beantwoord

Communicatie rond werkzaamheden Breukelen

• 14 juli 2020
  • 32 reacties
  • 735 Bekeken

Reputatie 2

Ik nam vandaag de trein vanuit Bunnik via Utrecht. Op het station bleek de helft van de sprinters (incl de mijne) zonder toelichting van de dienstregeling te zijn verdwenen.

Bij navraag aan de conducteur van een trein later bleek een en ander samen te hangen met werkzaamheden in Breukelen. Inderdaad was er een aankonding te vinden over het traject Utrecht Breukelen, maar daar was ik niet en toch had ik er last van.

Kan de informatievoorziening beter zodat ik op tijd weet dat er treinen gaan uitvallen, en tot wanneer dat zal duren?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 juli 2020, 10:38

Goedemiddag duinsel.

“Plan uw reis kort voor vertrek in de reisplanner”

Zo, de informatievoorziening is geregeld!

Uiteindelijk is dit wel waar het op neer komt. Onze dienstregeling zit zo gecompliceerd in elkaar, dat werkzaamheden op een relatief klein stukje spoor vergaande gevolgen kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld het geval is bij de werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Bijlmer ArenA. Het zou daardoor een ellenlang stuk tekst worden als we alle aanpassingen zouden plaatsen in het werkzaamheden overzicht. Er is daarom besloten om die informatie zo beknopt mogelijk te houden, met enkel de meest essentiële informatie m.b.t. alternatief vervoer en omreisroutes.

Het algemene advies blijft vervolgens om kort voor vertrek de reisplanner te controleren, gezien ook op andere trajecten de dienstregeling aangepast kan zijn als gevolg van werkzaamheden elders. In het verleden zou in dat geval ook voor andere trajecten een melding komen te staan in de reisplanner dat er werkzaamheden zijn, maar blijkbaar zorgde dit vaker voor verwarring dan dat het als nuttig werd ervaren, omdat men dan geen werkzaamheden in het overzicht kon terugvinden op hun traject. Daarom is er gekozen voor de huidige vorm van informatievoorziening gekozen.

Uiteindelijk heeft ook deze vorm weer zijn nadelen en zal ook dit voor sommigen nog steeds verwarrend zijn, zoals je nu zelf hebt ervaren, maar alsnog is dit gekozen als beste optie.

Bekijk origineel

32 reacties

NS communiceert dit gewoon niet. Komende 2 weken rijdt bijvoorbeeld ook 50% van de treinen tussen Uitgeest en Amsterdam CS niet ivm werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Bijlmer Arena. Er wordt hier totaal geen informatie over verstrekt.

NS heeft de communicatie over werkzaamheden van Pro Rail overgenomen, helaas heeft dit niet tot verbetering geleid eerder tot verslechtering.

Reputatie 2

Goedemiddag duinsel.

Uiteindelijk is dit wel waar het op neer komt. Onze dienstregeling zit zo gecompliceerd in elkaar, dat werkzaamheden op een relatief klein stukje spoor vergaande gevolgen kunnen hebben, zoals bijvoorbeeld het geval is bij de werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Bijlmer ArenA. Het zou daardoor een ellenlang stuk tekst worden als we alle aanpassingen zouden plaatsen in het werkzaamheden overzicht. Er is daarom besloten om die informatie zo beknopt mogelijk te houden, met enkel de meest essentiële informatie m.b.t. alternatief vervoer en omreisroutes.

Het algemene advies blijft vervolgens om kort voor vertrek de reisplanner te controleren, gezien ook op andere trajecten de dienstregeling aangepast kan zijn als gevolg van werkzaamheden elders. In het verleden zou in dat geval ook voor andere trajecten een melding komen te staan in de reisplanner dat er werkzaamheden zijn, maar blijkbaar zorgde dit vaker voor verwarring dan dat het als nuttig werd ervaren, omdat men dan geen werkzaamheden in het overzicht kon terugvinden op hun traject. Daarom is er gekozen voor de huidige vorm van informatievoorziening gekozen.

Uiteindelijk heeft ook deze vorm weer zijn nadelen en zal ook dit voor sommigen nog steeds verwarrend zijn, zoals je nu zelf hebt ervaren, maar alsnog is dit gekozen als beste optie.

Reputatie 7
Badge +3

Het grote nadeel van het huidige systeem is dat je niet meer kunt zien wat de wijzigingen zijn ten opzichte van de jaardienst/basisdienstregeling. Het nieuwe systeem werkt alleen goed voor incidentele reizigers. Voor vaste reizigers moet juist duidelijk zijn wat er precies gewijzigd is ten opzichte van de basisdienstregeling. 

