Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Ik begin steeds meer in mijn oude flow terug te komen. Heb steeds vaker weer leuke gesprekken met reizigers, zie bepaald misbruik weer toenemen en het wordt stilaan drukker. Dan heb je als HC echt wel weer genoeg omhanden.

Mondkapjesagent spelen, tja, dat blijft niet leuk. Zeker niet als je reizigers treft die er geen hebben en je vertellen het niet te weten. Echt serieus? De reizigers die dit beweerden, stapten in op een groot station, waar het zelfs met stickers op het perron staat aangegeven.

Reizigers, die eerst zwart willen reizen, vervolgens hun tijd verdoen met discussies en zo de laatste trein missen. Ik beloon eerlijkheid, maar niet dat achterbakse gedoe. 

Echtelijke ruzies op stukken perron, waar ik niet echt graag reizigers zie, daar ben je dan ook ff mee bezig, materieel dat iets doet, wat het niet moet doen, een deur die dus niet luistert, genoeg om handen weer.

Ook een situatie op mogen lossen, waar men zich niet veilig voelde, dat geeft mij bij een goede afloop weer een goed gevoel.

Ja, ik begin er echt weer veel energie uit te halen en voel me weer een HC. Op die mondkapjes terechtwijzingen na dan, maar ik kom de voeten op de bank ook weer tegen. 

Het verandert allemaal snel, dus ik blijf veranderingen verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Treinpersoneel in Nederland voelt zich nog steeds onaantastbaar. Dat wordt ook uitgestraald door de vakorganisaties. Er is op de achtergrond altijd de dreiging van een grote spoorwegstaking en zelfs de tamelijk naïeve leiding van NS weet dat. Het is wel duidelijk dat wanneer treinpersoneel zich niet laat zien in de treinen dat gevolgen zal hebben voor de goodwill bij het reizigerspubliek. “Als we ze toch nooit zien dan kunnen de treinen ook wel zonder Hc rijden.”

Reputatie 7

Uitermate gevaarlijk ‘spelletje’ in deze tijden. De NS moet een paar honderd (duizend ?) mensen ontslaan. De voormalige staatsspoorwegen (SNCF, SNCB) zijn er al een tijdje over aan het nadenken om de treinen te laten rijden zonder controleur. 

De NS heeft al een voorbeeld in dat genre: hun concurrenten.

Dus nu is het niet zo handig, dat de NS-controleurs massaal laten zien, dat treinen zonder controleurs sowieso Het Nieuwe Normaal zijn.

Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten

Gelukkig maar @Popeye Het ging overigens over een retourreis van 2x 2,5 uren, dus 5 uren trein reizen zonder iets van een service- of controleronde.

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Jij gaf aan dat het niet mogelijk was om de conducteur te vragen waarom er geen service- of controleronde werd uitgevoerd, ik bied je daar een oplossing voor (hoewel ik niet de indruk hebt dat je de conducteur hier überhaupt op aan zou spreken overigens). Weinigen hier zullen je ongelijk geven dat je op een rit van meer dan 2 uur wel een service- dan wel controleronde mag verwachten, de conducteurs die deze wel uitvoeren daarop aanspreken heeft natuurlijk niet zo gek veel zin.

De Stoomboot pruttelt weer lekker door in ieder geval :smile:

@Deventer 

"Leuk vinden" zie ik meer als waarderen. Ik ben een HC in een groter geheel en dat weet u als geen ander. Ik spreek in dit topic voor mijzelf en niet voor collega's. In andere topics staat duidelijk wat ik daarvan vind en dit topic is daar niet voor bedoeld. Een HC willen zien, is opzieken het beste, dus wat @Popeye adviseert, daar sta ik verder achter. Simpeler kan bijna niet.

Snap werkelijk niet dat @Loes dit soort reacties van @Popeye "leuk" vind. Volgens mij is de conducteur een service en controlerende functie, welke binnen 5 uren toch wel één (1) keer geheel uit eigen beweging door de trein mag gaan.

