Skip to main content

Zijn er meer mensen die gestrand zijn na het concert van P!NK? Wij kregen het advies een hotel of taxi te boeken, aangezien er geen reis meer mogelijk was. Declaratie ingediend, afgewezen omdat er geen storing zou zijn geweest. Hotel konden we niet boeken omdat we de dag erna gewoon moesten werken, dus een super dure taxi betaald, en nu krijgen we geen cent terug… 

Waarschijnlijk reden er dan volgens dienstregeling geen treinen meer. Het beste was dan natuurlijk om eerder weg te gaan, ander vervoer te kiezen of inderdaad een taxi. Als er geen treinen meer reden volgens de dienstregeling dan is dat vanzelfsprekend voor eigen rekening.

Hoe laat wilde je na afloop nog van welk station naar welk station  @shrnmldr ?


Heel vervelend voor u. Wie gaf het advies om een hotel te boeken of een taxi te regelen?


Van wie heb je dat advies gekregen? De klantenservice, of personeel in de trein of op het station? Als het om de 2e gaat denk ik dat u pech heeft...


https://www.nu.nl/muziek/6320424/bezoekers-pnk-concert-konden-niet-met-trein-naar-huis-door-aanrijding.html

De NS vroeg reizigers daarom om alternatief vervoer te zoeken.

 

https://www.haarlemsdagblad.nl/binnenland/ns-waarschuwt-bezoekers-pnk-geen-treinverkeer-door-aanrijding/15828129.html

De NS waarschuwt treinreizigers die bij het concert van P!nk in de Johan Cruijff ArenA zijn dat er onvoldoende treincapaciteit beschikbaar is om iedereen thuis te brengen. „Zoek een alternatief vervoermiddel”, aldus de vervoerder.

 

Beetje vreemd dat er dan nu een claim wordt afgewezen omdat er geen storing zou zijn geweest.


mrfreeze heeft het hier goed, dit is een uitzondering op onze standaard regels en hier gaan we dan ook coulanter mee om. Ik raad je aan om nogmaals contact op te zoeken met onze klantenservice shrnmldr. Je kunt ook een reply sturen op de afwijzingsmail in dit geval om dit nogmaals na te laten kijken. 


Ik gok dat de automatische systeem niks af weet van deze uitzondering 😁, zou wat zijn. Gelukkig heb je toch recht op compensatie. (Al moet je er wel weer waarschijnlijk heel lang op wachten met veel gedoe)

 

Sterkte...


@Ret.tep wij zijn al eerder vertrokken (22.30u terug gelopen), zodat er meerdere aansluitingen zouden zijn. Op dat moment was er een aanrijding, waardoor we 4 verschillende mensen vd ns hebben gesproken en de beste man van de klantenservice ons adviseerde een hotel te boeken. Er waren geen reisopties meer via Schiphol, centraal of Rotterdam.

We kwamen van de Bijlmer Arena en moesten naar Breda 

@mrfreeze dat vond ik ook, heb met 3 mensen gesproken via de klantenservice waarbij 1 zei, ik ga hem opnieuw indienen je krijgt een bevestiging. 4 dagen later zei nr 2, nee hoor dat kan niet, er reed gewoon een trein. Lever bewijs maar in via de chat. Nr 3 op de chat zei, helaas mevrouw, dien dan maar een nieuwe claim in. @NS @Daniël NS 

Dus ja, dat is nu gedaan (met verschillende foto's in 1 foto om toch bewijzen aan te kunnen leveren) in de hoop dat iemand me nu wel...

 


Maar reed de trein van 03.46 uur vanuit Amsterdam C via Rotterdam (overstap ) naar Breda dan ook niet ? Eerst met de metro naar Amsterdam Centraal vanaf de Bijlmer was toch ook het advies.


Maar reed de trein van 03.46 uur vanuit Amsterdam C via Rotterdam (overstap ) naar Breda dan ook niet ? Eerst met de metro naar Amsterdam Centraal vanaf de Bijlmer was toch ook het advies.

Klantenservice gaf het advies om een hotel te boeken en NS zelf gaf aan alternatief vervoer te zoeken zonder specifiek aan te geven wat voor vervoer, waarom zou je dan nog verder zoeken? Daarnaast is 4 uur wachten in de nacht om naar huis te kunnen natuurlijk absurd.