Door te kiezen voor een informatievoorzieningsmodel dat gericht is op incidentele reizigers worden de vaste klanten op het verkeerde been gezet.

Ik raad iedereen aan om bij werkzaamheden zelf te controleren welke treinen NS uit de dienstregeling heeft gesloopt ten opzichte van de jaardienst.

Per traject is de jaardienst te vinden op https://www.ns.nl/reisinformatie/download-dienstregeling

Reputatie 5
Badge

Ik denk dat je bij zulke omvangrijke werkzaamheden eigenlijk maar 1 ding kunt doen: in de reisplanner een algemene melding dat er werkzaamheden zijn met landelijke impact. Het reisadvies is 10 dagen van tevoren up-to-date. En in alle treinen en op de stations regelmatig omroepen (in de week voorafgaand aan de werkzaamheden) dat iedereen z'n reis moet plannen. Dus echt voor het hele land.

Stel dat je begint aan een overzicht van wijzigingen, dan zou het ondoenlijk lang worden. Al is het maar omdat het ook nog eens per moment van de dag verschilt. Neem vandaag overdag (dit overzicht is niet compleet, maar wel een redelijke indicatie).

-Serie 900 (Breda - Amsterdam) vertrekt 2 minuten later dan gebruikelijk uit Schiphol en komt 2 minuten later dan gebruikelijk aan in Amsterdam (en op een ander spoor dan normaal).

-Serie 800 (Alkmaar - Maastricht) rijdt uit Alkmaar vanaf Sloterdijk naar Schiphol. De stop op Zaandam is langer dan normaal. De aankomst- en vertrektijd in Sloterdijk en Zaandam is aangepast. Op Schiphol sluit deze trein cross-platform aan op de treinen richting Utrecht en verder. Serie 800 uit Maastricht rijdt vanaf Utrecht via Amsterdam Bijlmer en Zuid naar Schiphol.

-Serie 3300 (Hoorn - Leiden) rijdt vanuit Hoorn vanaf Sloterdijk naar Amsterdam Centraal. Het traject Sloterdijk - Leiden wordt overgenomen door serie 5800.

-Serie 5800 (Hoofddorp - Amsterdam) rijdt vanuit Hoofddorp naar Leiden ter vervanging van serie 3300. De vertreksporen op Schiphol zijn aangepast.

-Serie 4300 (Hoofddorp - Almere) kan niet rijden omdat er ruimte gemaakt moet worden voor omgeleide intercity's van Utrecht naar Schiphol. Op het traject Hoofddorp - Weesp kan gebruik worden gemaakt van serie 5700 (ongeveer een kwartier vroeger/later). Er rijdt daar slechts 2x i.p.v. 4x per uur een sprinter. Tussen Weesp en Almere wordt serie 15800 ingezet op ongeveer de tijden van serie 4300.

-Serie 15800 (Amsterdam - Amersfoort) rijdt niet tussen Weesp en Amersfoort, maar extra tussen Weesp en Almere. Reizigers tussen Weesp en Hilversum gebruiken serie 5700. De stop in Baarn, Schothorst en Vathorst wordt overgenomen door serie 1600 en 11600.

-Serie 1600 (Schiphol - Enschede) stopt extra in Baarn. Het traject Amersfoort - Enschede vervalt. Het traject Amersfoort Centraal - Amersfoort - Vathorst wordt toegevoegd.

-Serie 11700 (Den Haag - Amersfoort) rijdt extra tussen Amersfoort en Enschede ter vervanging van serie 1600. Reizigers tussen Enschede, Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol moeten altijd overstappen in Amersfoort.

-Serie 11600 (Schiphol - Amersfoort) stopt extra in Baarn en Amersfoort Vathorst.

-Serie 4600 (Den Haag - Amsterdam) vertrekt op een ander tijdstip uit Lelylaan en heeft een langere haltering op Sloterdijk. De aankomst/vertrektijden en sporen in Amsterdam Centraal zijn gewijzigd.

-Alle intercity's op het traject Amsterdam - Den Bosch zijn aangepast in vertrektijden en sporen op Utrecht Centraal, met name richting het noorden, maar soms ook richting het zuiden.

-Serie 2000 (Den Haag - Amersfoort) rijdt niet tussen Utrecht en Amersfoort. Hier zijn voldoende alternatieven. Serie 2000 kan daar niet rijden, omdat er in Utrecht geen ruimte is om serie 8800 te keren vanwege de gewijzigde sporen van de intercity's tussen Amsterdam en Den Bosch. Serie 2000 en 8800 keren daarom op elkaar en zodoende vervalt het traject Utrecht - Amersfoort voor serie 2000. Het alternatief was geen treinverkeer Utrecht - Leiden.

