Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Vandaag was het zeer oneerbiedig gezegd, weer een dag als vanouds, op het aanspreken mondkapjes na dan. Storm zorgde voor overlast en ik kwam rond 23 uur aan op Tilburg Universiteit. Serieus, ik vroeg me af waar al die takken vandaan kwamen??? Ik was er een anderhalf uur eerder ook al geweest en toen was alles nog schoon.

Vervolgens was er de 1100 die niet reed tussen iig Tilburg en Eindhoven en we hadden nog wat gestrande reizigers mee. Als vanouds het geregeld (ok, niet zoals ik normaal gewend ben), dus reizigers helpen. Dat blijft altijd een goed gevoel geven iig. Je best doen, want meer kan je toch niet doen helaas.

Vandaag heb ik wel 2x een officiele aanwijzing voor gebruik mondkapje gegeven. Ik was er ff klaar mee, de reizigers die het betrof hadden het door. Het kat en muis spel blijft, dat gaat echt niet verdwijnen. Alleen is het nu echt een combi met bv voeten op de bank ed. 

Het gatetailen door een man, die werd aangesproken door de reiziger die een geldige checkin had, vond het super, die vroeg ik om zijn kaartje. Zijn batterij was bijna leeg en daarom kon hij hem niet tonen. Had ook moeite om te vinden waar zijn kaartje in de telefoon stond. Daar hebben we een passende oplossing voor gevonden met als resultaat een geldig vervoersbewijs. Missie geslaagd zeggen we dan.

Soms lijkt het wel alsof we achterlijk zijn. Tja, als men dat vindt, wie ben ik om daar wat mee te doen. Iedereen mag zijn of haar mening hebben, zolang we maar respectvol blijven.

Badge +3

Mijn instructies (vanuit werkgever) zijn:

Chauffeur altijd een kapje (per 8 juni), en bij iets drinken of eten zet het op je kin (via elastiekjes) of aan één oor laten hangen.

Beslaat je (zonne)bril? Dan gewoon iets hoger op je neus zetten en je bril er overheen (werkt!) of de elastiekjes kruisen achter je oren voor wat meer lucht daar.

Ik kreeg daar (kruisen elastiekjes) van NS webcare in eerste instantie voor op mijn donder maar het werkt en mag gewoon!

Denk niet dat @Loes en zo daar moeilijk over gaan doen.

Mijn instructie (taxi, beetje bizar 13-18 moet mondkapje maar 18+ weer niet?) was om één (wegwerp) mondkapje per dag te gebruiken (want dan heb je er genoeg tot de zomervakantie) en het tussendoor in een plastic zakje te bewaren tijdens een pauze.

Tja, wat is dan wijsheid en hygiëne? Personeel in ov moet mondkapje (en eventueel spatscherm) volgens de overheid maar ja bij NS is het of-of en de busschaufeurs/vervoerders regelen hun eigen 1,5m en dan vervalt het mondkapje natuurlijk.

Die mensen 2 meter achter je (in een stadsbus) zoeken het maar lekker uit! Neem aan dat treinpersoneel (zonder 1e klas te claimen) er net zo over denkt voorlopig.

Dat begrijp ik, ik verbaasde mij meer over de manier en plaats van bewaren van dat gebruikte masker, vooral gezien vanuit de eigen hygiene. Het ding wordt afgezet met vieze handen die kort daarvoor PIN-terminals, deurklinken et cetera hebben bediend. Dat ging, voor zover ik heb gezien, het gros van de tijd niet netjes via de elastiekjes bij het oor.

Reputatie 7

Mondmaskerplicht in NRW vond ik overigens ook een frappant gezicht. Men grabbelt continu zo’n ding uit de broekzak, zet hem voor, loopt de winkel weer uit en dauwt hem weer in de broekzak. Vooral tijdens het tanken viel dat op bij het afrekenen. Je vraagt je af wat de toegevoegde waarde dan nog is, los van de verplichting.

Dat is heel simpel.

Zoals onze expert Jean-Luc Gala al kon uitleggen in maart.

