Corona, ervaringen sinds de maatregelen | NS Community

Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 6

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.

maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer".  Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.

 


Het gaat NIET om een versoepeling van de maatregelen, dus de keuze staat los van de overheid.
Het advies ‘reis enkel als het echt strikt nodig is’ blijft nog steeds gelden!!

De treinen die straks meer zullen rijden zijn puur bedoeld zodat reizigers meer gespreid worden in de trein zodat de 1,5 meter afstand gehanteerd kan worden. Als sommige sprinters nu al behoorlijk vol zitten, dan zal een intercity zeker al helpen. Ook zijn reizigers hierdoor mogelijk wat sneller op hun bestemming.
Lees anders eens nieuws.nu.nl of andere spoornieuwssites. Daarin staat het duidelijk uitgelegd.

Ik meld toch ook dat het bedoeld is om 1,5 meter te kunnen aanhouden én vrijwillige keuze van NS. Het signaal en de nuance zal echter niet iedereen begrijpen en had qua timing mogelijk beter rond de persconferentie gekund. Voordat mensen denken "er rijden meer treinen dus ik kan ook wel mee". Want als ik hoor van conducteurs wie en wat ze in de trein aantreffen, is het begrip noodzakelijke reizen enorm opgerekt. Zo hebben er drie jongeren huisgehouden op station Schagen maar ze kwamen uit Ouder Amstel, Aalsmeer en Amsterdam en hadden zomaar de trein gepakt om te zien waar ze uit kwamen en daar op een station eea gesloopt...

Reputatie 7
Badge

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.

maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer".  Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.

 


Het gaat NIET om een versoepeling van de maatregelen, dus de keuze staat los van de overheid.
Het advies ‘reis enkel als het echt strikt nodig is’ blijft nog steeds gelden!!

De treinen die straks meer zullen rijden zijn puur bedoeld zodat reizigers meer gespreid worden in de trein zodat de 1,5 meter afstand gehanteerd kan worden. Als sommige sprinters nu al behoorlijk vol zitten, dan zal een intercity zeker al helpen. Ook zijn reizigers hierdoor mogelijk wat sneller op hun bestemming.
Lees anders eens nieuws.nu.nl of andere spoornieuwssites. Daarin staat het duidelijk uitgelegd.

Reputatie 6

@Lies87

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 

Het is voor jullie ook niet te doen. Ik zie in die 1,5 meter samenleving ook meer agressie opkomen. Want stel dat iemand wordt geweigerd aan poortje (vol is vol) en moet toch naar het werk want is verplicht door werkgever en diegene heeft een kort lontje, wie is dan als eerste de Sjaak?!

Verder denk ik wat @MoDe hier ook zegt: voor velen is corona nog "te ver weg"... En ja mensen vinden hun eigen redenen altijd belangrijker dan anderen..

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 


Sommige mensen moeten eerst zelf iemand kennen met Corona voor ze zich aan maatregelen gaan houden.

Het is mooi weer, Corona is niet de buurt, we zitten al zolang binnen, ik mag mij toch ook wel even ontspannen, er rijden toch gewoon treinen…..

 

@Lies87 

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 

Reputatie 6

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

Wat ik bijzonder vind is dat de NS dit "mag" aankondigen voor de beruchte persconferentie en dat de mondzorg is teruggefloten. Die wilden vandaag open maar mocht nog niet want eerst moest de persconferentie zijn. Ik snap het verschil wel. Mondzorg is verplicht om dicht te zijn. De NS doet de dienstregeling vrijwillig en breidt nu uit om 1,5 meter mogelijk te maken.

maar het neveneffect is dat mensen denken "er rijden meer treinen dus er mag vast meer".  Ik heb sterk het idee dat er toch meer dagjes mensen in de treinen zitten.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes ik snap dat mensen er even uit willen, maar waarom met OV of zo ver. Het lijkt er ook op dat mensen de maatregelen overdreven vinden. Ik zie de laatste weken weer meer verkeer en veel meer mensen op straat. Nu zal het beeld vertekend zijn omdat een deel normaal gesproken in het weekend sport, winkelt of in de horeca zit en dat nu niet meer kan doen.