-De frequentie van sprinters op het traject Uitgeest - Amsterdam en Bijlmer- Rhenen is gehalveerd op diverse momenten van de dag.

En nog heel veel meer.

Reputatie 7
Badge +3

Maar er is geen vervangende trein ingelegd voor de 15808 (04.48 uur uit Amersfoort) met aansluiting in Weesp naar Schiphol. De eerste trein is nu pas om 6.10 uur uit Amersfoort. Dit is al vanaf morgen het geval, zonder dat de reisplanner ook maar iets meldt over deze wijziging.

Het informatiesysteem schiet hier ernstig tekort. Je ziet immers nergens wat er gewijzigd is ten opzichte van de jaardienst.

Reputatie 5
Badge

Helemaal gelijk, maar dat toont ook direct de complexiteit. In toevoeging op de lijst die ik liet zien (waarvan ik niet weet of die volledig is), heb je dus ook nog allerlei afwijkingen aan de dagranden, zoals de 15808. Als je ook die allemaal aan de lijst toevoegt, wordt het dan echt zoveel duidelijker voor de reiziger? Of is de lijst dan zo lang dat niemand het meer leest?

Reputatie 7
Badge +3

Een lange lijst met afwijkingen is ook niet bepaald de oplossing.

Het is al een stuk duidelijker wanneer de reisplanner weer een mededeling laat zien als “rijdt vandaag niet”. Verder is het uitermate onverstandig om hele treinseries met nummer en al naar een ander traject te verplaatsen, zoals met de 15800-serie gebeurt. Dat is vragen om moeilijkheden met vergeten treinen aan de randen van de dag.

Dat je de reisplanner moet raadplegen voor vertrek is natuurlijk onzin, om deze wijziging tegen te komen zou je regelmatig alle dagen van de week af moeten gaan in de reisplanner om te zien of er iets is veranderd.

Daarom lijkt het me logisch dat de NS ervoor moet zorgen dat de werkzaamheden over het hele traject gemeld worden. (Als ik me niet vergis rijdt de sprinter van bunnik naar Utrecht normaal door naar Breukelen)

Als ns de verwijderde treinen in de app laat staan met de mededeling dat de trein niet rijdt vanwege werkzaamheden dan is tenminste duidelijk dat er een tijdelijke aanpassing is en dat die trein normaal gesproken wel rijdt. Zoals iMark aangeeft het verschil tussen de basisdienstregeling is nu zoek.

Ik zal je verzoek doorzetten. Meer kan ik helaas niet voor je doen.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou gewoon eens moeten toegeven dat een paar jaar geleden een verkeerde keuze gemaakt is door geschrapte treinen niet meer te tonen in de reisinformatie. Net zoals er een verkeerde keuze gemaakt is door niet meer om te roepen dat een bepaalde trein vertraging heeft maar over x-aantal minuten vertrekt.

Het is allemaal cosmetische onzin om te verbloemen wat er werkelijk aan de hand is: wijzigingen in de treindienst en vertragingen. Bedacht door afdelingen van NS die totaal zijn losgezongen van de werkelijkheid en zich alleen maar bezighouden met beeldvorming.

Ik kan iedereen aanraden om de documentaire Missie NS te kijken. Je krijgt een verbijsterend beeld van hoe ver de leiding van NS afstaat van de dagelijkse realiteit. Volgens mij heeft dat vooral tot gevolg dat er niet goed gestuurd wordt op de basisprocessen als het op orde hebben van de logistiek.

NS zou gewoon eens moeten toegeven dat een paar jaar geleden een verkeerde keuze gemaakt is door geschrapte treinen niet meer te tonen in de reisinformatie. Net zoals er een verkeerde keuze gemaakt is door niet meer om te roepen dat een bepaalde trein vertraging heeft maar over x-aantal minuten vertrekt.

Het is allemaal cosmetische onzin om te verbloemen wat er werkelijk aan de hand is: wijzigingen in de treindienst en vertragingen. Bedacht door afdelingen van NS die totaal zijn losgezongen van de werkelijkheid en zich alleen maar bezighouden met beeldvorming.

Ik kan iedereen aanraden om de documentaire Missie NS te kijken. Je krijgt een verbijsterend beeld van hoe ver de leiding van NS afstaat van de dagelijkse realiteit. Volgens mij heeft dat vooral tot gevolg dat er niet goed gestuurd wordt op de basisprocessen als het op orde hebben van de logistiek.

