Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Weer een aantal diensten verder. Ik kom steeds meer in mijn oude gewoontes terug. Het geeft mij enorm veel energie. 

Het kat en muis spel met de mondkapjes blijft, net als het spel tussen de doorgewinterde zwartrijder. Ik probeer elke trein te knippen, je merkt dat de reizigers dat prettig vinden. Dat geeft mij dus energie.

Wel zie in een toename van aanrijdingen. Ik was er al bang voor. Ik probeer hier er te zijn voor de betrokken collega's, als ze daar behoefte aan hebben en natuurlijk de reizigers die hierdoor langer onderweg zijn.

Ik zie ook weer meer aspiranten, leidingevenden op de trein, zoals het ook was voor corona. Ik ben echt blij dat we door die 2,5 maanden heen zijn. Ik mag alweer ruim 5 weken mijn sport beoefenen en dan pas merk je wat je mist als je iets niet mag. 

Het gelaatsscherm dat ik gebruik, is al bijna tweede natuur. Toch blijft een mondkapje binnen handbereik, je weet het maar nooit. Ik houd niet zo van dat soort verrassingen. Hoe snel je aan iets kan wennen, echt niet te beseffen. 

Het is wel wat drukker geworden, maar ik heb nog geen dilemma's gehad iig. Dat scheelt enorm. Nu een soort van weekend. Ff weer de batterij opladen. Das nu eenmaal menselijk.

Reputatie 6

Ik heb gisteren 50 minuten een mondkapje opgehad bij pedicure behandeling. Toen kon ik dus mooi oefenen want...ik ga voor het eerst sinds 12 maart met de trein aanstaande dinsdag! Voor een noodzakelijke reis naar kantoor. Ik vind het wel spannend en heb ook ruim de tijd ingepland zodat ik rustig aan kan reizen, de regels kan volgen en geen druk heb. Het is verplicht reizen buiten de spits. Op het station staat mijn fiets ook al sinds 12 maart dus ik ga eens kijken in de stalling hoe het met mijn fiets gaat en of ik ermee naar kantoor kan. Ik hoop het :) en anders ga ik wandelen. 

Bij ons is het ook nog steeds tot 1 september strikt en er is al aangegeven mogelijk tot 1 januari gedeeltelijk thuis of volledig thuis. Dat ik nu mag is een uitzondering ivm kritisch werkproces wat niet anders kan. 

 

 

 

Badge +3

@Robert B

Ik krijg geen handschoenen van de baas en ik mag geen kaarten aannemen volgens mijn handelingsprotocol. Als ik een ID aanpak voor uitschrijven uvb, ontsmet ik daarna mijn handen.

Dank, goed zo! En verder met de twitter gekkies dan maar over de plotseling aanwezige controle ineens (een boze tante want neefje mét fietskaartje bijna de trein uit geduwd…  en zo) :sunglasses:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik had afgelopen zondag voor het eerst sinds maart weer 's een kaartcontrole. Conductrice hield haar heuptasje(?) horizontaal, zodat ik daar m'n chipkaart op kon leggen. Vervolgens scande ze die en moest ik 'm zelf weer terugpakken. Vond het wel een goede methode :slight_smile:

@Robert B 

Ik krijg geen handschoenen van de baas en ik mag geen kaarten aannemen volgens mijn handelingsprotocol. Als ik een ID aanpak voor uitschrijven uvb, ontsmet ik daarna mijn handen. 

Mijn apparatuur ontsmet ik uit eigen beweging, niet omdat me dat wordt voorgeschreven overigens.

Handschoenen heb ik bij voor EHBO gevallen, heb nogal mini handen.

Badge +3

Klein detail @Loes ik las klachten…. HC gaat heel de coupé door, en neemt gewoon iedere chipkaart of ID van iedereen aan een paar seconden… En dat is super gevaarlijk natuurlijk, want de coronaatjes vliegen/reizen van hand naar kaart naar hand en zo! :sweat_smile:

Twitter webcare zei dat jullie voor kaartcontroles wegwerphandschoenen dragen, en de apparatuur grondig zouden ontsmetten na elke controleronde?

Ik geloof het best (apparaat dagelijks ontsmetten) maar loop je echt rond met handschoentjes aan?

