beantwoord

Corona en minder treinen

• 12 maart 2020
  • 39 reacties
  • 1000 Bekeken

Ik kan niet echt een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. 

Er rijden vanaf 13 maart minder treinen. Hierdoor ga ik juist denken dat de treinen extra druk zullen zijn. Het is niet verstandig om bij evenementen aanwezig te zijn. Een drukke trein is dus voor mijn gevoel ook niet handig. 

Wat doet de NS als de trein te kort is of vol dreigt te raken? Betekend dat dan dat er mensen geweigerd gaan worden? Kan het zijn dat ik hierdoor niet op tijd op de bestemming ben?

Wat gaat de NS doen als het perron vol loopt omdat er minder treinen rijden? 

icon

Beste antwoord door Jeroen 12 maart 2020, 21:46

Er worden door de NS spitstreinen geschrapt omdat het aantal reizigers flink is terug gelopen en verwacht wordt dat het aantal nog minder gaat worden vanwege de oproep om thuis te werken en ook omdat Universiteiten en Hoge scholen het onderwijs opschorten. Daarnaast zijn er ook allerlei evenementen afgelast.

Daarnaast zijn er ook onder het NS personeel mensen die verkouden zijn die nu preventief thuis moeten blijven en hierdoor dreigt een tekort aan personeel om de reguliere (niet spitstreinen) te laten rijden.  De normale reguliere treinen zijn treinen die doorgaans langer zijn dan spitstreinen en over langere trajecten reizen.

Als u zich niet comfortabel voelt bij het idee dat er minder treinen rijden dan kunt u altijd zelf te afweging maken op andere rustigere tijden te reizen of thuis te blijven.

Bekijk origineel

39 reacties

Badge

Er worden door de NS spitstreinen geschrapt omdat het aantal reizigers flink is terug gelopen en verwacht wordt dat het aantal nog minder gaat worden vanwege de oproep om thuis te werken en ook omdat Universiteiten en Hoge scholen het onderwijs opschorten. Daarnaast zijn er ook allerlei evenementen afgelast.

Daarnaast zijn er ook onder het NS personeel mensen die verkouden zijn die nu preventief thuis moeten blijven en hierdoor dreigt een tekort aan personeel om de reguliere (niet spitstreinen) te laten rijden.  De normale reguliere treinen zijn treinen die doorgaans langer zijn dan spitstreinen en over langere trajecten reizen.

Als u zich niet comfortabel voelt bij het idee dat er minder treinen rijden dan kunt u altijd zelf te afweging maken op andere rustigere tijden te reizen of thuis te blijven.

Hi Joyce1979,

Ik kan je nu al beloven dat dit echt niet gaat gebeuren. Afgelopen dagen de beelden uit Italië gezien op TV?? Nederland gaat ook een beetje op slot. Heel veel kantoorpersoneel gaat thuiswerken. En de scholen zijn dan wel open, maar ik denk niet dat eer veel leerlingen heen gaan.

NS zal ook wel wat zieke machinisten en conducteurs hebben, derhalve is er domweg ook te weinig personeel om de treinen te kunnen laten rijden. 

Ik zou me heel erg moet vergissen, maar ik voorspel voor morgen een zeer lage bezettingsgraad in het OV.

Hallo Joyce1979 en welkom bij de NS Community. 

In dit topic heb ik al het een en ander aangegeven. NS neemt hierin maatregelen, zoals Jeroen ook aangeeft om in te spelen op wat we zien en ervaren. Ik ben het overigens met Pingpong eens en verwacht ook dat er morgen veel minder reizigers zullen zijn. Door het hele land worden evenementen afgelast, scholen gesloten en kantoorpersoneel gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken. 

Bedankt voor de reacties. Ik had het voor mijn beeldvorming even nodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik voorspel overigens dat de Week Zonder Spits (23 t/m 27 maart) een succes wordt. :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Ik hoop alleen dat er wel extra (lange) treinen ingezet worden naar de grote demonstratie tegen Corona op het Malieveld ...

https://nieuwspaal.nl/zeezeiler-berend-botje-toegang-tot-amerika-ontzegd/

Ik voorspel overigens dat er volgende week in Liverpool en omstreken ook meer corona gevallen zullen zijn. Zit net even te zappen en zie dat de Premier League Darts gewoon door is gegaan.Heel veel publiek lekker dicht op elkaar. Nee heel verstandig lijkt mij.

Badge +3

(off-topic) De ‘uitvinder’ van dat suffe virus had vast en zeker een plan met de mensheid, of schaamt zich dood ondertussen?

Wil het nog net niet op natuurlijke selectie gooien maar met zijn allen bidden op het Malieveld wel een prima plan (Darwin Award!)

