Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 5


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Hiervoor moet u bij het OMT en de regering zijn, deze hebben bepaald dat de max. capaciteit 40% is niet de NS.  De NS moet zich alleen houden aan de richtlijnen die opgelegd worden vanuit Den Haag.net als elk ander bedrijf.

Dat wist ik niet. Ik dacht dat het een idee van NS was, om tegemoet te komen aan de regering, omdat de heilige 1,5 m- regel in de trein niet altijd gehaald kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik merk op straat dat mensen steeds minder de 1,5 m respecteren. Als je vraagt of mensen op zij kunnen gaan omdat er niet genoeg ruimte is om te passeren, krijg je te horen dat je dan maar thuis moet blijven. En wat ik dan niet begrijp zijn het vaak ouderen die anderen die geen ruimte willen geven. In mijn buurt zijn het ook ouderen die steevast met 2 vanaf half maart boodschappen bleven doen. Ik weet niet hoe het beeld in de trein was, of er ook nog steeds ouderen (niet-noodzakelijk) bleven reizen?

Ik ben benieuwd hoe druk het na 1 juni gaat worden in de treinen. Zelf zal ik voorlopig nog niet met de trein gaan reizen.

 

Vandaag weer de 1e van 4 late diensten die ik mag draaien. Ik had veel pauze en dat maakt een dienst niet altijd leuker.

Toch mocht ik vandaag weer 1 fietser op het fietsverbod wijzen. De reiziger bleef correct en baalde. Als je het echt niet weet, snap ik zoiets heel goed. Ik kan alleen niet nagaan of het echt klopt.

Ook weer eens de randstad mogen opzoeken en wat schrok ik daar van reacties. Reizigers die elkaar geen ruimte gunnen, ik word totaal verrot gescholden, omdat ik iemand wijs op de afstand. De lontjes zijn echt kort, maar de agressie zal komende tijd niet gaan afnemen vrees ik.

Mooie momenten kom ik nog wel tegen. Leuke gesprekken met collega's en reizigers. Dat gaat echt terugkomen. Een andere reiziger schrok van de reacties. De korte lontjes, ach, ik vertelde hem dat ik erg goed ben in melden. Pas dan is duidelijk wat er daadwerkelijk speelt allemaal. 

Je ziet genoeg reizigers die heg besef niet hebben, waarom ze niet naast elkaar mogrn zitten. Ook daar krijg je mooie gesprekken mee, maar soms is men pislink erover en dan hoef ik hier niet te vertellen wat er gebeurd. Op dat gebied is mijn incasseringsvermogen gegroeid. Nadeel is wel dat ik minder tolerant begin te worden. Ik ben allergisch voor het stuk: "Oh, maar dat wist ik niet". 

Ik kan niet nagaan of het waar is en de huidige periode zorgt er nu voor dat ik daar nu echt anders in sta.

Het is voor mij ook de laatste week zonder mondkap. Ook ik zal eraan moeten geloven en ik ben nu al benieuwd naar alle smoezen. Wie is er origineel, wie niet. 

Ik ben ook benieuwd hoe het zal zijn, een dienst van ruim 8 uur met mondkap. Ik heb mijn instructie hoe ermee te werken al gevolgd. Deze week komen de werkinstructies, vandaag wederom bericht over gehad. Ik ben heel erg benieuwd.

Ik zag ook al dat ef groene stickers ineens van plek zijn gewijzigd. Men heeft geprobeerd ze eraf te halen en een nieuwe plek te geven. Tja, je moet je ergens mee vermaken.

Ook vraag ik me weleens af, al die mensen die me uitschelden, hoe zouden die het vinden als we de rollen om gingen draaien? 

Ik ben bijna klaar met dienst. Ik hoop het nu rustig te houden.


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Hiervoor moet u bij het OMT en de regering zijn, deze hebben bepaald dat de max. capaciteit 40% is niet de NS.  De NS moet zich alleen houden aan de richtlijnen die opgelegd worden vanuit Den Haag.net als elk ander bedrijf.

Reputatie 5

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Ik zou de NS ook adviseren om af te zien van die 40% maatregel. Het brengt waarschijnlijk meer problemen (voor zowel reizigers als personeel) dan dat het voordeel heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat iedereen aan het raam moet zitten, kun jij bij het binnenrijden van de trein een aardige inschatting maken.