Dat een machinist dit “liked” is mijns inziens veelzeggend. @Erryt NS 

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong Heb je Missie NS al gezien?

Ja heb ik natuurlijk gezien. Leuk dat rollenspelen 

Badge +3

Voorbeelden genoeg van verwonderde reizigers:

@NS_online waarom vertrekt de trein Baarn naar Amersfoort Schothorst uit t niets ipv om 9 voor heel nu om 13 over half en staat 10 min. stil. Op 3 Aug weer om 9 voor heel. De reizigers waren vanmorgen niet blij.

Nou hierom: Serie 11600 (IC Schiphol - Amersfoort) stopt extra in Baarn en Amersfoort Vathorst.

Je moet het maar weten…

Aan de andere kant: Joepie een directe IC van Alkmaar naar Schiphol, handig voor naar Rotterdam! Mag die blijven?

Reputatie 7
Badge +3

Ja heb ik natuurlijk gezien. Leuk dat rollenspelen 

Die rollenspelen waren wel aardig. Maar ik ben heel erg geschrokken van de naïeve kletspraat op directieniveau. Het lijkt wel een blije sekte daar. Zulke types krijgen de logistiek en de communicatie van die logistiek nooit op orde.

Reputatie 4

Wissels weghalen zodat werkzaamheden meer randeffecten hebben, werkzaamheden middenin de spits is al normaal geworden. Heerlijk al die bezuinigingen. Spoorboekloos rijden, heet dat ;) Maar de punctualiteitscijfers zijn prachtig.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Een opgeheven trein telt niet mee in de punctualiteitscijfers.

Reputatie 5
Badge

Een trein die van tevoren (twee dagen) uit de reisplanner wordt gehaald, telt inderdaad niet mee. Treinen die wel in de reisplanner staan, maar door verstoringen op de dag zelf uitvallen, tellen wel degelijk mee. Zie http://kpi.prorail.nl/reizigerspunctualiteit_HRN?spec=hrn05&lang=nl&station=&date_range=last_12_months&corridor=&traject=

Reputatie 4

Dat is dus systeemdenken, daar heb je als reiziger niet zoveel aan. Leuk dat er een KPI gehaald wordt, maar ik heb elk weekend het gevoel dat ik vertraging heb omdat ik dingen niet op tijd wist.

Reputatie 5
Badge

Ja, eens. Dat de reisinfo over werkzaamheden nogal te wensen overlaat lijkt hier echt de rode draad.

Reputatie 7
Badge +3

Het vervelendste is misschien nog wel dat de situatie slechter is dan een paar jaar geleden. Door het niet meer laten zien van opgeheven treinen uit de jaardienst in de reisinformatie heb je als regelmatige reiziger geen idee meer wat er gewijzigd is en misschien nog wel belangrijker: dat er iets gewijzigd is. 

Het argument van NS is dan dat de reisinformatie lekker opgeschoond is en dat incidentele reizigers nu een veel overzichtelijker reisinformatiesysteem hebben. Dat zal allemaal best. Maar het grootste deel van de treinreizigers zijn regelmatige reizigers en die hebben helemaal niets aan deze cosmetische maatregelen. 

Reputatie 5
Badge

Zou een mooie oplossing dan niet een ‘vinkje’ in de reisplanner zijn waarmee je zelf kan kiezen of je vervallen reisadviezen uit de jaardienst kan zien. Wellicht technisch ingewikkeld, maar daarmee bedien je wel alle markten.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een deel van de oplossing.

Maar hoe bereik je bijvoorbeeld de mensen die op Schiphol werken en altijd met Sprinter 15808 vanaf een station op de Gooilijn reizen wanneer die trein planmatig geschrapt is? Die mensen kijken echt niet dagelijks in de reisplanner. Als er op het station geen mededelingen hangen over de gewijzigde treindienst dan kom je daar dus niet achter. Omdat de trein planmatig geschrapt is, zie je ook in de reisinformatie helemaal niets over deze trein. Wanneer dit dan ook nog een uitstralingseffect is van werkzaamheden op een ander baanvak dan waar je zelf reist dan sta je heel raar te kijken. 

Reputatie 5
Badge

Volgens mij kan dat maar op 1 manier:

In de week voorafgaand aan de wijziging iedere dag in die sprinter een omroepbericht: let op dienstregeling gewijzigd van X t/m Y. Raadpleeg de reisplanner. En een omroep op het station een paar minuten voor vertrek. Met al die computerstemmen tegenwoordig zou je zoiets toch moeten kunnen doorvoeren.

Reageer