Klantenservice gaf het advies om een hotel te boeken en NS zelf gaf aan alternatief vervoer te zoeken zonder specifiek aan te geven wat voor vervoer, waarom zou je dan nog verder zoeken?

Citaat van het hele advies:

De NS vroeg reizigers daarom om alternatief vervoer te zoeken. Tussen de stations Amsterdam Centraal, Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Holendrecht konden reizigers gebruikmaken van de metro.


Maar reed de trein van 03.46 uur vanuit Amsterdam C via Rotterdam (overstap ) naar Breda dan ook niet ? Eerst met de metro naar Amsterdam Centraal vanaf de Bijlmer was toch ook het advies.

Klantenservice gaf het advies om een hotel te boeken en NS zelf gaf aan alternatief vervoer te zoeken zonder specifiek aan te geven wat voor vervoer, waarom zou je dan nog verder zoeken? Daarnaast is 4 uur wachten in de nacht om naar huis te kunnen natuurlijk absurd.

Als van het advies van de klantenservice niets is terug te vinden onder de naam van TS dan sta je met lege handen. Maar ik lees nergens dat TS advies kreeg om zelf taxi te regelen en de kosten te mogen declareren.

Sinds 7 juni 2023 mag je als NS na 100 minuten wachten zelf geen vervangend vervoer heeft geregeld zelf iets regelen. Taxi's worden echter niet vergoed, of dit moet expliciet op de website staan aangegeven bij de betreffende calamiteit. Daarbij is het de bedoeling dat men zover mogelijk richting huis gaat reizen. Een taxi geregeld door klantenservice brengt je meestal tot het eerst volgende station vanaf waar er weer treinen reden. Begrijp dat TS de taxi tot huis heeft genomen zonder toestemming vooraf?


We kunnen wel steeds de “officiële” regels en procedures blijven benoemen, maar

dit is een uitzondering op onze standaard regels en hier gaan we dan ook coulanter mee om.

 

Dus, shrnmldr, neem nogmaals contact op met de klanteNService of reageer op de e-mail. Je kunt eventueel verwijzen naar dit topic en de reactie van Daniël NS.


Waarschijnlijk reden er dan volgens dienstregeling geen treinen meer. Het beste was dan natuurlijk om eerder weg te gaan, ander vervoer te kiezen of inderdaad een taxi. Als er geen treinen meer reden volgens de dienstregeling dan is dat vanzelfsprekend voor eigen rekening.

Hoe laat wilde je na afloop nog van welk station naar welk station  @shrnmldr ?

Reageer toch eens niet altijd alsof rrizigers alles fout doen en nergens recht op hebben. Als iets niet uiterlijk tien dagen vooraf bekend is gemaakt is er geen sprake van een wijziging van de dienstregeling maar van vertraging en als NS een taxi heeft toegezegd heeft een reiziger wel degelijk recht op vergoeding van de kosten daarvan. Dus dat iemand die dan zelf zou moeten betalen is allesbehalve vanzelfsprekend. Daar zijn zelfs uitspraken van de Geschillencommissie over en als een medewerker dit niet volgens de juiste procedures heeft geregeld of ten onrechte heeft gezegd is dat niet het probleem van de reiziger 


Sinds 7 juni 2023 mag je als NS na 100 minuten wachten zelf geen vervangend vervoer heeft geregeld zelf iets regelen. Taxi's worden echter niet vergoed, of dit moet expliciet op de website staan aangegeven bij de betreffende calamiteit. Daarbij is het de bedoeling dat men zover mogelijk richting huis gaat reizen.

Hoe kom je bij dat laatste? Waarom zou ik niet nog naar een andere bestemming mogen willen als NS niet rijdt of dan minder rechten hebben? Wiens bedoeling is dit?


Als de NS zegt dat er onvoldoende treincapaciteit was om iedereen naar huis te brengen, met het advies om alternatief vervoer te zoeken… zonder erbij te zeggen dat dat géén taxi of huurauto mag zijn… 🤔

De algemene regel is wel dat je zo ver als mogelijk met de trein moet zien te komen voordat de thuisbrengplicht van NS geldt, maar richting Utrecht was blijkbaar gestremd/overvol dus dan zou je via Schiphol naar Rotterdam moeten (eerst metro naar Centraal of Zuid), maar wie weet dat nou en waarom is dat niet door de (vier!) ns medewerkers gezegd?