Omdat ik het fietsen naar werk mis ben ik gisterochtend een ommetje gaan maken naar een voormalige werkplek 10 km verderop. Terug via een landelijke route, waar ik voorheen vrijwel niemand tegen kwam, reden nu auto's, fietsers en groepen!! wielrenners af en aan. Ik had niet verwacht dat ik de enige zou zijn, maar dit? Ik had even het idee dat ik een persconferentie had gemist en dat het oude leventje weer hervat mocht worden.

 

Badge +3

 Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

En dan gaan er intercity's rijden per 29 april, is het ook niet goed..

Want die hebben we NU al nodig… Yeah right, ik mis mijn kapper ook!

 

Ik ben dan nog niet klaar met mijn dienst, maar zowel zaterdag als zondag vraag ik me echt af hoezo dat al deze reizigers een cruciale reis moeten maken. De treinen zijn drukker en ik merk dat bepaalde personen echt niets om de maatregelen geven. Ik krijg te horen dat ze geen Corona hebben. Ik hoorde ook een collega verbaasd vertellen dat een reiziger zich afvroeg waarom er geen Intercity reed tussen Tilburg en Breda. De basisdienstregeling is pas van kracht 😔.

De sfeer in de trein zo later op de avond is echt minder. Ik kies ervoor toch zoveel mogelijk zichtbaar te zijn en merk dat dit wel gewaardeerd wordt. Balkonhobbenzakken zullen we maar zeggen. Ik kom genoeg koffers, fietsen en kinderwagens tegen. 

Maandag en dinsdag heb ik ook late diensten, zeer benieuwd of ik verschil ga merken.

Badge +3

Hopelijk niet te veel (bepakte) fietsen, gezinnetjes, opa’s en oma’s (risicogroepen), mensen met wandelschoenen, fotocamera’s, skateboards, dronken toeristen etc.

We horen of lezen het wel… (fingers crossed).

Ik heb komend weekend late rijdende diensten, dus ik ben benieuwd wat ik het komend weekend mag gaan meemaken. Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +3

En nu ook een machinist die zijn ervaringen tijdens deze Corona tijd deelt:

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/04/16/ns-machinist-we-missen-de-reiziger-echt-als-treinpersoneel/

 

Toevallig kun je in de NS Weekly van deze week ook in de rubriek “Hoe is buiten” even “mee in de trein” tussen Haarlem en Zandvoort met de machinist uit bovenstaand interview. Iets van 3 weken kon je al met hem mee op het traject Leiden - Haarlem waar de bollenvelden mooi in bloei stonden.

Reputatie 7
Badge +3

Hebben die wel vogels dan wel een vitaal beroep of een andere noodzaak om te gaan reizen?:grin:

Ik mocht vandaag erg vroeg beginnen en had het bekende rondje om de kerk. Ik had het geluk alleen maar stoppers te hebben. Het was rustig in mijn treinen, opvallend was dat iedereen ruimte voor mij maakte voor in- en uitstappen. 

Het meest opvallende waren de 2 vogels op station Boxtel. Zelfs die volgen het RIVM advies op...😂

 

Reputatie 7

Euh… een OV-fiets ?

Bij ons zijn de gedeelde vervoersmiddelen altijd beschikbaar gebleven, inclusief onze beroemde Antwerpse Velo’kes.

En vervolgens kreeg je er zo’n enorme veiligheidsinstructie bij om te voorkomen, dat je andermans Corona ook mee kreeg… dat je dan toch maar liever je eigen vervoersmiddel neemt.

