beantwoord

Bussen den bosch-tilburg

Ik heb vernomen dat er wegwerkzaamheden zijn aan het spoor en dat je daarom tussen den Bosch en tilburg met de bus moet?

Aangezien ik met de kindjes met de trein op vakantie ga omgeving tilburg is het voor mij fijn om te weten of die bussen tussen den Bosch en tilburg regelmatig rijden?
En waar staan die bussen te wachten?

Er is helemaal geen andere manier om evt met de trein in tilburg te komen? Dit is wel omslachtig zo namelijk?
icon

Beste antwoord door Slidestops 13 oktober 2017, 09:20

Vanaf morgen zijn er inderdaad werkzaamheden en rijden er vervangende bussen. Deze zullen ongeveer ieder kwartier vertrekken. In Den Bosch (aan je bericht te zien je opstapstation) vind je de bussen door bij spoor 1 naar beneden te gaan (lift is aanwezig). Aan het perron zal dan het vervangend busvervoer staan.

Een alternatief met trein is er niet, omdat Tilburg van alle kanten zo goed als onbereikbaar is voor treinverkeer.
(anders ga je het ook over routes krijgen zoals Den Bosch - Utrecht - Rotterdam - Breda - Tilburg, bepaald niet sneller en makkelijker met alle overstappen.)

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Vanaf morgen zijn er inderdaad werkzaamheden en rijden er vervangende bussen. Deze zullen ongeveer ieder kwartier vertrekken. In Den Bosch (aan je bericht te zien je opstapstation) vind je de bussen door bij spoor 1 naar beneden te gaan (lift is aanwezig). Aan het perron zal dan het vervangend busvervoer staan.

Een alternatief met trein is er niet, omdat Tilburg van alle kanten zo goed als onbereikbaar is voor treinverkeer.
(anders ga je het ook over routes krijgen zoals Den Bosch - Utrecht - Rotterdam - Breda - Tilburg, bepaald niet sneller en makkelijker met alle overstappen.)
Hallo Danielleviscaal83 en welkom op het NS Forum!

Ik zie dat Slidestops je van het juiste antwoord heeft voorzien. Laat je het weten als daar nog vragen over bestaan?
Reputatie 7
Badge +3
@Slidestops
Ik mag toch hopen dat er meer dan 4 bussen per uur zijn gepland.
Bedankt voor het antwoord! Hoelang is de reistijd met die bus ongeveer van den bosch naar Tilburg
Reputatie 7
Badge +3
Reken op ruim 30 minuten.
Valt me nog enigzins mee eerlijk gezegd, dank je
Reputatie 6
Komende week weer dagelijks in de NS-bus dus....Zijn dit dan gelijk de laatste werkzaamheden voorlopig in Brabant...? Voor het komend halfjaar? Ik mag echt hopen van wel....
Reputatie 7
Badge
Goedenavond Danielleviscaal83,

De NS bussen (vanaf perron 1) vertrekken elk kwartier, :04, ;19, :34 en :49. De reis duurt 35 a 45 min. (afhankelijk van file in de stad... het is koopzaterdag)
Denk er aan dat je ca 1 meter een trapje omlaag moet vanaf het perron om in de bus te komen. Er zijn NS helpers voor ev. kinderwagen.

Mijn advies is om morgen ook te kijken naar vervoer met de Arriva bus tussen Den Bosch en Tilburg, en bus 140, 300 of 301 naar Tilburg te nemen. Die rijden 5 x per uur en doen er 15 a 20 minuten langer over, maar rijden mogelijk langs de plek waar je in Tilburg of omgeving moet zijn. Dat scheelt je dan weer overstappen en vervoer naar en van het station!
Kijk daarvoor even op www.9292.nl met invoer van vertrekadres en bestemmingsadres, en druk dan bovenaan bij "waar wil je heen" op ëxtra opties", en klik bij "vervoermiddelen" op het 2e symbooltje van links... je schakelt dan de keuze "trein" uit. en je ziet welke bus wanneer vertrekt.
Aaah top dankjewel. Want ik moest op station tilburg lijn 300 nemen om bij ons vakantie adres te komen, maar die kan ik dus al pakken in den Bosch begrijp ik hier uit?
Reputatie 7
Badge
Danielleviscaal83 schreef:

Aaah top dankjewel. Want ik moest op station tilburg lijn 300 nemen om bij ons vakantie adres te komen, maar die kan ik dus al pakken in den Bosch begrijp ik hier uit?

