Ik nam vandaag de trein vanuit Bunnik via Utrecht. Op het station bleek de helft van de sprinters (incl de mijne) zonder toelichting van de dienstregeling te zijn verdwenen.
Bij navraag aan de conducteur van een trein later bleek een en ander samen te hangen met werkzaamheden in Breukelen. Inderdaad was er een aankonding te vinden over het traject Utrecht Breukelen, maar daar was ik niet en toch had ik er last van.
Kan de informatievoorziening beter zodat ik op tijd weet dat er treinen gaan uitvallen, en tot wanneer dat zal duren?
Beste antwoord door Stijn NS
Goedemiddag duinsel.
“Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner”
Zo, de informatievoorziening is geregeld!
Uiteindelijk is dit wel waar het op neer komt. Onze dienstregeling zit zo gecompliceerd in elkaar, dat werkzaamheden op een relatief klein stukje spoor vergaande gevolgen kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld het geval is bij de werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Bijlmer ArenA. Het zou daardoor een ellenlang stuk tekst worden als we alle aanpassingen zouden plaatsen in het werkzaamheden overzicht. Er is daarom besloten om die informatie zo beknopt mogelijk te houden, met enkel de meest essentiële informatie m.b.t. alternatief vervoer en omreisroutes.
Het algemene advies blijft vervolgens om kort voor vertrek de reisplanner te controleren, gezien ook op andere trajecten de dienstregeling aangepast kan zijn als gevolg van werkzaamheden elders. In het verleden zou in dat geval ook voor andere trajecten een melding komen te staan in de reisplanner dat er werkzaamheden zijn, maar blijkbaar zorgde dit vaker voor verwarring dan dat het als nuttig werd ervaren, omdat men dan geen werkzaamheden in het overzicht kon terugvinden op hun traject. Daarom is er gekozen voor de huidige vorm van informatievoorziening gekozen.
Uiteindelijk heeft ook deze vorm weer zijn nadelen en zal ook dit voor sommigen nog steeds verwarrend zijn, zoals je nu zelf hebt ervaren, maar alsnog is dit gekozen als beste optie.