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Goed punt :slight_smile:

Vorige week zat ik met iemand in de trein die een elektrische fiets meenam om op haar werk te komen, als fietsen moeizaam gaat (bv vanwege fysieke beperkingen) of de afstand wat groter is kan ik het wel begrijpen dat je dan een elektrische fiets meeneemt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Goed punt :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

De brief van de vakbond spreekt over de vele incidenten in het afgelopen weekend. Ik vind het trouwens wel vreemd dat alleen de NS-medewerkers genoemd worden. Volgens mij hebben de buschauffeurs veel meer te maken gehad met agressie in het OV.

Vanmorgen was er weer zo eentje https://www.rtvnoord.nl/nieuws/221213/Man-mishandelt-vijf-mensen-in-bus-op-Hoofdstation-update

 

Reputatie 7
Badge +3

Over het algemeen wel, maar misschien dat er in deze tijd juist mensen zijn die normaal gesproken nog een stuk(je) met de bus zouden gaan, en daar nu hun “gewone” fiets voor gebruiken. Ik heb net ook nog in de bus gezeten, en dat is toch een stuk lastiger afstand houden dan nu in de trein.

Vond 't trouwens wel opvallend dat het vanmiddag rond half twee een stuk drukker op Utrecht Centraal was dan net om 18 uur.

Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar dan lijkt het me niet dat je dat dan iedere dag gaat doen. Afgezien dat het nog nogal duur is, iedere dag een fietskaartje (dan kun je beter een OV-fiets huren) is het veel handiger om hem dan 1 keer mee te nemen en vervolgens in een stalling te zetten. 

Bijzonder veel zwartrijders die geen instructies opvolgen en zich in ene vrijstaat wanen. We zien te veel scheldpartijen en andere vormen van agressie tot aan handgemenen en spugen aan toe. Zelfs is er een coupe van een rijdende trein in de brand gestoken en wordt er in rijdende treinen graffiti aangebracht.

 

Ik vraag mij wel af hoe het beperken van de groep (betalende) reizigers het aantal zwartrijders doet beperken. Mijn vermoeden is dat de groep zwartrijders het grootste probleem veroorzaakt mbt scheldpartijen en andere overlast, zonder handhaving zullen die hun nieuwvervorven vrijstaat niet zomaar opgeven. Een stijging in de sociale onveiligheid is zelfs denkbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een ervaring van een HC

https://nos.nl/artikel/2330566-service-en-persoonlijk-contact-met-treinreizigers-zijn-in-een-klap-weg.html

Reputatie 6

@Peter91 niet alleen is professionele zorg overbelast, ook kan lang niet elke zorgmedewerker het werk veilig doen vanwege tekort aan beschermingsmiddelen

Reputatie 3

Reactie van fnv op Facebook van iemand die de vraag stelde of er nog mantelzorgers kunnen reizen 

Beste Sander Verhaar We leven in een zeer bijzondere periode. Waarin er zeer stevige keuzes gemaakt moeten worden. Al in het begin van de intelligente lockdown heeft de minister president aangegeven dat het OV alleen operationeel moet blijven voor mensen uit cruciale sectoren. Toch hebben alle OV bedrijven toen ervoor gekozen om ook alle andere reizigers te vervoeren. Uiteraard willen de Spoor medewerkers zoals gewoonlijk alle reizigers op een veilige en gezonde manier vervoeren. En zoals altijd dient dat dan de veiligheid voor de Spoormedewerker geborgen te zijn. En helaas zien we de laatste vier weken dat de veiligheid en gezondheid van de spoormedewerkers in geding is gekomen. Dat zorgt voor een hoog ziekteverzuim onder het personeel, waaronder door besmetting met het Covid-2019 virus. Dit zorgt er dus voor dat de druk op de ”gezonde” medewerkers komt te liggen en die zijn dus zeer bevreesd voor hun eigen gezondheid. En om het OV per trein operationeel te houden, moeten we voorkomen dat de medewerkers in veiligheid hun werk kunnen doen. En dat is dus nodig omdat het OV juist operationeel moet blijven om de medewerkers in de cruciale beroepen zolang we niet van het Covid-2019m virus verlost zijn, op een veilige manier van en naar het werk kunnen blijven vervoeren. We zien echt te veel volle treinen, waarbij de reizigers de oproep uit te stappen en / of zich te verspreiden niet opvolgen. Bijzonder veel zwartrijders die geen instructies opvolgen en zich in ene vrijstaat wanen. We zien te veel scheldpartijen en andere vormen van agressie tot aan handgemenen en spugen aan toe. Zelfs is er een coupe van een rijdende trein in de brand gestoken en wordt er in rijdende treinen graffiti aangebracht. Hoe graag de spoormedewerkers ook hun reizigers altijd willen vervoeren, is voor hun nu de grens echt bereikt. Dus is deze draconische maatregel nodig, om in ieder geval de reizigers uit de cruciale beroepen echt te kunnen blijven vervoeren.