Die inschatting lijkt me wel lastiger dan je nu zo voorstelt. Je ziet misschien wel degene aan de ene raamkant (die langs het perron) maar niet of minder die aan het raam aan de andere kant van het gangpad. Plus je kan het niet zien van de bovenverdieping van een dubbeldekker. Darnaasr hebt je altijd nog mensen die pas opstaan als de trein al stilstaat waardoor er nog stoelen vrijkomen die bezet waren op het moment dat de trein het station binnen kwam rijden. Misschien nu wel meer dan voorheen, Ik had tenminste altijd dat bij het binnen van een station het balkon al mutje vol stond met reizigers die uit wilden stappen, lekker dicht bij elkaar en dat wil je nu juist niet.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf juni gaat NS weer zo ongeveer de normale dienstregeling rijden, dus meer treinen, veel mensen zullen dan nog steeds (deels) thuis werken, voor HBO en universiteiten is nog veel onderwijs op afstand en een deel van de treinreizigers wil liever niet meer met het OV en bekijkt andere mogelijkheiden als auto of (elektrische) fiets. 

Reputatie 7
Badge +3

@Fr-Arn als er geen gestickerde stoelen meer in de ene coupé zijn, dan zul je toch door moeten lopen naar de volgende coupé. Zijn alle gestickerde stoelen bezet, dan is het limiet bereikt en zul je uit moeten stappen als dat nog kan en anders bij de volgende stop als er dan niets vrij komt. Omdat iedereen aan het raam moet zitten, kun jij bij het binnenrijden van de trein een aardige inschatting maken.

Als het om noodzakelijk reizen gaat, zal het echt nog niet storm lopen op 2 juni. Degenen die nu thuis werken zullen dat voorlopig nog (groten)deels moeten doen is mijn inschatting op wat ik in mijn omgeving hoor.

 

Het vrijhouden van de stoelen aan het gangpad hebben ten doel om ruimte te creëren voor reizigers en personeel welke door het gangpad moeten lopen.

En vooralsnog is er in 99,9% van de treinen voldoende ruimte om op deze stoelen te gaan zitten, als het anders wordt moet er op dat moment gekeken worden naar de normering die gemaakt is voor het OV.

Reputatie 6

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Inderdaad gaat hartstikke goed in Duitsland. 107 nieuwe besmettingen na een kerkdienst in Frankfurt en 7 na een restaurantbezoekje in Leer. Daar moeten we echt een voorbeeld aannemen.

En het is inderdaad belachelijk dat je niet hutjemutje in de trein mag zitten zoals @Fr-Arn graag wilt, liefst zonder mondkapje. Je mag immers ook vanaf 1 juni zonder mondkapje met iemand die niet tot jouw huishouden hoort naast elkaar aan een horeca-tafeltje zitten?

Even serieus, het kabinet bepaalt de maatregelen en niet NS of de andere OV-bedrijven. Het kabinet ziet het liefst dat er overal 1,5 m afstand genomen wordt. Maar met meer mensen in het OV kan dat niet, vandaar het mondkapje om toch nog enige bescherming te hebben (en de mensen tegemoet te komen die dat constant geroepen hebben). Laten we 2 juni gewoon even afwachten voor we moord en brand schreeuwen.

Typisch weer zo’n zwart-wit reactie, ik heb kritiek op het stoelenbeleid, dus zal ik wel de hele trein vol willen hebben en zonder mondkapje enz..Ik ben juist vóór het mondkapje. En ook het stikkeren van stoelen vind ik geen bezwaar als dit als advies geldt, om zo verspreid mogelijk te gaan zitten als dat mogelijk is. Maar ik ben tegen het verbieden om te gaan zitten op een niet-gestikkerde stoel als er verder geen gestikkerde stoel meer over is in de betreffende coupé. Dan vraag je om chaos.

En uw voorbeelden van recente besmettingen in Duitsland hebben niets met het OV te maken. Je moet kijken naar het effect van de maatregelen op, in dit geval, het OV. Niet het onder alle omstandigheden afstand houden moet het doel zijn, maar het zo veel mogelijk voorkomen van het risico op verspreiding, in dit geval, in het OV. En dat bereik je wel met zoveel mogelijk rustig en verantwoord reizen en niet met het creëren van chaos als er bijv. een stoelendans ontstaat.

