Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Daarom schreef ik het inderdaad ook al op als “kunnen verplichten”, er zou nog wel eens ruimte kunnen zijn voor vervoerders om te kiezen tussen afstand of mondkapjes, afhankelijk van wat praktisch haalbaar is.

Reputatie 2

Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

GVB Veren BV, een OV-bedrijf, doet zowel de IJ-veren als de Noordzeekanaal-veren. Beiden via hetzelfde contract, lopen beiden mee in de OV-barometer, et cetera. We concluderen in een ander topic net dat de boetes worden geregeld via Wp2000-feiten, dus ik zou zeggen dat beiden mondkapjes kunnen verplichten. Helaas ontbreekt mij de tijd momenteel om er echt goed in te duiken.

Op deze site wordt bijgehouden welke veerdienst een mondkapje verplicht stelt.

https://veerponten.nl/veren-verplichten-mondkapje/

Uit het verhaal maak ik op dat de veerdienst zelf mag uitmaken of ze het mondkapje verplicht stelt. Klinkt ook vrij logisch, omdat niet iedere veerpont hetzelfde is. Sommige veerponten vergelijken ze met een perron van een station en daar is het mondkapje ook niet verplicht.

Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

GVB Veren BV, een OV-bedrijf, doet zowel de IJ-veren als de Noordzeekanaal-veren. Beiden via hetzelfde contract, lopen beiden mee in de OV-barometer, et cetera. We concluderen in een ander topic net dat de boetes worden geregeld via Wp2000-feiten, dus ik zou zeggen dat beiden mondkapjes kunnen verplichten. Helaas ontbreekt mij de tijd momenteel om er echt goed in te duiken.

https://www.youtube.com/watch?v=D0lwCDcChjU

Ja briljant nummer iMark. Ben vorig jaar nog naar de duovoorstelling van Erik van Muiswinkel en Kasper van der laan geweest, waarin Van Muiswinkel in het tweede deel van het programma een ode aan DRs P. doet. Maar we dwalen af. 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.youtube.com/watch?v=D0lwCDcChjU

In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Dit gaat waarschijnlijk dus weer zo'n bureaucratische rompslomp worden waarbij de ene keer wel een mondkapje verplicht is en de ander keer weer niet en de reiziger dus door de bomen het bos niet meer ziet.

De regels voor de veren over het IJ zijn naar mijn idee duidelijk. Deze varen geheel binnen de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en in de noodverordening staat dan ook dat een mondkapje verplicht is op de IJ-veren voor iedereen ouder dan 13 jaar.

De veren over het Noordzeekanaal varen of tussen Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland of in de veiligheidsregio Kennemerland. De noodverordeningen van de laatste 2 veiligheidsregio's vermelden niets expliciet over de veren, maar enkel dat de mondkapjes verplicht zijn in het openbaar vervoer. Amsterdam-Amstelland stelt in hun noodverordening dat mondkapjes ook verplicht zijn op de veren over het Noorzeekanaal.

Het Noordhollands Dagblad schrijft dat de ponten over het Noordzeekanaal niet onder de Wp2000 vallen, maar onder de verenwet vallen.

Regionale omroep NH schrijft dan weer dat de ponten wel openbaar vervoer zijn.

Kortom, ik weet het niet meer. Maar persoonlijk vind ik het, het verstandigst om sowieso een mondkapje op te doen of de ponten nu wel of niet onder het openbaar vervoer vallen.

 

Oh ik zal zeker een mondkapje gaan dragen op de veerpont. Ik was gisteren even in discussie met een kennis hierover en die wees mij op het krantenartikel in Dagblad Kennemerland. Het GVB heeft een aantal jaren geleden de diensten op deze veerponten overgenomen. Ik zelf vermoed dat het Dagblad Kennemerland wel eens gelijk kan hebben (grotere redactie)en niet NH nieuws. Wie het aantoonbaar zeker weet nodig ik uit om het bewijs hier te delen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is apart want vanmiddag hoorde ik bij een lokale omroep uit die regio dat de GVB pontjes wél onder openbaar vervoer vielen en dus mondkapjesplicht.