Ik merk op dat het drukker begint te worden in de trein. Ik zie, of eigenlijk ik hoor reizigers vertellen dat ze vaker naar kantoor moeten, ik zie ook dat er af en toe een actiekaart, die eerder verlengd is wordt ingezet. Ook keuzedagen kom ik weer tegen en het gros van de reizigers houdt zich netjes aan de mondkapplicht. Wel blijft het kat en muis spel om hem goed op te zetten. Vaak is 1 blik van mij blijkbaar voldoende. 

Ik begin steeds meer leuke conversaties te krijgen, merk niet op dat ik een gelaatsscherm draag, maar ik mis echt de gelaatsuitdrukkingen. Ogen zeggen veel, maar de mond vaak meer.

Het fietsverbod wordt redelijk goed nageleefd, maar ik blijf toch heel af en toe een fietser weigeren. Das niet leuk, maar het is ff niet anders. 

Ik merk ook op dat ik veel verbazing zie dat ik controleer. Neem geen kaart aan en het scannen gaat me goed af. Je krijgt zo toch een ander contact met de reiziger.

Wel zie ik vaak als men iets wil zeggen, hun masker afzetten om te praten, juist, liever niet.

Plezier, dat heb ik zeer zeker weer. Blij terug te zijn als HC op de trein.

 

Badge +3

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Vanochtend rond 8:45 toevallig een team V&S (in ieder geval een duo dat rond liep) bij een bushalte/knooppunt/terminal in Eindhoven (Winkelcentrum WoensXL/Catharina Ziekenhuis), waar elke paar minuten wel een bus stopt.

Neem zomaar aan dat die elke bus even checkten op vervoerbewijzen én mondkapjes. Drinken/eten in bussen is geen optie/excuus, dat mag sowieso niet.

Als ik op de fiets geweest was had ik het ze even gevraagd. Denk niet dat ze daar aanwezig waren om waarschuwingen uit te delen, 2 kilometer vanaf het station.

@Momo ik besef ook steeds vaker bij thuiskomst pas dat ik mijn maskertje nog steeds op heb, terwijl in principe dat ‘onding’ al een kwartier eerder af had gemogen (als ik de enige in het voertuig ben...) Dat went dus best snel!

Reputatie 7
Badge +3

Gister fietste ik weer eens onder het spoor bij De Vink door nadat ik in Voorschoten boodschappen had gedaan, net toen er een trein op spoor 4 was aangekomen. Eén reiziger liep zelfs beneden buiten het station nog met zijn mondkapje op, een ander had die nog in haar handen en bij 2 of 3 anderen zag ik het niet, misschien al weggestopt. Meer uitstappers waren er zo te zien niet, het was niet echt druk, was iets voor half 5. 

Laten we eerlijk zijn Loes, het is te triest voor woorden dat er zo gehandeld moet worden door treinpersoneel omdat mensen de maatregelen die nodig zijn gewoon niet willen opvolgen. Het zijn vaak volwassen reizigers waar o.a.  jij kleuterjuf voor moet spelen.

Gelukkig doet V&S ook steeds meer mee aan de controles op mondkapjes en is het wachten op de boetes voor het niet dragen van de mondkapjes want we zijn inmiddels bijna 2 weken aan het waarschuwen in de treinen.

Vandaar dat ik vandaag op de 3772 tussen Rotterdam Centraal en Schiphol al 3 reizigers zonder mondkapje eruit moest laten, een 4e is door de hulpdiensten eruit gehaald en een 5e dacht dat ik malloot was. Snel een toilet opduiken, zonder mondkapje of kaartje. Die zag ineens de hulpdiensten komen voor nr 4 en heeft toen maar eieren voor zijn geld gekozen. 

Heerlijk om kleuterjuf te mogen spelen 😔. 

Even je humorsensor resetten?

Ik snap het punt van je reactie niet helemaal want als je dat bewust zo doet, en daarmee een HC treft, is het niet meer dan logisch dat je gewoon een eventuele boete daarvoor betaalt. 

De aard van het probleem zit hem er juist in dat de kans dat je die HC treft bijzonder klein is. En daardoor wordt er dus in ieder opzicht de kantjes vanaf gelopen. 

Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 

Spreek een keer af op een trein waar Loes dienst heeft en vergeet dan je toeslag te laden. Ooh en vergeet dan ook je mondkapje mee te nemen en in te checken. :rofl:

Loes is er dan helemaal klaar voor.

Zal ff een screenshot plaatsen van mijn afrekenstaat.

 

Reputatie 7
Badge +3

Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 


Dat in jouw ervaring niet gecontroleerd wordt, betekent niet dat er nooit gecontroleerd wordt. Voor Corona genoeg topics ivm de €10 toeslag voor de ICD.

Toch knap, in mijn ervaring wordt er niet gecontroleerd op de ICD-toeslagen. Heb het in al die jaren niet één maar nul keer meegemaakt. 

Ik ben weer wat diensten verder. Ik merk aan mezelf dat ik mijn draai weer vind en dat ik leuke gesprekken heb met reizigers. Ik heb dat gemist en ik hoop snel de collega's, die nog niet door te trein gaan zover te krijgen om ze zover te krijgen hun werkzaamheden weer op te pakken.

De dienst die ik had op de ICD, daar was het vanouds qua toeslagen. Het aantal toeslagen dat ik heb uitgeschreven, was niet mals op het aantal reizigers. Verder veel reizigers moeten aanspreken op gebruik mondmasker met het meest gehoorde antwoord, ik heb het zo benauwd en ik zit hier alleen.

Hierna ben ik de late dienst ingegaan. Toch wel een verschil qua mondkapjes. In 1 dienst heb ik 3 man moeten aangeven uit te stappen en een kapje te regelen. Het aantal cols, sjaals en andere oplossingen kom ik niet erg vaak tegen gelukkig. 

Sinds de mondkapplicht pas 1 reiziger met gelaatsscherm tegengekomen, dus dat valt nog best mee.

Het verschilt echt in het land waar je bent. Ik schrijf me onderhand blauw aan uitstellen, je kan zeggen dat er een deel begonnen is met orde op zaken te zetten. Ook weer meer ingangscontroles met collega's VenS kunnen draaien en we hopen er signalen mee te geven. 

Reacties die ik van reizigers krijg zijn heel positief, blij dat we er weer zijn, nu alleen kijken hoe lang het kat en muis spelletje blijft wat betreft het correct dragen van de mondkap, want er komt een tijd dat er gewoon voor geschreven zal gaan worden. Hopen dat we dat punt niet gaan bereiken.

Ondanks al het aanspreken, krijg ik gelukkig weer positieve energie en krijg ik weer lol in mijn werk. Kijken of dit door blijft zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben zelf al maanden niet meer op “mijn” station geweest maar fiets er nog wel eens onderdoor wanneer ik bv naar de Intratuin of Jumbo ga, die liggen aan de andere kant van het spoor in de buurgemeente. Nu is dat meestal niet tijdens de spits, dus kan ik niet verschil zien met toen ik nog dagelijks in de spits reisde, maar als ik omhoog naar het perron kijk is dat meestal nagenoeg leeg. En wanneer er net een trein gestopt is komen er ook maar enkele reizigers de trap van het perron af gelopen. 

Ik zag vanmiddag wel dat beneden aan de trap de stickers met de Corona stationsregels veranderd zijn, waar eerst stond dat je zo min mogelijk moest aanraken staat nu dat mondkapjes verplicht zijn. Waar dan nu dat over aanraken staat heb ik niet gezien in het voorbij fietsen en ik had ook geen zin om daarvoor af te stappen. 

Reputatie 7
Badge

Vanavond een stukje gaan wandelen en omdat ik er langs kwam de Corona maatregelen gaan bekijken op 'mijn' station. Toevallig stopte er een trein, toen ik op het perron stond. Ik hoefde mij totaal geen zorgen te maken over de 1,5 meter. Het perron was op mij na verlaten.


Ik in de avond is het ook vaak rustig. Ik heb enkele weken geleden voor het eerst de corona-regels op de stations van Woerden en Bodegraven gezien. Ik verwacht over enkele weken een klein stukje te reizen sinds 13 maart.