Laten we inderdaad afwachten hoe het in juni zal gaan. Mijn angst is dat het OV onherstelbare imagoschade gaat oplopen als er heel rare en chaotische toestanden gaan ontstaan. Het is niet te hopen.

Milaan in Italie is het OV ook Coronaproof gemaakt. Redelijk vergelijkbaar met Nederland.

https://nl.metrotime.be/2020/04/28/must-read/in-beeld-zo-maakt-milaan-openbaar-vervoer-veilig-tegen-corona/

Reputatie 6

Volgens mij is het niet vanuit de NS, maar vanuit Den Haag. Als het vanuit NS is, waarom doen alle OV-bedrijven dan ongeveer hetzelfde? Misschien mis ik iets, maar je gaat niet voor je lol extra onnodige kosten maken lijkt mij zo.

Is ook geen verwijt naar de NS, die voeren terecht het overheidsbeleid uit. Maar het beleid m.b.t. het OV is te afwijkend in vergelijking met de rest van Europa. Zijn wij nou zo slim of is de rest nou zo dom? De tijd zal het leren, maar zeker is in ieder geval dat het OV in Nederland als dit te lang gaat duren de genadeklap krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.


Inderdaad gaat hartstikke goed in Duitsland. 107 nieuwe besmettingen na een kerkdienst in Frankfurt en 7 na een restaurantbezoekje in Leer. Daar moeten we echt een voorbeeld aannemen.

En het is inderdaad belachelijk dat je niet hutjemutje in de trein mag zitten zoals @Fr-Arn graag wilt, liefst zonder mondkapje. Je mag immers ook vanaf 1 juni zonder mondkapje met iemand die niet tot jouw huishouden hoort naast elkaar aan een horeca-tafeltje zitten?

Even serieus, het kabinet bepaalt de maatregelen en niet NS of de andere OV-bedrijven. Het kabinet ziet het liefst dat er overal 1,5 m afstand genomen wordt. Maar met meer mensen in het OV kan dat niet, vandaar het mondkapje om toch nog enige bescherming te hebben (en de mensen tegemoet te komen die dat constant geroepen hebben). Laten we 2 juni gewoon even afwachten voor we moord en brand schreeuwen.

Volgens mij is het niet vanuit de NS, maar vanuit Den Haag. Als het vanuit NS is, waarom doen alle OV-bedrijven dan ongeveer hetzelfde? Misschien mis ik iets, maar je gaat niet voor je lol extra onnodige kosten maken lijkt mij zo.

Reputatie 6

 

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is

En het is niet moeilijk te voorspellen wat er dan gaat gebeuren: mensen gaan dringen, vergeet die anderhalve meter dan maar. Door de onzinnige maatregel om de meeste stoelen onbenut te laten vraag je om problemen en vergroot je juist de kans op besmetting. NS: ga toch eens kijken hoe ze het doen in de Duitse deelstaat NRW, 17 miljoen inwoners, ook een heel dicht OV netwerk. Geen stoel wordt daar afgeplakt. En daar hebben ze met hetzelfde Corona virus te maken.

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Het is kiezen tussen twee kwaden :)

bus sluit niet aan op de trein en veroorzaakt 29 minuten overstaptijd en risico dat ik misschien niet mee kan in de trein is natuurlijk ook geen prettig idee. Volgens mij rijdt spitsIC Haarlem - Alkmaar ook nog niet. Even los van dat eigen vervoer nog steeds voorkeur geniet.

Anyway, ik ga morgen eens files bekijken. Maandagen zijn meestal traditioneel druk ;) 


Zoals ik het begreep gaan we weer met alle treinen rijden vanaf 2 juni, dus ik zou zeggen hou de reisplanner in de gaten. En er is in de afgelopen tijd maar een verwaarloosbaar percentage treinen blijven staan, de rest heeft wel gereden.   We zullen moeten afwachten wat het de komende weken gaat doen maar er gaan toch echt weer meer mensen met de trein reizen omdat ze weer naar het werk moeten.

Laten we vooral maar hopen dat de mensen de maatregelen in acht nemen en blijven nemen, zeker als je met meerdere mensen langere tijd in dezelfde coupe zit is dat belangrijk.  Het virus is inmiddels een stuk minder aanwezig maar we moeten het nog verder terug dringen met zijn allen.