Ik draag een lapje. Jij draagt een lapje. De kans dat jouw speeksel in mijn gezicht belandt is kleiner geworden. Door 1 lapje. En dan nog door 1 ander lapje. 

En natuurlijk geldt dat ook vice versa.

Ja, het wordt nog beter als je jouw lapje niet bepotelt en het ook niet steeds af- en op zet.

 

Maar hoe dan ook: twee lapjes houden meer speekseldeeltjes binnen dan geen lapjes.

En het virus reist mee met speekseldeeltjes.

Zo simpel is het. Meer moet dat niet zijn.

Jean-Luc Gala was de eerste die op Youtube een tuto online zette om een mondmasker te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, nu wordt meer getest maar dan nog als je naar Nederland kijkt zijn er nu veel minder nieuwe gevallen per dag dan half maart. Op 18 maart 460 en gister 61 (al kunnen daar nog wel enkele bijkomen die later worden doorgegeven). Als er in maart net zoveel getest had kunnen worden als nu zou het dan nog veel hoger zijn geweest.

En zoals gister in de technische briefing van het RIVM stond, de huiselijke omgeving en andere familieleden staan bovenaan als mogelijke besmettingsbronnen die uit het bron en contactonderzoek naar voren komen. De kans dat je in de trein besmet raakt is heel klein, al kan die de komende tijd wel groter worden als er meer mensen gaan reizen.

 

Badge +3

Uiteraard is het alleen al (zwaar) vertekend omdat er nu veel meer getest wordt, en honderden mensen in bepaalde omgevingen (seizoenswerkers, vleesverwerkende industrie) ineens positief blijken te zijn zonder klachten. Misschien wegens het busjes-vervoer, of samen met 10 anderen in een vakantiehuisje verblijven?

Neemt niet weg dat die mensen wel uit de buurt van kwetsbare groepen en risicovolle omgevingen (ov en horeca bijvoorbeeld) dienen te blijven natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Robert, je staatjes geven wel een vertekend beeld aangezien die eerste maar 6 europese landen laat zien waar de tweede een totaal van heel Europa is.

Op https://www.worldometers.info/coronavirus/ zie je het aantal per land waarbij Rusland koploper is met het aantal nieuwe gevallen per dag. Tel je de 6 landen uit jouw eerste staatje bij elkaar op kom je op een stuk minder dan de ruim 8000 van half maart. 

 

@Robert B : ik ben benieuwd waar bijvoorbeeld Rusland onder valt. Indien dit Europa is verklaart dit volgens mij wel voor een deel de nieuwe gevallen. Al kan je je ook nog afvragen of Rusland wel echt de nieuwe gevallen meldt. In Nederland wordt er pas vanaf 1 juni actief getest. De 479.133 doden zijn dat de bewezen doden met Corona of is dit gebaseerd op oversterfte?

Badge +3

Op 17 maart (toen veel landen net serieus begonnen waren met lockdowns) waren er in Europa ca. 8000 nieuwe gevallen.

Nu (eind juni) zijn dat er gewoon 18000 per dag.

Dus vooral gezellig samenkomen en versoepelen! Al zal het op het strand zelf wel meevallen met de risico’s.

Mondmaskerplicht in NRW vond ik overigens ook een frappant gezicht. Men grabbelt continu zo’n ding uit de broekzak, zet hem voor, loopt de winkel weer uit en dauwt hem weer in de broekzak. Vooral tijdens het tanken viel dat op bij het afrekenen. Je vraagt je af wat de toegevoegde waarde dan nog is, los van de verplichting.

Reputatie 7
Badge +3

Klopt, niet alleen in Nederland heb je van die mensen die gaan demonstreren tegen de Corona maatregelen, die Corona vergelijken met een griepje, of die geloven in allerlei complotten.

Reputatie 7
Badge +3

Zo zie je maar dat al die discussies niet alleen in Nederland spelen, wat nog wel eens beweerd wordt :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

En dan natuurlijk ook de Duisters. Zoals een columniste van de PZC al schreef: hebben ze geen Corona in Noordrijn-Westfalen ? 