Wat is er "leuk" aan dat de reiziger maar onderweg op stations naar buiten moet kijken, en op zoek moet gaan naar de conducteur door zich strategisch op te stellen ?

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

Ook niet bij tussenstops? Als je er zo mee begaan bent, kijk bij een tussenstation even van waaruit de deuren gesloten worden en zorg dat je daar in de buurt zit bij de volgende tussenstop. Zeker met een kort treintje zou dat geen probleem mogen zijn.

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

Het was maar een kort treintje, helemaal doorgelopen, geen conducteur te zien @Popeye En nee, ook niet op de WC, want daar ben ik ook nog geweest ! 

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

Je zou ze op kunnen zoeken en het vragen, in 5 uur had je daar toch meer dan genoeg tijd voor gehad ...

​Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

Dat vragen ging nou juist wat moeilijk @Loes ....

@Pingpong en @Olav93 

Klopt helemaal. Dat bedoelde ik inderdaad. Het ouderwetse 1e klas zitten met 2e klas kaart

@Deventer

Vraag dat de collega's, niet aan mij svp. Ik spreek over ons, aangezien men het over de conducteur heeft en niet over Loes.

....Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle......

"ons" ?

Afgelopen dagen 2 x 225 km met de trein, dat is precies 450 kilometer, alles bij elkaar 5 uren reizen !

Wat zouden die conducteurs nou al die tijd gedaan hebben @Loes Ze zijn nog niet eens door de trein gelopen, laat staan service of controle !

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Ik denk dat Loes bedoelt 2e klas reizigers die in de 1e klas zijn gaan zitten.

Reputatie 7
Badge

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten.

Wat is "verkeerd zitten", @Loes? Alle zitplaatsen zijn toch weer beschikbaar? https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/regels-in-de-trein.html

Ik begin te wennen aan de huidige situatie. Ik weiger het om dit het nieuwe normaal te noemen. 

Ik heb wat vroege diensten gedraaid en dit weekend weer late diensten. Wat een verschil momenteel tussen de week en het weekend. Dit weekend vond ik het weer drukker, maar vandaag stond ik echt perplex. Een trein gevuld als voor Corona en niet eens sprake van een verstoring of werkzaamheden. 

In die trein stonden veel reizigers, wat eigenlijk nog niet mag. Opvallend was dat niemand verkeerd ging zitten. Ms vond men mij er wel te streng uitzien, je weet het niet he.

Het gros ging naar Duitsland toe. Ik gok op vakantie of dat men ging terugreizen. Ik ben echt wel blij met drukte, maar het mag iets minder, anders kom ik zelf in de problemen.

De groepsdruk werkt, veel meer reizigers houden hun kapje correct op. Ik zie zelf weinig maaltijden de trein ingaan. De smoezen om geen kapje op te hebben, daar krijg ik jeuk van. Ik mis de discussies over de voeten op de bank. Ineens zie je dat gedrag niet meer. Zou dat komen dat men zo gespitst op ons is? Om snel het kapje op te zetten? Ik weet het niet.

Ik krijg wel veel terug dat men blij is ons weer te zien, ook voor de controle. Ik kom beduidend minder reizigers tegen die echt geen kaartje hebben, maar steeds vaker weer het misbruik van kortingen. Het wordt op dat gebied weer als vanouds.

De uitgaande jeugd, die heb je niet veel door al dat reserveren. De vakanties gaan beginnen, het aantal fietsen neemt toe, ik ben benieuwd. Hoe zal de drukte zich gaan ontwikkelen?

Die zakdoekjesleggers moeten hun repertoire misschien eens aanpassen.

Leg eens een mondmasker neer ! Maar ja… als er dan een paar zijn verdwenen als ze ze weer komen ophalen wordt het waarschijnlijk wat te duur voor ze.

Heel leuk gevonden en zeer actueel. :rofl:

Reputatie 7

Die zakdoekjesleggers moeten hun repertoire misschien eens aanpassen.