GVB is een OV-maatschappij, denk dat de reden is dat je op de pont mondkapjes moet dragen

Reputatie 7
Badge +1

In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Dit gaat waarschijnlijk dus weer zo'n bureaucratische rompslomp worden waarbij de ene keer wel een mondkapje verplicht is en de ander keer weer niet en de reiziger dus door de bomen het bos niet meer ziet.

De regels voor de veren over het IJ zijn naar mijn idee duidelijk. Deze varen geheel binnen de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland en in de noodverordening staat dan ook dat een mondkapje verplicht is op de IJ-veren voor iedereen ouder dan 13 jaar.

De veren over het Noordzeekanaal varen of tussen Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland of in de veiligheidsregio Kennemerland. De noodverordeningen van de laatste 2 veiligheidsregio's vermelden niets expliciet over de veren, maar enkel dat de mondkapjes verplicht zijn in het openbaar vervoer. Amsterdam-Amstelland stelt in hun noodverordening dat mondkapjes ook verplicht zijn op de veren over het Noorzeekanaal.

Het Noordhollands Dagblad schrijft dat de ponten over het Noordzeekanaal niet onder de Wp2000 vallen, maar onder de verenwet vallen.

Regionale omroep NH schrijft dan weer dat de ponten wel openbaar vervoer zijn.

Kortom, ik weet het niet meer. Maar persoonlijk vind ik het, het verstandigst om sowieso een mondkapje op te doen of de ponten nu wel of niet onder het openbaar vervoer vallen.

Badge +3

Dat is apart want vanmiddag hoorde ik bij een lokale omroep uit die regio dat de GVB pontjes wél onder openbaar vervoer vielen en dus mondkapjesplicht.

In onze plaatselijke krant, het dagblad Kennemerland, staat vandaag een artikel dat mondkapjes op pontveren niet afdwingbaar zijn omdat een pontveer geen openbaar vervoer is.

 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200603_80584789/ook-zonder-mondkapje-mag-je-de-velserpont-op-juridische-onderbouwing-rammelt

Reputatie 1

Op de Westerschelde Ferry (Breskens - Vlissingen) is een mondkapje ook verplicht :grinning:

Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht.

 

Ik zag de beelden ook voorbijkomen. Twee mensen op een pontje, maar wel die kapjes op :slight_smile:

Wat me alleen wel verbaast is de tekst over het OV op rijksoverheid.nl:

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden.

Daar zou ik uit opmaken dat het op andere pontjes niet verplicht is. (ook al mist het woordje ‘verplicht'. Sowieso staat die pagina nog vol rare fouten/teksten)

Ik zie nu ook de tekst op rijksoverheid.nl, ze zijn zo te zien inderdaad de pontveren vergeten mee te nemen in dit overzicht. Het zou natuurlijk ook zo maar kunnen dat het GVB het verplicht stellen van het mondkapje zelf heeft bedacht. (geen uitzondering voor pontveren) Ik vind het trouwens wel vrij apart dat het op de pontveren ook moet. In tegenstelling tot trein, tram, bus en metro sta je op de pont gewoon in de frisse buitenlucht. In IJmuiden mochten tot eind april tegen betaling ook nog steeds auto's op de pont, deze worden nu geweerd. De velsertunnel ligt op nauwelijks 1 kilometer afstand van de pont dus ik vind dit volkomen logisch. Hierdoor is het middendek nu ook bijna geheel beschikbaar voor fietsers waardoor 1,5 meter afstand houden aldaar geen enkel probleem is. Bij pont Buitenhuizen mogen er nog wel steeds auto's mee, de dichtstbijzijnde tunnel vanaf daar is denk ik ook de velsertunnel, dus lijkt mij logisch. Aangezien deze pont niet echt drukke wooncentra verbindt, is deze pont ook een stuk rustiger que aantal fietsers.

 

Op www.gvb.nl staan de veerponten bij de coronamaatregelen (natuurlijk) wel expliciet genoemd.