Reputatie 6

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Het is kiezen tussen twee kwaden :)

bus sluit niet aan op de trein en veroorzaakt 29 minuten overstaptijd en risico dat ik misschien niet mee kan in de trein is natuurlijk ook geen prettig idee. Volgens mij rijdt spitsIC Haarlem - Alkmaar ook nog niet. Even los van dat eigen vervoer nog steeds voorkeur geniet.

Anyway, ik ga morgen eens files bekijken. Maandagen zijn meestal traditioneel druk ;) 

 Geen idee of er al weer files staan?!

Helaas voor jou zie ik die in de ochtend ook alweer staan in de randstad, die waren er ook niet een aantal weken geleden.

Reputatie 6

Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

​​

 

Ik denk dat het gevoel dat u zo goed beschrijft voor heel veel mensen gaat gelden en het daarom niet meer zo druk gaat worden als nu verwacht wordt na 1 juni. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we het ons hier in Nederland onnodig moeilijk maken. Hoe kan je zo’n vervoermiddel als de trein, waar miljarden in geïnvesteerd is, wat een alternatief voor auto en vliegtuig (binnen omringende landen) zou moeten zijn, zo ongelofelijk snel afbreken? Terwijl Oostenrijk juist extra gaat investeren in het OV storten wij het hier in de afgrond. Ik heb bussen rond zien rijden met een handjevol mensen aan boord die haltes voorbij rijden met de mededeling: ‘bus is vol’. En straks rijdt de trein ook voor je neus voorbij als die nog niet voor de helft aan zitplaatsen bezet zijn. Dit is toch dé manier om het OV voor de meeste mensen definitief de rug toe te laten keren. Zoals we het hier doen, zo gebeurt het nergens in Europa. 

Hier in het dorp is juist eind vorig jaar de lange bus vervangen door een kleinere elektrische bus. Ik denk dat die na twee haltes al op "bus is vol" staat omdat zo'n bus natuurlijk al minder capaciteit heeft dan een reguliere stadsbus. Dat zal voor veel scholieren, studenten en forenzen erg lastig gaan worden en ik zie de rijen op stations al voor me..

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is.

Mondkapjes heb ik trouwens al liggen. Zes uitwasbare en nog 10 "wegwerp" zodat ik in ieder geval altijd een schone heb en niet elke dag moet wassen. 

Maar ja, voorlopig werk ik dus nog thuis. Hoewel, ik moet komende week één dagje naar kantoor. Niet met de trein. Werkgever wil liever eigen vervoer dan de trein zolang we nog allemaal thuis moeten werken. Geen idee of er al weer files staan?!

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 

Hotels proberen ook weer gasten aan te trekken, ik heb van een aantal hotels waar ik wel eens geweest ben een mail gehad wat ze gedaan hebben om corona-proof te zijn en dat er gewoon geboekt kan worden. Zo'n lang weekend is daar natuurlijk een uitgelezen kans toe. 

Voor zover ik weet is er geen regeling voor onze 60+ collega's, maar collega's staan in nauw contact met hun manager en ik heb geen idee welke opties er dan zijn. Heb er nog weinig over gehoord, maar ik weet wel dat NS daar per situatie wil bekijken hoe en wat. Ik val niet in een risicogroep, dus het fijne weet ik daar niet van helaas.

Reputatie 7
Badge +3

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 


Dat denk ik ook, in combinatie met een voorschot op versoepeling vanaf 1 juni en de mondkapjes plicht.

En als je dan in de media de grote groepen mensen (veelal jongeren) in Delft en Scheveningen ziet die de omgekomen surfers herdenken met meer dan 30 mensen en zonder afstand te houden dan schep je ook een verkeerd beeld. Het beeld dat alles weer kan en mag.

Reputatie 2

@Loes 

Bestaat er bij de NS een aparte regeling voor HC 60+?  B.v. tijdelijk ander werk.
Persoonlijk vind ik het onverantwoord om een HC 60+ zijn werk te laten doen.
De kans op een corona infectie is zonder meer aanwezig en als 60+'er zijn je kansen niet best.
De discussie is natuurlijk wat een veilige werkplek is, maar als HC'er zit je binnen no-time in een onveilige situatie (geen 1,5 meter, spugend publiek etc.).

Reputatie 7
Badge +3

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 

Das geen goede ontwikkeling @Jeroen. Ik heb pas dinsdag weer dienst en het lijkt overal wel alsof het weer als vanouds is. 

Reageer