Badge +3
En dit alles is weer een onbedoeld effect van de invoering van de OV-chipkaart. Papieren kaartjes kon je gewoon aan de buschauffeur of controleurs bij de tram of metro laten zien.....
Maar we blijven gewoon roepen dat we een fantastisch werkend systeem hebben.

Het is toch te zot voor woorden dat controleurs van de HTM in voorkomende gevallen in lijn 1 geen check-in bij NS kunnen aflezen? Waarom is daar niet beter over nagedacht? Dit soort gevallen waren allang bekend toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Maar de verzamelde vervoerders hebben hebben het systeem ingevoerd zonder deze uitzonderingsgevallen goed te regelen. Deze uitzonderingen zijn juist belangrijk om goed te regelen omdat er dan al sprake is van een verwarrende situatie voor reizigers. Die moet je niet nog eens extra in verwarring brengen door voor te stellen dan maar achteraf kosten te claimen.

Het pesten van betalende reizigers kan niet de bedoeling zijn van de OV-chipkaart.
Ik heb jullie vragen uitgezet. Zodra ik meer weet, kom ik er op terug.
En geldt dit vanaf nu voor álle gevallen waarin NS reizigers laat omreizen met het stads- of streekvervoer? Ik denk bijvoorbeeld aan tram 1 tussen Delft en Den Haag en bus 300 tussen Schiphol en Amsterdam Bijlmer-ArenA, waarvoor het tot nu toe expliciet de bedoeling was om bij NS ingecheckt te blijven als je daar bij werkzaamheden gebruik van maakte.
Dus om het ongemak vavn reizen met een stadsbus te compenseren moet je een paar euro bijbetalen? Niet echt te begrijpen, dit
.
Reputatie 6
Héééél bijzonder.

Ik neem aan dat extra kosten door ALLE NS-klanten gedeclareerd kunnen worden, dus niet alleen door abonnementhouders. Immers NS dient vervoer aan te bieden naar de door haar bediende stations tegen NS-tarief. Het kan niet zo zijn dat NS-klanten extra kosten moeten maken omdat NS geen zin heeft om zelf alternatief vervoer tegen de geldende NS-tarieven aan te bieden.
Heb je een NS-abonnement dan kun je bij NS Klantenservice achteraf de extra gemaakte kosten declareren.
En hoe zit het met mensen die met een eenmalig vervoerbewijs van NS reizen en hierdoor (mogelijk) extra kosten maken? - Als onderdeel van een langere treinreis is zo'n stukje met de bus al snel duurder dan de meerprijs per trein.
Nogmaals excuses voor de late respons vanuit NS.

Wanneer er gewerkt wordt aan het spoor en je daarom geen gebruik kunt maken van de trein, zetten wij NS-bussen in óf kun je gebruik maken van het reguliere busvervoer. Over dit laatste hebben wij afspraken gemaakt met de andere vervoerders. Bij die andere vervoerders moet je dan in- en uitchecken.

Heb je een NS-abonnement dan kun je bij NS Klantenservice achteraf de extra gemaakte kosten declareren.
Reputatie 5
Badge
Dit lijkt heel sterk op een soortgelijke situatie tussen Delft en Den Haag. Als dat traject gestremd is, word je doorverwezen naar tram 1 van HTM. Op de website van NS stond zelfs de uitleg: "U checkt niet in bij HTM. U checkt gewoon in op uw NS vertrekstation en checkt pas weer uit op uw NS eindbestemming." Duidelijker kan niet. Controle in de tram door HTM controleurs. Geen geldig vervoersbewijs, want ze kunnen geen NS check in aflezen. Dus een boete, als een stuk vuil behandeld. Uiteindelijk heb ik dermate stampij gemaakt dat men het er bij heeft laten zitten. Maar NS moet zich het heel erg aantrekken dat het bijna nooit goed communiceert over het OV-Chipkaartgebruik bij treinvervangend vervoer. En als het wel goed wordt gecommuniceerd, dan weten de medewerkers het niet. Ik zie hier een buitenkaNS, als de moderator weet wat ik daarmee bedoel.:P
Goedemorgen allen. Helaas is dit topic dit weekend blijven liggen. Excuses daarvoor, dat had niet mogen gebeuren. Ik heb de vraag uitgezet en hoop hier snel een reactie op te ontvangen (ook al is dit weekend inmiddels voorbij).
Reputatie 1
Badge
Hetzelfde geldt voor Station Zuilen-als je tidjens werken daarheen wilt, moet je ook een U-OV QBuzz nemen-die overigens 100% eigendom van NS zijn!
Kleine toevoeging: NS geeft elke keer bus 8 aan als vervangend vervoer bij werkzaamheden. En die zijn er vrij regelmatig...
NS heeft niet eens de moeite genomen om te reageren in dit topic, laat staan dat ze stappen hebben ondernomen om de buschauffeurs goed te laten informeren. 😞
Dit stoort mij al langer. Ik heb een Weekend Vrij en nu moet ik bijbetalen bij werkzaamheden als ik op Lunetten wil beginnen of eindigen?
De NS meldde telefonisch dat als het is aangekondigd dit gewoon mag, verder niets over declareren. Graag hoor ik hoe dat werkt, maar het moge duidelijk zijn dat de NS hier met een eerlijkere oplossing mag komen die niemand (extra) geld kost!
http://test.ovtijden.com/avtdag/UT/20160514/

Al die U-OV TVV-busjes zijn gewoon NS-bussen en het NS vervoersbewijs zou daar gewoon geldig moeten zijn. Ik persoonlijk, maar dat is misschien wat lomp, zou gewoon met een geldig NS-vervoersbewijs in de bus gaan zitten en meneer de chauffeur kan op zijn kop gaan staan, maar hij haalt z'n teammanager (of het U-OV equivalent daarvan) er maar bij om te constateren dat er niets te zeuren is. Maar misschien denk ik nu weer te makkelijk.

Reageer