 

  

Badge +3

Wat me alleen wel verbaast is de tekst over het OV op rijksoverheid.nl:

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden.

Daar zou ik uit opmaken dat het op andere pontjes niet verplicht is. (ook al mist het woordje ‘verplicht'. Sowieso staat die pagina nog vol rare fouten/teksten)

Ga er maar vanuit dat de GVB pontjes en waterbus en zo gewoon onder BTM vallen, ook al zijn die van GVB (deels) gratis dus geen ov-chipkaart nodig.

Voor naar de Wadden ook niet denk ik. Daarvoor een enkeltje waarbij de retour-reis gratis is toch?

Reputatie 7
Badge +3

Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht.

 

Ik zag de beelden ook voorbijkomen. Twee mensen op een pontje, maar wel die kapjes op :slight_smile:

Wat me alleen wel verbaast is de tekst over het OV op rijksoverheid.nl:

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden.

Daar zou ik uit opmaken dat het op andere pontjes niet verplicht is. (ook al mist het woordje ‘verplicht'. Sowieso staat die pagina nog vol rare fouten/teksten)

Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Buiten de trein zijn mondkapjes dan ook niet verplicht. De anderhalve meter voor het NS-personeel blijft een dingetje, je wordt door NS doodgegooid met anderhalve meter maar als je dan naar de stationshal of het perron kijkt geeft het NS-personeel het voorbeeld hoe het niet moet. Alhoewel ik wel de indruk heb dat het in Den Haag nu beter gaat. 

Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Ben met je eens dat het niet echt prettig reist. Vanmiddag even een stukje wezen fietsen. Kwam bij de pontweg naar Velsen Noord en zag iemand met een mondkapje op fietsen. Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht. Ben dus maar even Velsen Noord in gereden en daar bij een winkel 10 mondkapjes voor 5 euro! gekocht. Aan de overkap in IJmuiden was een cafetaria die een speciale aanbieding had koffie en 1 mondkapje voor 4,50 euro. Kijk dat is nu oplichting. Op de terugweg bij Pont Buitenhuizen een wielrenner nog aan een mondkapje kunnen helpen. Hij had er net zoals ik niet bij na gedacht. Je maakt toch wat mee in deze tijden….. :smiley:  

Reputatie 7
Badge +3

Ik moest vanmiddag even met de trein. Voor het eerst met mondkapje. Ver-schrik-ke-lijk. Ik zweet me altijd al kapot in een trein, wordt er zo niet beter op. Stapte in een compleet lege VIRM-10. Heb de hele reis geen medereiziger of conducteur gezien. Moet eerlijk bekennen dat ik 'm dan ook niet de hele tijd op heb gehouden. Bij het uitstappen wel weer. Vervolgens op het station her en der groepjes personeel zonder kapje vlak bij elkaar zien. 't Zal voor iedereen even wennen zijn :slight_smile:

Ik had vandaag een vroege dienst. Op het HSL traject, we rijden de 1100-serie weer tussen Eindhoven en Den Haag. Het was erg rustig en ik merk dat ik geen schaamte heb voor mijn gelaatsmasker. Een reiziger vergeleek me al met een slager.

De dienst was kort, maar ik heb toch weer mijn controleronde weer opgepakt. Het voelde goed en van zeg 75 man die ik vandaag gecontroleerd heb, heb ik maar 1 vraagteken gehad bij het vervoersbewijs. Ik merk dat mijn collega's zich nog niet prettig vinden om door de trein te gaan, maar ik wil mijn gevoel snel terug hebben. Ik ben nog nooit zo vaak bedankt tijdens een controleronde. 

Mooi om mee te maken hoe vaste reizigers het waarderen.

Een jongeman had me vandaag tuk. Ik zag hem zitten met een sjaal of iets om zijn mond. Ik gaf hem aan dat dat niet goed was. Vervolgens trekt ie de sjaal van zijn gezicht en daar kwam het mondkapje, correct gedragen. Hij vond het lollig en ik kon er zeer zeker om lachen. Dat is iets wat ik ook gemist heb, dit soort rotgeintjes. Ik waardeer ze nu nog meer. Weekend nieuwe dag, nieuwe diensten 😏.