Reputatie 7
Badge +3

Vanavond een stukje gaan wandelen en omdat ik er langs kwam de Corona maatregelen gaan bekijken op 'mijn' station. Toevallig stopte er een trein, toen ik op het perron stond. Ik hoefde mij totaal geen zorgen te maken over de 1,5 meter. Het perron was op mij na verlaten.

Vandaag was het een heel ander soort dag. De treinen waren wat drukker, maar niet te druk. In veel gevallen de reizigers getrakteerd op een controleronde. 

Waren een paar reizigers die zonder mondkap in de trein zaten, maar in bijna alle gevallen er wel eentje hadden. Eentje had er geen bij en had ook geen kaartje, tja, dan houdt het wel op. 

Ook weer sjaals, cols ed tegengekomen en dat werd ook netjes opgelost door de reizigers. Wel een flinke discussie gehad met een reiziger over het gelaatsscherm. Waarom wij NS-ers wel zijn uitgezonderd en reizigers niet. Aangezien ik maar een toezichthouder ben en niet in Den Haag zit, ben je bij mij echt aan het verkeerde adres om een wet te veranderen, of waar dat ook in staat geregeld. Onze gelaatsschermen zijn echt groot, je kan niet zomaar je hoofd draaien zonder het scherm tegen je schouder te krijgen. Ik hebgeadviseerd om een proefproces erover te beginnen, want veel meer kan ik niet betekenen vrees ik.

Discussies zijn niet erg, maar het is lastig als een regel vaststaat, want ik kan daar niet ff omheen bouwen. Als ik in burger met de trein reis, mag ik ook geen gebruik maken van het gelaatsscherm. 

Ik kom ook echt mooie mondkapjes tegen. Men wordt steeds creatiever.

Positief opgevallen is, dat ik geen enkele fietser in de trein heb gehad, die ik geweigerd zou hebben. 

Wel weer een paar voeten op de bank gehad, dat kwam wel ff langs. Ik miste het al, maar ik merk nu datvik het toch niet echt miste.

Morgen op het ICD traject, dus ik ben benieuwd.

Een vroege dienst gedraaid, de 1e van 3. Het viel me op dat het weer een stuk slechter was dan een aantal dagen ervoor. Sinds een week loop ik weer te leuren met een kleine rugtas. Ik was juist blij geen tas meer nodig te hebben, maar met de huidige protocollen ontkom ik er ff niet aan.

Het slechte weer zorgde voor geen fietsen in mijn treinen. Wat een rust is dat. De dienst was kort en met een collega toch 2 treinen gecontroleerd. Zeg maar tussen de 45 a 60 man gecontroleerd, waren 4 uvb verder. 2 man met verkeerde rijrichting, dus das best veel op dit aantal reizigers. 

Ik zal het maar niet hebben over de reizigers die we aan hebben moeten spreken over de mondkap. Dit gaat niet lang meer duren of de eerste boetes gaan komen. Een reiziger die het in zijn hoofd haalt na 2 waarschuwingen nog niet te luisteren, daar ben ik onderhand klaar mee. 

Ik mis het gezeur over voeten op de bank. Ben ze niet tegengekomen vandaag. 

Komen steeds meer meldingen over vervoersbewijzen en vragen, waardoor ik het idee heb dat meerdere collega's de controle aan het oppakken zijn. 

Ik begin aan mijn gelaatscherm te wennen. Toch wel fijn dat ik hem op het perron ff af mag zetten. Het mondkapje nog niet gebruikt, heb er 5 bij me, mocht mijn scherm sneuvelen.

Benieuwd naar de dag van morgen. Zit op andere lijnen.

Wikipedia stelt ook dat een veerpont geen openbaar vervoer is maar behoort tot het wegennet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot

Even citeren:

Nederlandse veerponten zijn meestal onderdeel van het Nederlandse wegennet en eigenlijk geen besloten of openbaar vervoer. Ze worden geëxploiteerd in opdracht van de wegbeheerder of door de wegbeheerder zelf en worden deels of helemaal betaald uit de wegengelden. Sommige veerdiensten worden wel gerekend onder het besloten collectief vervoer, vooral de toeristische c.q. zomerse fiets- en voetveren, en de waterbus en watertaxi in diverse steden.

 

Wikipedia stelt ook dat een veerpont geen openbaar vervoer is maar behoort tot het wegennet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot

Reageer