Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Zo even in het juiste topic gezet.

 

Vandaag waren er ondanks het wat slechtere weer heel veel mensen onderweg, waardoor er ook treinen waren die tegen die 40% bezetting aanzaten.  Eén van mijn treinen werd heel ongebruikelijk al op Amsterdam C verlengt vanwege de drukte in voorgaande treinen.

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Voor een zondag was het in de sprinters welke ik vandaag reed business as usual, alsof er geen corona meer is.  En ter vergelijking, gisteren was het op hetzelfde traject rustiger rond dezelfde tijdstippen.

Reputatie 6

Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

​​

 

Ik denk dat het gevoel dat u zo goed beschrijft voor heel veel mensen gaat gelden en het daarom niet meer zo druk gaat worden als nu verwacht wordt na 1 juni. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we het ons hier in Nederland onnodig moeilijk maken. Hoe kan je zo’n vervoermiddel als de trein, waar miljarden in geïnvesteerd is, wat een alternatief voor auto en vliegtuig (binnen omringende landen) zou moeten zijn, zo ongelofelijk snel afbreken? Terwijl Oostenrijk juist extra gaat investeren in het OV storten wij het hier in de afgrond. Ik heb bussen rond zien rijden met een handjevol mensen aan boord die haltes voorbij rijden met de mededeling: ‘bus is vol’. En straks rijdt de trein ook voor je neus voorbij als die nog niet voor de helft aan zitplaatsen bezet zijn. Dit is toch dé manier om het OV voor de meeste mensen definitief de rug toe te laten keren. Zoals we het hier doen, zo gebeurt het nergens in Europa. 

Ik mis het reizen met de trein ook wel. Normaal gesproken ga ik naast het reguliere woonwerkverkeer (nu thuiswerkend) ook welk praktisch ieder weekend op pad met de gele rups. Vanwege een handicap kan ik natuurlijk ook niet even zelf in een auto of op de fiets stappen. :P Maar ja, het is eenmaal niet anders.

Binnenkort mag ik voor werk dus wel weer een ritje met de trein maken, en dan is het toch meer dan 2,5 maanden sinds de vorige treinreis. Aan de ene kant fijn om weer met de trein te kunnen, aan de andere kant toch wel een tikkeltje ‘spannend’/onwerkelijk.

Reputatie 6

Voorlopig bij mij even geen ervaringen over reizen met de trein vrees ik. De overheid wil nog steeds dat je zoveel mogelijk thuiswerkt als dat kan met het werk wat je doet. Dat is voor de kantoorforens synoniem aan niet reizen met de trein 😅 Want ja als je niet naar kantoor kan, is de noodzakelijkheid van een reis meteen verdwenen.

En privé ga ik met de fiets of lopend of met de auto als het te ver is om te fietsen. Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

ik mis het wel. Ik ben opgegroeid zonder auto en tot drie jaar geleden deed ik alles met OV, fiets of lopend..uiteindelijk toch auto aangeschaft omdat ik in toenemende mate naar minder bereikbare plekken moest en inmiddels in een dorp woon waar een auto handiger is. 

 

​​

 

Daarom is het ook zo belangrijk, dat die hun mondmasker dragen en extra strak aantrekken: anders vallen de hersentjes eruit.

 

Snap ik niet: wat er niet in zit, kan er toch ook niet uitvallen. :slight_smile:

Reputatie 7

Op de stations kon men niet achter blijven met stickers. Je hoopt dat men ze ziet en ze volgt. Blijf zoveel mogelijk rechts, zag het vandaag ook in het centrum van Eindhoven en het gros doet het wel, maar als het rustig is, zie je dat men toch de kortste weg blijft kiezen. Sta je met je collega een trein over te dragen op 1,5 meter, knalt er een reiziger tussendoor. Spreek je de persoon aan, maar of het aankomt?

Een ander voorbeeld, maximaal 2 personen in de lift. Meestal lukt dat wel, maar toch zie je bepaalde reizigers pushen. Het is soms dweilen met de kraan open.

 

Heel herkenbaar.