Reputatie 1

Grote kans dat het nu inderdaad de omgekeerde wereld is in Nederland bij de NS.. Doordeweekse dagen rustiger en het weekend juist drukker.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 ik denk dat het weekend en feestdagen een ander beeld geeft afhankelijk van het traject.

Reputatie 7

Ik reis nu voor de derde keer in juni en het is nog net zo rustig als de afgelopen periode. Op 1.5 meter afstand van elkaar zitten is geen enkel probleem met slechts een handvol mensen in de coupé. Een tiental mensen liep vanmiddag rond het middaguur rond op station Breda. Niets van drukte. Het zullen in het algemeen wel wat meer reizigers zijn maar doordat er weer meer treinen rijden valt het niet op. Die IC Den Haag - Eindhoven was behoorlijk leeg. Bijna iedereen heeft een kapje maar lang niet iedereen gebruikt hem zoals het formeel moet als ik dat zo bekijk. Vingers erop- even op en afschuiven e.d. Sommigen zetten het ding pas op als ze eenmaal in de trein zitten. Persoonlijk vind ik het een vreselijk benauwend ding, mijn brillenglazen beslaan, voor korte afstanden is het te doen maar als je van Breda naar Groningen moet?

Reputatie 7
Badge

Oh oh @Loes 

je hebt alweer iemand van wie het niet mag..  https://twitter.com/thee3zoetjes/status/1267943763516719105

Dus…

Lijkt me niet Robert, "iedereen in het OV is verplicht een mondkapje te gebruiken" is de regel Daar staat niet bij "exclusief personeel". Die mogen wel tevens een gezichtsmasker gebruiken, maar niet "of". Kan trouwens een boeiende worden als de.eeste boete aangevochten wordt…

@Jeroen en @Edwin en zo… Iedereen in het ov (13 of ouder)! Game on!

Op zich kan een rechtbank daar wel iets over zeggen, die iedereen ouder dan 12 jaar. Maar Hans de NS huisregels zijn leidend (en redelijk helder)!

Neuzel lekker verder dus haha! En nee NS is niets openbaars of zo, zoals een staatsbedrijjf of zo.. Dat station waren we al gepasseerd.

Dat NS huisregels leidend zijn, zou ik als ze tegenstrijdig zouden zijn met andere regelgeving niet zomaar vanuit durven gaan. In ieder geval in de veiligheidsregio Flevoland spreekt de noodverordening echter van "reizigers", inzake de mondkapjes. Dat is verder niet gedefinieerd, maar lijkt mij personeel eerder uit te sluiten dan te includeren, waarmee het niet dragen van mondkapjes door personeel dus niet tegenstrijdig lijkt met deze noodverordening.

@Robert BWe hadden uiteraard al verwacht dat er reacties op het gelaatscherm zouden komen maar het maakt het werkbaarder voor de Hc’s en het zorgt er voor dat ook mensen die problemen hebben met het horen nu lip kunnen lezen.

 

 

Badge +3

Oh oh @Loes 

je hebt alweer iemand van wie het niet mag..  https://twitter.com/thee3zoetjes/status/1267943763516719105

Dus…

Lijkt me niet Robert, "iedereen in het OV is verplicht een mondkapje te gebruiken" is de regel Daar staat niet bij "exclusief personeel". Die mogen wel tevens een gezichtsmasker gebruiken, maar niet "of". Kan trouwens een boeiende worden als de.eeste boete aangevochten wordt…

@Jeroen en @Edwin en zo… Iedereen in het ov (13 of ouder)! Game on!

Op zich kan een rechtbank daar wel iets over zeggen, die iedereen ouder dan 12 jaar. Maar Hans de NS huisregels zijn leidend (en redelijk helder)!

Fijn dat je weer meer in je element zit, Loes. Ik hoop oprecht dat iedereen zich zal gedragen en je gewoon weer je werk kan doen zoals voor al deze ellende. Je verdient het en wij moderators zijn trots om collega's zoals jou te hebben. 

Reageer