JA hoor... Die vertrekt vanaf het busstation Den Bosch (rechts beneden na de roltrappen uit de hoofdingang van het station, waar de HEMA en AH zitten) ieder half uur, op "15 en "45 maar op zaterdag en zondag vroeg en laat op ieder uur, op :45

Na ca 40 min. is bus 300 in Loon op Zand

Eind goed al goed.
Reputatie 7
Badge +3
@Rene74
Juist gisteren werd bekend dat in 2021 bij de bouw van de tunnel in Vught het treinverkeer Den Bosch-Boxtel en Den Bosch-Tilburg voor een periode van 8 maanden volledig wordt stilgelegd. Dit is op verzoek van de Brabantse en Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) die hoopt daardoor de overlast voor het wegverkeer te verminderen. Dat is andere koek dan één week.
Badge +3
Wáááát? Dat zou van de gekke zijn, want dan valt ook heel het hoge frequentie rijden (die 6 intercity's per uur tussen Eindhoven en Amsterdam) meteen in het water, om maar te zwijgen over de overige passagierstreinen en het goederenvervoer (alhoewel dat laatste dan wel via de HSL zou kunnen wellicht).

Hoe gaan ze dat oplossen dan? Met bussen zal dat nooit lukken natuurlijk. Tijdens de bouw van de tunnel in Best (inclusief station onder de grond) konden treinen ook gewoon door overigens, waarom zou dat in Vught dan niet kunnen?

Dan kunnen ze beter de overgangen tussen Boxtel en Vught onder het spoor door leggen zoals waar ze nu mee bezig zijn in Driebergen-Zeist.
Reputatie 7
Badge
Nu is de situatie dat de rijksweg (A65/N65) in Vught onder de spoorlijn Den Bosch (Vught-aansluiting) - Boxtel doorloopt. Dat wordt andersom, waarbij de spoorlijn onder de rijksweg komt, en in een tunnel doorloopt tot onder de aftakking Den Bosch (Vught-aansluiting - Tilburg door. Sowieso moeten de spoorlijnen daarvoor af en toe deels moeten worden stilgelegd, maar het plan is om het wegverkeer via de rijksweg A65/N65 voor ca 6 tot 8 maanden stil te leggen, en om te leiden via Eindhoven of Waalwijk. Omrijden is voor het vrachtverkeer een kostenpost... dus dan snap je dat ze proberen de treinreizigers 8 maanden in de bus te krijgen :@

Het is de strijd tussen de NS lees: reizigers) en werkgevers (lees: grote bedrijven met veel transport op de as Breda - Den Bosch - Nijmegen) die de N65/A65 niet gestremd willen zien voor ruim een half jaar, en zich gesteund voelen door kleine gemeenten zoals Vught en Haaren, die geen sluipverkeer over de smalle dorpswegen en woonbuurten willen. Vrachtverkeer via Esch is momenteel verboden, en wordt afgebogen naar Vught, waar het in een woonwijk terechtkomt. Daar verzet Vught zich weer tegen.
Reputatie 7
Badge +3
Het alternatief is om de N65 8 maanden af te sluiten en daar zijn de werkgevers mordicus tegen. Het probleem is dat de weg nu onder het spoor loopt en in de toekomst het spoor onder de weg moet lopen. Het spoor moet dus omlaag en de weg omhoog. Het gevolg is dat één van beide 8 maanden dicht moet. Het ministerie van I&M is het met de werkgevers eens dat het wegverkeer prioriteit heeft.
Reputatie 7
Badge
Iemand heeft geopperd om een tijdelijke 2 baans fly-over voor het wegverkeer te maken - zoals je in buitenland ook wel ziet - maar daarvoor is geen geld geraamd.
@Tamzin
Ik kan hier alleen iets over vinden in het Brabants Dagblad. Daar wordt het als reële optie genoemd zonder termijn voor de afsluiting, die dan overigens pas in 2024 zou zijn. Als jij andere bronnen hebt, hoor ik het graag.
Maakt het plan overigens niet minder onzalig, al heeft de spoorsector het met alle vakantie- en weekendafsluitingen die nu al jaren plaatsvinden wel over zichzelf afgeroepen dat dit tot een serieus idee is ontwikkeld. Als een afsluiting van een weekend geen probleem is, waarom dan wel een week? En als een afsluiting van een week geen probleem is, waarom dan wel een maand? En als een afsluiting van een maand geen probleem is... Vul het zelf maar in.
Reputatie 7
Badge
hb-ngn schreef:

de spoorsector heeft het met alle vakantie- en weekendafsluitingen die nu al jaren plaatsvinden wel een over zichzelf afgeroepen dat dit tot een serieus idee is ontwikkeld. Als een afsluiting van een weekend geen probleem is, waarom dan wel een week. En als een afsluiting van een week geen probleem is, waarom dan wel een maand? En als een afsluiting van een maand geen probleem is... Vul het zelf maar in.