Nu, gelukkig moet je wel wat langer worden blootgesteld aan een Coronalijder voordat je zelf daadwerkelijk besmet bent. Dus als zo’n reiziger er midden tussendoor vliegt, dan zal het voor jou wel loslopen.

Ik ben zelf altijd weer verbaasd over dat soort volk. Die hebben de afgelopen 2 maanden precies wat gemist.

Daarom is het ook zo belangrijk, dat die hun mondmasker dragen en extra strak aantrekken: anders vallen de hersentjes eruit.

 

Bedankt voor het antwoord Loes. 

@wsm

Ja, de HC is verplicht om in de trein ook een mondkapje te dragen. Wij zijn geen uitzondering.

@Croongetuige

Alle BOA's domein IV zijn bevoegd geworden voor Covid-19. Het is ook hoe de werkgever erin staat, maar we handelen als HC zoals we gewend zijn. Ook al zou NS niet willen dat we in de uiterste gevallen gaan bekeuren, dan is er nog wel een andere weg te bewandelen, maar op de 1e plaats is het aanspreken en waarschuwen, maar men zal een mondkapje op moeten zetten, anders volgend station gaan regelen.

Bedankt voor je positieve bijdrage, ik kijk er echt naar uit, een volle trein met van alles en iedereen. Gek hoe de wereld ineens is veranderd.

Reputatie 3

Ik begreep nu, na de persconferentie, dat de HC de boetes van 95 euro wel degelijk moet geven…voor het niet dragen van een mondkapje in de trein.
Is dat bij jullie inmiddels al bekend/doorgegeven?

Of zat de premier er langs in dit geval? En bedoelde hij eigenlijk niet de service en veiligheid medewerkers?

Blijf volhouden Loes! Er komt een tijd dat er alleen maar weer zichtbaar (!) lachende mensen in de trein zitten!

Loes, moeten jullie als personeel ook mondkapjes gaan dragen in de trein?

Terug naar on-topic. Iedereen bedankt tot zover voor hun bijdrages. Blijf ze on-topic graag ontvangen.

Graag wil ik even ingaan op wat reacties in andere topics om een en ander te verduidelijken. NS is als werkgever verplicht aan zijn werknemers een veilige werkplek te bieden. Ben ik het eens met alle maatregelen? Nee, maar ik ben maar een klein radartje in een groter geheel dat hoopt snel ruimte te krijgen om mijn ding weer te kunnen doen. Mijn gedeelte van mijn werk dus, waarvoor ik HC ben geworden. Sinds de crisis ben ik geen dag afwezig geweest door ziekte. Ik heb doorgewerkt en als HC ben je zowel toezichthouder als handhaver en iedereen kijkt naar je of jij wel netjes je aan je voorbeeldfunctie houdt. Als ik me niet aan de regels houd, dan heb ik weinig in te brengen als ik iemand ergens op aanspreek of in de uiterste gevallen ga bekeuren. Voor het het weet ben je aan het discrimineren. Ben ik bang om Corona te krijgen? Ik kijk wel extra uit, maar dat doe ik juist voor de mensen om me heen. Ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden om mijn ouders of anderen te besmetten mocht ik geinfecteerd zijn. Als ik extra uitkijk en verwacht word om op zijn minst als toezichthouder op te treden, dan lijkt het snel dat ik bang zou zijn. Als ik angst had, was ik niet gaan werken en als ik dan toch zou werken, zou ik niemand spreken, niet die reiziger met zijn vraag, niet het handhaven of informeren van het fietsverbod of polshoogte nemen na een melding van een reiziger over een onveilige situatie en juist daar haal ik nog wat plezier uit me werk. Handhaven hoort er helaas soms bij. 

Vandaag heb ik een korte dienst gehad. In verband met de Corona maatregelen mogen niet alle collega's op standplaats zijn en hebben we zogenoemde oproepdiensten. Zo had ik een oproepdienst en ben ik ingezet voor een aantal ritten. Tijdens 1 rit toch weer twee reizigers met fiets moeten teleurstellen. Het is echt niet leuk om dat te moeten doen. Je wil namelijk die gastvrouw blijven en dat lukt nu vaak niet helaas. Ook leuke gesprekken op 1,5 meter gehad met een paar reizigers. Gelukkig weet ik daar me weg nog in te vinden. 