Leg eens een mondmasker neer ! Maar ja… als er dan een paar zijn verdwenen als ze ze weer komen ophalen wordt het waarschijnlijk wat te duur voor ze.

Na een aantal dagen vrijaf te zijn geweest, mocht ik weer aan de slag. Ik merkte dat de ochtendspits al drukker werd, maar de daluren waren zelfs drukker dan de ochtendspits 😔. 

Ik merk wel op dat de groepsdruk werkt. Veel reizigers dragen hun mondkapje goed, iig als ik langs kom. Soms denkt men ermee weg te komen door hem snel goed op te zetten, maar ik ben wel wat gewend. 

Toch weer een eigenwijze reiziger gehad zonder mondkapje, had de kans gekregen om het volgende station het te gaan regelen, maar helaas, de kans werd niet benut, dus het enige wat nog kon was een bekeuring. 

Ik ben vandaag ook weer een groepsticket tegengekomen. Een groep vriendinnen, die blij waren weer op pad te mogen. Je zag dat men er zin in had en geen gezeur met de mondkapjes. Ik was blij verrast. 

De bezetting tweede en eerste klas is groot. Benieuwd hoe dit verder gaat lopen. Ook weer een bedelaar aan boord gehad, niet de bekende zakdoekjesleggers, maar iemand die het niet breed heeft gehad denk ik. 

Ik heb in mijn trein voldoende te doen nu, kan heerlijk mijn werk doen en veel reizigers zijn weer blij me te zien, ik word nu geregeld door vaste reizigers herkend, zelfs al aan mijn stem word ik weer herkend 🥺. 

Ik had deze drukte iig nog niet verwacht. Er was nog voldoende plaats om afstand tot elkaar te houden als men dat had gewild. Benieuwd naar morgen, hoe druk het dan wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Een ander community lid gaf eerder al aan dat de automaat aangeeft dat fietskaartjes alleen via de website of app te koop zijn. Iedereen (die tenminste een poging heeft gedaan om bij de automaat een kaartje te kopen) kan dus weten dat het alleen via de website of app kan. Sta je al op het station zonder smartphone dan heb je wel een probleem. Maar niet weten vind ik dan geen geldig excuus. 

Maar in de "fietsvrije” periode waren er al reizigers die hun fiets zonder kaartje meenamen, en ook voor Corona kwam dat voor, dus dat zal nu ook het geval zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat van die fiets zonder kaartje was wel te verwachten. Niet iedereen kan via PC of smartphone bestellen of weet dat het alleen via pc of Smartphone kan. Fietsen mogen mee, geen kaartje in de automaat, dus gewoon zonder...

Weer 2 diensten verder na de versoepelingen sinds 1 juli. Ik had de dag erna pas dienst. 

Ik zag direct dat het drukker word. Het is gezellig druk momenteel, plaats genoeg in de trein en tijdens controle klopt het meeste veelal wel.

De fiets mag weer mee, de eerste die ik ermee trof, had geen fietskaartje. Dus ook geen registratie. Nog niet iedereen weet dat ie het via smartfoon of pc moet regelen.

Ineens wel veel meer reizigers die het lege telefoon syndroom gebruiken om de 1e klas onveilig te maken. Dat is weer terug.

De mondkapjes, tja, het blijft kat en muis, maar ik merk wel dat na een 2e waarschuwing, men weet dat er geen 3e meer zal volgen. 

Het begint weer wat meer op het oude normaal te lijken, behalve dan die mondkapjes. Daar kan ik gewoonweg niet aan wennen, al die gezichtslozen 😔

01-07-2020Sprinter Den Haag CS - Leiden 17.51, conducteur zonder mondkapje.. verrassend. 


En ook zonder gelaatscherm of met gelaatscherm ??

01-07-2020Sprinter Den Haag CS - Leiden 17.51, conducteur zonder mondkapje.. verrassend. 

Reageer