Tja, die Duitsers. Die zijn er dus ook in Zandvoort en in Zandvoort is er “geen spoor van Corona en ook geen masker onzin”. 

Wir genießen gerade unseren Kurzurlaub an der niederländischen Küste in Zandvoort - zusammen mit Abertausenden anderen war es heute schön wuselig am Strand bei 30°. Von Corona keine Spur, ach ja und kein Maskenblödsinn wie in Deutschland. Herrlich! :-)

 

In NRW viel mij vooral op dat men braaf met mondkapjes liep, maar (daardoor?) verder nergens meer naar keek qua afstandsadviezen en dergelijke. 

Reputatie 7

Voor ondernemers maakt 25 juni of 1 juli wel degelijk uit. Zij moeten wel op die wijzigingen in het beleid kunnen inspringen. NS heeft aangegeven vanaf 29-6 de volledige dienstregeling op te starten en kan niet ineens een paar treinen extra inzetten omdat men massaal besluit om naar Zandvoort te gaan. Had Rutte niet gezegd dat je drukte moest vermijden?

En dan heb ik het niet over de volledig bezette treinen, die geen open karretjes zijn. En de horeca, de winkels e.d. in Zandvoort die die grote toeloop ook moet aan kunnen. De 1,5 meter norm is nog steeds verplicht. Ook in de buitenlucht. Ook op stations, winkel, horeca, strand etc.

Wie heeft er nu een gigantische plaat voor zijn hoofd?

 

Jups.

Wij gaan binnenkort op vakantie naar Zeeland en daar heeft de middenstand het ook behoorlijk te stellen met verrassingen allerlei.

Allereerst de Belgen die zonder waarschuwing zo maar de grens opengooiden. Vervolgens zijn de regels in België anders, want je mag hier met 15 personen aan 1 tafel. En dan mekkeren als ze in een Zeeuws restaurant uit elkaar worden gezet.

En dan natuurlijk ook de Duisters. Zoals een columniste van de PZC al schreef: hebben ze geen Corona in Noordrijn-Westfalen ? Die houden zich dus ook niet aan de regels in de winkelstraat.

Maar goed… vanaf 1 juli zijn fietsen hier onbeperkt en gratis (!) mee te nemen in de trein, dus Loes kan binnenkort ook haar lol op met de Belgen.

@MoDe die extra treinen naar Zandvoort worden ingepland op basis van verwachtte temperaturen en rijden nu dus ook.  Groter probleem is de lengte van het perron wat een beperking geeft in de treinlengtes.

Reputatie 7
Badge +3

Voor ondernemers maakt 25 juni of 1 juli wel degelijk uit. Zij moeten wel op die wijzigingen in het beleid kunnen inspringen. NS heeft aangegeven vanaf 29-6 de volledige dienstregeling op te starten en kan niet ineens een paar treinen extra inzetten omdat men massaal besluit om naar Zandvoort te gaan. Had Rutte niet gezegd dat je drukte moest vermijden?

En dan heb ik het niet over de volledig bezette treinen, die geen open karretjes zijn. En de horeca, de winkels e.d. in Zandvoort die die grote toeloop ook moet aan kunnen. De 1,5 meter norm is nog steeds verplicht. Ook in de buitenlucht. Ook op stations, winkel, horeca, strand etc.

Wie heeft er nu een gigantische plaat voor zijn hoofd?

Alsof het wat uitmaakt of die versoepelingen op 25 juni of 1 juli ingaan. In Zandvoort is het al maanden druk en er gebeurt uiteraard helemaal niets wat corona betreft. Als je nu nog niets snapt dat mensen elkaar 'hutjemutje op Zandvoort' niet besmetten, dan heb je dus echt een gigantische plaat voor je klop.

 

Zo jij weet dus waar al die reizigers vandaan kwamen en je weet ook dat ze allemaal geen corona hebben gekregen. Ik vind het bijzonder knap. Ik neem aan dat je ook niet werkt want je wint ook elke maand de Lotto?