En als de reizigers zich zowel individueel als collectief al jaren lang laten afschepen bij buitengebruikstellingen, kan je verwachten dat zo'n idee bij een werkgeversfederatie snel geadopteerd en getransformeerd wordt.
NS heeft zich te gemakkelijk door ProRail laten meesleuren in het langdurig afsluiten.
Reputatie 7
Badge +3
@hb-ngn
Het was gisteren op de lokale Bossche TV-zender. 2024 is overigens de datum waarop het hele project inclusief tunnel moet worden opgeleverd.
Wat ik had gevonden, start werkzaamheden N65 in 2021, omkering bij Vught (waar het hier om gaat) in 2024.

https://www.bd.nl/vught/werkzaamheden-leggen-n65-en-mogelijk-ook-spoor-lam~a35f7243/
Reputatie 7
Badge
"De ondernemingsorganisaties gaan daarvoor samen met Bouwend Nederland op zoek naar bedrijven met innovatieve ideeën." staat in de krant...

Daar komt vast wat moois uit...:@ in een weekend een 2 sporige tunnelbak in de huidige snelweg schuiven, en het treinviadukt over de N65 afbreken, zodat de rijksweg er daarna snel overheen kan. Het leggen van aansluitende sporen zal meer tijd kosten. Bouwend Nederland heeft weer omzet, en treinreizigers bussen wel.

Ik ben benieuwd of er onderzoeken/cijjfers zijn van treinreizigers die bij een langdurige stremming overgaan tot aanschaf van een auto, en na opheffing van de stremming niet meer als treinreiziger terugkeren.

Was er bij Nijverdal iets dergelijks? Afsluiting voor een jaar, of zo, vanwege een tunnelbak. https://www.destentor.nl/raalte/werk-aan-spoor-raalte-en-heino-vordert-gestaag~a657f3de/ En is er nu iets bij Raalte waardoor Syntus niet electrisch kan rijden en je moet overstappen.?..Doorgaande reizigers tussen Almelo en Zwolle zijn allang verdwenen.
Reputatie 6
Treinreizigers zijn altijd de pineut en bovendien veel te volgzaam. Er wordt wat tegengesputterd en gezucht, maar uiteindelijk volgt men lijdzaam en flexibel de zoveelste aanpassing maar. Maar 8 maanden de boel stilleggen zal betekenen dat velen het treinreizen met al die onderbrekingen helemaal beu zijn en zo snel als kan een auto zullen kopen, leasen of delen. En dan zijn ze voor het OV verloren. Waarom zouden ze dan terugkeren naar de trein, er is toch altijd wat anders aan de hand op het spoor. Een (electrische of misschien wel zelfrijdende) auto is dan zeer makkelijk. Alleen de studenten met gratis reizen blijven over in het OV.
klant_Jac schreef:

Was er bij Nijverdal iets dergelijks? Afsluiting voor een jaar, of zo, vanwege een tunnelbak. https://www.destentor.nl/raalte/werk-aan-spoor-raalte-en-heino-vordert-gestaag~a657f3de/ En is er nu iets bij Raalte waardoor Syntus niet electrisch kan rijden en je moet overstappen.?..Doorgaande reizigers tussen Almelo en Zwolle zijn allang verdwenen.

Combitunnel Nijverdal, breek me de bek niet open. Doorgaande reizigers zijn er nog wel wat overigens, want de N35 is net zo'n ramp. Van Almelo naar Zwolle wil je ook niet over de weg doen. Nijverdal heeft een aantal jaren twee stations gehad, het oude Nijverdal, en station Nijverdal West. Tussen beiden reed een bus. Dat heeft ruim 3 jaar geduurd. Maar nu............ http://www.rtvoost.nl/nieuws/274247/tekortschietende-veiligheid-salland-twentetunnel-gevolgen-voor-hulpverlening

Raalte heeft enkel met de komst van de sneltrein te maken, weinig spannends verder. Het is Raalte.

Het is dat ik veel buiten de regio moet zijn, maar niemand (behalve wat scholieren) gaat met de trein naar Zwolle. Daar pak je als de bliksem de auto voor.
Reputatie 7
Badge
Bekend probleem met de NS bussen: het is dus niet handig om in/uit te checken bij de bussen, want voor je het weet ben je aan de 35 min. en krijg je opnieuw startkosten EN geen geld terug bij deze vertraging
https://www.bd.nl/tilburg/werkzaamheden-op-het-spoor-rond-tilburg-en-den-bosch-zorgen-voor-verwarring-en-lange-rijen~af06c70a/

Reageer