En al die besmette boekenweek dingen verbranden natuurlijk (of bewaren want er komt een nieuwe datum).. Daarna wel alle extra (lange) treinen even goed ontsmetten inderdaad. :disappointed_relieved:

Neem je verantwoordelijkheid, ga gewoon werken (als dat moet, ikke taxi en zo) en bij klachten, meld je ziek.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga wel fietsen naar het Malieveld, lekker muziekje op de koptelefoon “Una Corona Blanca, I'm just a bug in the sky” 

Reputatie 6
Badge +1

En na afloop van de demonstratie heerlijk proosten op een lekkere koude Corona op het terras.:joy:

Badge

Robert B, je kunt ook samen het boekenweek geschenk gaan lezen op het Malieveld, verbranden levert vast weer stikstof op en zo en daar hebben we ook al genoeg van schijnt het.  :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Mensen die van ver komen kunnen misschien overnachten in Hotel Corona 

Door de inzet van minder treinen bevordert de NS de verspreiding van het Corona virus. Mensen die blijven reizen zullen nog steeds boven op elkaars lip zitten (of, zoals te doen gebruikelijk, op elkaars lip moeten staan). Zit daar een besmet iemand tussen, ben je lelijk de sjaak. Met even veel treinen zou de fysieke afstand tussen de reizigers groter zijn. Jammer dat de NS deze kans om bij te dragen aan de inperking van het virus laat liggen.

Reputatie 7

Door de inzet van minder treinen bevordert de NS de verspreiding van het Corona virus. Mensen die blijven reizen zullen nog steeds boven op elkaars lip zitten (of, zoals te doen gebruikelijk, op elkaars lip moeten staan). Zit daar een besmet iemand tussen, ben je lelijk de sjaak. Met even veel treinen zou de fysieke afstand tussen de reizigers groter zijn. Jammer dat de NS deze kans om bij te dragen aan de inperking van het virus laat liggen.

Even goed lezen waarom dit zo is geregeld eerder in dit topic.

Reputatie 6
Badge +1

Denk er ook bij dat er door ziekte ook minder personeel aanwezig is om de treinen veilig te rijden en te begeleiden, waardoor er soms genoodzaakt kortere treinen worden ingezet.

De bezettingsgraad die verwacht wordt voor vandaag is lager dan verwacht. Zit nu bijvoorbeeld in een van de ochtend spits treinen en die is veel minder druk als normaal. 

Verder zijn de enige treinen die vandaag niet rijden de spits treinen. Alle andere treinen blijven gewoon rijden. 

Hoe zit het nu met NS personeel dat op kantoor werkt.Werken die zoveel mogelijk thuis ook al zou NS als vitale organisatie zijn aangemerkt?

Judith

Badge

Hoe zit het nu met NS personeel dat op kantoor werkt.Werken die zoveel mogelijk thuis ook al zou NS als vitale organisatie zijn aangemerkt?

Judith

Binnen de NS worden de richtlijnen van het RIVM strikt opgevolgd, deze regels gelden ook voor het kantoorpersoneel en degene die vanaf huis kunnen werken worden ook dringend verzocht dat te doen.  Alleen is het niet mogelijk om iedereen vanaf huis te laten werken, ook voor de collega's die wel naar het werk moeten gelden strikte regels om besmettingen zo veel mogelijk te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook bij ProRail is men zo goed mogelijk voorbereid. Treinverkeersleiders kunnen indien noodzakelijk vanaf een andere locatie werken,  thuiswerken kan daar niet ivm complexe systemen.  Zie https://twitter.com/wiemerandy/status/1234761291291660288

En bij andere onderdelen zoals bijvoorbeeld Nedtrain?

Reputatie 7
Badge +3

NedTrain bestaat niet meer. De onderhoudsbedrijven vallen weer rechtstreeks onder NS.

https://www.nedtrain.nl

Voor onderhoudsbedrijven zal hetzelfde gelden als voor bijvoorbeeld ProRail. Thuiswerken is in de meeste gevallen geen optie.

Reputatie 6

Kennen jullie het idee van de bullshitjob ? Een Amerikaan heeft eens het idee geponeerd, dat de meerderheid van de hoogopgeleiden eigenlijk werk uitvreet dat nergens voor nodig is.

In tijden van Corona kunnen we duidelijk het onderscheid maken. Je kan thuiswerken ? Bullshitjob.

Dus ja. Ik werk ook thuis.

Maar ik wilde wel even hulde brengen aan de machinisten, controleurs, veiligheidspersoneel, schoonmakers en onderhoudstechnici. Dank u. En werkveilig.

Reputatie 4

Denk er ook bij dat er door ziekte ook minder personeel aanwezig is om de treinen veilig te rijden en te begeleiden, waardoor er soms genoodzaakt kortere treinen worden ingezet.

Reputatie 4

Dat er minder treinen kunnen rijden bij ziek personeel snap ik. Maar dat ze daardoor ook per sé korter moeten zijn, snap ik wat minder. Een compromis zou kunnen zijn om het materieel van uit te vallen treinen te gebruiken om de overgebleven treinen wat langer te maken. Hoe groter de mogelijkheid om anderhalve meter tussenruimte met anderen te houden, hoe veilger.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf een bepaalde lengte moeten er minimaal twee conducteurs op de trein aanwezig zijn. Vermoedelijk bedoelen ze dus dat in geval van ziekte het mogelijk is dat er niet zo'n lange trein kan/mag rijden.

Reputatie 4

Dat vermoeden had ik ook al. Maar soms breekt nood wetten en moet je verschillende risico's tegen elkaar afwegen.

Reageer