Bovendien geeft TS aan dat er helemaal geen mogelijkheden naar Schiphol of Rotterdam meer waren.


Als de NS zegt dat er onvoldoende treincapaciteit was om iedereen naar huis te brengen, met het advies om alternatief vervoer te zoeken… zonder erbij te zeggen dat dat géén taxi of huurauto mag zijn… 🤔

De algemene regel is wel dat je zo ver als mogelijk met de trein moet zien te komen voordat de thuisbrengplicht van NS geldt, maar richting Utrecht was blijkbaar gestremd/overvol dus dan zou je via Schiphol naar Rotterdam moeten (eerst metro naar Centraal), maar wie weet dat nou en waarom is dat niet door de (vier!) ns medewerkers gezegd?

Bovendien geeft TS aan dat er helemaal geen mogelijkheden naar Schiphol of Rotterdam meer waren.

Volgens @Ret.tep was er nog wel een mogelijkheid, met de metro naar Amsterdam en dan met de nacht trein van 03:46 naar Rotterdam, maar goed dat is natuurlijk te gek voor woorden. Ja, het is een mogelijkheid, maar 3 uur op een trein wachten midden in de nacht zal natuurlijk geen 1 weldenkend persoon doen.


Sinds 7 juni 2023 mag je als NS na 100 minuten wachten zelf geen vervangend vervoer heeft geregeld zelf iets regelen. Taxi's worden echter niet vergoed, of dit moet expliciet op de website staan aangegeven bij de betreffende calamiteit. Daarbij is het de bedoeling dat men zover mogelijk richting huis gaat reizen.

Hoe kom je bij dat laatste? Waarom zou ik niet nog naar een andere bestemming mogen willen als NS niet rijdt of dan minder rechten hebben? Wiens bedoeling is dit?

Richting eindbestemming had ik moeten zeggen.

Volgens wat gelezen heb, had klantenservice geen taxi toegezegd maar geadviseerd een hotel te of taxi te boeken.



@Gorott Als je zeker wilt zijn dat je niet voor onverziene kosten komt te staan dan wacht je wel ‘s nachts 3 uur (of langer). Ik heb dat wel een keer gedaan omdat NS van te voren aangaf dat er bussen geregeld waren en ik een taxi zelf moest betalen. Toen er geen stopbussen kwamen nog gevraagd of ik met snelbus mocht om vandaar zelf iets te regelen, maar dat mocht niet. Dus uiteindelijk 4 uur gewacht.


Er is een taxi óf hotel geadviseerd. Mogelijk reed deze van 03.46u wel, maar ik stond daar om 23u en moest naar Breda, niet naar Rotterdam. Dit was 1 van de 3 omrij opties, waarbij ze alle 3 niet aansloten. Ik kon de metro nemen vanaf centraal, maar ook daar reed geen trein naar Breda. Dus er was geen mogelijkheid in Breda te komen, enkel een hotel of een taxi boeken. Daarbij was het zo druk dat er weinig hotels waren, en niet onder de prijs van de taxi kwamen (ja ik had toestemming, alleen niet schriftelijk helaas).

 

Er is dus door 4 mensen gekeken en geconstateerd dat er geen reisopties meer waren. Waardoor wij, en menig ander, gestrand zijn. 

 

Ik heb opnieuw de claim ingediend, want de klantenservice geeft aan de telefoon alleen aan, doen we niets mee. Klantenservice reageert al bijna niet, en zegt, dien maar een nieuwe claim in. Dus poging 4. 


In een ander topic heb ik al aangegeven wat volgens mij de grote makke is bij NS. En ook dat blijkt weer overduidelijk in deze post en dat is DUIDELIJK COMMUNICEREN. TS heeft met verschillende medewerkers gesproken en ze vertellen allemaal een ander verhaal. Dat helpt totaal niet. Zolang NS niet DUIDELIJK EN EENDUIDIG COMMUNICEERT bij verstoringen blijf je dit soort topics houden.