Lijkt me ze onwenselijk als dat niet meer kan. Dan Moet er dus in veel gevallen professionele zorg worden ingezet die al belast is

 

 

Reputatie 7
Badge +3

“Studenten krijgen drie maanden langer ov-studentenkaart

Studenten kunnen drie maanden langer gebruikmaken van hun ov-studentenkaart. Dat heeft het ministerie van Onderwijs besloten. Studenten maken vanwege de coronacrisis nauwelijks gebruik van het openbaar vervoer, omdat het onderwijs op afstand is georganiseerd. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) krijgt veel vragen, vooral over of het reisrecht tijdelijk gestopt kan worden en of de maanden opgespaard kunnen worden.

Die oplossingen zijn technisch lastig en daarom is nu besloten om de maximale periode waarin een student recht heeft op een gratis ov-kaart te verlengen, in eerste instantie met drie maanden. Afhankelijk van het verloop van de coronacrisis kan dat verder verlengd worden. Als studenten door de crisis studievertraging oplopen, kunnen ze in ieder geval zonder extra kosten gebruikmaken van hun ov-studentenkaart.

De regeling geldt alleen voor studenten op de universiteiten en hbo-opleidingen. De periode dat zij recht hebben op het zogeheten studentenreisproduct is nu de nominale studieduur plus een jaar extra. Studenten in het mbo hebben al langduriger recht op een reisproduct als onderdeel van de studiefinanciering (nominale studieduur plus 3 jaar) en zullen dus niet zo snel in de problemen komen door de coronacrisis”

bron: NOS.nl.

Reputatie 6

En mensen met niet-cruciale beroepen die afhankelijk zijn van het OV om op het werk te komen? Niet iedereen kan thuiswerken, zoals juist conducteurs en machnisten zouden moeten begrijpen. 

Herkenbaar. Wij werken binnen ons team thuis, alleen er zijn werkzaamheden die we vanwege vertrouwelijkheid voor een klein stukje op kantoor moeten doen. Dat kan niet door een ander gedaan worden dan zij die geautoriseerd zijn. Sinds 9 maart is dat opgelost door heel af en toe een iemand naar kantoor te laten komen die dan een bulk regelt zodat dat gedaan is. Tot nu toe is de regel "alleen zij die eigen vervoer hebben". Ik ben vandaag geweest en hoewel ik altijd met de trein ga (bewuste keuze), vandaag dus met de auto gegaan. Binnen mijn organisatie zijn onze functies vitaal verklaard dus dat betekent ook dat wij in het pand mogen komen mits we worden gevraagd dat te doen. Wel is het zo dat als ik of mijn collega klachten vertoont, we niet mogen komen. Dan kom je op een gegeven moment toch uit bij die collega die met de trein zou moeten.... Die persoon staat niet voor niets na mij op de lijst maar toch, je weet nooit wat er gebeurt en of diegene niet alsnog moet komen. Maar vitaal is de sector waarin wij werken verder niet.. dus ja of die na donderdag überhaupt nog kan komen? ;)

​​​

Reageer