Vanaf 1 juni hoop ik dat ik straks geen kleuterjuf mag gaan spelen om na te gaan of men zich netjes aan de mondkapplicht houd. Een aantal reacties die ik dan weer lees, besef ik dat we Nederlanders zijn, we willen nooit perfect aan de regels houden en we vinden overal wat van. Ik hoop dat de meerderheid de tegenstribbelaars gaat overhalen om gewoon mee te doen. Ik verzin de regels niet, maar ik zal er wel wat mee moeten. Ik hoop als het straks zover is, hier positieve ervaringen te kunnen posten. 

Als jullie forumleden ook weer reizen, ik hoor hier graag ook jullie ervaringen.

 

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 


Kun je de bijdragen van en voor Draakje52 verplaatsen naar een van de topics van Draakje 52?

Daarvoor staan er nu al teveel andere reacties, maar vanaf nu zal ik wel alle afwijkingen gaan verwijderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 


Kun je de bijdragen van en voor Draak52 verplaatsen naar een van de topics van Draak52?

Reputatie 7
Badge +3

U bent zelf degene die hier uw reacties heeft geplaatst als reactie op Loes, bv met deze reacties waarbij u ook nog even verwijst naar uw eigen topic. Lijkt me dan zeer duidelijk dat u zelf heel goed weet dat u in een ander topic zit. Hoe u dan vind dat u door medewerkers van dit forum bij Loes terecht bent gekomen is me dan ook een raadsel.

Beste Loes , ik kan me voorstellen dat je baan geen pretje is in de huidige tijd, maar tegen ouderen zeggen :ga maar langs de fietsenhandelaar of de autodealer in plaats van met de trein vind ik geen manier.

En heus dat werd geopperd in mijn topic.

Dit is je reinste discriminatie en dat mag niet.

Volgens mij was dat een antwoord van 1 van je collega's.

Ik ben van plan om het hier niet bij te laten zitten.

Ouderen moeten gewoon op bescheiden schaal na 1 juni weer met de trein mee mogen, je kunt ze geen jaren uitsluiten van openbaar vervoer!

 

 

Beste Loes, 

We moeten hier zo gauw mogelijk mee stoppen.

Die anderhalve meter komt van Bill Gates die dit het RIVM influistert en die geven het weer door aan Rutte.

U noemt ook andere leden van deze community die op u reageren collega's van Loes, terwijl deze mensen dat helemaal niet zijn. Niemand roept u ook op om NS te sponsoren, het is alleen dat MoDe zegt dat wel te doen door haar abonnement te behouden, wat dan denk ik vooral is omdat zij een abonnement met bepaalde voordelen heeft die niet meer opnieuw af te sluiten is. Een ander lid noemt u een trol nadat gezegd is dat deze niet bij NS werkt. U heeft blijkbaar uw eigen versie van de waarheid. 

Kunnen we dan nu gewoon het topic gebruiken waar het voor geopend is?

Ik wil gebruikers in dit topic vragen om on topic te blijven. Vragen aan ons of andere gebruikers kunnen in een nieuw topic geplaatst worden. 

Reputatie 7

Ik heb alles gelezen ook alle berichten van jouw wat ik constateer is dat ieder getracht heeft u van goede antwoorden te voorzien ook Mode en Momo, dat deze niet passen in u conspiracy theorie doet daar niets aan af en van mij mag ieder geloven wat hij wil maar dat past niet hier maar meer op andere fora. Maar waar ik hier op reageerde was dat Loes ingebroken had op u discussie terwijl het andersom is.

U bent toch echt op het topic van Loes terechtgekomen om dat u er zelf op reageerde. En niet door de medewerkers van de community

Reputatie 1

De enige die een topic kaapt lijkt me toch echt Draak 52 en niet Loes die dit topic gestart is.

 

Weet je, bemoei jij je met je eigen zaken.

Je weet helemaal niet hoe deze kwestie begonnen is.