Reputatie 6

@LoesHet beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

Alsof het wat uitmaakt of die versoepelingen op 25 juni of 1 juli ingaan. In Zandvoort is het al maanden druk en er gebeurt uiteraard helemaal niets wat corona betreft. Als je nu nog niets snapt dat mensen elkaar 'hutjemutje op Zandvoort' niet besmetten, dan heb je dus echt een gigantische plaat voor je klop.

Want die mensen worden in openlucht karren naar Zandvoort vervoerd? 

@LoesHet beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

Alsof het wat uitmaakt of die versoepelingen op 25 juni of 1 juli ingaan. In Zandvoort is het al maanden druk en er gebeurt uiteraard helemaal niets wat corona betreft. Als je nu nog niets snapt dat mensen elkaar 'hutjemutje op Zandvoort' niet besmetten, dan heb je dus echt een gigantische plaat voor je klop.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Het beeld dat ik heb is dat na elke versoepeling aankondiging men denkt dat het per direct ingaat. Ik heb ook de indruk dat men denkt dat alles wel weer kan, zoals hutjemutje op Zandvoort.

 

Woensdag werd bekend dat er vanaf 1 juli meer mogelijk is. Ik kreeg het idee dat dat (officieel) gisteren al was. Op het station een drukte, die ik lang niet gezien had. 

We hadden te maken met grote problemen in Limburg, dus ik ben in mijn dienst zeker 4x bijgestuurd, dus dat ik ineens op andere treinen werd gepland. Er waren grote problemen om wissels en seinen te bedienen, tja, dan houd het op. Ik begreep van reizigers dat vanaf 14 uur er al problemen waren en reizigers niet begrepen rond 17 uur dat er geen alternatief vervoer was. Ik weet ook niet alles, maar ik had wel te doen met de reizigers. Niet degene die me verrot aan het schelden was. Alsof ik de schuldige ben..…

Ook weer een fiets moeten weigeren helaas, op zich zou ik blij zijn als dat wat normaliseert. Dus dat we op een slimme manier fietsen mee kunnen nemen.

Ik merk op dat reizigers zo langzaamaan weer wennen aan onze aanwezigheid in de trein. Ik hoor verschillende signalen over controles en zichtbaarheid.

Al met al had ik vandaag wel een voldaan gevoel toen ik na dienst thuis kwam. Daar doe ik het absoluut voor.

Reputatie 6

@Marcel Stroo Die rijden dan vanaf 15.58 geloof ik, maar denk niet dat deze sprinter voller was omdat de spitstreinen nog niet rijden. Die mensen zitten eerder in die van 16.01 vermoed ik

Reputatie 6

Mijn treinrit zit er bijna op. Voor het eerst dus sinds maart. Moet zeggen dat de heenreis veel leger was dan de terugreis. Om 15.31 was de sprinter van Haarlem naar Alkmaar Noord op Haarlem al aardig vol en moest ik echt even goed kijken waar in te stappen voor een plekje. Het was niet zo dat alle viertjes voor één persoon waren. Veel op volle bezetting. Op de heenweg was het een stuk leger. Na Beverwijk zijn een groot deel van de mensen eruit. Wordt het als er meer versoepelingen zijn dadelijk toch te druk in de trein? En moet je dan als je pech hebt half uur wachten op de volgende? 


Vanaf aanstaande maandag 29 juni geldt weer de normale dienstregeling, dus gaan ook de sneltreinen tijdens de spits weer rijden tussen Haarlem en Alkmaar.

Reputatie 6

Mijn treinrit zit er bijna op. Voor het eerst dus sinds maart. Moet zeggen dat de heenreis veel leger was dan de terugreis. Om 15.31 was de sprinter van Haarlem naar Alkmaar Noord op Haarlem al aardig vol en moest ik echt even goed kijken waar in te stappen voor een plekje. Het was niet zo dat alle viertjes voor één persoon waren. Veel op volle bezetting. Op de heenweg was het een stuk leger. Na Beverwijk zijn een groot deel van de mensen eruit. Wordt het als er meer versoepelingen zijn dadelijk toch te druk in de trein? En moet je dan als je pech hebt half uur wachten op de volgende? 

Reageer