beantwoord

Corona en minder treinen

• 12 maart 2020
  • 39 reacties
  • 872 Bekeken

Toon eerste bericht

39 reacties

We hebben een servicenorm en een veiligheidsnorm. Daar waar 2 HC gesteld zijn, mogen we er met 1 minder rijden. De lengte heb ik nog weinig aangepast zien worden en hoorde al vaak dat treinen op veiligheidsnorm rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Heb je zelf vandaag met de trein gereisd? Zo nee, zie dan deze tweet met filmpje  https://twitter.com/NS_online/status/1239490967285239809  waauit blijkt dat er vanmorgen  85% minder reizigers in de trein waren dan normaal op maandag. En treinen en station waren erg leeg.

En als ik op Treinposities kijk naar de vertrekstaten van diverse stations zie ik ook nog grotendeels de normale treinlengtes. Uitzonderingen kunnen er altijd zijn, net als anders. De vraag is denk ik alleen of dat zo blijft de komende wekenmet zo weinig reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

In de spits zal het verschil ook wel het grootst zijn denk ik. Ik stapte rond 11 uur in een VIRM-4 en die raakte op een gegeven moment toch redelijk gevuld. Er waren wel minder reizigers dan normaal, maar geen 85% minder.

Reputatie 7
Badge +3

Maar rijdt die trein onder normale omstandigheden ook met VIRM-4 of was diekorter dan normaal?

Ik heb vandaag samen met mijn collega's meerdere treinen op de veiligheidsnorm meegenomen. De treinen die ik heb gereden waren overigens in alle gevallen zodanig leeg dat zelfs met één treinstel voldoende zou zijn geweest (waar nu twee of drie treinstellen reden) en dan nog hadden de reizigers alle ruimte gehad.

Dit was overigens midden in de ochtendspits met treinen naar en van Utrecht Centraal.

Zo zag Utrecht er dan ook uit rond half 8 's ochtends.

Reputatie 7
Badge +3

Maar rijdt die trein onder normale omstandigheden ook met VIRM-4 of was diekorter dan normaal?

Geen idee, die treinlengtes zijn altijd anders. De ene dag een VIRM-10, de volgende dag VIRM-6 en een week later weer -12 of -4. Ik kan aan die planning nooit een touw vastknopen :slight_smile:

Badge

In de spits zal het verschil ook wel het grootst zijn denk ik. Ik stapte rond 11 uur in een VIRM-4 en die raakte op een gegeven moment toch redelijk gevuld. Er waren wel minder reizigers dan normaal, maar geen 85% minder.

Die 85% is natuurlijk over de gehele dag gezien.

Reputatie 7
Badge +3

Julian, het zal een zeer ongewone aanblik zijn geweest, zeker in de ochtendspits. Sterkte de komende tijd en blijf gezond.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dit ging over de ochtendspits van vandaag. Over de hele dag verwacht ik dus juist een minder groot percentage.

Reputatie 7
Badge +3

De tweet gaf aan “vanmorgen” en was om 10:47 verstuurd. Ook NS zal geen glazen bol hebben om te weten hoeveel minder het vanmiddag of vanavond zal zijn. Al kun je wel zeggen dat wat vanmorgen niet heen is gereisd dan later ook niet terug hoeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee, die treinlengtes zijn altijd anders. De ene dag een VIRM-10, de volgende dag VIRM-6 en een week later weer -12 of -4. Ik kan aan die planning nooit een touw vastknopen :slight_smile:

Welke trein was het? De planning plus een eventuele aanpassing op dee dag zelf is dan wel te zien via Treinposities. Ook voor de komende paar dagen.

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend had ik de 3538. Op Treinposities zie ik de afgelopen dagen/weken verschillende lengtes, al is de planning voor deze week wel dagelijks VIRM-4.

Het is ook een surrealistisch beeld. Vol in de spits met VIRM8 en dan heb je ms 25 reizigers bij je. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik zie voor die ook VIRM-4 gepland. En bij de keren de afgelopen weken dat die wel langer was de melding “Meer zitplaatsen dan normaal”.  VIRM-4 zal dan wel de normale planning zijn. 

Reageer