Ik ben wel degelijk een eigen topic gestart maar om de een of andere reden bij Loes terecht gekomen.

En dat hebben toch echt medewerkers van dit forum gedaan!

 

 

 

Reputatie 7

De enige die een topic kaapt lijkt me toch echt Draak 52 en niet Loes die dit topic gestart is.

 

Dit is toch echt het topic van Loes zelf.

Die van jou kun je hier terugvinden.

https://community.ns.nl/search/activity/topics?userid=89445

 

Posts vind je hier:

https://community.ns.nl/search/activity/reactions?userid=89445

 

Reputatie 1

Momo en Mode,

Even voor de goede orde ik had een topic geopend wanneer wij ouderen weer op de trein mochten en toen kwam Loes er tussendoor met haar ervaringen en nu zit ik in het topic van Loes!

Mijn topic is gewoon gekaapt!

En mijn beginbericht is gewoon verdwenen!

Stijlloos zo gaat dat hier.

 

 

Terug naar de realiteit. Ik heb vandaag een dagdienst gedraaid en ik heb me een paar keer verbaasd. 

Ik heb voornamelijk treinen mee gehad met stickers, de groene stickers. Veel reizigers zie je nu al kiezen voor die stoelen. Toch blijven er reizigers die gezellig met 4 man bij elkaar gaan zitten en dan vraag je of men uit hetzelfde huishouden komt. Meestal niet, maar dan leg je uit dat het toch wel prettig is voor de groep als passerende reizigers in de gang en voor hunzelf. Ik krijg daar toch veel verschillende reacties op.

Op de stations kon men niet achter blijven met stickers. Je hoopt dat men ze ziet en ze volgt. Blijf zoveel mogelijk rechts, zag het vandaag ook in het centrum van Eindhoven en het gros doet het wel, maar als het rustig is, zie je dat men toch de kortste weg blijft kiezen. Sta je met je collega een trein over te dragen op 1,5 meter, knalt er een reiziger tussendoor. Spreek je de persoon aan, maar of het aankomt?

Een ander voorbeeld, maximaal 2 personen in de lift. Meestal lukt dat wel, maar toch zie je bepaalde reizigers pushen. Het is soms dweilen met de kraan open.

Helaas heb ik nog geen info over de mondkapjesplicht. Wat ik wel weet is dat die per 1 juni ingaat en we per 2 juni de normale dienstregeling gaan hervatten, ivm 2e Pinksterdag op 1 juni. Ik krijg best wat vragen over mondkapjes, helaas heb ik er nog te weinig info over en hoop het snel te kunnen delen.

Zelf ben ik nog steeds niet ziek geweest en ik hoop komende periode dit ook te kunnen voorkomen. Hoop dat dat voor de meesten geldt.

 

Reputatie 7
Badge +3

En kunnen we in dit topic verder met waarvoor dit topic is geopend door @Loes namelijk de ervaringen in de trein sinds de maatregelen ipv complottheorieën te spuien en te klagen over Keuzedagen? Wat betreft Keuzedagen zijn er er meer dan genoeg andere topics over, waaronder één van uzelf waar u vast nog een bijdrage aan zou kunnen leveren of desnoods opent u er zelf een nieuw topic over.

Reputatie 7
Badge +3

Het makkelijke met couponcodes is denk ik dat die eenvoudiger langer geldig te maken zijn, kijk maar naar de couponcodes van de Kruidvat kaartjes, die oorspronkelijk tot 13 april geldig waren maar die blijkbaar zonder problemen te verlengen waren tot 31 december. Laten we nu eerst maar eens zien hoe de situatie zich de komende maanden gaat ontwikkelen.

Dan is het nu dus helder dat dat niet is gezegd door iemand van de NS, alleen zijn de coupons nu geldig tot eind van het jaar, maar dat lijkt mij logisch.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, van iemand die gelooft in complottheorieën als dat de anderhalve meter van Bill Gates komt, kun je nu eenmaal verwachten dat men allerlei berichten maar half leest, verdraait of verkeerd interpreteert. 

Reageer