 Als je zeker wilt zijn dat je niet voor onverziene kosten komt te staan dan wacht je wel ‘s nachts 3 uur (of langer). Ik heb dat wel een keer gedaan omdat NS van te voren aangaf dat er bussen geregeld waren en ik een taxi zelf moest betalen. Toen er geen stopbussen kwamen nog gevraagd of ik met snelbus mocht om vandaar zelf iets te regelen, maar dat mocht niet. Dus uiteindelijk 4 uur gewacht.

Als er bussen geregeld werden is het natuurlijk een ander verhaal. Dat je daarmee niet thuis kon komen neemt niet weg dat je in feite gewoon een snelbus had kunnen nemen, want waarom zou dat niet mogen?

Tja, dan zou je Utrecht Centraal - Lunetten alsnog met een taxi moeten doen (die uiteraard niet vergoed wordt), of 4 uur wachten inderdaad.


 Als je zeker wilt zijn dat je niet voor onverziene kosten komt te staan dan wacht je wel ‘s nachts 3 uur (of langer). Ik heb dat wel een keer gedaan omdat NS van te voren aangaf dat er bussen geregeld waren en ik een taxi zelf moest betalen. Toen er geen stopbussen kwamen nog gevraagd of ik met snelbus mocht om vandaar zelf iets te regelen, maar dat mocht niet. Dus uiteindelijk 4 uur gewacht.

Als er bussen geregeld werden is het natuurlijk een ander verhaal. Dat je daarmee niet thuis kon komen neemt niet weg dat je in feite gewoon een snelbus had kunnen nemen, want waarom zou dat niet mogen?

Tja, dan zou je Utrecht Centraal - Lunetten alsnog met een taxi moeten doen (die uiteraard niet vergoed wordt), of 4 uur wachten inderdaad.

Wij , nog iemand die mijn richting op moest, mochten niet eens instappen bij de snelbus. Ik had die ander aangeboden om ov-fietsen te nemen op mijn pas. Dat de bus zo laat kwam had te maken met dat bus 1 een dubbeldekker was en niet onder spoortunnel kon en bus 2 was naar een verkeerd station gestuurd en had daar op treinen staan wachten die vanwege aanrijding niet meer reden. Het cynische was dat er lege NS bussen tussen Den Bosch en Eindhoven reden vanwege werkzaamheden. Wij waren gestrand in Den Bosch door een aanrijding met de intercity waar ik net uitgestapt was om met sprinter verder te reizen.


@shrnmldr  Advies is iets anders dan toestemming. Toestemming wordt onder jouw naam genoteerd, een advies niet. Daarbij regelt de klantenservice meestal een taxi wanneer je gestrand bent en laat dat niet aan de reiziger over. Als er nog iets rijdt in de richting van jouw bestemming wordt meestal geadviseerd om zo dichtbij jouw bestemming te reizen en vandaar opnieuw contact te nemen met de klantenservice.

Reisde je alleen met de taxi of met meerderen? Hou er rekening mee dat als de claim gehonoreerd wordt, je niet alles terug zult krijgen. Er zou een max. bedrag voor staan.

 


Op Rijden de treinen staat de verstoring. Ik kan de negatieve reisadvies niet vinden. Dit heeft in een apart bericht gestaan.

 

U kunt eventueel naar Klachtenloket Openbaar Vervoer en daarna naar geschillencommissie om uw klacht extern te behandelen. Dit staat ook op https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html.

 

Normale procedure is dat reizigers NS klantenservice moet bellen en dat NS een taxi besteld en rechtstreeks aan taxibedrijf betaalt.



@Gorott Als je zeker wilt zijn dat je niet voor onverziene kosten komt te staan dan wacht je wel ‘s nachts 3 uur (of langer). Ik heb dat wel een keer gedaan omdat NS van te voren aangaf dat er bussen geregeld waren en ik een taxi zelf moest betalen. Toen er geen stopbussen kwamen nog gevraagd of ik met snelbus mocht om vandaar zelf iets te regelen, maar dat mocht niet. Dus uiteindelijk 4 uur gewacht.

Ja niet dus, zo graag hoef ik nou ook weer niet gratis vervoer. Absurd dat dit verwacht wordt van een reiziger. Volgens mij heeft NS een thuisbrengplicht, als de laatste treinen niet meer rijden door een verstoring.


Reageer